*Stella* sine tanker, håp og frustrasjoner

Uff da!
Skjønner virkelig at det ikke er noe koselig å få den følelsen. Og skjønner at du er lei av å vente...

Halloween tickeren var forsåvidt ganske morsom da, he he... Bedre å telle ned til noe, enn å telle opp!

Håper virkelig lykken snur seg for deg og din kjære. Er overbevist om at du blir en fantastisk mor!
Og så har du mye kunnskap å dele med ditt kommende barn, det er i hvert fall sikkert.

Ja, ikke sant?

Gynekologtimen min er på halloween, så :)

Ja, ikke sant...

Det er jo ikke såå lenge igjen nå faktisk.
To mnd i morgen!

Kommer til å huske det kjempegodt jeg, he he..

Håper de har noe bra å si, eller i det minste en forklaring.
Krysser fingrene!

Blir spennende å se om han finner ut noe som helst... og i så fall hva.

to måneder.

Ja... det er vel ikke så lenge, egentlig.

Tida går fort.

Hva svarer man da?

Snakka me mamma på telefonen.

Jeg sitter på jobb. På kontoret. Heldigvis ikke lytt, men altså, jeg er på jobb.

Jeg har ikke fortalt mamma at vi prøver, derfor vet hun ikke at vi sliter.

Men, jeg sendte henne melding om at min mann er blitt storebror i dag, så hun ringte (mamma ringer meg lett på jobb,etter at hun fikk direktenummeret mitt) for å høre om det var greit det hun hadde tenkt å sende i gave til den lille.

Også, ganske brått spør hun "Har dere tenkt å vente med å få barn du og "mannen min sitt navn"?"

Ehh... "vi får nå se..."

Ja, for... hun er jo moren min, og de prøvde i tre år for å lage meg... Ja, han hadde smilt da min svigerfar, når han engang spurte om det ikke kom smått her, og mamma sa at om jeg var som henne tok det 3 år. Ja, men om min mann var om ham satt den på første forsøk, sa han... Jo, og nå tenkte altså mamma at... ja, det er jo mulig at hennes problemer kan være litt "arvelige", og... ja, det virket som om hun prøvde å gi meg råd om å begynne snart, for det kan ta tid...

Ja, saken er altså den at vi er ikke helt klar for å fortelle om vår ufrivillige barnløshet enda. Jeg er på vei til å modnes om å fortelle det til de nærmeste, men min mann vil ikke snakke om det enda, og det respekterer jeg. Dessuten er jeg ikke het klar enda. Vi har blitt enige om å se det lit ann, hva legene finner ut av.

Men, jeg er altså IKKE i en situasjon hvor det passer meg å sitte på jobb og si til min mor i telefonen at "neida, vi planlegger ikke å vente lenger enn absolutt nødvendig, vi er igang med utredning for ufrivillig barnløshet, så vi er klar over at dette ikke alltid er så fort gjort nei..."

Av og til er min mor en anelse korttenkt. En skulle jo tro at NETTOPP fordi hun selv slet i tre år for å få meg, så skulle jeg bli spart for "barnebarnmas" fra den kanten? Men neida.

Jeg er kjempeglad i mamma'n min altså, hun er verdens beste mor, men... det der var IKKE det jeg trengte akkurat nå...

Og så du som hadde en dårlig dag i utgansgpunktet...

Hun mener sikkert bare det meste med det, men er jo sårt når det ikke har gått på den tiden det har tatt for dere...

Og jeg syns det er bra du respekterer mannen din hvis han ikke er klar for å dele det enda, fordi det hadde nok vært vondt for han hvis du hadde sagt det uten at han visste det, og så kom det opp i samtale senere...

Hun er sikkert veldig forsåtelig når det først kommer opp da, det er jeg sikker på...

Mamma og pappa fikk streng beskjed om at vi ville vente til uke 12 med å annonsere om babyen i magen til tanter og onkler...
Men mamma klarte det jo ikke... Hun påsto at de merket det selv, men jeg lurer på hvor mange hint hun la ut før de tok det...

Så jeg burde ikke stolt på min mor...

Sikkert best dere forteller det sammen, kanskje etter at dere har begynt utredningen for fullt, og fått svar på noen prøver. Da vet dere jo litt mer hvor dere står også.

