Aller mest, så ønsker vi oss et barn. Aller mest ønsker vi oss en familie.
Det naturligste er jo at det barnet kommer som en baby fra magen min. Så selvsagt er det det vi ser for oss sånn intuitivt.
Dette med adopsjon er det nok litt viktig å påpeke at det er JEG som har tenkt mest på. Har snakket litt med min kjære om det sånn LITT, men han tenker nok ikke like mye på det. Han har sagt at om vi ikke klarer å lage en baby "mageveien", så adopterer vi. For et liv uten barn kan ingen av oss se for seg. Men, det er altså jeg som har hengt meg ganske opp i denne tanken på adopsjon. I så stor grad at jeg nå når jeg begynner å skulle reelt planlegge prøvingen igjen, så synes jeg nesten at vi da "mister" de barna jeg hadde "tenkt" å adoptere fra Kina. (jeg er helt klar over at ingen ting tilsier at vi ikke kan adoptere selv om vi evt får egenfødte barn, men det er en annen sak)
En ting er at vi pr i dag på ingen måte kvalifiserer til å adoptere fra Kina. Eller noen andre land for den del, vi vil ikke kunne godkjennes av norske myndigheter engang, før vi er gift. I det vi blir gift vil vi nok kvalifisere for enkelte land, så hvorfor det er absolutt bare Kina jeg tenker på er kanskje ikke så lett å forklare. Kina er jo ikke lenger et "raskt" land å adoptere fra slik det var for et år eller to siden, det er derimot slik at man nå ikke engang ser enden på hvor lang denne ventetiden kan komme til å vokse seg... Men det er nå likevel Kina jeg har "falt for". Selv om jeg er 100% klar over at DERSOM dette noen gang blir REELT aktuelt for oss, så skal vi stille med åpne øyne og blanke ark og vurdere ALLE de landene som er aktuelle, SAMMEN. Ikke nødvendigvis Kina, selv om det er det jeg pr i dag tenker på.
som sagt fyller vi uansett ikke kravene. Der er krav om to års ekteskap, det fyller vi jo ikke på noen år enda, men ettersom der uansett er en nedre aldersgrense på 30 så er ikke ekteskapskravet noe problem, jeg fyller ikke 30 før over en måned etter at vi har vært gift i 2 år. Der er økonomiske krav som vi nok heller ikke fyller pr i dag, men innen vi er 30 så tror jeg kanskje vi skal klare det, med tanke på nedbetaling av lån og verdistigning på bolig (det er nemlig et krav til nettoformue, og ettersom vi kjøpte hus som vi betalte med 100% førstehjemslån i fjor så har vi ikke så veldig stor formue der enda (tnker ikke ligningsformune, den er negativ i evigmange år fremover, men den reelle) men vi skal jo betale ned på dette lånet hver eneste måned, og etterhvert stiger jo da differansen på verdien av huset (som jeg håper ikke synker i alle fall) og saldo på lånet.
Men altså; jeg tror derfor at vi med litt innsats skal kunne fylle kreavene til Kina innen høsten 2009, når jeg fyller 30. Om ikke Kina endrer reglene igjen innen den tid da, de strammer dem inn nå fra mai 07 grunnet den store mengden søkere i forhold til tilgjengelige barn.
Men det er ikke det som er poenget. poenget er jo at jeg har hengt meg opp i denne tanken. Jeg synes adopsjon er en fin tanke, og det er ikke egentlig det at jeg tenker på adopsjon som er galt. Det er e "forutsetnigene" jeg legger til grunn.
Nemlig at jeg antar at jeg ikke kan bli gravid på "gamlemåten". Jeg antar at jeg kontakter legen, forsøker hva han enn tilbyr av løsninger som pergo og prøverør. Og jeg antar altså at ikke noe av dette fungerer. Det er her negativiteten ligger.
Jeg anser nemlig ikke det å tenke på adospjon som negativt, jeg anser adopsjon som kjempespennende, fasinerende, givende og noe jeg er genuint interessert i. Det er denne "hvorfor vi står i denne situasjonen" oppsummeringen som jeg tar kjapt i tankene, som altså inkluderer ufrivillig barnløshet som ikke lar seg "kurere" av legen. Det er der jeg føler at jeg er for negativ.
Jeg prøvde i går, mens jeg gikk en tur (dvs, gikk hjem fra jobb, alene for en gangs skyld) å tenke postivt. Prøvde å fantasere om at jeg ble gravid på bryllupsreisen. Eller i alle fall i løpet av høsten. Men jeg klarte ikke drive frem en dagdrøm om dette, i stedet drev jeg frem en der jeg skulle fortelle min, eller hans familie at vi ikke klarer dette selv. Og DET er hodet mitt flink til å drive frem "dagdrømmer" om. Om at vi lykkes derimot, det klarer jeg ikke lenger å fantasere om. Jeg klarte det før. Og jeg håper jeg vil klare det igjen. Nå kommer jo snart prøvetiden, og da håper jeg tankene vris lettere i denne retning.
Jeg har jo faktsik begynt med folat. Dvs, begynt med "gravitamin" (som har "prøverdose med folat"). Og omega3. Var flink og tok dette, men droppa litt ut av det med å bry meg om vitaminer i høst, ettersom "det ikke er så viktig". Så lenge jeg prøvde var folat og omega3 noe jeg anså som KJEMPEVIKTIG, men nå bare lot jeg det gli ut. Vanlig vitaminer brydde jeg meg ikke om. Men så har jeg funnet ut at jeg må i alle fall få i min kjære vitaminer (han har jo faktisk lavt folatnivå, og vil ikke begynne med folattilskudd før legen evt sier det (vi venter på noen prøveresultater) men om han i det minste tar multivitaminer med litt folat i, så er det da bedre enn ikke noe. Og ettersom jeg blir kvalm av de vitaminene, kastet opp sist jeg tok en (at det var kvelden før begravelen er muligen mer årsaken til at jeg kasta opp enn vitaminen i seg selv, men jeg har lenge syntes de var kvalmende) så tar jeg likegodt gravitamin.
For det nærmer seg jo prøvetid. Det gjør jo faktsik det.
Og da må jeg prøve å vri tankene i en mer positiv retning.
Så takk, Pastelle, hormonell eller ei, for at du minnet meg på at det fakstisk kan gå av seg selv, eller at jeg kanskje bar trenger en pergokur. Det TRENGER ikke bety at vi kke kan lykkes. Å gå til legen er ikke det samme som å få beskjed om at prøverrør er enste mulighet, og mislykkes med det 3-4 ganger (3 ganger, pluss eventuelle fryseforsøk, jeg er lite lysten på å gå igang med private forsøk i tillegg, en plas må grensen gå. enn så lenge tror jeg den går ved det offentliges tilbud. Om jeg ombestemmer meg, dersom vi kommer til det punkt, det finner vi ut OM vi kommer til det punkt.
Men jeg skal jo øve meg på å IKKE tro at vi kommer til det punkt.... Jeg er ikke å god på det.