Prøvere ved St.Olavs

Hei! Til dere som har hatt utredning hos St. Olavs: hvor lag tid tok det fra henvisning til innkalling for dere?:) Ser det står rundt 12 uker på hjemmesiden deres, og fastlegen kunne ikke gi noe estimat, så derfor nysgjerrig på hvor lang tid det har tatt for noen som har vært gjennom dette.

For min del: Jeg var inne hos det lokal sykehuset etter henvisning fra fastlege for en vurdering av tilstanden i august 2020, og fikk innkallelse for oppstart hos St.Olavs i Desember 2020 :)

Hei! Til dere som har hatt utredning hos St. Olavs: hvor lag tid tok det fra henvisning til innkalling for dere?:) Ser det står rundt 12 uker på hjemmesiden deres, og fastlegen kunne ikke gi noe estimat, så derfor nysgjerrig på hvor lang tid det har tatt for noen som har vært gjennom dette.
Henvisning sendt 7.12.21 og vi fikk time til forsamtale 20.1.22, oppstart varierer veldig og spørs hva som mangler av prøver og div. Vi måtte vente helt til juli/august på å starte pga ventetid på prøver, mer utredning etter funn av mannen og sommerstengt. Egentlig er det nok ikke så lang ventetid på å få starte hvis alt av utredning og prøver er i orden :)

Hei. Jenter nå er det et år sisten sist forsøk. Det siste året har jeg tatt letrozol for å se om vi kan bli gravid på egenhånd. Uten ivf. Gikk gjennom en runde i september med utakk og i sett i november 2021 og januar 2022. Så tenkte jeg etter det at jeg følte det var bortkastet tid og penger, dårlig oppfølging, kommunikasjon i fra st. Olavs. Men nå etter et år med medisiner og ikke en jævla positiv test så er jeg i tenkeboksen på om vi skal prøve en gang til. Ønske om et barn til er så sykt stor. Gutten vår er nå 6 år gammel. Det er 4,5 år siden vi starter på prøving på nr 2. 1 barn som mangler i livet vårt som ble født i uke 22 i oktober 2020. Er er tidvis deprimert og innimellom i tankene på at det ikke er noe vits i at jeg er her lengre. At det er min feil for at vi mistet barnet vår. Da jeg en kveld tenkte at hvis jeg er en så dårlih mamma som jeg følte meg til tider. Sa til meg selv at hvis jeg er det så kan jeg få spontanabort, var i uke 10 da. Men ingenting skjedde så da gikk tankene da bort. Men etter fødselen og tiden etter har jeg følt det har vært min feil. Har ikke turt å si det til noen :( sorry for langt innlegg. Er fremdeles veldig usikker på om jeg tørr å gå gjennom en tur til.

Hei. Jenter nå er det et år sisten sist forsøk. Det siste året har jeg tatt letrozol for å se om vi kan bli gravid på egenhånd. Uten ivf. Gikk gjennom en runde i september med utakk og i sett i november 2021 og januar 2022. Så tenkte jeg etter det at jeg følte det var bortkastet tid og penger, dårlig oppfølging, kommunikasjon i fra st. Olavs. Men nå etter et år med medisiner og ikke en jævla positiv test så er jeg i tenkeboksen på om vi skal prøve en gang til. Ønske om et barn til er så sykt stor. Gutten vår er nå 6 år gammel. Det er 4,5 år siden vi starter på prøving på nr 2. 1 barn som mangler i livet vårt som ble født i uke 22 i oktober 2020. Er er tidvis deprimert og innimellom i tankene på at det ikke er noe vits i at jeg er her lengre. At det er min feil for at vi mistet barnet vår. Da jeg en kveld tenkte at hvis jeg er en så dårlih mamma som jeg følte meg til tider. Sa til meg selv at hvis jeg er det så kan jeg få spontanabort, var i uke 10 da. Men ingenting skjedde så da gikk tankene da bort. Men etter fødselen og tiden etter har jeg følt det har vært min feil. Har ikke turt å si det til noen :( sorry for langt innlegg. Er fremdeles veldig usikker på om jeg tørr å gå gjennom en tur til.
Hei! Jeg har gått videre fra st Olavs og hører sånn sett ikke til inne i denne tråden, men innlegget ditt var så vondt at jeg vil gjerne svare ❤️
Vi vil så gjerne ha en forklaring på det vonde og det enkle er ofte å beskylde seg selv. Det er godt å plassere det vonde for da kan man fokusere på hvorfor. mennesket er et fantastisk dyr, men noen ganger er vi vår efen verste fiende.
De tankene du hadde i uke 10 kan aldri ha gjort noe for å skade fosteret eller ha bestemt utfallet. Det er ikke din feil. Det er ingenting du kunne gjort annerledes.

Jeg har vært skikkelig langt nede selv, på grunn av prøving og gjentatte aborter. Man vil så gjerne ha en forklaring.... kommunen din skal ha hjelp til deg. Jeg anbefaler veldig å ta kontakt med lavterskeltilbudet der du bor. Med kognitiv terapi får du hjelp til å sortere, selv om selve "helingen" ikke kommer av seg selv, så får du verktøyene til å kunne bli bedre. Dps har ofte et tilbud/klubb/hva enn jeg skal kalle det som kan være aktuelt for deg. Ikke forvent at fastlegen vet om det, men det kreves henvisning.

