35+0
Griperefleksen, blodsirkulasjonen, immunforsvaret og hjernen er ferdig utviklet, og navlesnoren er en halvmeter lang! Så nå er hun ganske klar!
Magen er ikke større, og har heller ikke lagt på meg noe mer, så kanskje kroppen min er ved maks kapasitet nå
Får gå rett på sak, da! På mandag var jeg hos jordmor, og alt så greit ut, bortsett fra at SF-målet mitt var helt likt som i uke 32, så 2,5% på kurven. Jordmor var egentlig ikke bekymret, men hun henviste meg til vekstkontroll. Fikk time onsdag, og inni den lille magen min fant de en på 2858g som koste seg
Hun hikket mens legen holdt på, så vi lo litt av det - også hadde hun hånden foran ansiktet, som er vendt mot min venstre. Hodet lå godt nede, og som jeg visste kommer ryggen og rumpen opp på min høyre. Så ja, hun ligger på 92% persentil nå, estimert til 4,1 kg ved termin!
Nå spurte jeg endelig om det kan være snakk om igangsettelse eller keisersnitt, men legen sa at med mindre jeg har diabetes (som hun vurderte å sjekke meg for igjen, men etter diskusjon med en annen lege ombestemte hun seg) blir det ikke det. De følger heller med under fødselen om hodet kommer godt ned og ikke blir født for fort, og hun var veldig positiv til at jeg skal klare å føde naturlig, selv om jeg er petite. Hun sa også at de ikke måler bekken lenger, str har egentlig ikke så mye å si. Men ny kontroll i uke 38 (istedenfor 36)!
Håper egentlig at hun er født innen da
På tirsdag hadde helsestasjonen min ammekurs via Teams, var veldig greit å bare kunne ligge og høre på siden det tok 3 timer. Ingen posisjoner er jo komfortable lenger, så hadde nok vært tortur å sitte i en sånn typisk hard kommunestol
Kurset var veldig bra, føler jeg hadde mer nytte av det enn fødselsforberedende kurs, egentlig. Fikk se eksempler på hva som er riktig/bra og galt/dårlig, og kunne stille spørsmål. Anbefales hvis du har mulighet!
Denne uka har jeg kjent mange store bevegelser og masse hikke, som er ganske plagsomt selv om jeg vet at det betyr at hun har det bra
Har fått ut litt råmelk, vært ganske trøtt siden jeg som regel bare sover 2-3 timer om gangen (blitt en del lurer for å si det sånn), bittelitt kvalm, men mindre utflod og sult da. Merker også mer vondt i bekkenet, rygg og skuldre, men manuellterapeut måtte vike for vekstkontrollen dessverre.
5 uker til termin, akkurat nå orker jeg ikke tanken på å gå helt til da, så for nå tenker jeg bare på å komme meg til uke 37-38
Men tiden renner ut, så nå må vi nesten få gjort unna ting! Jeg får vel skrive fødebrevet, vaske alt av klær osv. og sette opp senga. Se mer på Fødeavdelingen
Kan vel vente til neste uke med å se den siste timen av fødselsforberedende kurs, pakke fødebag og installere bilstolen. Også bare.. kose oss vi to!