Rolf

Så på bilder fra han ble født til nå! Han vokser og gror lille vennen :Heartpink Håper han har gode dager fremover og at legene tar til vettet i forhold til matmengde. Er jo ikke noe ålreit at han skal få verre pustestopp, det burde jo ringe en bjelle for noen da..
 
Finefine Rolf! Håper ting snur for dere snart, og at dere får gehør for meningene deres. Greit nok at de er leger med spesialisering, men hvert barn passer jo ikke inn i en bestemt prosedyre, og dere som foreldre er jo absolutt best rustet til å si hva han trenger og ikke! Nå må det nok komme noen skikkelig solskinnsdager etter disse tunge dagene dere har hatt. Fortsett å kjempe :Heartblue
 
Hva er begrunnelsen til legene for å velge mengde fremfor balanse og trivsel? Tror de ikke på dere, eller velger de å overse av en annen grunn?

De vil at han skal ha innhentingsvekst sånn at han krysser noen persentiler på vekstkurven. Men mest av alt begrunnes det med at de «vanligvis gir mengde svarende til 17% av kroppsvekt når barnet er i uke 33.» Altså type one size fits all. Uten å se om barnet tåler det. Det holder ikke for meg...
 
Rolf er heldig som har dere som foreldre, det må jeg bare si:Heartred Stå på videre, får håpe legene tar til vettet snart:Heartred
 
De vil at han skal ha innhentingsvekst sånn at han krysser noen persentiler på vekstkurven. Men mest av alt begrunnes det med at de «vanligvis gir mengde svarende til 17% av kroppsvekt når barnet er i uke 33.» Altså type one size fits all. Uten å se om barnet tåler det. Det holder ikke for meg...
Det er jo en ekstremt dårlig innstilling til matmengden. Noen unger renner jo melka rett igjennom og andre utnytter hver kcal til vekst. Jeg tenker 17% er en god start, men så må man se an ungen.

Min mor og ei venninne kjørte et eksperiment en gang de var på ferie sammen. Mamma har alltid hatt lett for å legge på seg og venninna er for tynn. De veide mat, spiste det samme, gikk like langt, la seg og sto opp samtidig. Venninna gikk ned i vekt og mamma gikk opp. Og da spiste jo venninna mat tilsvarende en høyere prosent av sin kroppsvekt, og mamma er definitivt den av de to med mest muskler. Poenget mitt er; vi er ikke like, og det burde de som behandler mennesker vite!
 
Jeg er helt for at man har en mal, et veiledende utgangspunkt for hva som gjennomsnittlig er anbefalt osv. At man prøver det først. Men når det ikke fungerer enten den ene eller den andre veien, så må man kunne tenke alternativt. Det blir som alle andre ting de trer nedover hodet på oss, en sko passer til syvende og sist ikke alle. Skulle tro leger synes det var litt «spennende» når noe faller litt utenfor normen, heller enn å feie det bort.
 
IMG_4618.JPG

Her hviler en fornøyd gutt! Vekt i dag - 1915g. Rolf hadde fått litt mindre mat i dag tidlig, i håp om at han skulle våkne til første måltid jeg er til stede. Og han våknet, var sitt gamle, sinte jeg. Jaktet på ledninger, blekkspruter, kompresser og alt som måtte streife hender eller munn. Og nå er søkeradiusen utvidet kraftig, i og med at han snur hodet selv. Kastet seg over puppen og spiste - hold dere fast - 18 ml!!! [emoji173]️[emoji33] Ny rekord [emoji7][emoji1189]

Vi kom til enighet om at Rolf som et minimum må få i seg 13% av kroppsvekt per døgn, som er 31ml til hvert måltid, men at vi prøver å varme 14% (34 ml) (jeg har riiiikelig med melk, så litt svinn er ok), og hvis han får plass til mer uten å klage, er det greit. Så får vi se om han fortsetter fin vektoppgang, eller faller på kurven sin. Kryss fingrene [emoji1303]

En bra start på dagen...
 
Måtte dagen fortsette like bra [emoji2][emoji170]
 
Vis vedlegget 264569

Her hviler en fornøyd gutt! Vekt i dag - 1915g. Rolf hadde fått litt mindre mat i dag tidlig, i håp om at han skulle våkne til første måltid jeg er til stede. Og han våknet, var sitt gamle, sinte jeg. Jaktet på ledninger, blekkspruter, kompresser og alt som måtte streife hender eller munn. Og nå er søkeradiusen utvidet kraftig, i og med at han snur hodet selv. Kastet seg over puppen og spiste - hold dere fast - 18 ml!!! [emoji173]️[emoji33] Ny rekord [emoji7][emoji1189]

Vi kom til enighet om at Rolf som et minimum må få i seg 13% av kroppsvekt per døgn, som er 31ml til hvert måltid, men at vi prøver å varme 14% (34 ml) (jeg har riiiikelig med melk, så litt svinn er ok), og hvis han får plass til mer uten å klage, er det greit. Så får vi se om han fortsetter fin vektoppgang, eller faller på kurven sin. Kryss fingrene [emoji1303]

En bra start på dagen...
Så bra!
 
Så bra! Måtte det fortsette like bra :Heartblue
 
Vis vedlegget 264569

Her hviler en fornøyd gutt! Vekt i dag - 1915g. Rolf hadde fått litt mindre mat i dag tidlig, i håp om at han skulle våkne til første måltid jeg er til stede. Og han våknet, var sitt gamle, sinte jeg. Jaktet på ledninger, blekkspruter, kompresser og alt som måtte streife hender eller munn. Og nå er søkeradiusen utvidet kraftig, i og med at han snur hodet selv. Kastet seg over puppen og spiste - hold dere fast - 18 ml!!! [emoji173]️[emoji33] Ny rekord [emoji7][emoji1189]

Vi kom til enighet om at Rolf som et minimum må få i seg 13% av kroppsvekt per døgn, som er 31ml til hvert måltid, men at vi prøver å varme 14% (34 ml) (jeg har riiiikelig med melk, så litt svinn er ok), og hvis han får plass til mer uten å klage, er det greit. Så får vi se om han fortsetter fin vektoppgang, eller faller på kurven sin. Kryss fingrene [emoji1303]

En bra start på dagen...
Hipp hurra for at du har blitt hørt, og at dere endelig har fått gutten dere kjenner tilbake [emoji7][emoji3]
 
Herlig at dere endelig ble litt hørt. Håper det betyr bedre dager fremover[emoji170]
 
Herlige Rolf [emoji7][emoji173]️
 
De vil at han skal ha innhentingsvekst sånn at han krysser noen persentiler på vekstkurven. Men mest av alt begrunnes det med at de «vanligvis gir mengde svarende til 17% av kroppsvekt når barnet er i uke 33.» Altså type one size fits all. Uten å se om barnet tåler det. Det holder ikke for meg...
Nei, det skjønner jeg godt. Får lyst til å spørre om barn også vanligvis får fordøyelsesbesvær og må presses i maten.

Vanligvis skal vel også foreldrene høres i avgjørelser som angår dem. Og vanligvis så skal vel leger se på helse, utvikling og trivsel i sammenheng?

Mest provoserende begrunnelsen jeg har hørt
 
Godt å ha den illsinte vepsen tilbake. :) Godt spist lille venn!
 
Back
Topp