Jada, jeg vet at mamma mener det godt, men det føltes rett og slett bare sårt. Og så er det ekkelt å lyve. Men jeg har ikke noe annet valg. Jeg kan ikke svare mamma ærlig, fordi jeg og min mann er enige om å ikke snakke om det enda.

Det er ikke aktuelt for meg å si noe til noen som helst før vi  er enige om at vi begge er klar for det.
Og det blir nok før eller siden, etterhvert som utredningen skrider frem får vi ta det opp til diskusjon.

Vi har snakket om det, og er enige om at det skal ikke være hemmelig "for alltid". Bare at vi ikke vet hvor lenge det skal være sånn.

For å sette det på spissen: Det skal være sagt slik at jeg unngår denne samtalen med mamma.

Meg: Mamma, vi vi har bestemt oss for å søke om adopsjon! Vi er så glade, vi kan ikke helt skjønne hvorfor vi ikke har gjort det før!
Mamma: Adopsjon?
Meg: Ja, du skjønner, vi hadde det tredje mislykkede prøverrørsforsøket forrike måned, så nå har vi endelig tatt til fornuft og søkt adopsjon. Dere får nok et barnebarn føs i Kina om 2-3-4 år!
Mamma: Adopsjon? Mislykket prøverør? Jammen, jenta mi... fra Kina?

DERSOM vi skal ha denne samtalen skal det være slik:
Meg: Mamma, i dag er jeg kjempeglad igjen! Ja, du vet, det gikk ikke på siste forsøket heller, men vi har jo snakket om dette. Vi har bestemt oss, vi er så glade. Vi har søkt om adopsjon!
Mamma: Jammen, så flott jenta mi. Det var jo synd at det ikke gikk, jeg vet, men det har vi snakket om, men nå kan dere se fremover.
Meg: Ja, så om 2-3-4 år får dere nok et barnebarn fra Kina.
Mamma: Så dere har bestemt land allerede? Kina? Det er der xxx har adoptert fra det. Så spennende. Det tar jo lang tid da.
Meg: Ja, det er lenge. Men det er verd det, jeg skal bli mamma!

(xxx: Mamma har et søskenbarn som har adoptert fra Kina)

Ja, altså: Nå er det slett ikke sikkert at det blir kina da, dersom vi bestemmer oss for å adoptere, det får vi ta opp til vurdering dersom det blir aktuelt.
Og det er jo slett ikke sikkert vi "feiler" 3 prøverørsforsøk.
Det er ikke sikkert det blir noen prøverørsforsøk i det hele tatt.
Kanskje kan jeg få pergo-baby, f.eks?

Det aner jeg ikke.

Men poenget er altså at vi har snakket om dette, jeg og min mann. Vi skal se nå hva legen vil gjøre. Og kan vi ikke lage baby selv, med eller uten hormonhjelp, så søker vi om prøverør, dersom vi kvalifiserer for det, så prøver vi det.
Jeg er ikke komfortabel med donorsæd eller donoregg, så om IVF/ISCI med "våre deler" ikke er aktuelt, eller ikke lykkes, så søker vi adopsjon. Og jeg er i utgangspunktet innstil på å ikke forsøke mer enn de tre forsøkene, pluss eventuelle fryseforsøk, som det offentlige støtter. Rett og slett fordi jeg føler at "en  plass må grensen gå" og dette er for meg en naturlig plass å la grensen gå.

Og altså: Det skal ikke være en hemmelighet at vi sliter, helt til vi sjokkerer med denne opplysningen.

Men jeg er ikke helt klar for å spre det enda.

For jeg vet at det spres, og jeg vet at det snakkes om.

Ja, for jeg vet jo at jeg har ei kusine som må "snurpes igjen" når hun blir gravid, ellers aborterer hun. (Har altså abortert mange ganger før de fant ut dette) Jeg vet jo at mamma har et søskenbarn som var ufrivillig barnløs i 10 år eller noe sånn, men nå har de fått to unger, til alles store glede.
Og jeg vet at mammas kusine som har adoptert en datter fra Kina har slitt i mange, mange år med ufrivillig barnløshet.
Og jeg vet at mamma og pappa prøvde i over 3 år før de fikk meg.

Ja, og når jeg vet dette om andre, så betyr det at andre også vil vite dette om meg. (dog, litt av linken til disse søskenbarna til mamma er borte nå som mormor og morfar er død, for da snakker jo ikke mormor med tanta til mamma, osv) De sladrer ikke, de snakker. Og det er omtanke og ektefølt glede på den andres vegne når noe skjer. Og medfølese når det ikke skjer.

