Såå klar for å bli mamma!

Tenk at svangerskapet snart er over :wideyed:
Det er helt vilt! :eek: Baby er så godt som ferdig, så hun kan egentlig komme når som helst, nesten! Blir jo litt nervøs når flere og flere i termingruppa føder, og selv om jeg vil ha henne i armene mine så kan hun godt holde seg inne i et par uker til :joyful:
 
35+0
Griperefleksen, blodsirkulasjonen, immunforsvaret og hjernen er ferdig utviklet, og navlesnoren er en halvmeter lang! Så nå er hun ganske klar! :woot:
Magen er ikke større, og har heller ikke lagt på meg noe mer, så kanskje kroppen min er ved maks kapasitet nå :hilarious:

Får gå rett på sak, da! På mandag var jeg hos jordmor, og alt så greit ut, bortsett fra at SF-målet mitt var helt likt som i uke 32, så 2,5% på kurven. Jordmor var egentlig ikke bekymret, men hun henviste meg til vekstkontroll. Fikk time onsdag, og inni den lille magen min fant de en på 2858g som koste seg :joyful: Hun hikket mens legen holdt på, så vi lo litt av det - også hadde hun hånden foran ansiktet, som er vendt mot min venstre. Hodet lå godt nede, og som jeg visste kommer ryggen og rumpen opp på min høyre. Så ja, hun ligger på 92% persentil nå, estimert til 4,1 kg ved termin! :eek: Nå spurte jeg endelig om det kan være snakk om igangsettelse eller keisersnitt, men legen sa at med mindre jeg har diabetes (som hun vurderte å sjekke meg for igjen, men etter diskusjon med en annen lege ombestemte hun seg) blir det ikke det. De følger heller med under fødselen om hodet kommer godt ned og ikke blir født for fort, og hun var veldig positiv til at jeg skal klare å føde naturlig, selv om jeg er petite. Hun sa også at de ikke måler bekken lenger, str har egentlig ikke så mye å si. Men ny kontroll i uke 38 (istedenfor 36)! :happy: Håper egentlig at hun er født innen da :p

På tirsdag hadde helsestasjonen min ammekurs via Teams, var veldig greit å bare kunne ligge og høre på siden det tok 3 timer. Ingen posisjoner er jo komfortable lenger, så hadde nok vært tortur å sitte i en sånn typisk hard kommunestol :hilarious: Kurset var veldig bra, føler jeg hadde mer nytte av det enn fødselsforberedende kurs, egentlig. Fikk se eksempler på hva som er riktig/bra og galt/dårlig, og kunne stille spørsmål. Anbefales hvis du har mulighet! :pompus:

Denne uka har jeg kjent mange store bevegelser og masse hikke, som er ganske plagsomt selv om jeg vet at det betyr at hun har det bra :shy: Har fått ut litt råmelk, vært ganske trøtt siden jeg som regel bare sover 2-3 timer om gangen (blitt en del lurer for å si det sånn), bittelitt kvalm, men mindre utflod og sult da. Merker også mer vondt i bekkenet, rygg og skuldre, men manuellterapeut måtte vike for vekstkontrollen dessverre.

5 uker til termin, akkurat nå orker jeg ikke tanken på å gå helt til da, så for nå tenker jeg bare på å komme meg til uke 37-38 :p Men tiden renner ut, så nå må vi nesten få gjort unna ting! Jeg får vel skrive fødebrevet, vaske alt av klær osv. og sette opp senga. Se mer på Fødeavdelingen :hilarious: Kan vel vente til neste uke med å se den siste timen av fødselsforberedende kurs, pakke fødebag og installere bilstolen. Også bare.. kose oss vi to! :love017
Ååå masse lykke til med siste innspurten de neste ukene! Husker det var disse ukene jeg savnet mest utover høsten når snuppa plutselig ble 3 mnd og man begynte å se tilbake på graviditeten. Nyyyt :Heartpink
 
Bare to uker til, før hun regnes som "til termin" ! :)
Lykke til med innspurten !
 
