*Stella* sine tanker, håp og frustrasjoner

Gleder meg i grunnen ikke nevneverdig til å ligge i stolen...

Men likevel, jeg teller ned dager til jeg skal gjøre det, fordi jeg så gjerne vil komme litt videre med denne utredningen. Jeg vil så gjerne finne ut av hvordan veien videre blir. Jeg...

Jeg vil bli mamma!

Tusen takk for innspill i tråden min [:D]

Supert at det går fremover og at det er 28 dager igjen nå. Det føles kanskje lenge til, men dagene og ukene går egentlig ganske fort.

Ønsker deg en strålende dag [:)]

dagene går i en fei stella og snart får du kanskje vite litt mer[;)]
håper du får god hjelp videre så dere snart lykkes

Ja, dagene sniker seg nå avgårde.

27 dager igjen.
Dag 13 av syklusen.

Prøver å ikke tenke så mye på det, lar dagene gå. For det er antakelig mange dager til EL. Ja, sekret virket lovende tidlgiere i uka, men så har det liksom tørka litt opp igjen da. Uten at det har vært noe EL altså, ifølge tempen, men det er bare sånn min kropp er. Det er bare sånn. Greit nok, vi får bare vente.

Det er jo absolutt ingenting vi kan gjøre med det likevel.

En uke siden min mann var på lab'en og leverte en prøve på sine kampklare soldater... Lurer litt på hvordan det er med å få svar på den, hvordan og når vi får det. Men, det ordner seg vel. Vi får bare vente. Hva annet kan vi gjøre?

Bare fokusere på andre ting. Det er høst nå. Trærene skifter farge, det blir kaldere. Vi får forberede oss på høsten og vinteren, rydde boden, kjøpe ved, finne frem varme dyner og pledd. Lete frem ullsokker og se om jeg klarer å lokalisere stilongsen min, som har vært borte en stund. Begynne å tenke julegaver og julekort. (vel, når vi er ferdig med takkekortene etter bryllupet)

Livet går videre, en dag om gangen.

Og en eller annen gang, på ett eller annet vis, skal jeg bli mamma!

Ja, vente vente vente... Blir mye venting i prøvetiden... Men vi må leve mens vi venter, og prøve å nyte denne tida vi er inne i og...
Gleder meg så til en spire er på plass, lage svangerskapsdagbok, kjøpe gravid bladet, kjøpe første mamma bukse...
Å, så mye å glede seg til...
Lykke til, plutselig er vi ferdig med nedtellingen vår til gyn... (Nærmer seg hvertfall) [:)]

ville bare si at jeg tenker på deg stella og håper masse for deg.
det kan jo være kos med høst også.. tulle seg inn i pledd foran peisen og lese gode bøker eller prate..

Høst er ikke min favorittårstid.

Men, pledd liker jeg.

Pledd har jeg vel dog hatt i sofaen hele året. I sommer et tynt fleecepledd, men det tykke, gode ullpleddet kom frem for et par måneder siden... Så inntillet i pleddet sitter jeg altså daglig. Dog ikke forran peisen, for peis har vi ikke. Men forran tv'n, med pc'n på fanget, småskravler med min mann, eller spiller spill mens han jobber på en annen pc...

Nå er vi kommet til dag 14 av min syklus. Denne dagen som ifølge enkelte eksperter visstnok er den dagen man har EL, uansett hvor lang syklus man har... [8|]

Jaja, dag 14. Med tempfall og kvisefrembrudd. Dog lite håp om EL egentlig.

26 dager til gynekologtimen, 80 dager til jul, og det er FREDAG!

trodde el alltid var 14 dager før neste mens jeg ikke nødvendigvis på dag 14 i syklus..?
vel uansett ønsker deg masse lykke til[:D]

El ER et bestemt antall dager før mens ja, ikke etter. Men en eller annen hadde lest inne på lommelgen at en gynekolog skrev at EL finner sted dag 14, og at om syklusen varierer, så er det tiden etter el som varierer.

