Rolf

Frister lite å bli. Men hvis Rolf ikke skjerper seg med metningsfall, vil jeg gjerne ha en måler med alarm til bruk på natta, ellers tør jeg nok ikke la han sove uten manuell personovervpkning...

Dere må jo kunne få låne med skop for en periode når dere kommer hjem? Ellers blir det ikke mye søvn på dere vil jeg tro :(
 
Den sanasolen var grusom selv for mine som ikke sleit med pustestopp. Blå unge er lite gøy altså. Angrer på at jeg ikke ba om resept på multibionta jeg... kan få det på registreringsfritak!

Er Rolf helt kvitt oksygen?

Han har vært uten oksygen lenge, men har trengt mottrykket i flowen. Nå er han uten noen form for pustehjelp.
 
Så fort det har gått! Deilig det må være for dere å endelig få litt mer privatliv og håper pjokken slutter å være så rampete [emoji170] Nydelig sterk gutt dere har [emoji7]
 
Så deilig med familierom, men skummelt med pustestopp og evt hjemreise. håper det går seg til <3
 
Han er så skjønn [emoji7]
Jeg kan ikke si at jeg er sånn kjempe opplyst når det gjelder premature. Så jeg spør for å lære..
Hvordan kan dere sendes hjem med en baby som har så hyppige pustestopp og metningsfall? Hjemme har man jo ikke overvåkningsutstyr, og ingen kan se på han 24/7? ‍♀️

Beklager om det er dumt spørsmål og du trenger selvfølgelig ikke svare [emoji173]️
Er inne å heier på dere hverdag! [emoji173]️
 
Han er så skjønn [emoji7]
Jeg kan ikke si at jeg er sånn kjempe opplyst når det gjelder premature. Så jeg spør for å lære..
Hvordan kan dere sendes hjem med en baby som har så hyppige pustestopp og metningsfall? Hjemme har man jo ikke overvåkningsutstyr, og ingen kan se på han 24/7? ‍♀️

Beklager om det er dumt spørsmål og du trenger selvfølgelig ikke svare [emoji173]️
Er inne å heier på dere hverdag! [emoji173]️

Slett ikke et dumt spørsmål. Det er vi som presser på for å komme oss hjem, vi blir absolutt ikke kastet ut. Hvis Rolf ikke skjerper seg de to siste nettene nå, er jeg redd hjemreisen blir utsatt. Ellers må vi få med metningsmåler hjem, så vi kan stå klar hvis han ikke kommer seg opp på egenhånd. Men det tror jeg de er skeptisk til.
 
30. Juli

IMG_5195.JPG

Mandag. Vekt 2620g. 10g opp fra i går. 154g opp siste uken. Godkjent. Bare for å sjekke at inntrykket av at Rolf spiser bra fra puppen stemmer, veide vi han før/etter frokosten. Resultatet ble 58ml. Mer enn godkjent.

Hodet måler 34,2cm, også innafor.

Rolf har blitt forstoppet igjen etter han begynte med nan i morsmelken han får på flaske. Presser og presser, så alarmene dinger nesten kontinuerlig. Han har også klart å presse ut det venstre lyskebrokket igjen, etter at det har vært usynlig en stund. Det er mindre enn brokket i høyre lyske. Begge brokkene kan heldigvis reponeres enkelt foreløpig.

Den store happeningen i dag, var vaksinering. Drikkevaksinen mot rotavirus, som gis første gang ved 6 ukers alder utgikk. Den er kontraindisert til barn født før uke 27. Så der får vi håpe på at Rolf beskyttes gjennom flokkimmuniteten. Resten av vaksinene som gis ved 3-mnd alder, skulle Rolf ha i dag. Syv ulike sykdommer som Rolf definitivt ikke vil ha. To stikk. Ett i hvert lår. Rolf var nypuppet og fornøyd. Han lå på pappas fang og smattet fornøyd på en smokk. Ble om mulig enda mer fornøyd da han fikk sukkervann i munnen. Så, ut av intet - kom det er stikk i høyre lår. Rolf skvatt og trakk til seg høyre beinet. I neste sekund vrengte han seg bakover i en bue, hodet ble mørkerosa, og han vrælte til i et smerteskrik jeg aldri har hørt tidligere. Det tok en liten stund før han roet seg. Men da han igjen lå på fanget og slumret, kom det jammen meg et stikk i venstre lår også. Protestene lot ikke vente på seg... [emoji23]. Og mor, hvor var mor? Hun sto og fotograferte [emoji56].

7585704704_IMG_8019.JPG
7585704704_IMG_8020.JPG

Utover kvelden har Rolf blitt økende irritabel, og tempen steg til 37,5. Rolf klager når han bruker høyre bein, og skriker til hvis vi kommer borti høyre lår. Han fikk en Paracet, som gjorde at han sovnet. [emoji1303] Håper reaksjonene blir kortvarig, og at det blir mindre plinging i natt, så vi får øvet på ha han hele døgnet.
 
