*Stella* sine tanker, håp og frustrasjoner

Takker for sovestøv (sånn som Jon Blund har? Jeg ser jo skomakergata hver dag, og han har søvndyssende støv...) og håper på en riktig god natts søvn en kommende natta.

Mye tyder på at el-slimet har tørket opp i dag, så det er mulig at tempen i morgen er høy og fin, i så fall venter jeg mens sånn omtrent i det vi går omkring juletreet (eller i alle fall 24-25 desember) så det er bra jeg har hamstret sterke smertestillende.

OM det er så vel, ja så er det jo kjempegledelig, i så fall får jeg nemlig atter en syklus på ca 35 dager, og det er jo kjempeflott (jeg hadde en på 35, den neste på 28 og nå igjen kanskje ca 35? Det er "kort og stabilt" for meg å være!

I natt sov jeg i alle fall utmerket godt, våken bare en eneste gang, og det var jo lenge før tempetid (4-5 timer før) Våkna av meg selv et minutt på seks, og tempa, perfekte tempeforhold.

I går var jeg usikker på tempen, den var "på grensa" men tatt under umulige forhold (langt fra tre timers søvn) så jeg ventet på dagens for å finne ut hva som skjer i kroppen min.

Og den er ikke til å tvile på den.

Den er LAV.

Og forøvrig har jeg fortsatt mer eller mindre kremet sekret da.

Altså fortsatt ingen EL, og nå er vi kommet til dag 22, og mitt håp om en relativt tabilisert syklus renner ut :(

Jeg har hatt tre relativt korte sykluser nå, en på 35 dager, en på 34 og en på bare 28 dager.

Men nå er jeg altså kommet til dag 22 uten EL enda, og med 14 dagers lutealfase er jeg altså oppe på minst 36 dagers syklus nå (og ikke mens før jula er over, i det minste, kanskje til nyttår?)

Jeg har jo en "avtale" med min kjære om å ringe legen om jeg kommer til dag 30 uten eggløsning, men ettersom det er 21. desember så er det nok tor sjangs for at en slik eventuell telefon utsettes litt, rett og sett pga juleferien.

Så er det de tankene som plaget meg i går kveld.

Jeg vet at egentlig ingen her inne helt kan sette seg inn i dette, dette er et forum for prøvere, og ikke egentlig rett plass for disse tankene, men den eneste plassen jeg kan få skrevet dem likevel, så jeg håper dere kan bare overse dette om det er feil, det er jo ingen lesetvang i denne tråden min...

I alle fall... som dere vet har hodet mitt rotet en del med tanken på adopsjon, og da særlig fra Kina. Kina er et spennende land, og Kina er det største "giverlandet" for adospjoner til Norge. Jeg har tenkt på adopsjon i mange år, men ikke sånn seriøst, bare sånn i bakhodet. Kanskje siden mine foreldre vurderte å adoptere da det var så vanskelig å få meg (men så kom jeg jo) Jeg har aldri tatt det for gitt at jeg kan bli gravid, og derfor vurdert alterntivene. Vi har snakket om dette, jeg og min forlovede, selv om vi ikke seriøst vurderer det altså. Vi har jo ingen grunn til å tro at jeg ikke kan bli gravid, og det er det vi forsøker først. Det er jo den naturlige veien å gå. Selv om adopsjon er en likeverdig måte å bli foredlre på, så er det naturlig for oss å først forsøke å lage baby selv. Litt ego, men da får jeg oppleve å gå gravid. Får oppleve spedbarnstiden. Det er raskere (å adoptere tar mange år) og billigere (å adoptere koster rundt 100.000, og det er altså i tillegg til hva det ellers koster å ha og få barn, i forhold til klær og utstyr etc)

Men tanken ligger jo i bakhodet, og jeg har lest og lært masse om adopsjon de siste månedene, ja jeg vet mer enn mange "nybegynnere" på området, om hvordan det fungerer (men ikke hvordan det føles, selvsagt).

