25+0
Så stas å bikke ny uke på selveste juleaften! Jeg pleier å kalle appene mine for babyjulekalender
Nå sier de at baby er 30-35 cm og 800-900 g, også står det at babyen kan kjenne igjen stemmer og musikk nå!
Har lurt på når det var tilfellet, vet jo hørselen har utviklet seg mye i 2. trimester. Magen er vel bittelitt større, føler den er rundere og mer.. "klumpete" nå, spørs hvordan hun ligger
Har gått opp et halvt kilo, men har veid meg flere ganger med klær på denne uka, og da var jeg oppe i rundt et halvt kilo til. Tar det nok igjen med julemiddagen
Føler så mye har skjedd på den korte tiden siden sist! Spesielt på mandag. Dagen begynte med fasting og lite søvn, heldigvis gikk blodprøvene fint, og jeg fikk glukosedrikk med bringebærsmak, som er det beste jeg kunne tenke meg
Smakte som tjukk saft, var egentlig greit å få den ned, men sykepleieren var litt streng og stresset meg med tiden selv om jeg var halveis på 5 min - var ferdig på 15 min. Kjente meg litt uggen etterpå, så spurte om jeg kunne legge meg ned et sted, fikk ligge på en hard undersøkelsesbenk ved siden av en sykepleier som jobbet
En halvtime senere fikk vi komme inn til legen, blodtrykket mitt var litt høyere enn vanlig og jeg hadde sukker i urinen, men han tenkte ikke det var noe å bekymre seg over. (Fast forward; jeg besto glukosetesten, men hadde lite jern, så har begynt på tilskudd nå.) Etter litt mat bærte det til jordmor, og der var blodtrykket mitt en god del lavere, så jeg stresset kanskje litt på legekontoret. Baby hadde fin og jevn hjerterytme på 140 BPM, og SF-målet mitt lå under gjennomsnittet, som er litt rart når babyen er over gjennomsnittet stor
Jordmor sa siden vi vet det har ikke SF-mål så mye å si.
Torsdag fikk jeg besøk av en jordmor, vi skulle snakke litt om et tilbud de har med ekstra oppfølging, men tror vi begge satt igjen litt med en følelse at vi ikke tror det er nødvendig. Vi skal møtes igjen over nyåret for å ta en endelig beslutning, men tror det holder med vanlige kontroller.
Nevnte jo også forrige uke at jeg sov lite fordi baby sparker sånn. Det har fortsatt, blitt litt bedre de siste par dagene, men jeg pleier å ta en lur hver dag nå. Mannen syns det ligner på første trimester da jeg sov hele tiden
Han liker å holde på magen min mens jeg sover, er vel hans måte å "være alene med babyen" på, er ganske søtt
Nå begynner sparkene hennes virkelig å bli sterke, hun er ikke så sjenert ovenfor pappaen sin lenger, og de er litt annerledes nå. Typ sånn som jeg har sett på videoer på YT, at det stikker ut av magen, og saktere strykende bevegelser, liksom.
Tirsdag tror jeg det var, oppdaget jeg plutselig at jeg har fått sånn linea nigra, følte den dukket opp over natten!
Den er ikke så mørk (ennå) da, men vi synes den syns godt. Navlen min er i limbo akkurat nå, den er liksom både inn og ut om en annen
Symptomer ellers.. cravings og sult, emosjonell, utflod, bekkensmerter, var kvalm et par ganger.. Egentlig ingenting dramatisk, er ganske fornøyd
Da ønsker jeg dere alle en riktig god jul!