*poff*

Hufserufsa skrev:
De foreldrene som ikek ville tolerert at noens nakket slik til barna deres er foreldre med liten forståelse og selvinnsikt tenker jeg. Skal barnet deres bare få fortsette, og når skal det lære at slik oppførsel har konsekvenser? En dag er det en fremmed onkel politi som sier det, skal dere bli sinte på dem også? Barn har godt av å bli irettesatt av personer de ikke nødvendigvis kjenner også, for å kjenne på kroppen at de de gjør faktisk ikke er akseptabelt!!

Foreldrene erkjenner jo som regel ikke at det er et problem der i utgangspunktet, det er er jo derfor barnet har et problem; foreldrene er inkonsekvente, neglisjerende og evner ikke å se at de barnet deres gjør er galt. De går kanskje forran og feier banen klar for barna og sørger for at barna alltid har klar bane......

Hvordan skal da et foreldremøte ha effekt? Hvordan skal det å involvere foreldre ha effekt? Selv om foreldrene får se med selvsyn hva prisen deres gjør, så bortforklares det hele med at den andre ungen er en pusling el,l. og mobbingen når nye høyder ved at foreldrene faktisk deltar i problemet.

Hva skjer da? Jo barnet opplever å ha aksept for oppførselen sin og fortsetter. Ved at en fremmed dame forteller hvor skapet skal stå, fikk gutten en oppvekker som kanskje var nok til at han rett og slett vegrer seg for å gjøre dette - på en gooood stund!

Tenkt på det......

A-fuckings-men!

sjokkert over hvor mange mødre det er her som syr puter under armene på sine unger, og har sikkert ikke en anelse om hvordan det er å være i en sånn situasjon eller bare lukker øynene å praktiserer 'fri oppdragelse' av sitt barn sånn at det kan holde på som det vil. ryggløst kaller jeg det, og blir vannvittig provosert over det.

''la oss tillate at ungene mobber hverandre, for hvis vi snakker til dem så kan de jo bli permanent traumatisert vettu'' *dikkedikkedikk* 

Mange foreldre som ikke er voksne her. Bli så provoserte dere bare vil, det bare viser at jeg har truffet en nerve hos DEG det. Kanskje bør du tenke deg om ang din oppdragelse av barna? Evt forstå at teori og praksis faktisk er to forskjellige ting.

må alle mobbere eller "skitunger" komme fra dårlige hjem?? Sikkert tilfelle hos noen, men jeg nekter å tro at det er hos alle. Utydelige grenser, fri oppdragelse og skylapper hos foreldre spiller nok inn i mange tilfeller tror jeg!

MalinDalin skrev:
må alle mobbere eller "skitunger" komme fra dårlige hjem?? Sikkert tilfelle hos noen, men jeg nekter å tro at det er hos alle. Utydelige grenser, fri oppdragelse og skylapper hos foreldre spiller nok inn i mange tilfeller tror jeg!

helt enig!

MalinDalin skrev:

Nei, nei og atter nei....
Det finnes mange som mobber av heeeeelt andre grunner enn at foreldrene har gjort noe galt...
Noen bare har en sterk personlighet, og det kan komme frem på den måten.
Noen ER faktisk bare sleipe, enkelt og greit...
Vi er alle født med forskjellig personlighet, og vi skal være litt forsiktig med å legge skylda på foreldrene uten å ha skikkelig informasjon i bakhånd...

Læidy Bla Bla skrev:

MalinDalin skrev:

helt enig!

Rekekreke skrev:

MalinDalin skrev:

Det finnes mange som mobber av heeeeelt andre grunner enn at foreldrene har gjort noe galt...
Vi er alle født med forskjellig personlighet, og vi skal være litt forsiktig med å legge skylda på foreldrene uten å ha skikkelig informasjon i bakhånd...