Det er Kina som er mitt "førstevalg". Litt pga at det er det største landet (dvs flest kinesiske barn kommer til Norge hvert år, noe som altså gir et slags "felleskap" for disse barna, som jo ikke fysisk ligner på de Norske. Litt pga at det er her vi lettest oppfylte kravene landet stiller. Litt pga den ryddige organiseringen i Kina, av adopsjoner (der går det etter liste, man registreres inn i systemet etterhvert som søknadene kommer, og får tildelt barn i denne rekkefølgen, i de fleste andre land kan noen vente i 6 måneder mens andre (registret før) kanskje venter 2 år og får tildeling etter den første, rett og slett fordi de altså ikke ser på når søknaden kom til landet når de tildeler. Det virker kanskje riktigere å si at man alltid vil ha "rett foreldre til barna" heller enn å se poå rekkefølge, men kanskje er det nettopp det store antallet barn som adopteres ut av Kina hver måned som tillater dem å tildele de rette foreldrene til hvert barn selv om de gjør det i rekkefølge etter når man ble registrert. I alle fall... det har virket oversiktelig og ryddig. I tillegg har kina hatt veldig kort ventetid, noe som nok vr medskyldig i å gjøre landet så populært. Ikke bare i Norge, men i hele verden.

For et år siden var det ca 6 måneders venting fra papirne kom til Kina til man fikk telefon om tildelt barn. Og dette tiltrakk mange søkere. MANGE søkere. Og hva skjer da? "tilbud og ettersørsel". Antallet barn som kan adopteres bort er begrenset, man produserer tross alt ikke barn for adopsjon, heldigvis" Så når da mange flere vil adoptere det gitte antallet barn... så blir det kø. Og køen vokser. I dag er det ca 15 måneders venting fra papirene registreres i Kina til man får telefonen om barn, og venne ventes å stige i lang tid fremover. Rett og slett fordi det er to søkere pr tilgjengelig barn for tida. I løpet av en måned tildeles barn til de som er registrert inn på ca 2 uker i Kina. Det brukes 2-3 måneder å tildele en "registreringsmåned". Klart ventetiden da stiger.

Nå er det da slik at nå er reglene for hvem som godkjennes i Kina endret. Helt konkret hva de nye reglene er vet vi ikke enda, dette er ikke offentliggjort, men ganske mye vet man likevel. Det er snakk om dramatsike innskrenkinger. Og hvorfor ikke? de har to foreldrepar tilgjengelig for hvert barn. De er selvsagt opptatt av å gi barna de beste muligheter, og har derfor valgt å begresne hvem som godkjennes. Kina har til nå godkjent at enslige adopterer. Det kommer det antakelig til å bli slutt på fra mai -07. De vil ha et gift par iet stabilt forhold (gift minst 2 år, minst 5 år dersom en av dem har vært gift før. (Det innebærer ikke noe problem for oss, vi skal uansett gifte oss over 2 ør før vi kunne søkt uansett, pga aldersgrensa (30 år)) De vil at paret skal ha en stabil økonomi (minst en i jobb, inntekt på minst 10.000 dollar (ja, beløp i dollar pga at info hittil bare er kommet fra amerikanske organisjoner, de norske avventer den skriftlige bekreftelsen, samt at usa er det landet som adopterer de aller, aller fleste kinesike barna, så kanskje tallene ER oppgitt i USD?) pr person i husholdningen, inkl barnet. DET burde neppe være noe problem for norske søkere, med en dollarkurs på litt over 6 kroner er dette snakk om ca 60.000 pr pers, og de fleste har vel en inntekt i familien på minst det? (for et barnløst par altså snakk om ca 180.000 i inntekt for familien. Det TRENGER man minst i Norge for å klare seg uansett?) Litt verre med kravet om en nettoformue på 80.000 USD (knappe 500.000 kroner.) DET har i alle fall ikke vi enda, ettersom vi kjøpte hus for meget kort tid siden, med studielån i tillegg har vi nok negativ formue vi (ikke bare skattemessig) Dette endrer seg selvsagt i løpet av noen år, ettersom vi nedbetaler huslånet (og verdien på huset muligens stiger?) Men det er vel ikke helt få som ikke har det, særlig dersom man leier bolig?) Også skal man være frisk, og DER ligger den største begrensingen, og der ligger også min angst.

