Nydelige skatten vår...

Lambi`83 skrev:
Wembie skrev:
Lille skatten vår er og forblir en overraskelse...hjemme fra nok en ultralyd nå...og den lille ville ikke vise seg spesielt frem i dag heller;) Men det var en perfekt, frisk liten skatt som lå i magen, så mamma og pappa er fornøyd:) Men er vel ikke umulig at det blir en 3D ultralyd om noen uker;)))))

Hva??? Hehe!!emoticonemoticon
Men så bra at alt ser bra ut!! HURRA for en frisk liten skatt!!emoticonemoticonemoticon

Ja, sånn kan det gåemoticon H*n lå med beina klistra sammen! Så jordmoren fikk ikke sett noe...hun hadde ikke grunnlag til å tippe en gang! Men det viktigste er at lille vennen er frisk:)))) Så nå "kommer vi ut av skapet"...gutta har endelig fått tilatelse til å fortelle det videre, så nå kommer hemmeligheten vår ut;) Kanskje på tidet ettersom jeg nærmer meg 22 uker :p ;)

En hemmelighetsfull liten vekt du bærer på?
Så spennende.
Vi bestemte oss tidlig for at vi ikke ville se om det er jente eller gutt.
Litt av spenninga det.

Varm torsdagsklem

Uke 22: Vekt: 450 g.....CRL: 19 cm.....Full lengde: 27 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 20 uker gammelt. Hjernen begynner en vekstperiode som vil vare til barnet er fem år gammelt! Øyebryn og hår blir mer synlig og fosteret beveger øynene oftere. Slike øyebevegelser kan ses ved ultralyd.

Nå dekker lanugohårene hele kroppen, men det er mest rundt hodet, halsen og ansiktet. Beina begynner å nærme seg endelig lengde og proporsjon i forhold til kroppen, og musklene i både armer og bein blir sterkere slik at bevegelsene også blir kraftigere. Samtidig fortsetter skjelettets brusk å omdannes til bein.

Immunsystemet er ikke fullt utviklet ennå, men vil kunne hjelpe til å beskytte den lille kroppen mot infeksjon.Hos gutter begynner testiklene nå å trekkes ned mot inngangen til pungen.

Tenk, i dag er lille skatten vår blitt hele 20 uker og jeg er 22:)) Deilig at dagene bare går og går:))) For to dager siden fikk min kjære kjenne de første sparkene...og i går kveld (alltid liv på kvelden) så kjente han de igjen...denne gangen mye hardere...Kjente at lille skatten vår plutselig endret stilling...for h*n har ligget og sparket nedover lenge...men så i går fant h*n plutselig at det gikk an å sparke ut omtrent ved navelen! Artig:))))
I dag skal jeg dessuten på kontroll hos legen...er greit å få de kryssene på helsekortet, sånn at man ser at det går fremover:) men ellers er jeg ikke spesielt gla i legebesøkene...er heldigvis fort gjort ;)

Er så sint at jeg holder på å EKSPLODERE!!!!!! emoticon
Lille skatten merker det også, for h*n ble straks mer aktiv ;)

Klart det - knøttet merker sånt ;)
Håper det ga seg, at det hjalp å slippe ut litt steam her.
Ha en fantastisk 17. mai, Wembie <3

LVM skrev:
Klart det - knøttet merker sånt ;)
Håper det ga seg, at det hjalp å slippe ut litt steam her.
Ha en fantastisk 17. mai, Wembie <3

Hihi...heldigvis så hjalp det litt! sinnet mitt roet jeg utover dagen...steg raskt hvis det som utløste det kom opp i samtale, men ellers gikk det fint :) Hadde en flott 17.mai, det håper jeg du også hadde!

Uke 23: Vekt: 500 g.....CRL: 20 cm.....Full lengde: 28 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 21 uker gammelt. Huden har et klart rød- eller rosaskjær fordi den er så tynn at blodårene viser. Fordi det er så lite fett under huden, er den også ganske rynkete. Lanugohårene og vernix dekker fremdeles kroppen.

Rundt disse tider begynner fosteret å høre, så prat og syng for det! Studier synes å vise at barn kjenner igjen mors stemme etter fødselen, og vil også kunne kjenne igjen far og andre som har pratet eller sunget for det. Er det en spesiell sang eller en liten historie dere har fortalt fosteret flere ganger under svangerskapet, vil barnet sannsynligvis foretrekke og bli beroliget av denne etter fødselen.

Fosterets bevegelser blir stadig bedre koordinert ettersom nye nervetråder sammenbindes i et nettverk. Fingerneglene dekker snart fingertuppene.