Ja selvfølglig er det bare noen som "er sånn" også, og jeg mener heller ikke at foreldrene uten klare grenser gjør noe galt. De gjør mest sannsynlig alt som står i deres makt for at barna skal ha det bra. Men samtidig tror jeg denne "pakke inn i sukkerspinn og strø med rosenblader" oppdragelsen som mange fører har svært lite for seg.

MalinDalin skrev:

Rekekreke skrev:

MalinDalin skrev:

Ja selvfølglig er det bare noen som "er sånn" også, og jeg mener heller ikke at foreldrene uten klare grenser gjør noe galt. De gjør mest sannsynlig alt som står i deres makt for at barna skal ha det bra. Men samtidig tror jeg denne "pakke inn i sukkerspinn og strø med rosenblader" oppdragelsen som mange fører har svært lite for seg.

DEN er jeg enig i...

Rekekreke skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Nedsig skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Nedsig skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Nedsig skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Kan ikke si at jeg er noen fan av den reaksjonen der!

Jeg forstår at det er ett stort problem, og jeg forstår at både du og gutten din er meiktig lei! Men jeg mener at i barnehagen er det ikke din jobb og ta konfrontasjonene slik.

Jeg hadde snakket med de ansatte, og bedt de følge med og ta affære. Jeg hadde spurt hva de gjorde, hva de kunne gjøre, om det kunne vært en ide og hatt en samtale med deg, foreldrene til gutten og barnehagen til stede, eller om de hadde andre forslag.

Hadde dette vært på gaten, hjemme hos deg el. hadde jeg tenkt at du måtte ta affære, men for alt du vet kan det være de har denne gutten "under observasjon" og har en plan for problemene i barnehagen.

Du må nesten lese hele tråden, da.

Forøvrig tror jeg du skal slite med å få en mor til å ikke ta foreldreoppgavene sine på alvor bare fordi hun befinner seg i en bygning hvor det vanligvis (ikke i dette tilfellet; de var ikke tilstede) er andre voksne som passer barna. Jeg slutter i alle fall ikke å passe på mine unger på gitte geografiske områder.

Vet du, det gjør ikke jeg heller, og det er greit og snakke til andres barn og si at oppførselen ikke er grei, uansett hvor man er! Men og si at man skal komme tilbake og følge etter de en hel dag, og tydeligvis mene det også, den er for drøy! Da mener jeg man bør ta det med de ansatte, og finne en måteog løse det på!

Som jeg sa; les tråden. Bhg er involvert, men guttens oppførsel vedvarer. Som mor ville jeg gjort det jeg kunne innenfor visse rammer for at mitt barn ikke skulle bli mobbet, og hvis det innebar å være tilstede i barnehagen, så gjerne det, så lenge hverken bhg eller barnets egne foreldre tar affære/når frem. HI har bedt om møte mellom alle tre partene - skal hun deretter bare lene seg tilbake og se på at sønnen blir plaget?

Nei, hun skal selvfølgelig ikke det! Det finnes vel andre alternativer enn og forfølge andres barn i barnehagetiden, og det og sette seg på ræva og si "Ok, barnet mitt blir mobbet, men det får så bare være!"

Jeg skulle akkurat til å spørre deg hvilke andre alternativer du foreslår.

Dette handler dessuten vel så mye om å følge og passe på sitt eget barn, som å "forfølge"(?) andres.

Det spørs jo hva hun har gjort hva man kan foreslå da, siden det bare står det er tatt opp med barnehagen. Hvem i barnehagen? Alle ansatte på avdelingen? Ped. leder? Styrer? Barnehagekontoret? Kommunen eller eier? Foreldrene til barnet?

Hva medog foreslå og lage vennegrupper i barnehagen, der man inviterer folk hjem på rundgang? Invitere den gutten han ikke kommer overens med hjem en dag,og forsøke og finne på noen hyggelige aktiviteter (og behandle han skikkelig selvfølgelig). Dette vet jeg er effektive metoder på barneskolen, og noe som funket veldig godt i fetteren min sin klasse.