Noe som altså er absolutt helt feil, det er antallet dager FØR el som varierer. Og el inntreffer derfor vensentlig senere i mine lange sykluser.

Jaja... vi får nå se når noe egg løsner hos meg. Før eller siden, håper jeg...

Dag 17. 23 dager til gynekologtimen.

Tror jeg begynner å grue meg. Ikke til undersøkelsene, men for hva han kan finne... for hva det kan betyr. For hva dette betyr for vår fremtid og vårt liv, hva vi kanskje må gjennom. Det er en alvorlig prosess. Potensielt smertefull, ydmykende, fysisk og psykisk stressende og vond. Når man først begynner på en utredning, så "pushes man gjennom en berg og dalbane", der det er lett å bare "bli med i dragsuget" uten å ta seg tid til å stoppe opp, tenke etter, kjenne etter, hva vil vi?

Vi har jo snakket om dette for en stund siden, hva vi vil, hvor langt vi er villige til å gå for å få biologiske barn. Men jeg tror dette delvis er noe man ikke helt vet før man står midt oppi det, og enten kjenner at "nok er nok", eller at man kjenner at man er villig til å strekke seg lenger enn man trodde... Jeg tror det er viktig å ta seg tid underveis, til å kjenne på disse følelsene, snakke om dem, og være sikker på at man vet hva man vil.

Slik jeg føler det pr i dag, så er ikke det viktigste et biologisk barn for enhver pris, men det å få bli mamma. Derfor er det viktig å kjenne etter og bestemme seg for når nok er nok, når vi undersøker andre veier mot målet. Pr i dag er vi enige om at vi i utgangspunktet tar imot assistert befruktning om det er et som er aktuelt, men at vi ikke ønsker å gå lenger enn det det offentlige tilbyr. Han er teoretisk sett åpen for donasjon, jeg er i utgangspunktet skptisk til det. Mitt ønske om å gå gravid er ikke så sterkt, jeg tror jeg heller vil adoptere. (Det er jo også et spørsmål om loven, pr. i dag skiller jo loven på dette avhengig av hvem av oss det evt er noe galt med. Sæddonasjon er lovlig i norge, eggdonasjon er det ikke. Da må man i så fall utenlands) Derfor har vi sånnsett blitt enige om at han vil ikke noe jeg ikke vil, han er åpen for muligehten av  å vurdere donor, men bare dersom jeg vil det, så siden jeg i utgangspunktet ikke vil det, så er det ikke aktuelt.

Men hvem vet? Kanskje ombestemmer vi oss? Kanskje oppelver jeg i løpet av denne tiden at jeg VIRKELIG vil bli gravid, og er villig til å ta private forsøk dersom de 3 offentlige ikke nytter? Eller kanskje opplever jeg derimot at forsøkene er en så stor påkjenning at jeg ikke orker 3 forsøk (pluss eventuelle fryseforsøk) men ønsker å hoppe av før? Kanskje oppdager han underveis at han ikke ønsker å bruke sæddonor, eller kanskje oppdager jeg at jeg ikke bryr meg, eggdonor er greit?

Jeg tror det er viktig å stoppe opp av og til, og kjenne på disse følelsene, og vurdere hva en vil, og hvilken vei en vil følge videre. Det er ikke slik at man MÅ forsøke ivf/isci dersom utredningen viser at vi ikke kan blir gravid på egenhånd. Man KAN faktsik si at "Greit, vi kan ikke lage barn hjemme. Da søker vi adopsjon. Eller blir fosterforeldre." Man KAN også faktisk velge å leve barnløst, men det er noe jeg pr. dags dato ikke kan tenke meg, og det kan heller ikke min mann. Man KAN stoppe etter et ivf, eller to. Man trenger ikke gjennomføre tre, og de eventuelle fryseforsøk en får som bonus. Men man KAN velge å fortsette etter de 3 også. Det er rett og slett viktig å kjenne etter på hva som føles rett, hva man vil. Snakke litt sammen.