Jeg har gønnet på med behandling nesten back to back siden 2019. Jeg ser i ettertid at av og til burde vi ha utsatt noen sykluser for å ha vært bedre stilt psykisk. Men, det er lett å si i ettertid.

St Olavs er der når du er klar :) mange gode tanker. Ta vare på deg selv ❤️

Vi hadde første konsultasjon og vurdering på lokalt sykehus 4. juni 2021 og fikk første time på st Olavs 23. september 2021. Var igang med uttak og innsett 2. og 5. november :)

Den fødselen i uke 22 er på ingen måte din egen feil; selv om skyldfølelsen over vonde tanker kan være veldig overbevisende..! De aller aller fleste har mørke tanker innimellom, og det er ikke uvanlig å få slike skyllende over seg som gravid. Selv planlagte og ønskede svangerskap kan gi mørke tanker og panikk, som i et lite sekund skriker "abort". I uke 10 er hormonene på topp, og det er ikke rart man blir påvirket av dem. Mørke tanker er en helt vanlig bivirkning av svingende hormoner.
Så.. tankene dine var og er ikke unormale; og de kunne ikke på noe vis forårsake hendelsen i uke 22..!
Det er ikke din feil!!!

Men jeg støtter forslaget om psykisk lavterskeltilbud i kommunen. Bare å ha noen å prate med kan hjelpe veldig, og å få psyken med seg på laget, hjelper godt om du skal gjennom mer IVF.

Ellers vil jeg også bare poengtere at dårlig kommunikasjon er ganske typisk, og man må nesten bare innstille seg på å stå for kommunikasjonen og alt selv. Jeg har grei erfaring med St Olavs sånn sett, venter mitt 2. Ivf barn derfra (nr4 totalt), fra uttaket i nov20. Men, lærte meg tidlig at man ikke kunne forvente å få noe "ekstra" informasjon.. man får heller litt for lite info, enn for mye.

Ønsker deg uansett masse lykke til ❤️

Spennende tider framover. Nå har jeg ringt call-back for første gang og venter spent på telefon fra dem. Jeg håper de har plass til oss på neste syklus.

Hvordan pleier en sånn samtale å gå når de ringer? Jeg har litt telefon-angst og liker ikke å bli oppringt og ikke helt vite hva som skal snakkes om. Jeg la inn fødselsnummer og alt, sånn at de vet hvem jeg er iallefall.

Spennende tider framover. Nå har jeg ringt call-back for første gang og venter spent på telefon fra dem. Jeg håper de har plass til oss på neste syklus.

Hvordan pleier en sånn samtale å gå når de ringer? Jeg har litt telefon-angst og liker ikke å bli oppringt og ikke helt vite hva som skal snakkes om. Jeg la inn fødselsnummer og alt, sånn at de vet hvem jeg er iallefall.
Det er en sykepleier som ringer deg og da oppgir du navnet ditt, eller bekrefter hvem du er. Så snakker dere om hva som er neste steg videre for dere, når du venter mens og så ser hun om de har plass da, veldig greie å snakke med synes jeg :)

Og så ringer de bare en gang, så viktig å være i nærheten av telefonen når de ringer. Ellers må man sette seg på lista igjen (måtte iallefall det før).

Fikk du tlf i går? :)

Ikke blitt oppringt enda nei. De hadde det visst travelt, så de sa det kunne ta opp til en uke å bli oppringt igjen. Jeg tør ikke legge fra meg telefon noe sted og passer hele tiden på at jeg er kobla opp til Bluetooth i bilen sånn at jeg får til å svare hvis jeg er ute på tur.

De har enda ikke ringt meg som jeg kan se. Begynner å lure på om jeg skal ringe inn på nytt og da anta at de har forsøkt å ringe en gang jeg har vært uten dekning. Jeg har vært et par turer til butikken og på veien dit er det dårlig dekning.

Hvor mange dager etter egguttak bruker St.Olavs å ringe for å fortelle hvor mange egg som er gode nok til å eventuelt bli lagt på frys?

På hvilken dag av stimulering har dere pleid å dra på ultralyd? Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skal begynne med Fyremadel før de har hatt kontroll. Det er uvant, på Hausken var det dag 5 uansett.

På hvilken dag av stimulering har dere pleid å dra på ultralyd? Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skal begynne med Fyremadel før de har hatt kontroll. Det er uvant, på Hausken var det dag 5 uansett.
Jeg har hatt første kontroll på dag 5, jeg har fått beskjed om det samme at de ønsker kontroll før oppstart av den. Den hemmer jo litt eggveksten så jeg har ikke starten på den før dag 9.

Okay da regner jeg med at det blir kontroll ca dag 5 her også da. Greit å kunne ha litt styr på hva som skal skje. Ble jo rent bortskjemt hos Hausken. :laughing002

Jeg får innkallelse til ultralyd på dag 7 eller 8 av simuleringen. Men starter likevel alltid med Fyremadel på dag 5 etter beskjed fra St.Olavs ;o)

Back
Topp