Jeg er frisk. Min forlovede er frisk.

Jeg har jo fundert på om jeg kunne ha lavt stoffskifte (men fikk det avvist av legen for halavannet år siden, dog vil jeg gjerne ha det vurdett igjen, denslags kan endre seg) Det medfører i så fall medisinering for livet. Og medisinering for livet er en av de tingene de mest negative "ryktene/rapportene" har sagt at ikke vil godkjennes.

Jeg har også en mor med leddgikt, og er selv ikke helt fri for udefinerbare smerter i armer og ben. I min barndom ble det undersøkt og definert som "voksesmerter", men jeg tror jeg har sluttet å vokse nå?

Hadde en "deppedag" i går, da jeg altså så negativt på alt. Hadde slike smerter da (har det slett ikke hver dag, og ikke like ille hver dag, i går var det ikke veldig vondt, bare irriterende, og nok til å sette igang tankene mine) Kombinert med at syklusen min altså IKKE ga meg den eggløsningen ejg håpet på for å indikere en stabil syklus. Kombinert da altså med redselen for å være krosnisk syk. Kombinert med redselen forå være infertil. Og da altså disse nyhetene (som enda ikke er offentlig isin endelige utgave, så ingen vet jo hvor grensene vil gå da, men dette er snakk om alvorlige endringer som vil påvirke adospjonssituajsonen i alle land (når så mange ikke lenger "kvalifiserer" for Kina vil jo mange av disse søke andre land) og definitvit særlig Kina, som er landet jeg altså hadde "sett meg ut i hjertet".

Jeg vet at dette bare er dumme tanker.

Jeg vet at dette er MYYYYYE tyngre for dem det reelt rammer, de som ER i en søknadssituasjon nå (og særlig de som er enslige adoptanter, det finnes svært få land som tillater adopsjon til enslige, og kina var det eneste "regelmessige" landet i så måte)

Jeg vet at vi slett ikke har bestemt oss for å adoptere, det eneste vi har "bestemt" er at dersom vi ikke kan få biologiske barn, så ønsker vi å adoptere, for vi ønsker ikke å leve et barnløst liv. Vi har SLETT ikke bestemt oss for Kina, det er det bare jeg som har tenkt på, og DERSOM dette bir aktuelt skal vi bestemme land SAMMEN, selvsagt (utifra hvilke land vi kvalifiserer for også da, mange faller gjerne ut pga krav om langt ekteskap, eller anses som litt uaktuelle for meg når det bare kommer 2-3 barn derfor hvert år? Men NOEN må jo være dem som får de barna ogå da...)

Nei, jeg vet at dette er dumme tanker.

Jeg vet at jeg nå kal fokusere på bryllupet som står om litt over 6 måender, og deretter på prøvingen. Jeg vet at jeg meget godt kan bli gravid, kanskje allerede på første forsøk som gift? Eller andre. Eller at vi kanskje trenger hjelp, hvem vet?

Noe av disse tankene ble kanskje startet da jeg på vei hjem fra jobb gikk og lurte litt på julegaver, og kom på noe som passet bedre å gi til noen neste år. Og da slo tanken meg: NESTE JUL ER JEG ENTEN GRAVID ELLER UFRIVILLIG BARNLØS!

