Rolf

28. Juli

7654902848_IMG_7980.JPG

Lørdag. Rolf er 3 mnd i dag. 13 uker. Og ennå er det 15 (evt 9) dager igjen til termin. Veldig rart. Tiden har gått fort, samtidig som det har vært lange dager, og jeg synes vi har vært her i en hel evighet... uansett, i dag flagget vi [emoji1189][emoji322]

7719973552_IMG_7981.JPG

Og med jubileum kommer nye fotavtrykk. Denne gangen fikk vi være med i prosessen. Artig. Og det ble kjempefine avtrykk. Rolf hadde akkurat spist, lå sånn passe i koma og kunne ikke brydd seg mindre om det som skjedde nedenfor knærne. Litt protester på den grundige fotvasken i etterkant, men det får være innafor.

7585749248_IMG_7997.JPG
7585686272_IMG_8004.JPG

Rolf har nådd nye høyder innenfor puppingen. I hele dag har han spist 8 ml fra flaske, og resten fra puppen [emoji7]. Flinke lille gutten. Ivrig som en liten kattunge på jakt etter garnnøster sperrer han opp øynene når han ser puppen, virrer intenst med hodet, gaper, tungen ut og hendene tviholder på puppen så den ikke skal rømme. Den tungen er forresten beundringsverdig lang. Og Rolf er grunnleggende lat. Forsøker stadig å rekke frem til puppen med tungen mens han fortsatt ligger i fanget og venter på heisen opp til matfatet. Like frustrert hver gang når det ikke går. Og like sjarmerende å se på for mor. Selv om avkommet ikke akkurat fremstår som den skarpeste kniven i skuffen når han holder på slik [emoji23].

7654927424_IMG_7986.JPG

Rolf, eller vi, alt etter som, har fått klage på at måltidene varer for lenge. Så nå har Rolf fått maxgrense på 30(40) min per måltid. Blir han ikke mett innen den tid, må han gå sulten til neste måltid. Harde bud her på nfi! Jeg har hatt to puppevedheng tidligere, og synes ikke det er noe problem, men får nå prøve noen dager og se om Rolf øker effektiviteten...

Ellers har vi flyttet inn på familierom! [emoji173]️. Det er helt fantastisk deilig. Stille. God plass. Vi har seng å hvile/amme på. Eget bad. TV på rommet. Det er nesten som å være på hotell.

7719972160_IMG_7983.JPG

Rolf feirer med å lage tidenes plingefest. Når metningen går under 86%, plinger det gul alarm. Den kan bare vi høre, men den kan også ses inne på kommandosentralen. Faller metningen til under 80, eller pulsen under 85, blir det rød alarm. Den plinger i telefonen til sykepleieren som passer på Rolf. I ettermiddag har Rolf hatt fire episoder hvor metningen har falt under 50%, største fall var til 34% og krevde kraftig stimulering for å få ungen i gang. Tre av episodene var under søvn. Det er ikke morsomt, med tanke på at vi ganske snart skal hjem, og der er det ingen alarm som plinger når metningen faller. Den siste episoden var i forbindelse med at Rolf slurpet i seg sanasol. Han synes det er litt sterkt, men siden han får det før måltid, er han så sulten at han godtar hvasomhelst [emoji56][emoji1303]. Men i dag utløste det en gulp/rap som stoppet pusten og resulterte i en gråbleik unge noen nervepirrende sekunder. Jaja, Rolf har noen dager til på å skjerpe seg...

Det ble gjort ny ultralyd av hjertet i dag. Ductusen er irriterende nok fortsatt åpen. Og vi som trodde den var lukket, siden bilyden er borte. Den er forresten ikke helt borte, for hjertelegen kunne høre den. Forkammeret i hjertet har blitt grenseforstørret. Men ikke så mye at hullet må lukkes nå. Ny kontroll om 3 mnd. Satser på at alt har ordnet seg til da, ellers blir det videre kontroller. Hvis den ikke har lukket seg til 1 år, blir den lukket med operasjon...