Håper han ikke får noe mer reaksjon på vaksineringen enn den tempen der og ømme lår [emoji170]
 
Krysser fingrene for at han ikke får noen større reaksjoner på vaksinene :Heartblue
Fineste Rolfegutten, håper det går opp og framover nå sånn at dere snart kommer dere hjem :Heartred
 
Han vet å si ifra, det er sikkert og visst. For noen slemminger som gjør sånn med en stakkar liten da gitt. Fysj! Håper uansett at det ikke kommer noen kraftigere reaksjon enn til nå. Godt å se at han stadig holder seg selvberget på melk, så får vi bare håpe han får enda litt mer sving på fordøyelsen.

Fining!
 
Får håpe ikke Rolf fikk noen større reaksjon på vaksinene da. Er ikke moro å få sprøyter i beina uansett hvor god smokk og sukkervann er.

Og håper natten i natt gikk bedre. Familierom høres godt ut og forhåpentligvis snart hjemreise [emoji173]️
 
31. juli

IMG_5205.JPG

Tirsdag. Vekten var først 2632g. Men så kom bæsjen, og da ble den offisielle vekten 2590g. Litt ned fra i går, og egentlig på stedet hvil sammenlignet med vekten for tre og fem dager siden. Men med tanke på at lille var litt pjusk etter vaksineringen i går, og derfor spiste lite siste døgnet, er jeg ikke bekymret.

IMG_5222.jpg

Siste døgnet har Rolf presset og presset, men ingen bæsj har vært å se. Derimot har han blåst opp begge lyskebrokkene til nye høyder. Vi har mistenkt noen dager at Rolf ikke helt klarer å bygge opp trykk nok i magen til å kanalisere det nedover mot endetarmen, siden det tyter ut så mange steder. Vi prøvde derfor i dag med å dytte inn lyskebrokkene og holde ganske hardt for åpningene med to fingre, samtidig som beina ble trukket opp. Vet ikke om det bare var flax, eller om det var den manøveren som gjorde susen, men bæsj for fire dager kom veltende ut... [emoji13]

7583674752_IMG_8024.JPG
7518553456_IMG_8023.JPG

Rolf fikk gjort hørselstest i dag. Om det er fordi han var født så tidlig, eller fordi han var så liten har jeg ikke fått med meg helt, men han kvalifiserte i alle fall for utvidet hørselstest. Fikk montert på tre elektroder, en i pannen, en på kinnet og en i nakken. Deretter fikk han en dings i ett øre av gangen, som testet i vei i det stille, mens vi andre telte baklengs fra hundre, eller tenkte på noe fint. Mett og god som han var, sov Rolf seg gjennom hele testingen, så det ble godkjent på første forsøk. Ikke at vi har tvilt på om han hører, for han skvetter til av lyder, men godt å få det sjekket ut objektivt også.

7650799456_IMG_8031.JPG

Tirsdag er jo øyedagen, og i dag var intet unntak. Rolf begynner å bli erfaren i øyeundersøkelse, så han gadd knapt løfte et øyenbryn da øynene skulle dryppes, og han lagde ikke en lyd under hele undersøkelsen. Fortsatt grad 2 forandringer på begge øyne som må følges til de forsvinner. Ny kontroll om en uke.

7724140448_IMG_8033.JPG

På kvelden fikk Rolf seg et lite bad. Nå som vi har badevask på rommet, får Rolf bade hver kveld. Elsker lukten av nybadet liten gutt [emoji7]. Etter badingen blir Rolf veldig våken, og i dag ble han også sulten. Slukte 30 ml fra puppen, og fikk 20 ml på flaske, så han skulle få i seg litt malt for å hindre videre forstoppelse, og ikke bruke for lang tid på måltidet når han har vært litt utslått i dag. Etter måltidet virket han fornøyd, men lå våken og ga veldig god kontakt. Kunne til og med ane et lite smil i ny og ne. Plutselig kom det en liten rap. Jeg satte Rolf opp i sittende stilling for å berømme innsatsen. Men da kom sånn ca halve måltidet, inkludert spredt jern, opp med rekordkraft. Ut over halve Rolf, halve meg, halve stolen vi satt i, ledningene og gulvet. Etter vask og klesskift, var det en liten skrott som på nytt var ihjelsulten. Ny pupp ble tilbudt. Deretter bar det opp i boksen for å hvile. Men jammen kom det ikke en ny gulp. Nå hadde Rolf vært våken i nesten fire timer, så da sovnet han, sikkert like sulten son han var da han våknet fire timer tidligere. Jaja, han spiser vel godt i løpet av natten da.

7652770512_IMG_8025.JPG

Natten som var, hadde vi Rolf inne hos oss hele tiden. Det plinget en del, men ikke så mye som nettene før. En litt ekkel episode hvor vi våknet av rare lyder nesten 1,5 t etter måltid. Rolf lå på ryggen og hadde gulpet, men klarte ikke rydde opp i luftveiene selv. Falt i metning til 41%, og måtte snus og stimuleres en god del før metningen tok seg opp. På morgenen var det også et dypt metningsfall som krevde kraftig stimulering. Denne gangen var det teknisk feil på skopet, så den røde alarmen nådde aldri telefonen til sykepleieren som passet Rolf. Heldigvis ordnet det seg likevel.
 
Se på det herlige smilebildet da! :love7
 
❤️❤️

Hva tenker dere ang hjemreise nå da?
 
Smiler mitt største smil når jeg ser bilder av Rolf, for en fin gutt [emoji7]
 
Back
Topp