Dersom vi ikke lykkes innen neste jul vil vi ha 16-17 måneders aktiv prøving bak oss (og "aktiv prøving" regner jeg fra min første eggløsning etter pilleslutt, de 7 månedene før der kunne jeg uansett ikke blitt gravid uansett hva vi hadde gjort, uansett hvor "flinke" vi hadde vært, for jeg hadde jo ingen eggløsning. Men fra jeg hadde den første eggløsningen, da teller jeg prøvemåneder, for dette er måneder da jeg KUNNE blitt gravid, men altså ikke ble det til tross for prøvingen, før den tid KUNNE jeg jo ikke det uansett.) Etter 16-17 måneder er det definitvt tid for å oppsøke lege, etter 12 måneder uten å lykkes kan man jo gjøre det, og man defineres gjerne som ufrivillig barnløs da. Og utredes for ufrivillig barnløshet. Det er det legen gjør når man oppsøker ham. Det settes igang en prosess for utredning for ufrivliig barnløshet.

Neste jul er jeg altså enten gravid eller ufrivilig barnløs.

Og det er litt vondt å tenke på, og det satte igang en lang tankeprosess i går.

Jaja, sikkert ikke mange, om noen, som leser dette her, men det er like greit. Jeg trengte vel bare å skrive det...

Så skal jeg prøve å tenke mer postivt i dag, og se fremover og håpe :)

Du må være "sliten" etter å ha lest alt det...

Men ja, jeg skal prøve å fokusere på at jeg kan være gravid neste jul.

Og for all del IKKE tenke på "dersom om så fremt i fall". Altså disse tankene om at vi har jo prøvd. Hadde vi lykkes da vi prøvde kunne vi vært foreldre denne jula...

Men det skal jeg ikke tenke på.

Jeg skal glede meg til jul. Glede meg til bryllupet. Og håpe på å være gravid neste jul!

Åhh... det er myyyyyyyyye mer å lære om adospjon som er mye bedre lesning enn det jeg skrev der...

Men ja, bryllup er gøy, så det gleder jeg meg til. Sliter litt med å få meg til å få GJORT ting i den sammenheng, "det er jo så lenge til", men jeg føler smtidg at et halvt år komme til ågå FORT, det er jo gått et halvt år allerede iden han fridde, og det har gått kjempefort, så tida flyr...

Ja, du har nok rett i at dette med prøvepause virkelig setter sving på tankene, for nå har jeg definitivt tid til å tenke på det. Jeg "slipper" jo å lure på om jeg er gravid hver måned... og DET opptok mye tankekapaaitet, som jeg nå har "ledig"...

Det som er så sårt er jo det at jeg sist jul, da vi var prøvere, i alle fall trøstet meg med "neste jule...", da ville jeg sikkert være gravid. Eller kanskje ha fått et barn. Eller i alle fall være igang med utredning. Men det er jeg jo ikke. Og det er altså DENNE julen som er den "neste jul".

Livet forandrer seg. Det er jo helt frivillig at jeg har avbrutt prøvingen frem til vi er gift, men dette gjør at jeg ikke stoler helt på de forestillinger jeg har om "neste jul" heller, for de jeg hadde for DENNE jula stemmer i alle fall ikke.

Men, det vil tiden vise.

Og lite visste jeg i fjor på denne tiden at jeg ville feire denne jula som forlova, med ring på fingeren, forlova i et halvt år, et halvt år til bryllupet... Så hvem vet hva som vil skje innen neste jul?

lære masse om adopsjon da jeg leste tråden din.vi har også bestemt oss for at det er løsningen hvis vi ikke klarer det selv![:)] ble litt trist da jeg så at aldersgrensen er 30 år. gjelder dette alle land?
kommer dere til å begynne å prøve litt før bryluppet sånn at spiren kan sitte på bryllupsnatta?[:D]

masse oppmuntrende klemmer fra meg![:)]

Trine: Jeg håper at den stabiliseres ja... men da må EL komme SNART, for den er allerede "for sen" for å være stabil i forhold til de siste månedene (EL dag 20 ga meg en 15 dager lang syklus, deretter hadde jeg en på 34 dager og en på 28 dager, og nå har jeg altså allerede kommet til dag 22, og ingen temphopp enda)

LilleMy: Nei, aldersegrensen er ikke 30 år for alle land.