7585758752_IMG_7977.JPG
7719969616_IMG_7976.JPG
 
Gratulerer med flytting til familierom - det er dere så vel unt å få litt mer privatliv nå!

Hipp hopp hurra for 3 måneder; som deg så synes jeg nettopp du skrev en tråd om at du følte noe ikke stemte, samtidig som det har vært en lang reise hit etter det, på godt og vondt. Men nå er dere så langt. Så får vi bare håpe at Rolf tenker at 3 måneder er lenge nok å fuske med metning og den slags, og at det går seg til før hjemreise.
 
Hipp hurra for 3-månedersdag! [emoji1189] [emoji173]
Og for familierom!

Håper han skjønner han må skjerpe seg med metningsfall før dere skal hjem [emoji12]
 
Hurra for 3 måneder :Heartblue Og for familierom :Heartred
Håper Rolf legger inn en skjerpings når det kommer til metningsfall di neste dagene :)
 
❤️
 
28. Juli

Vis vedlegget 268623

Lørdag. Rolf er 3 mnd i dag. 13 uker. Og ennå er det 15 (evt 9) dager igjen til termin. Veldig rart. Tiden har gått fort, samtidig som det har vært lange dager, og jeg synes vi har vært her i en hel evighet... uansett, i dag flagget vi [emoji1189][emoji322]

Vis vedlegget 268624

Og med jubileum kommer nye fotavtrykk. Denne gangen fikk vi være med i prosessen. Artig. Og det ble kjempefine avtrykk. Rolf hadde akkurat spist, lå sånn passe i koma og kunne ikke brydd seg mindre om det som skjedde nedenfor knærne. Litt protester på den grundige fotvasken i etterkant, men det får være innafor.

Vis vedlegget 268625
Vis vedlegget 268626

Rolf har nådd nye høyder innenfor puppingen. I hele dag har han spist 8 ml fra flaske, og resten fra puppen [emoji7]. Flinke lille gutten. Ivrig som en liten kattunge på jakt etter garnnøster sperrer han opp øynene når han ser puppen, virrer intenst med hodet, gaper, tungen ut og hendene tviholder på puppen så den ikke skal rømme. Den tungen er forresten beundringsverdig lang. Og Rolf er grunnleggende lat. Forsøker stadig å rekke frem til puppen med tungen mens han fortsatt ligger i fanget og venter på heisen opp til matfatet. Like frustrert hver gang når det ikke går. Og like sjarmerende å se på for mor. Selv om avkommet ikke akkurat fremstår som den skarpeste kniven i skuffen når han holder på slik [emoji23].

Vis vedlegget 268627

Rolf, eller vi, alt etter som, har fått klage på at måltidene varer for lenge. Så nå har Rolf fått maxgrense på 30(40) min per måltid. Blir han ikke mett innen den tid, må han gå sulten til neste måltid. Harde bud her på nfi! Jeg har hatt to puppevedheng tidligere, og synes ikke det er noe problem, men får nå prøve noen dager og se om Rolf øker effektiviteten...

Ellers har vi flyttet inn på familierom! [emoji173]️. Det er helt fantastisk deilig. Stille. God plass. Vi har seng å hvile/amme på. Eget bad. TV på rommet. Det er nesten som å være på hotell.

Vis vedlegget 268628

Rolf feirer med å lage tidenes plingefest. Når metningen går under 86%, plinger det gul alarm. Den kan bare vi høre, men den kan også ses inne på kommandosentralen. Faller metningen til under 80, eller pulsen under 85, blir det rød alarm. Den plinger i telefonen til sykepleieren som passer på Rolf. I ettermiddag har Rolf hatt fire episoder hvor metningen har falt under 50%, største fall var til 34% og krevde kraftig stimulering for å få ungen i gang. Tre av episodene var under søvn. Det er ikke morsomt, med tanke på at vi ganske snart skal hjem, og der er det ingen alarm som plinger når metningen faller. Den siste episoden var i forbindelse med at Rolf slurpet i seg sanasol. Han synes det er litt sterkt, men siden han får det før måltid, er han så sulten at han godtar hvasomhelst [emoji56][emoji1303]. Men i dag utløste det en gulp/rap som stoppet pusten og resulterte i en gråbleik unge noen nervepirrende sekunder. Jaja, Rolf har noen dager til på å skjerpe seg...

