*Stella* sine tanker, håp og frustrasjoner

Joda, vi "fortjener" kanskje at spiren sitter, og vi/jeg SKAL bestille time om denne syklusen heller ikke gir baby. Men... jeg anser det ikke som at det ikke er noen mening i noe annet2. Jeg anser nemlig ikke adopsjon som en "minderverdig" måte å få barn eller noe, men rett og slett noe jeg egentlig kunne tenke meg, og de siste par ukene er det hentereise til Kina jeg har fantasert/drømt om, ikke babyer i magen min. Følgelig kan det meget godt være meninge nettopp det at vi skal ¨få et barn som er født i et annet land. Det kan godt være nettopp meningen at det er en pike som fødes i Kina som skal være min datter.

Men det går i peropder dette for meg, jeg har sånne perioder der jeg tenker masse på adospjon/fosterbarn etc, og så går det over, og je fortsetter å drømme om å bli gravid...

Håper, håper.

Dagene går sent så tidelig i en syklus. Før jeg kan begynne å håpe på EL. Da er det bare en ventetid. Kjedelige greier.

Dag 13.

"Normale" kvinner kan på denne dagen anse seg som fruktbare, sørge for aktiv sengekos, og vente to uker og se om det virka.

Vel, sengekosen har vært aktiv i helga den, ingen tvil om det, men hva hjelper vel det, når jeg ifølge mine "gjennomsnittelige" sykluser ikke kan forvente EL på ganke nøyaktig en måned. (ikke at jeg noen gang har hatt en syklus som var så lang som mitt nåværende gjennomsnitt da, men det er en annen sak igjen...)

Vet ikke jeg... HAr hatt litt vondt i "eggstokkområdet" de siste dagene. I helga var det ømt der under den tidligerte nevnte  Og i morges kjente jeg at det stakk litt mens jeg pussa tenner. Men, jeg har hatt sånne smerter før jeg, og somregel aldri i nærhet til EL. (en kjapp titt på grafene mine viser sat jeg har merket det av 3-4 ganger før, men bare EN gang var det dagen før El, ellers har det vært uker før, etter eller i en syklus uten EL i det hele tatt.)

Får nå bare vente og se.

Se om jeg klarer å sove lenge nok til å få en brukbar temperaturmåling snart, kanskje...

Wee... så gøy...

Dag 19 (i går kveld) oppdaget jeg en dråpe blod på papiret ved leggetid, og håpet at det kaaaaanskje var en EL-blødning? Det ville jo vært fint.

I dag morges... langt mer blod. Ikke masse, ikke "fri blødning" enda, men blod var det i alle fall.

Synes jeg kjenner krampene bygge seg opp i magen allerede. Det stemmer med kvisetrynet mitt. Med min litt korte lunte i helga. Med at jeg har vært uvel hele uka. Men ikke med det faktum at det er dag 20 av syklusen, og at jeg ikke har registrert noe som tyder på EL enda! Og ved mens uten EL skal man ikke få de typiske pms-symptomene fordi det er progesteron (som jo produseres etter EL) som skaper dem, sant?

Høres spennende ut, Stella!!

Et spørsmål til noe du skrev- er det vanlig å få kviser rundt EL..? Jeg så ikke ut i forrige uke- trodde det var noe jeg hadde spist. Hadde også noe som kunne minne om EL slim, men vet ikke sikkert. Nå er huden fin igjen. Da jeg leste innlegget ditt så ante jeg plutselig en sammenheng...?

Kan du opplyse meg?

Ellers håper jeg virkelig at det er EL tid for deg!

Nia

Jeg har nok utrykket meg noe uklart, det jeg mente er at kvisene, humøret og kvalmen passer med dersom dette viser serg åvære mens. Ikke EL.

Men nå har ikke mensen satt igang da, jeg bare spotter enn så lenge, så jeg håper i det lengste at det kan være noe annet.

Men, tappen er slett ikke myk og åpen, så EL er det neppe da.

Men altså, kviser kan man vel få både ved EL og mens ja.

(Dessverre er jeg et kvisetryne mer eller mindre hele tiden jeg da :( )

Ingen mens.

Tidvis fortsatt spotting

Ikke egentlig høy temp (ligger rundt 36,3, noe som pleier være min coverline)

Ikke kontroll på sekret denne syklusen, pga spottingen er det vanskelig å avgjøre kvaliteten... ja, der er noe... men det noe er brunt/rødt, og jeg vet ikke helt om det er noe "sekret"i tillegg. Så jeg prøver å gå etter bare temp.