Jaja, det var litt av mine tanker på en mandags ettermiddag.

Og nå... nå skal jeg snart spise "lissommiddag" (rett-i-koppen pasta) og gå på stadion...

GULLET SKA HEM!

Ja, la det ikke være noen tvil om det!
Med andre ord: Ja, jeg koste meg på stadion i går [:)]

Og så er vi kommet til dag 18 av denne syklusen da. Fortsatt ikke noe tegn til EL, men bare 22 dager til gynekologtimen. Og da har jeg avtalt med sjefen at jeg tar en feriedag, så slipper jeg å si at jeg skal til legen. Siden jeg regner med det blir en legetime i november også, ettersom fastlegen sa han ville ha oss tilbake når han hadde fått "svarene" fra våre respektive undersøkelser. (Jeg er noe usikker på hva han mener  å få ut av gynekologen sånn på et besøk, normalt sett henvises man til gynekolog for utredning og så tar gynekologen det videre derfra, noe som gjerne innebærer at man går flere ganger til gynekologen, over lang tid?) Min sjef er litt sånn at han spørr om saker og ting, uten å tenke over at han ikke har rett til å vite det, og har jo "antatt atjeg skal ha en permisjon i løpet av et år eller to" de siste par årene. Så om jeg begynner å gå ofte til legen, så mistenker han vel at jeg er gravid...

Jaja, hva som skjer med legen, gynekologen, utredning og denslags får vi nå se litt etterhvert, men i alle fall er det 22 dager til jeg skal til gynekologen, og da har jeg fri hele dagen! Og nå er klokka så mye at jeg snart skal gå hjem og lage middag. Aller helst bare gleder jeg meg til å legge meg, men det blir vel ikke helt aktuelt. Min mann snakket om å kjøpe ved. Om å levere et takkekort. Om å fylle bensin. Og siden vi antakelig får besøk av ei tante og en onkel av meg, og deres to barn (om ikke hennes søster med familie også, det er jeg usikker på?) på fredag eller lørdag, siden de skal til byen, og gjerne vil se hvordan vi bor og sånn, så må jeg vel rydde også. Og om jeg ikke er flink husmor som baker formkake, så i alle fall se til at jeg har noe "kaffemat" i huset.

Og tror dere ikke mobilen min streika akkurat nå da? Mens jeg skulle til å sende en sms til de som skal få det takkekortet, for å høre om de er hjemme, om det passer at vi stikker innom med det i ettermiddag, bare en snartur altså, men halvveis i tekstmeldinga så slutta den å registrere at jeg trykker på tastene... Den er noen år gammel, og min mann har snakket om å bytte den ut, så det er mulig han får gjennomslag for den ideen nå. Jeg ser ikke noen grunn til å bytte mobil når jeg har en som fungerer, men når den slutter.... DA ser jeg poenget ja...

Du så såå rett *Stella*! Gullet ska hem! Heldig du som var på stadion igår.. det ville vi også, men det er rift om billetene tro det eller ei [:)][:)] Bra du koste deg!

(Hihi, side du ikke har sagt det før, så tror jeg at jeg vet hvor du bor. Eller ihvertfall hvem du heier på [:)][:)])

Jeg har faktsik sagt i alle fall hvilken by jeg bor i, men med lyyyyyys, lite synlig skrift...

Noen ganger i alle fall. Men jeg oppgir det normalt ikke i sånne "infotråder", og det var kanskje ikke helt lurt å oppgi denne type info i dagboka heller, ettersom jeg egentlig verner om min anonymitet...

Jaja...

Rift om bilettene er det nok ja... men noen av oss har sesonkort...

3 uker til gynekologtimen!

Dag 20.

20 dager til gynekologtimen.