Det er helt sikkert andre ting som kan gjøres og forsøkes også, men jeg har desverre ikke alle svarene jeg heller, selv om jeg mener en ting blir helt feil!

Jeg vil bare informere om at dette også faktisk ER prøvd... altså invitere hjem og kose seg sammen....

Sånn utenom det tror jeg vi bare må si oss enige i og være uenige, for vi kommer ingen vei med denne diskusjonen faktisk....

Men av ren nyskjerighet, så må jeg bare spørre deg...
Hva ville du gjort med sitvasjonen om det var ditt barn som mobbet??
Om du viste at jenta di plaget et barn såpass mye at det gråt seg i søvn om kvelden, og både du og barnehagen slet med å få gjort noe med det??
For du vet det er ventetid på å dra inn andre instanser sant?
og i mellomtiden, skal hu bare få lov til å forsette og plage dette barnet??

For personlig, om det var mitt barn som plaget, så hadde jeg grått meg i søvn hver kveld selv... Jeg kunne funnet på å gjort det samme da, tatt fri fra jobben for å passe på at HAN ikke plaget noen andre... Og om jeg ikke hadde hatt mulighet, så hadde jeg blitt veldig glad om noen andre tok seg av det...
For for meg som mor, så tror jeg hjertet mitt hadde knust like mye for det andre barnet som hadde det vondt, og samvittigheten hadde spist meg opp innvendig tror jeg...

Tror du at jeg synes mobbing er greit, og at jeg ikke hadde brydd meg om barnet mitt mobbet? Jeg må bare spørre, siden det nesten kan virke slik..

HVA jeg hadde gjort vet jeg ikke. Men jeg hadde nok ikke tatt fri fra jobb og tilbragt dagene i barnehagen, da jeg tviler på at hadde gjort saken noe bedre. Jeg hadde vel forventet at barnehagen tok tak i det i barnehagetiden, da som jeg hadde forventet som offerets mor. Jeg hadde vært i dialog med barnehagen, helsestasjonen og helsestasjonspsykologen om hva jeg kunne og burde gjøre. Men om det ikke hadde blitt anbefalt av de og holde oppsyn med ham i barnehagen hadde jeg ikke gjort det!

Jeg hadde nok tenkt at jeg gjorde noe feil, og da hadde det ikke hjulpet og følge barnet mitt i barnehagen med denne/disse feilene.

Nedsig skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Vet du, jeg ser ikke helt forskjellen nei, for det må føles veldig truende for en femåring og vite at en fremmed voksen er der kun for og følge med på deg en hel dag. Enda mer truende enn for en femåring som blir plaget av en femåring.

Hva så om du er en forelder? Du er ikke ansatt i barnehagen en gang. det går ikke ann og sammenligne dette med en fast ansatt førskolelærer som tilfeldigvis er mor til ett barn i barnehagen. Jeg vil dessuten også tro at det da i de fleste tilfeller ville involveres andre ansatte i saken, nettopp pga. "partiskheten" (sto bomfast i ordvalget).

1. jeg lurer veldig på hva slags grunnlag du kommer med denne konklusjonen på, og 2. hvorfor skal et barn som mobber beskyttes i høyere grad enn offeret (ofrene)?

1. Jeg kommer med denne konklusjonen på grunnlag av hvordan jeg ville følt meg som femåring. Selvfølgelig er det ikke like ille for alle, men for mange vil det nok føles slik!