Men, så kommer det som kanskje få vil skjønne...

Vi prøver ikke lenger.
Vel, jo, senest i går hadde vi ubeskytta sex, men det skal være siste gangen i en "potensielt farllig periode" frem til.. vel, et års tid eller noe sånn. Med mindre jeg ombestemmer meg. Ombestemmer jeg er min kjære klar med en gang altså. Dette er mitt valg.

Derfor tar jeg nok også pause fra BV, for ellers vil jeg savne det for mye.

Årsaken er at vi skal gifte oss neste sommer. Og jeg har ikke så veldig lyst å være gravid brud, i alle fall ikke høygravid.

Klarer visst ikke helt holde meg borte fra BV, selv om vi ikke prøver.

det er bra det! :)

Og etter en laaaaaaang pause, ufrivillig (vi har flytta, men ikke fått internett i det nye huset enda, så jeg er innom i lunsjpausa på jobb nå) er jeg tilbake.

Full av tanker, og stadig like babysyk, selv om vi ikke prøver.

Velkommen tilbake *Stella*

Husker du meg?

Velkommen tilbake stella!!!

Takk for det, begge to!

(og jada, klart jeg husker deg, Maur Asto.)

Dette er litt vondt...

Jeg har el-slim nå. Ja, i går strakk jeg det 15 cm, det MÅ jo være EL-slim av god kvalitet vel? I dag er det ikke sååå strekkbart, men likevel.

Som jeg skulle ønske jeg da kunne tenke: Hjem fra jobb og forføre min kjære og lage baby!

Men jeg tenker ikke det. Jeg tenker såre tanker om at "men, vi skal ikke lage baby".

Det er 9 1/2 måned til bryllupet. Og det er ikke så innmari fristende å være høygravid den dagen, akkurat.

Det er omtrent et svangerskap frem til bryllupsdagen vår. Og minst et halvt år før jeg har lyst å prøve å bli gravid igjen.

Samtidig ser jeg lengtene på barnehagen vi går/kjører forbi hver gang vi skal på jobb, handle, ja uansett hva vi skal, den ligger rett ved der vi bor. Jeg titter i vogner og ser "se, søte babyen" når jeg går tur (og synes jeg ser vogner overalt...) og lengter inderlig etter et eget barn.

Samtidig merker jeg denne endringe i fokus hos meg selv, etter et BARN, ikke en baby. Jeg har alltid lengtet etter en egen baby. Jeg vet at babyer blir barn (og barn blir ungdommer og ungdommer blir voksne) men nå er det altså det å generelt få et barn jeg tenker på, ikke selve babytiden. Vet ikke jeg, om jeg "modnes", eller om det bare er pga alle timene jeg har brukt på å lese om adopsjon. (vi snakker om MANGE timer her, jeg vet ganske så mye om adopsjon. Jeg har hatt en fasinasjon for adopsjon siden jeg var ung, og de siste månedene igjen lest mye om tema.)

Jeg trøster meg selv med at EL-slim slett ikke trenger bety EL for meg da, og at det er så tidelig i syklusen at det ikke er sannsynlig med EL på et par uker enda, kanskje en måned, men samtidig, det KAN jo skje nå (og så kjet det ville vært, med kortere sykluser) og sengekosen vår må være beskyttet av en liten "regnfrakk".

Det er sårt.

Jeg forventer ikke egentlig forståelse for disse følelsene her. For det er en sårhet som ikke handler om å ikke bli gravid. Fordi jeg ikke prøver. Fordi jeg ikke VIL. Det er mitt valg, 100% mitt valg.

Og likevel vondt.

Etter to dager med smlimete utflod tørket det hel opp ganske så klart i går.

Litt smerter i "eggstokkomtådet" i gårkveld i forsåvidt også i morges. Og en svakt høyere, dog litt forstyrret av rotete søvn, temp i morges. Trenger noen dager til for å se om dette vireklgi ER en så tidelig EL eller ei da, antakelig bare kroppen min som lurer meg som vanlig.

Og tanken på at det ikke bli baby av sengekos med beskyttelse, og ikke SKAL bli det heller.

Jeg er litt opp og ned med tankene om dette for tiden.

Ja, så er det klart, jeg hsar hatt eggløsning allerede! Mye tyder på at det var alelrede dag 20 av sykklusen!