35+0
Griperefleksen, blodsirkulasjonen, immunforsvaret og hjernen er ferdig utviklet, og navlesnoren er en halvmeter lang! Så nå er hun ganske klar! :woot:
Magen er ikke større, og har heller ikke lagt på meg noe mer, så kanskje kroppen min er ved maks kapasitet nå :hilarious:

Får gå rett på sak, da! På mandag var jeg hos jordmor, og alt så greit ut, bortsett fra at SF-målet mitt var helt likt som i uke 32, så 2,5% på kurven. Jordmor var egentlig ikke bekymret, men hun henviste meg til vekstkontroll. Fikk time onsdag, og inni den lille magen min fant de en på 2858g som koste seg :joyful: Hun hikket mens legen holdt på, så vi lo litt av det - også hadde hun hånden foran ansiktet, som er vendt mot min venstre. Hodet lå godt nede, og som jeg visste kommer ryggen og rumpen opp på min høyre. Så ja, hun ligger på 92% persentil nå, estimert til 4,1 kg ved termin! :eek: Nå spurte jeg endelig om det kan være snakk om igangsettelse eller keisersnitt, men legen sa at med mindre jeg har diabetes (som hun vurderte å sjekke meg for igjen, men etter diskusjon med en annen lege ombestemte hun seg) blir det ikke det. De følger heller med under fødselen om hodet kommer godt ned og ikke blir født for fort, og hun var veldig positiv til at jeg skal klare å føde naturlig, selv om jeg er petite. Hun sa også at de ikke måler bekken lenger, str har egentlig ikke så mye å si. Men ny kontroll i uke 38 (istedenfor 36)! :happy: Håper egentlig at hun er født innen da :p

På tirsdag hadde helsestasjonen min ammekurs via Teams, var veldig greit å bare kunne ligge og høre på siden det tok 3 timer. Ingen posisjoner er jo komfortable lenger, så hadde nok vært tortur å sitte i en sånn typisk hard kommunestol :hilarious: Kurset var veldig bra, føler jeg hadde mer nytte av det enn fødselsforberedende kurs, egentlig. Fikk se eksempler på hva som er riktig/bra og galt/dårlig, og kunne stille spørsmål. Anbefales hvis du har mulighet! :pompus:

Denne uka har jeg kjent mange store bevegelser og masse hikke, som er ganske plagsomt selv om jeg vet at det betyr at hun har det bra :shy: Har fått ut litt råmelk, vært ganske trøtt siden jeg som regel bare sover 2-3 timer om gangen (blitt en del lurer for å si det sånn), bittelitt kvalm, men mindre utflod og sult da. Merker også mer vondt i bekkenet, rygg og skuldre, men manuellterapeut måtte vike for vekstkontrollen dessverre.

5 uker til termin, akkurat nå orker jeg ikke tanken på å gå helt til da, så for nå tenker jeg bare på å komme meg til uke 37-38 :p Men tiden renner ut, så nå må vi nesten få gjort unna ting! Jeg får vel skrive fødebrevet, vaske alt av klær osv. og sette opp senga. Se mer på Fødeavdelingen :hilarious: Kan vel vente til neste uke med å se den siste timen av fødselsforberedende kurs, pakke fødebag og installere bilstolen. Også bare.. kose oss vi to! :love017
Oioi, tenk at nå fremover kan hver oppdatering være din siste før fødsel! :D Nyttig å lese om vurderingene de gjør ang. at du er petite, det er noe jeg har lurt på selv også da jeg er ganske spedbygd selv eller hva jeg skal kalle det. Masse lykke til med siste innspurt! :gen014
 
Oioi, tenk at nå fremover kan hver oppdatering være din siste før fødsel! :D Nyttig å lese om vurderingene de gjør ang. at du er petite, det er noe jeg har lurt på selv også da jeg er ganske spedbygd selv eller hva jeg skal kalle det. Masse lykke til med siste innspurt! :gen014
Æææ! :woot: Ja det er jo noe alle jeg kjenner har vært spent på, de fleste tror jo ikke på at en liten dame kan føde et stort barn, men da er det jo veldig fint å høre fra ekspertene at det ikke bør være noe problem :happy: Så tror ikke jeg skal håpe på at de ombestemmer seg på vekstkontrollen i uke 38, og heller bare håpe at baby regner seg selv som ferdig bakt snart :p Vil gjerne føde vaginalt hvis mulig, men har også litt i bakhodet at i verste fall så kan det kanskje bli "akutt" keisersnitt, men det kan jo egentlig skje med nesten hvem som helst uansett :joyful:
 
Æææ! :woot: Ja det er jo noe alle jeg kjenner har vært spent på, de fleste tror jo ikke på at en liten dame kan føde et stort barn, men da er det jo veldig fint å høre fra ekspertene at det ikke bør være noe problem :happy: Så tror ikke jeg skal håpe på at de ombestemmer seg på vekstkontrollen i uke 38, og heller bare håpe at baby regner seg selv som ferdig bakt snart :p Vil gjerne føde vaginalt hvis mulig, men har også litt i bakhodet at i verste fall så kan det kanskje bli "akutt" keisersnitt, men det kan jo egentlig skje med nesten hvem som helst uansett :joyful:
Hvor «stor/liten» er du, om det er greit å spørre om?