Det viktige stoffet surfaktant dannes i lungene. Det er dette som gjør at lungene ikke kollapser når barnet puster ut, men sørger for at noe luft alltid blir igjen. Mangelen på surfaktant er blant de største utfordringene når barn er født for tidlig, men blir barnet født nå, vil det kunne overleve hvis det får den hjelpen det trenger. Det beste er likevel å forbli i livmoren til svangerskapet er fullgått. Ved begynnende for tidlig fødsel, settes en sprøyte med kunstig surfaktant inn til barnet for å modne lungene litt raskere. De yngste barna som har overlevd for tidlig fødsel, var omtrent 23 uker gamle.
emoticon I morgen skifter jeg altså uke enda en gang...synes det er deilig å dagene nå går så mye fortere...teller ikke lengre sånn som jeg gjorde i starten...nå er det mer sånn "oi, da var det på tide å skifte uke igjen"...og det er vanvittig godt! Er dessuten sprøtt å tenke på at lille skatten vår nå faktisk har en liten sjanse til å overleve utenfor magen dersom noe skulle skje! Ikke at noe skal skje, for lille skatten vår skal holdes seg der h*n er i flere måneder til...får jeg rett, kommer h*n ikke ut før i starten av oktober...men tenk liksom...babyen vår er faktisk blitt sååå stor nå...er helt utrolig å tenke på spør du meg...
 emoticon
Jeg kjenner dessuten den lille hver eneste dag!!! det har jeg gjort siden jeg ikke lengre var i tvil om at det var sparkene jeg kjente i begynnelsen av uke 19...tenk en hel måned har jeg kjent min lille skatt allerede...Og sambo får også si natta hver eneste kveld :) Er viktig det;)
Denne uken bestilte vi også 3D ultralyd....så nå har vi nok en dato og se fremover til!...så hvem vet...kaaaaanskje vi får se om lille skatten vår er ei prinsesse eller en prins om ca. 1 måneds tid...hvis ikke...ja, da får vi vente til september/oktober!
emoticon emoticon

Ja da var jeg 23 uker gitt! Blir feirings ved at vi drar på kino i dag ;) Må jo se den siste Pirates of the Caribbean...Er vel kanskje det at vi heller har lovt guttene det...blir nok så koselig så...
Ellers så er det kun bachelorn som gjelder om dagen...3 uker igjen i dag!!! SKUMMELT...kjenner jeg er stressa...men det går vel greit på et vis...en ting er iallefall sikkert 10.juni...DA er jeg ferdig...og da er det kun lille skatten som betyr noe!!!! Can't wait!!!

Så herlig - gratulerer med 23 uker :)
Tenk - et menneske inni magen som sikkert kommer til  å få lykkerus når du er på kino :)
Og snart er du ferdig med eksamen og alle rare ting som krever din oppmerksomhet.
Håper du får sove godt oppi alt dette.

Ha ei fantastisk god helg, kjære.

LVM skrev:
Så herlig - gratulerer med 23 uker :)
Tenk - et menneske inni magen som sikkert kommer til  å få lykkerus når du er på kino :)
Og snart er du ferdig med eksamen og alle rare ting som krever din oppmerksomhet.
Håper du får sove godt oppi alt dette.

Ha ei fantastisk god helg, kjære.

Hei snuppa!
Det virket som om lille skatten vår koste seg på kino ja;) hørte vel kanskje noen av lydene...pluss at jeg som regel kjenner h*n best dersom jeg sitter i en stol...blir nok litt trangere der inne...og lille skatten er nok rimelig bortskjemt når det gjelder å ha god plass å boltre seg på...så så fort det blir en endring der, vet h*n å si ifra;)
Gleder meg noe sykt til å bli ferdig med bacheloroppgaven...tenk, da er 4 år med skole over! Og jeg er bare LITT klar for å ta fått på babyrommet! Så håper de neste ukene går fort!
Ha en fantastisk helg kjære deg!!! Stooooooor klem

I dag har vi vært på harryshopping;) Ikke at vi handler så veldig mye, er bare koselig med en tur innimellom...da går liksom dagen;) Men jeg stakk selvfølgelig innom godtebutikken...lille skatten hadde gitt meg klar beskjed om det;););) Så nå har jeg og sambo kost oss med litt tv og godteri allerede....og jett om en stk liten skatt ble aktiv like etterpå da:) Merker det godt etter at jeg spiser og drikker litt for og si det sånn!
I tillegg er det nesten som om jeg får "svar" fra lille vennen vår når jeg stryker på magen...for det kan være stille i en hel time...også når jeg stryker litt så kommer'n;) også stryker jeg litt til...også "dunk" nok en gang...*leker litt* kanskje?;):))) deilig er det uansett!