I Norge er aldersgrensen at man må være ove 25 år. Så det er det yngste man kan være uansett. De fleste land har ellers bare en ØVRE aldersgrense (eller hvor mye eldre enn barnet man kan være) men i Kina er der også en nedre grense på 30 år (dvs, man må være mellom 30 og 50 år etter de nye reglene (ifølge ryktene, det har ikke vært så strengt med øver grense før)

Det er det med alder som gjør at vi uansett ikke kvalifiserer for Kina på en stund, vi er 27 år gamle. Derfor vil ikke kravet om 2 års ekteskap (dersom det stemmer, dette er altså ikke bekreftet enda) være noe problem, jeg fyller ikke 30 før over en måned etter vi har vært gift i 2 år uansett.

2 års ekteskap er heller ikke en "streng" regel. Norske myndigheter krever at alle som søker adopsjon som par (altså gjeder ikke de som søker som enslige) må vær gift, og ekteskaet skal ha vart i 2 år, men samboerskap før ekteskapet kan telle med. Mange land har krav om ekteskapets varighet, noen land krever opp til 5 års ekteskap (men at kanskje f.eks 2 år gift og 3 år som samboer teller) Ikke alle land teller samboerskap da dette ikke er noe som "aksepteres" i dette landet, grunnet f.eks religiøse forhold.

Nå  er det jo heller ingen som vet om muligens disse kravene fra kina også kan ha slike "2 års ekteskap, men samboerskap teller også", for som sagt er ikke de nye reglene bekreftet enda. Det som svirrer på nettet er rykter, men det er altså hva ulike adopsjonsforeninger har sagt, basert på deres notater fra møtet. De norske foreningene sier ikke noe annet enn at der BLIR endringer, men de vil ikke kommentere detaljene før de får det skriftlig. Så det vi vet er altså det foreninger har sagt basert på sine notater fra møtet. Men når mange sier det samme er det mye som tyder på at det stemmer da. Likevel, detaljene kjenner vi ikke før det bekreftesskriftlig fra Kina, og det kommer vel om noen dager. Enn så lenge svirrer ryktene.

Helt NÅR vi starter prøvingen igjen vet jeg ikke. Slett ikke umulig at vi starter litt før bryllupet, men ikke mye før i alle fall. Jeg har bestil en kjole som er trang i livet (dvs, JEG er smal i livet, så den skal altså passe meg, oer derfor innover i livet) og der vil slett ikke være plass til en baby inni den, og det vil synes svært godt dersom jeg har en bul på magen i en slik kjole. Dessuten ønsker jeg nå egentlig ikke et barn født før 9 måneder etter bryllupet jeg da, når vi nå likevel har tatt pause.

Mulig vi starter f.eks i mai da, men altså ikke mer enn max 2 måneder før den store dagen. Aner ikke hvordan det vil passe med syklusen, så jeg vet jo ikke om vi kan "plante spiren på bryllupsnatta", DET hadde jo vært fint. Eller på bryllupsreisen. Men det avhenger helt av hvordan syklusen min blir det.

Uansett, det er jo bare et halvt år til vi gifter oss, så kanskje begynner vi prøvingen om 4-5 måneder? I alle fall er vi i gang om 7 måneder (da hensyntatt "ugunstig syklus", om viikke starter før etter vi er gift) Det erjo ikke sååå lenge til...

ORIGINAL: Trine82

30 år??? jeg kjenner to par som har adoptert og de er ikke 30 år

Neida, man må ikke være 30 år i alle land. Men må være det for å adoptere fra Kina. Men ikke fra andre land. Det er ulike regler i ulike land. Eneste er, som jeg skrev i forrige innlegg, at den norske grensa er 25 år.

Ja, det ville vært kjekt.

Enn så lenge prøver jeg å ikke tenke for mye på det...