Det har jeg hatt en gang før, og det ville jo være flott om det kunne stabilisere seg slik. Jeg utsetter i alle fall det med å få legetime, i påvente av å se hvordan neste syklus blir. Dersom jeg passerer dag 30 av den uten EL, så skal jeg bestille legetime, har jeg bestemt meg for.

Ja, jeg utsetter og utsetter, men det virker ikke logisk å gå til legen og klage over lang syklus når denne bare blir 34 dager. (USTABIL syklus har jeg jo, den forrige var over 70 dager, men det føles for dumt å ringe legen om dette i en slik "perfekt" syklus som dette)

I går hadde jeg en litt tung dag.

Jeg sov dårlig, våkna klokka to. Klokka fire. Fem. Seks. Og Sju. Etter sju sov jeg ikke mer, og ble liggende og tenke. Jeg håpet i det lengste på å soven igjen, siden jeg hadde sovet så elednig hele natta, og gjorde som jeg har gjort fra barndommen av når jeg ønsker å sovne; dagdrømme om positive ting. Men preget av mitt lesestoff de siste ukene (Jeg vet myyyyye om adopsjon nå, kan svare på de fleste sprsmål om det, føler jeg) og en drøm jeg hadde om natta om ei lita jente fra Kina som kalte meg mamma, så var tankegange satt. Greit det, tankene var positive nok de, jeg "gjennomgikk" en adopsjonsprosess som endte opp mer verdens nydligste lille jente, og ettersom jeg var våken i 2,5 timer før min kjære våkna, verdens nydligste lillesøster til henne også.

Men jeg fikk ikke sove, og jeg har visselig sett på kalenderen og tenkt de siste ukene. Dte antakelig mest aktuelle landet er Kina, og man må være 30 år for å kunne adoptere derfra. Jeg er 27. (men andre "aktuelle" land setter grenser på f.eks 5 års ekteskap, eller har så veldig lang ventetid at det uansett ikke er noe tidligere vi ville fått et barn.) Da har mitt hode forutsatt slik: vi gifter oss sommeren 2007. Da setter vi igang prøvingen igjen, men lykkes vi ikke i løpet av 2007 er det aktuelt å oppsøke lege, for vi har jo allerede ca 9 måneders aktiv prøving bak oss, et halvt år til så bør vi da kunne få lov til å gå til legen, selv om det ikke er et sammenhengende prøveår? Utredning tar tid, og lykkes vi ikke naturlug (ettersom dette er en tankerekke som fører frem mot en adospjon så tenekr jeg altså på hva som skjer omvi IKKE lykkes) så er det tid for ivf. Ventetid for å komme igang, og etter et mislykket forsøk eller to er det ikke utenkelig at jeg sier stop. Slike hormonkurer er slitsomme, og personlig har jeg et høyere ønske om et BARN enn en baby, og er for tiden fasinert og "forelsket" i tanken på adopsjon. Den norske delen av prosessen, barnevernet og godkjenning av staten, tar ca et år.

Vi ER antakeligvis 30 år innen den tid, og kan i så måte søke fra Kina, og altså være minst 31 år (for tiden 13-14 måneders ventetid i kin, men den er oppadgående, dog med håp om at den på sikt kanskje kan stabilisere seg på et år igjen) før vi blir foreldre.

Dette har jeg vært gjennom i hodet mange ganger, og det fungerer helt greit.

Helt til jeg i går altså begynte å tenke på at jeg vil være TRETTIEN ÅR!

I mitt lille hode har jeg fra barndommen drømt om å være en "ung mor". ikke tenåringsmor, men gjerne få den første når jeg var ca 25, og altså være klar for åtenke på den ANDRE nå som jeg er 27, mens jeg i virkeligheten altså ikke engang prøver på den første enda, og hadde brukt to timers tidelig morgentid på å finne ut at jeg kanskje blir TRETTI EN!

Er det noe rart at mamma tenker på at lekeplassen utenfor kjøkkenvinduet er fint plassert for småtasser som vi kan se fra kjøkkenet? At pappas koleger utbrøt "nå kommer barnebarna" da de så prospektet på huset vi har kjøpt det står "barnevennlig strøk" (og ER virkelig et barnevennlig strøk!) At min forlovedes tante smiler og gir oss babyteppet hans som hun har lånt til sine egne barn. Nå er hun ferdig med det, og "dere trenger det kanskje snart" og vil vite om hun kanskje blir "gamletante" snart. At mine kolleger anser det som helt naturlig at jeg er nesteman ut i permisjon, at nå som jeg til og med er forlova må de nesten "regne med" at jeg skal ha baby (litt skremmende, for jeg er vikar og vil ikke at ed skal "skvise meg ut" fordi de forventer at jeg skal få barn! Kontrakta mi går ut før jeg har tenkt å begynne prøvinga...)

