Nedsig
Elsker forumet
Frk. Tvert I. Mot skrev:
Nedsig skrev:
Frk. Tvert I. Mot skrev:
Jeg innrømmer jo at det ikke gjelder alle, men at det gjelder mange er jeg ikke i tvil om! Du kan riktignok synes jeg er sær, og om det stemmer eller ei skal jeg ikke diskutere :p Men så sær at jeg er nesten den eneste som hadde følt det slik som femåring, det er jeg ikke!
Joda, du har sikkert rett, dersom du fortsatt snakker om en mor som er på et fremmed barn som en hauk, og går i barnehagen for å fotfølge akkurat dette barnet - men har vi ikke konstatert at et slikt eksempel ikke er relevant for denne saken, da? Det står i HI og det er presisert flere ganger i løpet av tråden.
Jeg snakker ikke om og værne mobberen, eller passe på mobberen fremfor offeret, for ørtende gang! Jeg snakker om hva jeg anser som passende oppførsel av en voksen, og det er ikke og trenge seg inn i barnehagehverdagen, og tilbringe en hel dag der for og følge med andres unger. Jada, det er for og passe på sitt eget barn, men fokuser fra starten av var jo ikke og passe på eget barn, men og vokte over andres barn og dets oppførsel. Jeg synes uansett ikke dette er passende!
Dette ordet, "passende", er egentlig helt ubrukelig i en slik sammenheng. Hva som er sosialt ansett som "passende" er vel revnende likegyldig når vi snakker om barn som slår og plager hverandre. Da er det helt greit å gjøre visse tiltak, så lenge det ikke overskrider grensene for hva som er rimelig og greit. Hvis det ikke er "passende oppførsel av en voksen", for ikke å si rimelig og helt greit, å tilse at barn ikke blir plaget, da begynner jeg å lure på hva du mener at man som forelder skal gjøre i en slik situasjon. Alle forslagene dine er utprøvd, og da sitter man atter igjen med at HI bare skal levere ungen i barnehagen og gå hjem og tvinne tommeltotter, og trøste ungen når han kommer hjem - for det er ikke "passende" at hun passer på ham. Jepp.
Jeg er også i mot at det alltid er offeret som må bytte skole/barnehage, men jeg mener alikevel at det i en situasjon der det ikke blir tatt tak i i det hele tatt er bedre og ta ut barnet sitt, enn og bosette seg i barnehagen og passe på andre barn og deres oppførsel der!
Så dette handler altså utelukkende om meningsløse prinsipper og "passende oppførsel". Vel, i mine øyne er det både upassende og idiotisk å tildele mobberen hele arenaen i en slik situasjon, og fjerne offeret fra omgivelser som det ellers kanskje har stor nytte av.
2. Dette blir alt for usaklig for meg! At jeg skal bli beskyldt for og synes det er viktigst og beskytte mobberen, fordi jeg er helt uenig i måten og håndtere dette blir for dumt!
Da får du heller mene det, at jeg synes det er helt ok at barn mobber, og at disse barna må få lov til det, og at mobberen er viktigere enn offeret!
Hvis man ikke skal kunne være uenig i håndteringen av en sak uten at man automatisk holder med mobberen, så går det ikke ann og diskutere dette!
Du skulle bare ant hvor mye jeg hater mobbing! Jeg er selv blitt utsatt for mobbing i 9år, og vet hvor sårt og ødeleggende det er! Jeg mener alikevel at barn er barn og voksne er voksne, og man handler deretter. Mener også at selv om mobbing må tas tak i er ikke alle fremgangsmåter riktige.
Jeg hører du sier det, og det er sikkert ikke din intensjon å beskytte mobberen, men likevel er det det du ender opp med å gjøre, når du mener at det viktigste er å passe på at denne mobberen ikke blir traumatisert av at HI tilbringer en dag i barnehagen, og foreslår at HI skal ta barnet sitt ut av barnehagen av hensyn til mobberen. At du ikke innser dette selv betyr ikke at det ikke stemmer.
Hvis jeg hadde ment at mobbingen ikke skulle få noen konsekvenser er jeg enig i at jeg hadde beskyttet mobberen. Men jeg har da vitterlig ikke gitt inntrykk av at ingenting skal eller bør gjøres? Bare at jeg ikke synes dette er riktige måten og gå frem!
Men du får ha din oppfatning av at jeg beskytter mobberen du. Denne diskusjon¨^'n er egentlig over fra min side. Jeg orker ikke mere, det blir for dumt når man ikke kan være uenig i fremgangsmåten uten at man dermed beskytter mobberen og setter mobberen over offeret!
Jeg mener jeg har presisert noen ganger nå at det ikke er det faktum at du er uenig, men argumentene dine, som gjør at du beskytter mobberen. Hva er forresten din kommentar til det øverste uthevede avsnittet? Et av hovedargumentene dine er jo at denne fem år gamle mobberen vil føle sterkt ubehag av å bli fulgt med av en voksen, men nå har det aldri vært tilfelle at denne ene voksenpersonen skulle følge med dette ene barnet hele dagen. Det må jo endre sakens natur litt for din del?