Jeg er 159 høy og veide 48 kg før jeg ble gravid (med alle ungene) og min første veide 4000g. Gikk helt fint det :)

Forøvrig så har jeg flere venninner og kvinner i familien som har fått målt større eller mindre babyer enn ønsket gjennom både SF-mål og igjennom ultralyder, der det har vært totalt feil og ikke stemt med størrelse på babyer. Så jeg ville ikke stolt helt 100% på det altså.

Med min først ble babyen faktisk målt til å være ca 4050g på ultralyd og fødte en 4000g baby to dager etterpå, så det stemte ganske godt.

Andre ble målt til å være 4300g på ultralyd, dagen før fødsel og veide 3450g :) Altså ganske feil målt.
 
Hvor «stor/liten» er du, om det er greit å spørre om?

Jeg er 159 høy og veide 48 kg før jeg ble gravid (med alle ungene) og min første veide 4000g. Gikk helt fint det :)

Forøvrig så har jeg flere venninner og kvinner i familien som har fått målt større eller mindre babyer enn ønsket gjennom både SF-mål og igjennom ultralyder, der det har vært totalt feil og ikke stemt med størrelse på babyer. Så jeg ville ikke stolt helt 100% på det altså.

Med min først ble babyen faktisk målt til å være ca 4050g på ultralyd og fødte en 4000g baby to dager etterpå, så det stemte ganske godt.

Andre ble målt til å være 4300g på ultralyd, dagen før fødsel og veide 3450g :) Altså ganske feil målt.
Under både 150 cm og 40 kg før graviditeten :shy: Forhåpentligvis går det helt fint med meg også!
Ja vet jo at det går an å bomme en del på estimeringene, men når de har målt 87-92 i persentil hver måned helt fra OUL så tror jeg ikke at det blir en på litt over 2 kg sånn som jeg var :smiley-ashamed004 Så vi har ikke mange plaggene i str 50 :hilarious: Håper litt at hun ikke bikker 4 kg, 3-noe er sikkert nok :p
 
Under både 150 cm og 40 kg før graviditeten :shy: Forhåpentligvis går det helt fint med meg også!
Ja vet jo at det går an å bomme en del på estimeringene, men når de har målt 87-92 i persentil hver måned helt fra OUL så tror jeg ikke at det blir en på litt over 2 kg sånn som jeg var :smiley-ashamed004 Så vi har ikke mange plaggene i str 50 :hilarious: Håper litt at hun ikke bikker 4 kg, 3-noe er sikkert nok :p
Ja, da er du virkelig petite :joyful: blir veldig spennende å se hvor stor den lille er ved fødsel da og om målene har stemt! Svigerinnen min sine sf mål var alltid små, på ultralyder hver mnd siden oul trodde de hele tiden at babyen ville være maks 2 kg ved termin, men hun kom ut 3500g stor og 49 cm lang :D så det går faktisk an å ta veldig feil.

Håper du får en helt gjennomsnittlig unge da sånn at fødselen ikke blir for ille :Heartred gleder meg til å lese om fødselsopplevelsen din om du skal dele den :)
 
Ja, da er du virkelig petite :joyful: blir veldig spennende å se hvor stor den lille er ved fødsel da og om målene har stemt! Svigerinnen min sine sf mål var alltid små, på ultralyder hver mnd siden oul trodde de hele tiden at babyen ville være maks 2 kg ved termin, men hun kom ut 3500g stor og 49 cm lang :D så det går faktisk an å ta veldig feil.

Håper du får en helt gjennomsnittlig unge da sånn at fødselen ikke blir for ille :Heartred gleder meg til å lese om fødselsopplevelsen din om du skal dele den :)
Haha wow! Er jo morsomt nok at SF-målet og målene på vekstkontroll er på motsatt side av kurven, er ikke rart jeg føler meg som et pølseskinn strukket rett over henne :laughing002 Min mor som er like liten ble jo aldri så stor som jeg er nå, babyene hennes var godt under 3 kg :smiley-ashamed004

Takk! Kommer nok til å skrive ned fødselshistorien her, er jo greit å ha den uansett så jeg ikke glemmer, samme med hele reisen dit :joyful:
 