ALLE forventer at vi skal få barn. Og hvorfor ikke? Vi er 27 år gamle. Vi har vært sammen i over 5 år, vi har vært samborere i godt over fire. Vi er forlova. Vi har kjøpt hus i et barnevennlig strøk, med FIRE soverom. Vi har god økonomi (selv om vi i forbindelse med huskjøp har fått digert huslån da.)

Selv om jeg selvsagt ikke trenger blir 31 før jeg holder min kinesikfødte datter i armene, så er jeg i alle fall 28 like etter at jeg gifter meg, og må lykkes "på bryllupsreisa" omtrent for å rekke å bli mor før jeg er 29. Altså, selv om vi lykkes på første forsøk når vi begynner på prøvingen, så vil jeg være 3,5-4 år "etter planen". Jeg skal ikke akkurat legge opp livet etter en plan fra ungdomstida, men uansett, jeg blir slett ingen "ung mor". Jeg blir en "gammel mor" (etter mitt eget hode, egentlig helt gjennomsnittelig dersom jeg altså får et barn når jeg er 29)

Jeg har selvsagt ikke gitt opp håpet om å klare å bli gravid. Helst på "egenhånd", evt ved litt legehjelp. Men jeg er ikke fremmed for tanken på alternative veier til å bli foreldre. Jeg vet ikke helt hvor alvorlig interessert i dette min kjære er. Han sier alltid når jeg tenker "hva om vi ikke kan få barn?" at "da adopterer vi. For foreldre skal vi bli, vennen min" Men samtidig er han 100% overbevist om at jeg skelvsagt SKAL bli gravid, så om han seriøst har tenkt på adopsjon vet jeg ikke.

Men JEG har gjort det. Sånn at jeg i alle fall vet hvilke alternativer jeg har.

Men tungt, tungt er det, når jeg tenkte på at jeg altså ville være MINST 31! Og det er 4 år til!

Vel, vi får ta ett skritt om gangen.

Jeg prøver ikke å bli gravid. Jeg VET at mensen kommer om en drøy uke. Jeg VIL ikke bli gravid. Og det er nettopp det, det at jeg ikke vil... det som gjør meg så trist. For på et vis er det slik at jeg ønsker å ville. Jeg ønsker å ville være en prøver.

Sto og vannet blomstene på lørdag og midt innimellom alle kassene (der blomstene står er det nemlig også et lager av pappkasser... ikke helt ferdig med innflytting...) og tenkte på hva vi egentlig driver emd i dette livet. som lyn fra klar himmel slo det meg at DERSOM vi hadde lykkes da vi først begynte å prøve, så hadde jeg hatt en baby nå. En ferdig født, levende baby! I stedet har jeg ca 9 måneder igjen av prøvepausen, et bryllup å organisere (angrepet av panikk i helga. Ikke om å gifte meg. Men om å organisere det og bli ferdig!) og ellers et reativt rotete og litt "meningsløst" liv.

Hmm, dete ble langt. Og rotete.

Jeg er ikke egentlig så negativ som det kan virke som altså! Jeg er ikke det!

Så rart, etter denne tråden der vi snakket om tid.

Begrepet tid.

Hva, hva er "lenge"? Når er "om en stund"? Eller "snart"?

Kan jeg snart gå hjem? Ja, jeg kan etter reglene om flexitid gå fra jobb 14:30. Det er halvannen time. Er det snart? I forrige uke jobba jeg til klokka var nesten seks de fleste dagene, så sammenlignet med det er i alle fall halv tre snart. Vet ikke hvor lenge jeg skal jobbe i dag jeg. Må jo komme meg ut herfra, og JOBBE litt før jeg kan gå hjem, kanskje... (Jeg HAR jo faktisk jobba i dag da altså. Mer enn det kan se ut som basert på innleggene mine)

Og bryllupet, om 9 måneder, det er lenge til? Med tanke på alt jeg skal gjøre før den tid tror jeg definitvt det ikke er lenge nok.