Det ble gjort ny ultralyd av hjertet i dag. Ductusen er irriterende nok fortsatt åpen. Og vi som trodde den var lukket, siden bilyden er borte. Den er forresten ikke helt borte, for hjertelegen kunne høre den. Forkammeret i hjertet har blitt grenseforstørret. Men ikke så mye at hullet må lukkes nå. Ny kontroll om 3 mnd. Satser på at alt har ordnet seg til da, ellers blir det videre kontroller. Hvis den ikke har lukket seg til 1 år, blir den lukket med operasjon...

Vis vedlegget 268621
Vis vedlegget 268622
Så deilig med familierom! Mannen min sa så fint her isted: han begynner jo å se ut som ett menneske nå!! ( vist han noen bilder i tide og utide) :)
 
Fine Rolf! Så deilig med familierom :)
Og han legen så meget kjent ut. Underviste i pediatri. Flott fyr!
 
Endelig en koselig oppdatering fra din side (sett vekk fra litt metningsfall) ❤️

Hurra for 3 mnd (hvor ble tiden av liksom?), familierom, nogenlunde grei ultralyd og pupping :)
 
Gratulerer med 3 måneder, familierom og nesten fullstendig fullamming!
Fine, flinke Rolf!
 
Gratulerer med 3 måneder! :D
 
Gratulerer med 3 mnd:Heartblue Og hurra for familierom, får håpe det blir et lite hakk lettere for dere å kunne være der:)
 
Med familierom tenkte jeg det kanskje kunne friste med noen dager til? Jeg syntes det var kjempeskummelt når sensorene ble koblet av min. Skulle gjerne beholdt dem litt lenger, selv om han ikke hadde metningsfall etter første natta. Men jeg hadde jo ikke rukket å gå lei av NFI. Blir vel anderledes når man har ventet lenge på å komme hjem. Godt å høre dere endelig fikk familierom.
 
29. Juli

Søndag. Vekt 2610g opp 25g fra i går. [emoji1303]
Måltidsveiingen er over og ut - igjen [emoji6].

7719884992_IMG_8014.JPG

Vi forsøkte oss på et triks med å gi Rolf flaske med nan-forsterket morsmelk ved midnatt, i håp om at den litt mer tungtfordøyelige maten skulle gi både han og oss litt sammenhengende søvn før neste måltid. Fungerte det? Svaret på det er vel både ja og nei. Rolf sov han. Lenge og vel. Men sånn ca annenhvert minutt falt han i metning så det plinget i alarmen. Ikke akkurat kjempelett å få sove i sånt bråk. Vanligvis pleier en sånn plingeperiode å gi seg etter 15-30 min, men da klokken var passert 2 og Rolf fortsatt plinget, kom det en fra kommandosentralen og hentet han ut. Deilig for oss, som fikk 4,5t sammenhengende søvn. Ble vekket av melkespreng i puppene litt før 7. Savner reguleringsmekanisme på produksjonsnivået [emoji12]

Dagen i dag startet med litt skrekk, da vi skulle servere dagens vitaminer til Rolf. Han var superivrig og slurpet i seg favoritten sin - jern [emoji13]. Deretter fulgte sanasol. 2,5 ml skal han ha, to ganger i døgnet. Første slurp gikk ned på høykant. Slukmåsen fikk seg nok litt sjokk over smaksopplevelsen, for han sluttet tvert å puste, og inntok de mindre sjarmerende hudfargene vi kjenner så altfor godt. Ganske raskt ble det klart at vi snakket under 50% metningsfarge, og ikke den vanlige 80% blekheten. Skjermen kunne bekrefte antakelsen noen sekunder senere. Etter litt stimulering, var pusten i gang og fargen på god vei mot rosa igjen. Vi øynet en sammenheng mellom vitaminer og plingplong, og forsøkte p tynne ut sanasol i lik mengde melk. Hjalp det? Nope. Samme reaksjon en gang til. Men da var hele vitamindosen gitt, og problemet over for denne gang - trodde vi. Rolf spydde like godt opp hele vitaminpakken, og kjørte en tredje runde med metningsfall. Jadda... Vi spurte på visitten om det var ok å dele opp vitaminene i en bitteliten dose til hvert måltid, i håp om bedre mottakelse. Men da ble vitaminene tatt helt bort i en uke [emoji854]. Så får vi prøve oss frem hjemme i stedet.