2. Jeg mener ikke barn som mobber skal beskyttes mer enn offer! Det blir så ufattelig usaklig og påstå noe slikt fordi jeg ikke er enig i hvordan dette gjøres! Jeg mener at voksne har mye større forutsetninger for og handle rett enn barn, og at det ikke er greit om en voksen får ett barn til og føle seg truet/hengt ut osv. selv om barnet får andre barn til og føle seg slik.

mobbing trenger ikke ha noe med foreldre å gjøre overhode! og mange mobbere er fryktelig flkinke til å få foreldrene til å tro at de er de herligste gullunger på skole/i bhg. synes du gjorde det eneste rette!!!! kjempebra! applaus. du trenger ikke ha dårlig samvittighet heller, det var helt på sin plass. den følelsen han satt med der kommer sannsynligvis til å hjelpe han til å få en bedre start på "vennekarrieren" sin, og hjalp han kanskje til å forstå mer om sosialt samspill,- noe som hjelper han i lengda! hurra for duuu

Alatari skrev:
Pedagogisk eller ikke pedagogisk - all ære til deg! Hvis barnehagen ikke klarer å ordne opp, og mobbingen fortsetter - hva skal man da gjøre annet enn å ta saken i egne hender? Med fare for å ta alle under en kam; slik oppførsel kommer fra foreldre som ikke vet å sette grenser for barna sine. Alt skal være så forbanna pedagogisk riktig nå til dags, og skal jeg si hva jeg mener så sa du det helt rktig. Du hadde øyekontakt, du var rolig, men bestemt, du ska hva du forventet av han og hva som ville skje dersom han ikke hørte etter - hva er galt med dette?! Hva gjør skolen om du oppfører deg dårlig? Jo de ringer foreldrene dine, så å kalle dette en trussel synes jeg er bare dumt. Hvis det er en trussel så truer vel alle barna sine hver dag. Jeg ville gjort det samme, og har flere ganger selv satt i andre barn i barnehagen som oppfører seg dårlig og de ansatte ikke var tilstede. Du har iallefall min fulle støtte! Håper det går bedre med gutten din etter dette!

Det er vel ikke dette med og ringe foreldrene man ser på som en trussel, mer dette med at hun da skal komme i barnehagen og følge med ham hele dagen...

MalinDalin skrev:

Er det ett godt hjem da?

Jeg har hatt et sånt barn som HI forteller om. Og vet du... jeg elsker sånne foreldre som deg. Det virker bare så uttrolig mye bedre. Min gutt er jo immun for det jeg sier. Min gutt har en diagnose som gjør at han sliter atferdsmessig, men det betyr ikke at det er lov å oppføre seg som en bavian for det. Så takk til de som tørr å ta det direkte og ikke bare mumle bak ryggen

Frk. Tvert I. Mot skrev:

MalinDalin skrev:

Er det ett godt hjem da?

Ser ikke på sukkerspinn hjem som dårlige hjem, nei. Jeg himler med øya over foreldre som i en halvtime forstår seg på den hylende poden som ligger på butikkgulvet fordi han fikk nei til is ja, men vil ikke si ham/hun har en grusom oppvekst.

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Nedsig skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Vet du, jeg ser ikke helt forskjellen nei, for det må føles veldig truende for en femåring og vite at en fremmed voksen er der kun for og følge med på deg en hel dag. Enda mer truende enn for en femåring som blir plaget av en femåring.

Hva så om du er en forelder? Du er ikke ansatt i barnehagen en gang. det går ikke ann og sammenligne dette med en fast ansatt førskolelærer som tilfeldigvis er mor til ett barn i barnehagen. Jeg vil dessuten også tro at det da i de fleste tilfeller ville involveres andre ansatte i saken, nettopp pga. "partiskheten" (sto bomfast i ordvalget).

1. jeg lurer veldig på hva slags grunnlag du kommer med denne konklusjonen på, og 2. hvorfor skal et barn som mobber beskyttes i høyere grad enn offeret (ofrene)?

1. Jeg kommer med denne konklusjonen på grunnlag av hvordan jeg ville følt meg som femåring. Selvfølgelig er det ikke like ille for alle, men for mange vil det nok føles slik!

2. Jeg mener ikke barn som mobber skal beskyttes mer enn offer! Det blir så ufattelig usaklig og påstå noe slikt fordi jeg ikke er enig i hvordan dette gjøres! Jeg mener at voksne har mye større forutsetninger for og handle rett enn barn, og at det ikke er greit om en voksen får ett barn til og føle seg truet/hengt ut osv. selv om barnet får andre barn til og føle seg slik.

