Uff.. Masse god bedring til datteren din <3 Håper hun blir raskt frisk igjen
Jeg opplever vonde kynnere om kveldene/ nettene. De har i det siste blitt veldig intense og sterke. Utrolig ubehagelig :/
Takk for det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Uff.. Masse god bedring til datteren din <3 Håper hun blir raskt frisk igjen
Jeg opplever vonde kynnere om kveldene/ nettene. De har i det siste blitt veldig intense og sterke. Utrolig ubehagelig :/
God bedring!!
Masse vonde kynnere/maserier kveld/natt her også.
Samboer spurte i går forsiktig om jeg var like tungpustet og hadde det like tungt mot slutten med storebror, han mente jeg stønnet og pustet som en hval. Haha.. "jeg har vondt, men er ikke blitt en hval enda" kom det kjapt fra meg.. Godt vi snart er i mål![]()
Det skjer mye mer på kveld/natt hos meg også. I helgen hadde jeg et par sammentrekninger som var rievonde, men de avtok etterhvert i smerte. Fortsatte med regelmessige kynnere en stund utover natten, men jeg sovnet til slutt.
Klarer ikke helt å skille på hva som er kynnere og maserier selv. For jeg kan ha kynnere som ikke er vonde (bare ubehagelige med pust/pulsøkning) men de er ganske regelmessige.
Menssmerter har jeg ofte mellom kynnere og de tøffeste som jeg tenker er maserier, de er vonde i tillegg.
Jeg sover helt elendig selv for tiden. Føler ikke jeg får tatt meg skikkelig inn igjen heller. Torsdag tok jeg en powernap på dagtid, noe som resulterte i at jeg satt våken midt på natten med Netflix og is. Som igjen resulterte i en baby som sikkert var sliten dagen etter og som var så rolig at det ble tur på føden![]()
I forrige graviditet var det ikke like intenst som dette før de siste 1-2 ukene før termin (fødte til termin).Mye menssmerter her også, og som du sier, gjerne mellom kynnerne. Sist hadde jeg det ikke sånn som dette, bare vanlig kynnere som var rolige og som kom som de skulle etter aktivitet, men ga seg da jeg roet ned. Nå er det liksom som om livmoren må øve seg litt. Men man kan vel gå sånn her kjempelenge, ut i hva jeg har forstått. Så kjedelig
Snuppa mi sover nå, så da er det for sent for meg med en powernap. Orker ikke en unødvendig søvnløs natt. Isspising på natten hørtes litt spennende ut, da![]()
Flere jordmødre mener at masrier er et begrep som ikke eksisterer. Enten har man kynnere, eller så har man rier. Kynnerne har gjerne ingen eller liten effekt på livmorhalsen, mens rier har effekt på livmorhalsen og vil føre til fødsel.Ja, det er det jeg lurer på om jeg har. Har natt til torsdag, fredag og lørdag ligget med rieteller bare for å se hyppigheten. Ligger mellom 9-14 minutter i mellom, men det tar seg ikke opp. Prøvd å lese meg opp på forskjellen mellom kynnere og maserier/modningsrier, men får ikke tak i om det er eller hva som er forskjellen. Slitsomt er det. Merker det så godt på pust og puls i tillegg til at det gjør mer vondt.. Skal bli lange uker til fødsel hvis dette blir en trend..