36+0
1 mnd til termin!:hello2Har begynt å sjekke denne daglig for å se hvor stor sjanse det er for å føde, men har null håp før om 1 uke, mer om 2 uker :p
Magen min er fortsatt ikke noe større, og jeg har såvidt gått opp noe i vekt. Litt rart, men alt kjennes ut som det har gjort, såå.. :confused013
Kjenner mye av det samme ennå: masse bevegelse, vondter fra skuldre til bekken, sliten og trøtt (dårlig søvn), utflod, råmelk, emosjonell, litt sult.
Har fått gjort unna det jeg sa jeg skulle, har t.o.m. begynt å pakke fødebagen! :pompus: Nå må vi bare installere bilstolen og se ferdig fødselsforberedende kurs, så er vi vel så godt som klare! Har jordmor igjen allerede på mandag, tiden går heldigvis ikke så sakte ennå! :joyful:
 
37+0
Offisiellt ikke prematur lenger! :woot: Ble ikke en av de 10% som føder før, men nå er vi innafor, så nå kan hun bare komme :joyful: 1% sjanse per dag! :D
Hos jordmor var alt fint, var overrasket over at SF-målet mitt faktisk hadde økt med 2 cm, så holder meg på kurven jeg var på sist, kanskje litt mer!

Denne uka har jeg begynt å få nedpress, føler generelt mer tyngde og ubehag. Booket en massasje, det var utrolig digg og hjalp mye! Kynnerne tar seg opp, og har t.o.m. hatt et par rier :nailbiting: Så nå nærmer det seg virkelig! Men tror ikke vi er der helt ennå :playful: Baby er om mulig enda mer aktiv nå, folk ser det på magen min når hun stikker opp kroppsdelene sine :wtf: Føler også at folk virkelig legger merke til hvor gravid jeg er, får ofte kommentarer og spørsmål, tilbud om stol og pute.. I came in like a wrecking ball :hilarious: Søvnmønsteret mitt består for det meste av å sove et par timer om gangen, så kroppen er virkelig klar for livet med en nyfødt! Har hatt ømme, kløende og lekkende pupper, utflod, varierende sult og litt kvalme.
Ting er definitivt ikke lett for tiden, men holder meg positiv og takler det ganske bra! Er fortsatt ikke særlig utålmodig, skal klare litt til :happy:

Har fått så mange gaver fra familie nå, og vet det kommer mer! Er så koselig at folk strikker. Mye av det blir med i fødebagen :love2
Denne uka rakk vi ikke gjøre hva vi skulle, har hatt det så travelt, men nå er det på tide når ting kan skje når som helst :p
 
Ååå tenk nå er ho her snart! Masse lykke til med innspurten! :Heartred
 
Nå har du snart en nyfødt i armene dine ❤️ lykke til med innspurten ❤️
 
38+0
Denne uka har definitivt vært vanskeligere. Jeg ser hvorfor på magebildet jeg tok, den har vokst en god del, selv om vekta fortsatt er ca. lik :eek:
Bevegelsene er intense, og det er veldig tungt, så det tærer på alt. Er ganske sliten, men får ikke sove særlig - svetter også mye om natten. Utfloden har forandret seg til ganske gul og mer vannete. Lekker råmelk så jeg må gå med innlegg. Har hatt en del kvalme, kraftige kynnere og et par rier.

Nå har jeg ganske sterke smerter nesten konstant, bare den minste bevegelse (som å puste) gir skarpe smerter over hele magen :arghh: Paracet og varme hjalp egentlig ikke, så fikk komme inn for en sjekk. Alt de kunne måle var fint, det er mulig jeg kan ha UVI, så de skulle sjekke det. Legen som undersøkte meg tror at fordi jeg er liten og baby er stor, kan være grunn til smertene, for magen er veldig spent og baby er godt oppi ribbeina mine. Hodet er veldig godt nede, mormunnen er avflatet og hun fikk inn en finger, så jeg er veldig nære! :woot: Jeg hadde også noen sammentrekninger på målingen, så hun sa jeg godt mulig føder innen ei uke. Det er seff best at det skjer naturlig, men hun sa at vi burde jo også vurdere situasjonen min mtp. str. og smerter om jeg skal settes i gang. Bare å høre det er jo fantastisk :angel8 Så jeg tenker egentlig jeg vil ringe senere i dag og stå litt mer på mitt, for jeg orker ikke å ligge helt stille og holde ut i hvem vet hvor mye lenger. Baby har det veldig fint og er stor nok, så tenker jeg har lov å prioritere meg selv nå :shy: Selv om fødsel og postpartum sikkert er enda vondere, og det er skummelt å få en nyfødt baby å holde i live og snu hele livet på hodet, føler meg ikke klar! :smiley-ashamed004
 
Last edited:
Back
Topp