1. Du kan ikke generalisere på så svakt grunnlag, og uansett er det irrelevant. Det viktigste er å beskytte barnet/barna som blir mobbet, og å stryke mobberen medhårs og verne ham fordi han kan bli litt lei seg fordi moren til barnet han mobber passer på sitt eget barn, det virker som feil ende å starte i, spør du meg. Forklar meg gjerne hvordan denne logikken skal forhindre fortsatt mobbing.

2. Det at en mor er i barnehagen får ikke barn til å føle seg uthengt, med mindre hun henger på dette ene barnet som en klegg. Jeg forstår ikke hvordan du leser HI til at det er det hun ville gjort (særlig ikke når hun flere ganger har understreket at det ikke var det hun mente).

Grunnen til at jeg sier at du vil beskytte mobberen er ikke at du er uenig (les hva jeg skriver!), men at du argumenterer med at mobberen kan føle seg forulempet dersom barnet han liker å mobbe blir fulgt med av moren sin!

Jeg kan ikke forstå hvordan det er viktigere å passe på mobberen, enn på barnet han mobber - når man først er tvunget til å ta et slikt valg. Når det er sagt, så tror jeg som sagt ikke at mobberen blir traumatisert av at HI sier fra til ham, og evt. tilbringer en dag i barnehagen. Det blir for søkt, såpass søkt at jo, det er på sin plass å spørre om du synes det er viktigere å beskytte mobberen, enn offeret.

Det er ikke så mye å tilføye, men jeg vil bare si at jeg synes du gjorde helt riktig Reka, jeg hadde gjort akkurat det samme om det gjaldt mitt barn, OG jeg hadde satt pris på om det var mitt barn som bølla, så hadde noen grepet inn. Kudos!

Nedsig skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Nedsig skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

1. Du kan ikke generalisere på så svakt grunnlag, og uansett er det irrelevant. Det viktigste er å beskytte barnet/barna som blir mobbet, og å stryke mobberen medhårs og verne ham fordi han kan bli litt lei seg fordi moren til barnet han mobber passer på sitt eget barn, det virker som feil ende å starte i, spør du meg. Forklar meg gjerne hvordan denne logikken skal forhindre fortsatt mobbing.

2. Det at en mor er i barnehagen får ikke barn til å føle seg uthengt, med mindre hun henger på dette ene barnet som en klegg. Jeg forstår ikke hvordan du leser HI til at det er det hun ville gjort (særlig ikke når hun flere ganger har understreket at det ikke var det hun mente).

Grunnen til at jeg sier at du vil beskytte mobberen er ikke at du er uenig (les hva jeg skriver!), men at du argumenterer med at mobberen kan føle seg forulempet dersom barnet han liker å mobbe blir fulgt med av moren sin!

Jeg kan ikke forstå hvordan det er viktigere å passe på mobberen, enn på barnet han mobber - når man først er tvunget til å ta et slikt valg. Når det er sagt, så tror jeg som sagt ikke at mobberen blir traumatisert av at HI sier fra til ham, og evt. tilbringer en dag i barnehagen. Det blir for søkt, såpass søkt at jo, det er på sin plass å spørre om du synes det er viktigere å beskytte mobberen, enn offeret.

Jeg innrømmer jo at det ikke gjelder alle, men at det gjelder mange er jeg ikke i tvil om! Du kan riktignok synes jeg er sær, og om det stemmer eller ei skal jeg ikke diskutere :p Men så sær at jeg er nesten den eneste som hadde følt det slik som femåring, det er jeg ikke!

Jeg snakker ikke om og værne mobberen, eller passe på mobberen fremfor offeret, for ørtende gang! Jeg snakker om hva jeg anser som passende oppførsel av en voksen, og det er ikke og trenge seg inn i barnehagehverdagen, og tilbringe en hel dag der for og følge med andres unger. Jada, det er for og passe på sitt eget barn, men fokuser fra starten av var jo ikke og passe på eget barn, men og vokte over andres barn og dets oppførsel. Jeg synes uansett ikke dette er passende!

