Det hele gikk over fortere enn jeg hadde fryktet, jeg klarte meg med bare en paracet før leggetid i går, og sov natta gjennom uten mer problemer. Med varmeflaska mi da, den er god å ha. (ikke det, jeg har hatt den i senga hele tida den siste måenden, rett og slett som varme i fotenden, det er så KALDT. (gjett hvem som følgelig at et brannsår på ankelen da, fordi jeg hadde klart å vikle den ut av putetrekket den er pakket inn i en natt (blir så varm på kanten... må derfor pakkes inn. For vannet må være VARMT for å holde tempen hele natta)))
Og i dag har jeg ikke behov for smertestillende i det hele tatt, føler et ubehag, men ikke så ille at jeg trenger piller. Jeg liker ikke ta piller mer enn jeg absolutt må. Når det kommer til smertestillende har jeg den innstillingen pga hva min mr har vært gjennom, og derfor lært oss opp til. Min mor er revmatiker, og har gått på sterke smertestillende i mange år. Jeg er klar over at dette er piller som er langt sterkere enn paracet, og hun tar dem daglig. Derfor sliter det selvsagt mer på magen enn hva det gjør om jeg propper i meg paracet når jeg har mensen da. (og med dt i bakhodet TAR jeg derfor alle de smertespillende jeg føler jeg trenge slike dager.) Men jeg tar likevel ikke mer enn jeg behøver. Magesekken til mamma SPRAKK nemlig. Jepp, vi snakker ikke om et magesår, men at den SPRAKK! Hun ble operert, men kan den dag i dag ikke spise noe krydder, må være firsiktig med harde stekeflater, melkeprodukter, ja selv syltetøy på dårlige dager (når almennformen generelt er dårlig tåler hun mindre) Det er 13 år siden magesekken hennes sprakk, og slik kommer hun altså alltid til å være. Krydderfri tilværelse. (når man legger til at hun også må leve saltfarrig pga nedsatt nyrefunskjon etter svangerskapsforgiftning da jeg ble født... ja så smaker ikke maten sååååå mye i mitt barndomshjem...) For meg som elsker pepper (det har jeg fra min mor, hun elsket også pepper. Det gjør hun fordåvit fortsatt, men ettersom hun får kraftige smerter og diare av det, så er det ikke aktuelt. Hun blir syk, rett og slett.) så tenker jeg "better safe then sorry", srger for å helst ta medisin i forbindelse med mat, og propper ikke i meg mer enn jeg må. Jeg er jo allerede klar over at jeg har større risiko enn andre for å utvikle en revmatisk lidelse, jeg vet så utmerket hva det gjør med både den som rammes og resten av familien.. ja, jeg sparer magen min for den den kan spares for... Just in case.
Men jeg tar de tablettene jeg trenger, altså. Men i dag har jeg heldigvis ikke så mye mer vondt, og føler meg bedre. Sjokolade fikk jeg faktsik aldri i går, jeg orka ikke gå ut på butikken når jeg var på jobb, og vel hjemme knaska jeg potetgull. Det gikk greit.
Livet går videre. Dette er dag 2 av syklusen. Og kanskje, kanskje er nettopp DETTE den syklusen vi lykkes? Jeg gir aldri opp håpet!