Men det funker jo ikke da, jeg tenker definitvt mye på babyer, svangerskap og ikke minst adopsjon jeg da.

Men nå FORSØKER jeg å tenke mest på jul og bryllup. funker ikke i det hele tatt, men men... [:D]

Dag 23, og fortsatt intet temphopp.

Og ikke noe spesielt fruktbart sekret heller, lite som tyder på snarlig eggløsning dessverre.
Og altså ingenting som viser at den har vært.

Med andre ord ikke noe som tyder på at denne syklusen skal bli kort, den vil sikkert passere 40 dager i alle fall (vel, om jeg får EL i dag så blir den vel 37, men det er altså ikke noe som tyder på snarlig EL dessverre)

Kjedelige greier. Jeg håper jo på en stabilisert syklus, og et håp om å bli gravid når vi begynner prøvingen igjen til sommeren.

Dag 28, om jeg ikke tar feil.

I går kveld fikk jeg den "urolige" magen som ofte kommer i forkant av mens (men ikke like "fullstending tømming" som ofte ellers) men jeg har jo ikke hatt EL enda, så jeg forventer slett ikke mens med det første.

Det blir nok en gang i 2007 det. Og håpet om en stabilisert syklus ser ut til å ryke. Om jeg får EL nå vil jeg komme over 40 dagers syklus i alle fall. Den forrige var 28. Lite stabilitet der ja.

Men nå er det straks jul :)

Så får jeg heller bekymre meg over syklusen på nyåret, og ta kontakt med en lege om det ikke ordner seg.
Jeg har lite lyst til det, men jeg har jo lyst på baby etterhvert, så da må jeg vel nesten det.

Ja, planen var jo å ringe legen om jeg kom til dag 30 uten EL, men ettersom det altså blir på torsdag, rett før jul, så ringer jeg ikke legen da. HAr jeg enda ikke hatt EL innen 2. januar, så ringer jeg derimot da. Eller så venter jeg til neste gang jeg evt kommer til dag 30 uten EL. Akkurat nå er det jul, og jeg skal bort i juleferien, så det passer ikke å ringe legen før på nyåret, planene er så usikre, jeg vet ikke hvor jeg skal være i romjula, nyttår etc, om jeg er hjemme eller ei, så det passer ikke med lege før jeg vet litt mer hva som skjer.

Og for å fullføre frustrasjonen: I går spottet jeg. Og det gjør jeg forsåvidt i dag også. Følelsen i går var omtrent som o mmensen var på vei, men den kom da ikke.

Kanskje får jeg en syklus på ca 30 dager likevel? Men jeg kan ikke se at jeg har hatt EL i så fall. Kan det være en el-spotting da? Det har jeg aldri hatt før.

Time will tell.

"rekorden" min er 78...

Min senste eggløsning  er dag 50. (syklusen på 78 dager var altså uten eggløsning)

Jeg er klar over at man kan ha sykluser uten EL. Jeg har hatt MANGE av dem, men det var etter pilleslutt (hadde ikke el på de første 7 månedene, og deretter uregelmessig i noen måneder til) og nå har jeg i det minste HATT el hver gang de siste 5-6 syklusene, bare med varierende tid. så om dette blir en syklus uten EL, så håper jeg det er en engangsgreie. (jeg vet jo at frisk kvinner som det ingenting feiler kan hoppe over EL en syklus uten at det betyr noe)

EL spotting er vel egntlig det "el blødning" som noen kaller det, det at det kommer litt blod i forbindelse med eggløsningen. Ieg har ikke blødd, jeg har spottet. Det var frisk rødt blod på papiret i gårkveld, men det kom ikke noe i truseinnlegget etterpå, og det er bare brune "rester" innvendig. så jeg blør ikke frisk, bare spotter litt.

Time will tell.

Ingen mens.

Og ingen temphopp, så ikke noe EL heller.

Jaja, før eller siden skjer det vel ett eller annet..

Back
Topp