Jeg er også i mot at det alltid er offeret som må bytte skole/barnehage, men jeg mener alikevel at det i en situasjon der det ikke blir tatt tak i i det hele tatt er bedre og ta ut barnet sitt, enn og bosette seg i barnehagen og passe på andre barn og deres oppførsel der!

2. Dette blir alt for usaklig for meg! At jeg skal bli beskyldt for og synes det er viktigst og beskytte mobberen, fordi jeg er helt uenig i måten og håndtere dette blir for dumt!

Da får du heller mene det, at jeg synes det er helt ok at barn mobber, og at disse barna må få lov til det, og at mobberen er viktigere enn offeret!

Hvis man ikke skal kunne være uenig i håndteringen av en sak uten at man automatisk holder med mobberen, så går det ikke ann og diskutere dette!

Du skulle bare ant hvor mye jeg hater mobbing! Jeg er selv blitt utsatt for mobbing i 9år, og vet hvor sårt og ødeleggende det er! Jeg mener alikevel at barn er barn og voksne er voksne, og man handler deretter. Mener også at selv om mobbing må tas tak i er ikke alle fremgangsmåter riktige.

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Jeg innrømmer jo at det ikke gjelder alle, men at det gjelder mange er jeg ikke i tvil om! Du kan riktignok synes jeg er sær, og om det stemmer eller ei skal jeg ikke diskutere :p Men så sær at jeg er nesten den eneste som hadde følt det slik som femåring, det er jeg ikke!

Joda, du har sikkert rett, dersom du fortsatt snakker om en mor som er på et fremmed barn som en hauk, og går i barnehagen for å fotfølge akkurat dette barnet - men har vi ikke konstatert at et slikt eksempel ikke er relevant for denne saken, da? Det står i HI og det er presisert flere ganger i løpet av tråden.

Jeg snakker ikke om og værne mobberen, eller passe på mobberen fremfor offeret, for ørtende gang! Jeg snakker om hva jeg anser som passende oppførsel av en voksen, og det er ikke og trenge seg inn i barnehagehverdagen, og tilbringe en hel dag der for og følge med andres unger. Jada, det er for og passe på sitt eget barn, men fokuser fra starten av var jo ikke og passe på eget barn, men og vokte over andres barn og dets oppførsel. Jeg synes uansett ikke dette er passende!

Dette ordet, "passende", er egentlig helt ubrukelig i en slik sammenheng. Hva som er sosialt ansett som "passende" er vel revnende likegyldig når vi snakker om barn som slår og plager hverandre. Da er det helt greit å gjøre visse tiltak, så lenge det ikke overskrider grensene for hva som er rimelig og greit. Hvis det ikke er "passende oppførsel av en voksen", for ikke å si rimelig og helt greit, å tilse at barn ikke blir plaget, da begynner jeg å lure på hva du mener at man som forelder skal gjøre i en slik situasjon. Alle forslagene dine er utprøvd, og da sitter man atter igjen med at HI bare skal levere ungen i barnehagen og gå hjem og tvinne tommeltotter, og trøste ungen når han kommer hjem - for det er ikke "passende" at hun passer på ham. Jepp.

Jeg er også i mot at det alltid er offeret som må bytte skole/barnehage, men jeg mener alikevel at det i en situasjon der det ikke blir tatt tak i i det hele tatt er bedre og ta ut barnet sitt, enn og bosette seg i barnehagen og passe på andre barn og deres oppførsel der!

Så dette handler altså utelukkende om meningsløse prinsipper og "passende oppførsel". Vel, i mine øyne er det både upassende og idiotisk å tildele mobberen hele arenaen i en slik situasjon, og fjerne offeret fra omgivelser som det ellers kanskje har stor nytte av.