Og jeg må jo kunne si at "jeg skal gifte meg snart", når det er neste sommer. Jeg skal snart gifte meg!

Men, til tross for at det bare er en time siden lunsj, så er jeg sulten, og det er i alle fall LENGE til middag!

Noe rart da at jeg kan synes at det er "ikke såååå lenge" å vente 4 år på en jente fra kina, men ALTFOR LENGE å vente 2 år på et egenfødt barn?

Det hander om subjektive tanker om tid. Om at det som er lenge en gang ikke trenger være det neste gang. At det som er lenge for en, er fort for andre.

Og for meg som har ventet på å bli mor siden så lenge jeg kan huske, det er i alle fall 20 år siden jeg fastslo at når jeg ble stor var meninga med livet at jeg skulle bli MOR! Ja, da føles det av og til som om jeg har ventet i en evighet. Og likevel har jeg frivillig prøvepause. Til tross for at jeg er "to år på etterskudd". Men hva er to år av en evighet, som jeg uansett har ventet? Og hva er i så fall et år til eller to?

Uendelig pluss en er fortsatt bare uendelig, ikke sant? Det lærte vi på skolen.

Og det var rart. for 1000 + 1 = 1001
Men ? + 1 = ?

Og slik er det ved tid også. Et år og en uke er nettopp et år og en uke. Men hvaer en evighet pluss et år? Fortsatt en evighet? En litt lenger evighet? Kan en evighet bli lenger enn en evighet?

Men, "snart", eller i alle fall "om en stund" blir nok vi også foreldre. På den ene eller den andre måten.

I mellomtiden er det fint at jeg får lov til å henge rundt her inne sammen med dere, jeg tenker på mange måter som en prøver selv om jeg ikke prøver... Og vil jo så gjerne følge med dere andre. Og håper dere alle er ute herfra innen jeg blir prøver igjen!

I alle fall kommer "snart" mensen.

Salt-hungeren har meldt jeg, jeg sjekka alle skap etter potetgull eller noe sånt, men måtte slå meg til ro med et glass isvann. (drikker mye isvann, det er sunt og godt, men for all del, det har da ikke noe med mitt SALTbehov å gjøre. JEg klarte dog å være logisk nok til å fatte at å ta fatt på saltbøssa IKKE va rlurt, så jeg drakk isvann, glodde på tv, og håpet det gikk over)

Gjett hva jeg helt glemte å tenke på, som min kjære minnet meg på da det var nesten leggetid og han endelig ga livstegn fra seg (henta ham på togstasjonen kvart over 11 i går, han var på jobb LENGE!) jo, jeg har jo fått POPCORNMASKIN med ham! Jeg kunne ha laga popcorn. Det er det stor fare for at jeg gjør i dag.

Ellers har jeg vært "litt slem pike" og spist spekeskinke på jobb.. Kjøpte en pakke spekeskinke som pålegg, men har spist mesteparten av den uten brød til. Det er salt. Det er godt. Men helt sikket ikke lurt...

Mm, jeg skal ha spekeskinke på skiva mit til lunsj (oi, se klokka, det er lusnjtid NÅ!) og prøve å ikke spise opp resten etterpå, og love meg selv popcorm etter jobb, og da forsøke å unngå å løpe på butikken og kjøpe potetgull innen den tid...

Det er da nesten en uke til jeg venter mens, men salthungeren har vært på plass i flere dager allerede.

PMS er ikke noe moro egentlig, men mine omgivelser kan i alle fall være takknemlig for at jeg ikke påvirkes i humøret før de siste dagene da.. (og kansje enda mindre nå som jeg ikke får skuffelsen over negative tester og til syvende og sist mensen som endelig tegn på at jeg ikke var gravid igjen! Lov å håpe i alle fall?)

Ellers skjer det ikke mye i min lille verden for tiden, dagene bare går, en etter en.

Uansett, prøver eller ei, litt babysyk er jeg jo...
Litt PMS-påvirka også, venter mens en av de næreste dagene.

Babybesøk på jobb har sin virkning på meg uansett.

Vet ikke om Babyveden er en sunn plass for meg å være, men det får så være, jeg føler at det er fint å følge med dere andre som prøver. Heldigvis lykkes flere og flere av dem. Nye kommer til da.

Men ekte, levene babyer som lager babylyder på kontoret... får det til å rassle i eggstokkene til en stakkar. Som må minne seg selv om at.. det er MITT valg dette her!

Back
Topp