7583664384_IMG_8009.JPG

Rolf får sikkert fin hud i ansiktet og på brystet, siden han smurte den inn med all slags vitaminer og litt melk. Vi tenkte å la han slippe unna med det, men da han gulpet en ladning halvfordøyd surmelk på halve bodyen sin en stund etterpå, så vi ingen annen utvei enn et spabad i dag også.

7657034944_IMG_8008.JPG

Rolf har fått sin egen stil når det gjelder soving. Vi holder på å venne han til ryggsoving, siden det er det han skal drive med hjemme. Men uansett hvordan vi snur og vender på han, så ender han som en ball nederst i et hjørne av sengen. Helst med beina rett til værs. I dag tok vi han på fersken i rømningsforsøk ut gjennom hjørneåpningen på sengen igjen. Han rakk heldigvis ikke så langt denne gangen. Vi sikret bildebevis [emoji4][emoji6].

7717852736_IMG_8018.JPG
 
Med familierom tenkte jeg det kanskje kunne friste med noen dager til? Jeg syntes det var kjempeskummelt når sensorene ble koblet av min. Skulle gjerne beholdt dem litt lenger, selv om han ikke hadde metningsfall etter første natta. Men jeg hadde jo ikke rukket å gå lei av NFI. Blir vel anderledes når man har ventet lenge på å komme hjem. Godt å høre dere endelig fikk familierom.

Frister lite å bli. Men hvis Rolf ikke skjerper seg med metningsfall, vil jeg gjerne ha en måler med alarm til bruk på natta, ellers tør jeg nok ikke la han sove uten manuell personovervpkning...
 
Frister lite å bli. Men hvis Rolf ikke skjerper seg med metningsfall, vil jeg gjerne ha en måler med alarm til bruk på natta, ellers tør jeg nok ikke la han sove uten manuell personovervpkning...
Skjønner den. Det er jo vanskelig nok å tørre å sove med babyer som aldri har tatt pustepauser. Aner ikke hvor mange ganger jeg våknet og sjekket mine innimellom de gangene de faktisk våknet. Gikk det mer enn noen få sekunder da før jeg så tegn til liv, ble jeg lys våken. Tror en pustealarm ville kunnet hjelpe meg å sove bedre til tross for eventuelt falske alarmer innimellom.
 
Frister lite å bli. Men hvis Rolf ikke skjerper seg med metningsfall, vil jeg gjerne ha en måler med alarm til bruk på natta, ellers tør jeg nok ikke la han sove uten manuell personovervpkning...

Og dere kan jo ikke sitte pal og overvåke han natt etter natt, det blir jo ingen frisk og opplagt av. Håper dere får en måler med hjem når hjemreisen står for tur.

Rampe-Rolf er litt skjønn der han åler seg lengst ned i boksen sin. Han er som meg, liker å sove med bena litt hevet. Hehe. Det sagt så er det plutselig så veldig veldig synlig hvor mye større han har blitt, når du ser han i forhold til boks/seng. Han fyller den jo betydelig mer nå. Herlig å se. Ellers håper jeg en pause fra vitaminer gjør susen til neste dyst.
 
Den sanasolen var grusom selv for mine som ikke sleit med pustestopp. Blå unge er lite gøy altså. Angrer på at jeg ikke ba om resept på multibionta jeg... kan få det på registreringsfritak!

Er Rolf helt kvitt oksygen?
 
Back
Topp