2. Dette blir alt for usaklig for meg! At jeg skal bli beskyldt for og synes det er viktigst og beskytte mobberen, fordi jeg er helt uenig i måten og håndtere dette blir for dumt!

Da får du heller mene det, at jeg synes det er helt ok at barn mobber, og at disse barna må få lov til det, og at mobberen er viktigere enn offeret!

Hvis man ikke skal kunne være uenig i håndteringen av en sak uten at man automatisk holder med mobberen, så går det ikke ann og diskutere dette!

Du skulle bare ant hvor mye jeg hater mobbing! Jeg er selv blitt utsatt for mobbing i 9år, og vet hvor sårt og ødeleggende det er! Jeg mener alikevel at barn er barn og voksne er voksne, og man handler deretter. Mener også at selv om mobbing må tas tak i er ikke alle fremgangsmåter riktige.

Jeg hører du sier det, og det er sikkert ikke din intensjon å beskytte mobberen, men likevel er det det du ender opp med å gjøre, når du mener at det viktigste er å passe på at denne mobberen ikke blir traumatisert av at HI tilbringer en dag i barnehagen, og foreslår at HI skal ta barnet sitt ut av barnehagen av hensyn til mobberen. At du ikke innser dette selv betyr ikke at det ikke stemmer.

hadde min unge oppført seg slik så hadde det vært fint at noen hadde turt å si ifra slik du gjorde, men jeg hadde og satt pris på å få vite det selv.....

Nedsig skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Joda, du har sikkert rett, dersom du fortsatt snakker om en mor som er på et fremmed barn som en hauk, og går i barnehagen for å fotfølge akkurat dette barnet - men har vi ikke konstatert at et slikt eksempel ikke er relevant for denne saken, da? Det står i HI og det er presisert flere ganger i løpet av tråden.

Dette ordet, "passende", er egentlig helt ubrukelig i en slik sammenheng. Hva som er sosialt ansett som "passende" er vel revnende likegyldig når vi snakker om barn som slår og plager hverandre. Da er det helt greit å gjøre visse tiltak, så lenge det ikke overskrider grensene for hva som er rimelig og greit. Hvis det ikke er "passende oppførsel av en voksen", for ikke å si rimelig og helt greit, å tilse at barn ikke blir plaget, da begynner jeg å lure på hva du mener at man som forelder skal gjøre i en slik situasjon. Alle forslagene dine er utprøvd, og da sitter man atter igjen med at HI bare skal levere ungen i barnehagen og gå hjem og tvinne tommeltotter, og trøste ungen når han kommer hjem - for det er ikke "passende" at hun passer på ham. Jepp.

Så dette handler altså utelukkende om meningsløse prinsipper og "passende oppførsel". Vel, i mine øyne er det både upassende og idiotisk å tildele mobberen hele arenaen i en slik situasjon, og fjerne offeret fra omgivelser som det ellers kanskje har stor nytte av.

Jeg hører du sier det, og det er sikkert ikke din intensjon å beskytte mobberen, men likevel er det det du ender opp med å gjøre, når du mener at det viktigste er å passe på at denne mobberen ikke blir traumatisert av at HI tilbringer en dag i barnehagen, og foreslår at HI skal ta barnet sitt ut av barnehagen av hensyn til mobberen. At du ikke innser dette selv betyr ikke at det ikke stemmer.

Hvis jeg hadde ment at mobbingen ikke skulle få noen konsekvenser er jeg enig i at jeg hadde beskyttet mobberen. Men jeg har da vitterlig ikke gitt inntrykk av at ingenting skal eller bør gjøres? Bare at jeg ikke synes dette er riktige måten og gå frem!

Men du får ha din oppfatning av at jeg beskytter mobberen du. Denne diskusjon¨^'n er egentlig over fra min side. Jeg orker ikke mere, det blir for dumt når man ikke kan være uenig i fremgangsmåten uten at man dermed beskytter mobberen og setter mobberen over offeret!

Back
Topp