Kan kalle det masekynnere og jeg, for de er maseteFlere jordmødre mener at masrier er et begrep som ikke eksisterer. Enten har man kynnere, eller så har man rier. Kynnerne har gjerne ingen eller liten effekt på livmorhalsen, mens rier har effekt på livmorhalsen og vil føre til fødsel.![]()
Både kynnere og rier oppleves forskjellig fra kvinne til kvinne OG fødsel til fødsel, så man vil nok aldri komme til noen fasit uansett. Babyen kommer når den kommer.![]()
Men da har du mer på agendaen enn megSå flink du er som er med på gravidetrening!! Kos deg i dag
![]()
Da får jeg vanskelig med å forklare mitt forrige svangerskap. Jeg hadde kynnere mot slutten som var vonde, men det var ikke rier. Ingenting som var regelmessig og langt fra vondt nok.Flere jordmødre mener at masrier er et begrep som ikke eksisterer. Enten har man kynnere, eller så har man rier. Kynnerne har gjerne ingen eller liten effekt på livmorhalsen, mens rier har effekt på livmorhalsen og vil føre til fødsel.![]()
Både kynnere og rier oppleves forskjellig fra kvinne til kvinne OG fødsel til fødsel, så man vil nok aldri komme til noen fasit uansett. Babyen kommer når den kommer.![]()
Rier? ;-) Nei når fagfolk ikke engang blir enige så skal ikke jeg begi meg ut på noen forklaring altså.Da får jeg vanskelig med å forklare mitt forrige svangerskap. Jeg hadde kynnere mot slutten som var vonde, men det var ikke rier. Ingenting som var regelmessig og langt fra vondt nok.
Likevel hadde jeg avflatet livmorhals og 4 cm åpning på termindato.
Da mente jordmor at jeg var mer enn klar nok for fødsel, og siden jeg likevel lå på benken på sykehuset så tok hun vannet.
Hva hadde jeg da, hvis jeg ikke hadde maserier?
Jeg ble igangsatt første fødsel og hadde såkalte "masrier" sa jordmor og måtte belage meg på dager før babyen vår ute. Ikke før vannet gikk to timer senere sjekka de åpning, og ikke lenge etter kom pressriene. Har fått beskjed om å syte mer for andre fødselen gikk enda raskere.Kan kalle det masekynnere og jeg, for de er maseteDe gjør vel nytta si på en eller annen måte, så er sikkert kjekke å ha. Fødsel er egentlig ikke ønsket for min del før i januar. Så håper det blir sånn og
![]()
Men som du sier, babyen kommer når den kommer!![]()
Flere jordmødre mener at masrier er et begrep som ikke eksisterer. Enten har man kynnere, eller så har man rier. Kynnerne har gjerne ingen eller liten effekt på livmorhalsen, mens rier har effekt på livmorhalsen og vil føre til fødsel.![]()
Spiller vel egentlig liten rolle hva det kalles.Flere jordmødre forholder seg også til begrep som masrier og har klare meninger om hva dette er, så jeg tror hovedgreia er å stole på SIN jordmor![]()
EnigRier? ;-) Nei når fagfolk ikke engang blir enige så skal ikke jeg begi meg ut på noen forklaring altså.![]()
Flergangsfødende går jo ofte med noen cm åpning dager og uker før fødselen, så at kynnerne også kan påvirke tror jeg nok. Men å si at slik er kynnere, slik er maserier og slik er rier tror jeg er vanskelig. Er vel mer flytende overganger som oppleves forskjellig.Derfor er det ingen som kan si noe sikkert.
Jeg kjenner ihvertfall godt forskjell på kynnere, masrier og rierSpiller vel egentlig liten rolle hva det kalles.![]()
Håper du fikk sove til slutt.Jeg får ikke sove what so ever!! Ord kan ikke beskrive hvor trøtt jeg er, men kroppen verker så utrolig mye.. Kjenner dette kommer til å bli en laaaaang natt..
Uff, det er slitsomt. Hadde det likt forrige svangerskap. Kunne være våken i tre døgn før jeg sovnet i et par timer. Siste uke før fødsel ble det noe bedre. Prøv å hvil deg så mye som mulig, og ikke fokuser på å sove. Ha det mørkt, se på serier, les bøker eller lignende. Håper du klarte å sovne til slutt!!Jeg får ikke sove what so ever!! Ord kan ikke beskrive hvor trøtt jeg er, men kroppen verker så utrolig mye.. Kjenner dette kommer til å bli en laaaaang natt..
<3 takk for omtanken dere <3
Etter å ha sett på en haug av kjære
mamma episoder, bestemte jeg meg for å prøve å legge meg igjen (kl. 04.00).. Etter mye om og men sovnet jeg heldigvisvåknet selvsagt av alarmen til min kjære,noen sovnet fort igjen etter det!
Det tar virkelig på kroppen når man ikke får nok søvn. Håper jeg også får sovet bedre når terminen nærmer seg![]()