Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: *Stella*
Har brukt helga, eller ialle fall søndagen, på å lage en del pynt til å ha på julekorta.
Opptelling viser at vi skal sende i alle fall 28 julekort, og kanskje tre til. Har laga pynt til 11 nå, så det går da fremover.
Jeg kan dog ikke nekte for at det hadde vært fantastsik kjekt å lage et "julekortomslag" i stedet, og lime et bilde inni... Bilde av et barn...
(Hvorfor, hvorfor dukka det opp bilde av et litt mørkhudet barn med nisselue i hodet mitt nå? Nei, ikke asiatisk (jeg har jo "adopsjon" og "kina" på skravletrådlista også...), dette var ei lita jente fra afrika en plass, med kruset hår i fletter, med røde sløyfer. Rød kjole, og nisselue, og smilte på bilde inni julekortet.... bare et veldig raskt bilde, et blimt, men... et så KLART bilde... bare et øyebklikk, men... en merkelig opplevelse)
Hmm, var julekort jeg egentig skulle skrive om.
Ja. ble bare litt satt ut av det bildet som kom i hodet... tror ikke jeg klarer å skrive stort mer om julekort. Skulle jo egentlig bare fortelle at je hadde begynt, uansett....
ORIGINAL: *Stella*
ABSOLUTT alt er mulig.
For nå vet jeg liksom ikke hva jeg skal tro...
Vi... ja, vi pleier jo teste noen dager før IKM. Jeg hadde jo egentlig helt mista håpet, men nå har det kommet tilbake. Vi tok en test i morges vi, mest for å tenke på noe annet...
Den var ikke positiv. Den var ikke det. Men det var liksom "noe" der streken skulle vært.
Dumme, dumme, dumme meg klarte ikke å la være å titte på den en gang til noe senere (dvs, myyye senere, den skal avleses etter max 5 minutter, og da var der altså ikke en strek, bare "noe". Så gikk jeg ut av badet, opp på loftet og hentet klær til dagen, og ned igjen. I mellomtida bladde jeg litt i et blad også, siden min mann skulle få litt fred på toalettet.
Så det var nok gått ca et kvarter siden testen var tatt når jeg kom tilbake, tre ganger så lenge som "tillatt grense". Men DA var der en strek.
Den var svak altså, så min mann trodde ikke det talte engang (selv OM det var kommet innen fristen, liksom) for han trodde strekene skulle være like sterke. Men det skal de jo ikke. Men... den kom for sent.
Det blir nok ny test om en dag eller to. Men tenk da... tenk om det stemmer?
Vi vil likevel ha tatt en ny test av sædkvalitet og kvantitet. Med tanke på nattesøvnen min det neste året, med tanke på "nestemann". (For en sær tanke, tenk å tenke på "nestemann". Vi vet nå slett ikke om dette BLIR en positiv test da, men jeg hååååper. Jeg slipper slett ikke jubelen løs, men jeg håååååper. Om mensen kommer, ja så skal vi jo i ALLE FALL ha en kontrolltest, men det vil vi ha uansett.
Så jeg skal motivere min kjære mann til å ta kontakt med legen så fort som mulig og få nytt skjema for ny test. Siden det sikkert er lettere å få legen til å skjønne at vi vil ha det FØR jeg evt ber om en kontroll.... (vi har jo samme lege)
Jeg klarer ikke tro at det kan være mulig. Men samtidig... det var jo NOE der... Er bare 12 eller 13 dager siden eggløsningen, så det er ganske tidelig enda. Men, tolmodighet til å vente til IKM med testing har jeg jo aldri hatt... Og det har aldri vært noe slikt på testene før, selv ikke timesvis senere (jada, jeg pleier sjekke testene igjen jeg...) har de aldri blitt "falskt positiv" etterpå.
Men nei, jeg vil IKKE ha noen jubelrop og gratulasjoner, for dette ER ikke en positiv test. Jeg har tatt en negativ test. Bare liksom at der var "noe". Som gir meg håp. Det gir meg tilbake det håpet som forsvant i går.
Men jeg synes fortsatt at det hadde vært en fordel med en KONKLUSJON på lappen fra legen. Selv om det ikke er fra vår lege. (men han som han deler kontor/praksis med) Vi hadde heller ventet en dag ekstra på å få berevet om det hadde kommet me en konklusjon. For alt, tallene klarer vi lese av. Der er for få, det er for liten andel (av de allerede for få) som svømmer fremover, og for få som ser normale ut. Det skal være minst 7% av over 40.mill med normale karakteristika. Det vil si 2,8 mill normale sædceller.
Min mann leverte en prøve med 3,5 mill sædceller, hvorav 5 % (dvs 175 000) var "normale".
såpass klarer vi lese selv. Det jeg derimot mangler, er et referansenivå på "hva dette betyr". Betyr det at han har for få, men at det fortsatt er mulig med normal befruktning, eller at det er så få at det er nærmest umulig? Og ja, JEG vet at en dårlig test alltid skal etterfølges av en ny test, men kunne ikke legen skrevet det da?
"Dette betyr at denne testen indikerer.... ("problemer med å kunne gjøre parnter gravid", eller "lav konsentrasjon, men likevel mulig å gjøre normalt fertil partner gravid") men det bør tas en kontrolltest tre måneder etter den første testen. Dette fordi f.eks sykdom/feber/stresssituasjoner kan gi en midlertidig dårlig konsentrasjon. Vedlagt følger rekvisisjon for denne oppfølgingstesten, vennligst ta denne minst 70 dager etter forrige test, og minst x uker etter siste sykdomstilfelle."
Noe slikt synes jeg det kunne stått nederst på det arket. I stedet for å bare skrive akkurat det vi kunne lese av testresultatene, nemlig at der er lav konsentrajon av sædceller og lav konsentrasjon av normale/antatt friske sædceller av dem igjen. DET kunne vi lese av tallene, det er KONKLUSJONENE vi gjerne ville hatt av legen.
Jeg skal helt klart få min mann til å ringe legen igjen snart. Helt hvilken dag det blir vet jeg ikke (det er jo ikke en telefon han vil ta sånn med tilhørere da, og må ringe i arbeidstiden, så det forutsetter at han får sjangs til å stikke seg bort en plass) men jeg skal be om at det gjøres denne uka.
For jeg trenger sikkerhet. Jeg må vite sikkert, om den ER så dårlig, eller om det bare var en tilfendighet.
Jeg er slett ikke i stand til å huske om han hadde noe særlig feber i forbindelese med den bronkitten. Jeg tror det. I alle fall mener jeg han har hatt feber en eller annen gang i sommer, men det KAN sånnsett ha vært i vår, eller i fjor sommer... jeg husker ikke så godt NÅR mannen er syk... Bare vet når han hadde bronkitt fordi det var rett etter vi kom tilbake fra bryllupsreise, han var hjemme den første uka vi skulle vært på jobb igjen etter ferien.