Men på det nåværende tidspunkt er jeg rett og slett ikke klar for å bli "en av disse".
Ikke enda.

Men jeg vet at mamma og pappa lurer på om det ikke kommer barnebarn snart. Forventer at de kommer snart.
Jeg vet at svigermor forventer at det kommer barnebarn snart.
Jeg vet at svigerfar forventer at det kommer barnebarn snart (og om hans sønn slekter på sin far burde det jo ikke være så vanskelig...)
Jeg vet at mine svigerinner synes de burde få bli tanter snart.

Og jeg vil bli mamma
Og min mann vil bli pappa.

Men slik er det nå engang, at slik har det ikke blitt.
Og da får vi glede oss over det barnet som er kommet, hans lillebror som vi skal hilse på å helga.

Men nåde den som sier at jeg burde gi min mann en slik, at det vel er på tide vi får en slik snart, om jeg ikke vil ha en slik selv?

Kan dessverre ikke love at jeg kan holde tårene tilbake da...

På sikt er det bedre å si det.

Men ikke før vi begge er klar for det. Klar for å takle at "alle" vet det. Klar for å fortelle.

Men jeg tror ikke vi er der helt enda...

Å være nygift er deilig det :)

Derimot det å sitte på jobb og fryse, løpe til og fra toalettet pga diare, og bare vente på at blødningen skal sette igang...

Det er ikke noe kjekt.

Jeg fryser alltid når jeg har diare. Før, da verden var litt enklere (før jeg begynte med disse 4-5 dagers spottingene og sånt tull) så fikk jeg gjerne diare på kvelden når spottingen kom, også fikk jeg mens neste formiddag. I dag begynte magetrøbbelet derimot før frokost, og pågår enda. Noen ekte blødning har ikke satt igang, men om jeg har fvondt vet jeg ikke, jeg tok et par paracet etter frokost, og dessuten er det jo ikke direkte behagelig med dette magetullet heller, så å skille ulike ubehag frahversanfre, dempet av paracet, det klarer jeg ikke.

Men en "deilig" dag å kjøre bil i 7-8 timer ja...
For å gå i barselsbesøk. Og kjøre turen tilbake på søndag...

Jeg er veldig glad for at dere også vurderer adopsjon. Syns det er et koselig/bra alternativ til ufrivillig barnløse, og alle andre også forsåvidt.

Mannen min og jeg har også tenkt på det. Mange ganger, både før vi begynte å prøve, mens vi prøvde, og nå som vi er gravide.

Jeg tror det er viktig at man har tenkt igjennom hvor langt man vil gå i en prosses, før man setter i gang selve prossesen.
Da har man mer kontroll på hvordan ting ligger an, og hva man kan se frem til eventuelt.

Jeg ser problemet med forventningspress her, fra alle bauer og kanter. Så er dere i tillegg nygifte, og da ventes det jo hvertfall at man skal gå inn for familieforøkelse...

En ting er hvertfall sikkert, jeg skal følge med på hvordan det går fremover :)
Er veldig spent, og håper virkelig på det absolutt aller beste!

Ja, jeg føler jeg har litt mer "kontroll" når vi har vurderrt hvor langt vi er villig til  å gå, før det blir aktuelt å ta stilling til det.

For min mann var det faktsik ikke i utgangspunktet problematisk med sæddonasjon eller eggdonasjon (som ikke er lov her i landet, idiotisk nok. Hvorfor er det lov å få donorhjelp når det er mannen som ikke funker, men ikke når det er kvinnen?) men ettersom det ikke er noe jeg føler meg komfortabel med, så er han enig i at da er det selvsagt ikke aktuelt for oss.

Men adopsjon er en tidkrevende, dyr og slitsom prosess. Det tar mange år. Derfor er det for oss naturlig å i første omgang forsøke oss på biologiske barn, men det er ikke den eneste løsningen for oss. Ikke nødvendigvis den beste heller. Men det er den vi prøver først. (Jeg mener egentlig at adopsjon og biologiske barn er likeverdige løsninger, altså er ikke en ene løsningn nødvendigvis bedre enn den andre)

Nå, denne merkelige magen min, den setter visst ikke igang med blødning likevel, jo... kan den ikke snart bestemme seg? I morges så jeg friskt, rødt, etterfulgt av magekramper og diare. Men siden den gang har det det ikke kommet mer eblod i det hele tatt, spotter ikke engang i dag...