Fortsatt ingen EL, men det kommer vel før eller siden, regner jeg med.

forhåpentligvis ikke i begynnelsen av neste uke, for det gir blødning under gynekologtimen (med mindre vi treffer jackpot denne syklusen da) og det er kjipt. Vil helst slippe å utsette timen

ja tiden har jammen gått fort nå..bare 20 dager igjen.[;)]
håper du snart får en spire som kan hidre den blødningen da..og videre utredning..
lykke til

Ja, tida har gått. 20 dager igjen, da er det 50 dager siden jeg bestilte timen da!

En spire som gjør videre utredning unødvendig hadde vært kjekt det ja. Men det får tiden vise.

Lat søndag.

Jeg sov lenge, lå enda lenger, og har egentlig hatt en sånn dag da jeg ikke følte jeg hadde noe jeg måtte gjøre. Deilig, for en gangs skyld. Huset ryddet vi i går, ettersom vi fikk besøk, og takkekortene er sendt ut. Bare en deilig, lat søndag.

Dag 22 av syklusen, 18 dager til gynekologtimen.

Teoretisk sett temp over coverline i dag, men det er bare fordi jeg temper med to desimaler... coverline på 36,21, og dagens tidsjusterte temp er 36,22. Livmortappen er fortsatt myk og litt åpen, men sekret er vanskelig å si noe om, grunnet kveldslige aktivteter i går...

Er jeg riktig "heldig" blir det vel el en av de neste dagene, tenker jeg... med påfølgende IKM meget faretruende nær den gynekologtimen min...

Søndagen var fin den.

Men så kunne ikke min ektemann legge seg sammen med meg, så jeg måtte sovne alene, og våkna og lurte på hvor han var, men neida. Han antok han skulle komme rundt midtnatt, men da jeg våkna og tilslutt så på klokka var den over to. Og ingen mann ved siden av meg. så jeg ble liggende og lure på om jeg burde gå og se etter ham, lå og lyttet, men hørte tilslutt lyder av at han beveget seg i alle fall, så da slappa jeg litt av, og like etter kom han og la seg. Så fikk jeg ikke sove igjen, da var jeg liksom våken da... Kjipt.

Og så drev jeg og sov og våkna utn å vite at jeg hadde sovet, for vips var klokka over fire. Med andre ord kunne jeg ikke tempe i dag. (Noe som er dumt, for teoretsik sett hadde jeg jo temp over coverline i går. Regna ikke med at det egentlig teller, men er litt spent på hva som skjer i kroppen nå, har jo virket fruktbar de siste dagene.) Og fem laga vekkerklokka lyd... Da visste jeg at min mann skulle tå opp, og jeg skulle sove videre. Men han STO ikke opp, og jeg ble liggende og ikke trre sove for å være sikker på at han ikke forsov seg. Før han sa at han hadde vekking på halv seks igjen. Jaja, så sto han opp halv seks, og klokk seks måtte jeg stå opp, og kle på meg og kjøre ham på flyplassen. Kjente at magen ikke var helt god, vel hjemme gikk jeg rett på badet, men det først som møtte meg der var en diiiiger edderkopp. jeg fant tak i et glass som nok har vært brukt til smme formål, og satte over den. Der står den og venter på at min mann kommer hjem i ettermiddag. så kom jeg meg på toalettet... og rakk derfor ikke frokost.

Og var kvalm og hadde ikke lyst på frokost, men fikk da i alle fall i meg et par kjeks når jeg kom på jobb. Som dessverre var søte, og derfor ikke hjalp på den uvele følelsen.

Og nå er klokka halv 11, om halvannen time er det lunsj, og jeg vet ikke om jeg gleder meg eller gruer meg...

Jeg ser ialle fall frem til å gå fra jobb om noen timer.

Kanskje pakke i posten (min mann bestilte digital dekoder, så vi skal få litt flere tv-kanaler) som jeg må hente, før jeg henter min kjære på flyplassen. Venter på ny mobiltlefon også, men den ble bestilt i helga, så den kommer vel ikke sååååå fort...

Back
Topp