Ja, så er jeg tilbake.
Gynekologen var grei, og forklarte det meste grundig, om enn "som til et barn", men han kunne jo ikke vite at jeg er "professor i mens" og vet hva såvell progesteron som pergo er.
La oss ta det fra begynnelsen. Han innledet med å reagere på mitt etternavn, og lurte på om jeg var derfra (Navnet er et stedsnavn) Nei, det er jeg ikke, forklarte hvor jeg er fra, jeg er gift dette navnet. Greit nok, men mitt pikenavn (mellomnavnet mitt) var jo også fra det området, han stedsatte det detaljert. Joda.. det er det... men jeg er ikke derfra, farfar, nei, oldefar bodde der eller noe sånn? Greit, min gynekolog er altså fra ikke så langt unna der jeg er fra.
Ok, til tema... du har uregelmessig mens? Ja, (Det hadde legen min skrevet på henvisingen) Jaha ja, hvor lange? Jeg svarte, stort sett mellom 30 og 60 dagers syklus. Og når fikk jeg mens sist? 40 dager siden. Ja, p-piller har jeg gått på, men slutte på dem i mars... i forfjor blir det vel? 2,5 år siden ja. Ja, og når fikk jeg mens? Jeg var 17. Sen ja.
Ja, nå skulle han undersøke meg litt, og så skulle jeg ta noen blodprøver rett etter neste mens, den mente han at han kunne se på meg at kom snart? Jeg mente at nei, det venter jeg meg ikke, jeg har nok neppe hatt eggløsning enda? Nåja, men han kunne nå se det han (mente han kvisetrynet mitt tro?)
Ja, ok, det er nok mest sannsynlig jeg som er "problemet" mente han, jeg har nok "dårlig eggløsning". Opp i stolen med meg. Innvendig ultralyd var slett ikke så skummelt som jeg hadde trodd, men jeg hadde nok rett, det var nok en stund til neste mens ja. Ja.. jeg temper, og har ikke sett tegn til EL enda. Huff, nei DET måtte jeg slutte med, det bare stresser meg. Nei, sier jeg, det stresser meg ikke. Det har jeg gjort siden før vi begynte å prøve, det gir meg i alle fall litt peiling på når jeg bør ha bind og smertestillende i veska. Ja, greit, om jeg hadde det sånn, så var det greit altså, men ville han torturere noen, så ville han be dem begynne med temping, for det stresser folk, må vite... (javel?)
Jaja, her er synderen ja, ser du der? Jepp, jeg ser. Eggstokk med masse svarte prikker på. Egg som ikke har modnet. Og der er den andre ja, der også. Jepp. Men livmora er perfekt. Eller, forresten, nesten, men det er ikke noe å bekymre seg for, den skal ikke hindre graviditet. Nei, det er nok denne dårlige eggløsningen min det.
Vel påkledd fikk jeg tegning og forklaring.
Jeg har litt hjerteformet livmor. Ok, han sa ikke det, men han tegnet den til meg, hjerteformet. Men det er ikke noe problem for å bli gravid sa han, bare en "bagatellmessig" større sjangs for setefødsel. Greit, setefødsel takler jeg, for setefødsel betyr jo at jeg har blitt gravid, og får et barn, og det er bare en "bagatellmessig" større sjangs.
Men det var denne dårlige eggløsningen. Han sa aldri PCO(S) men tegnet og forklarte. Det er nok det jeg har ja. Uten at han brukte det begrepet, så skjønte jeg det. Det har jeg jo mistenkt, og jeg skjønte det med en gang jeg så eggstokken på ultralydskjermen.
Jeg må passe på å ikke bli feit. Det maser han litt på, sier han, for han ser at kvinner med dette problemet lett legger på seg, 20-25 kilo når de er gravide, og sliter med å få det av igjen. Ja.. nå har ikke jeg problemer med vekta da... (Jeg veier 50-52 kilo jeg, med mine 167 cm gjør ikke det meg akkurat overvektig...) Nei, men det er noe jeg bør være obs på i alle fall, det har med blodsukkeret å gjøre, noen i familien med sukkersyke kanskje? Neei, jo, mormor hadde det på sine gamle dage, men bare etter at hun ble gammel.. Jaja, jeg skal være obs, særlig om jeg er glad i sjokolade... fett og sukker, ikke en bra kombinasjon.
Greit, jeg skal unngå å bli feit. (Føles rart å få vekt-råd når jeg faktisk er på grensa til undervektig, men jeg lover ham å passe vekta...)
Han vil gi meg pergo. Jeg skal ta en kur starter dag 5 etter neste mens, som visstnok er en stund til. (Ja, siste halvdel av november forventer nå JEG da, vi får nå se) Om det ikke funker (dvs, jeg ikke blir gravid), skal jeg ta en til, og om det heller ikke funker, enda en. Om det fortsatt ikke er gravid skal jeg ikke bekymre meg, jeg vil då mange gode eggløsninger etter dette, men etter den 3. kuren skal vi ta en sødprøve av mannen. "Den er allerede tatt" sa jeg, men jeg har ikke fått resultatet. Men han skulle ringe fastlegen vår og få vite det.
Så her sitter jeg. Har tatt litt blodprøver i dag (litt usikker på hva, for jeg fikk ikke egentlig sett arket, siden han tok prøvene selv, men basert på hvor på arket kryssene var tror jeg det var en thyroxin-prøve, i tillegg til LH og progesteron i alle fall. Og jeg har fått med meg prøveark som jeg kan ta med til fastlegen og få tatt blodprøve, dag 5 av neste syklus, samme dag som jeg skal starte med pergo. Dobbel kur, altså 2 tabletter daglig i 5 dager. Skal prøve inntil 3 kurer, på rad, ingen pausemåned her nei, og ikke stresse med det om jeg ikke blir gravid på de tre kurene. Men om det begynner å dra langt ut i tid, så får vi tenke på prøverør... men det skal jeg ikke tenke så mye på enda.
Hvor lenge "lenge" er, vet jeg ikke, men nå har vi i første omgang i alle fall tre pergokurer, som visstnok skal gi meg EL rundt dag 14-15-16, om mens ikke er kommet innen 4-5 uker tar jeg en test. (as if... jeg er testoman... og jeg temper. Tenker vi sier jeg tar en test antakelig rundt 12-14 dager etter EL jeg, litt avhengig av når det er helg og sånn...
Ja, han sa ikke PCO(S) men det er nok det jeg har, selv om han kaller det "dårlig eggløsning", og sier at insulin-greier gjør at jeg er disponert for å bli feit...