Åh så spennende!? Jeg har ikke lest dagboken din, så har ikke helt fulgt med på hva som skjer.... Og jeg titter bare innom her mens jeg er på jobb... [8D]

Skulle du hatt besøk av TR nå, eller? [;)]

Nei, jeg skulle nok ikke det.

Altså: Jeg har ustabil syklus, så jeg aner aldri når jeg venter neste mens, før jeg hr hatt EL, da vet jeg at det er to uker etterpå.

Nå er jeg vel kommet til syklusdag 37 eller noe sånn, men jeg har ikke hatt EL enda denne syklusen, men har spottet hele uka, og alt tyder på at kroppen har tenkt å sette igang mens, men det gjør den altså bare ikke.

Men gravid er jeg jo ikke, ettersom jeg ikke har hatt el enda :(

Åh.... Da er det jammen ikke lett, nei....

Nei, ikke helt lett.

Og jeg skjønner meg ikke helt på denne kroppen.

Jeg skal kjøre langt avsted i 7-8 timer i dag, starter om en times tid. Det ville vært langt enklere om jeg i detminste viste om jeg kommer til å begynne å blø eller ei.

Planen er jo å teste ut mine nye tøybind denne mensen her. (Dvs, PLANEN var å ha dem til renselse, men det var jo forutsatt at jeg ble gravid da...) Har dem med meg, i veska, og har en pakke tampongre der også, just in case. Men slikt er litt lettere å teste ut hjemme da, enn på tur. Særlig i bilen, ikke akkurat mulig å gå på do hele tiden og sjekke heller...

Jaja, vi så se hvordan det går. Enn så lenge  blør jeg jo ikke. BIND kan jeg jo ta på før vi starter, i motsetning til tampong. (altså, jeg kan ikke stappe inn tampong før jeg begynner å blø, men bind kan jeg ha på før jeg begynner å blø)

Det går vel.

Men jeg synes det er litt "urettferdig" å få mensen uten engang å ha fått SJANGSEN på å bli gravid denne gangen...

Jaja. Trøstelisten min gjentas:

1) Det er normalt med en syklus uten EL uten at det trenger å være noe galt
2) Det er jo ikke garantert at dette er mens
3) Dersom dette er mens etter en slik syklus, så blir den i alle fall ikke lang.
4) Vi har i alle fall begynt utredning
5) Om dette er mens, får jeg jo prøvd ut tøybindene mine
6) En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA!

En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA! 

Altså, det er jo nesten helt utrolig! Forstå meg rett... [:D] men det stemmer nok det jeg sier, kroppene våre er egentlig utrolig innvikla.... Og når noe kommer utav laget, da er det ikke lett å følge med... Og at du får mensen uten å ha EL? Får du noe for/mot dette? Unnskyld hvis jeg graver litt mye... [;)]

SELVSAGT blir du mamma en gang!!!!!!! [:D][:D][:D][:D][:D][:D]

Jeg pleier ikke få mens uten å ha hatt EL, det har ikke skjedd siden... for to år siden.

Men det er faktisk helt vanlig at kvinner kan ha en syklus innimellom uten EL, uten at noe er galt.

Men jeg har uregelmessig syklus/sen eggløsing, noe som antakelig blir vurdert i den utredningsprosessen vi akkurat har begynt.

Jeg skal til gynekologen 31. oktober, kanskje finner vi ut av noe da, dersom jeg ikke bir gravid innen den tid.

Men nå må jeg nesten løpe, skal rekke butrikken og finne noe snop/brus til "bilkos" på bilturen.

så skal jeg snuse inn "babystøv" av min vesle svoger i morgen, og håpe at det er "smittsomt" :)

[:D][:D]
God tur!!! [:D]

Jotakk, jeg har det bra. Etter mange times kjøring kom vi i går frem, og om et par timer skal vi hilse på min manns nye lillebror. Og i morgen skal vi kjøre hjem. Og så er det nye uke. Tiden går. Sakte, men sikkert, kommer vi stadig nærmere 31.10 og 27.9 og den uvisse dateoen en gang i fremtiden, når dagen skal komme... da jeg skal bli mamma.

Back
Topp