Fraggle skrev:
Hei kjære Wembie!
Så kjekt å lese dagboken din og se at det går så bra med dere. Er nok en luring i magen din ja. Min hadde også beina i kryss de første gangene, men så fikk vi svar til slutt da (men vi holder det hemmelig til fødsel).
Tenk, nå er det bare 5 uker og 2 dager igjen til min termin, og du har da begynt å komme godt etter du også. Det er så kjekt når det går så bra.
Jeg er mye dårlig enda, og blir nok hjemme til mini kommer, men det er jo verd det til slutt uansett, og jeg er veldig avslappet i forhold til fødsel og alt sammen denne gangen.
Har jo vært igjennom det meste.
Håper at du får et flott svangerskap videre og at du får vite hva som skjuler seg i magen hvis dere gjerne vil vite det. :)
Stor klem fra Fraggle!

Heeeeei kjære deg....det var lenge siden det! Grattiss med 35 uker...ikke lenge igjen nå gitt! Kan jo i teorien komme når som helst! Så artig :) Kjipt å høre at du ikke er helt i form...heldigvis er det ikke lenge igjen nå da...så du får prøve å kose deg hjemme så lenge, også merker du forhåpentligvis kjapp bedring så fort mini har bestemt seg for å komme ut!
Ja, endelig ble det min tur også:)))) alle gode ting ble 3:))) synes fortsatt det er helt uvirkelig, men ufattelig deilig...Tenk jeg skal bli mamma! Formen min skal jeg ikke klage på...er egentlig veldig fin, og har vært det hele veien...merker at ting begynner å bli litt tyngre nå, men er jo bare lille skatten vår som vokser...så det er heeelt greit :)
Kos deg masse masse med de siste ukene...vips så er terminen her;)
Stoooor klem

Hei på deg
Synes nettopp jeg gratulerte deg med 23 uker, og så er det snart 24.
Ukene går fort nå, også for meg. Snart når vi en stor milepæl, du 24 og jeg 12 ;)
Tenk å få barn... Har det gått skikkelig opp for deg at du skal bli mamma?

Hei på deg
Ukene går fort nå, også for meg. Snart når vi en stor milepæl, du 24 og jeg 12 ;)
Tror det sikkert tar tid før man forstår konseptet...

Hei på deg
Tror det sikkert tar tid før man forstår konseptet...

LVM skrev:
Hei på deg

Heeeei kjære deg...så koselig at du stikker innom...spesielt når jeg er så lite flink til å gjøre det samme for tiden...alt for mye å gjøre....så om 2 uker ca...DA blir det skjerpings...Ja, ukene går fort! Tenk det at om få dager så er du 12 uker!!!!
emoticon Synes stadig at det er uvirkelig at jeg skal bli mamma...så nei, det har vel egentlig ikke gått opp for meg sånn ordentlig...eller det har gått opp for meg...men jeg tror ikke at man helt skjønner hva det faktisk innebærer før det nærmer seg veldig....eller man faktisk drar hjem fra sykehuset med en liten en i armene...Vi har jo ikke gjort dette her før...iallefall ikke jeg...min kjære er jo allerede pappa til to så for han har det kanskje blitt mer virkelig..jeg derimot bare lever i en drømmeverden, og planlegger babyrommet osv!!!:))))

Uke 24:Vekt: 650 g.....CRL: 21 cm.....Full lengde: 29 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 22 uker gammelt. Det begynner å fylle plassen i livmoren, og du kjenner bevegelsene stadig mer tydelig. Balanseorganet sitter i øret, og nå fortsetter ørets strukturer å hardne og modnes slik at fosteret kan høre bedre og holde balansen bedre enn tidligere. I motsetning til hva mange tror, er det ikke stille i livmoren. Fosteret kan høre lyden av mors pust, lyden fra mors hovedpulsåre som ligger like bak livmoren, stemmen hennes og fordøyelsen.

Respirasjonssystemene utvikles for å kunne håndtere pusting av luft, men lungene overfører ikke oksygen til blodet eller tar imot karbondioksid ennå. Dette skjer gjennom morkaken.

Da skiftes det uke nok en gangemoticon emoticon !!!
Synes dagene går deilig fort...bare litt over 3 uker til 3d ultralyd...spurte forresten mine foreldre om de ville være med...regnet med at de kom til å sette stor pris på det...Pappa kunne dessverre ikke, da han skulle på øvelse hele den uka (jobber i forsvaret) mens mamma derimot tok fri hele dagen! Så, JA, hun satte VELDIG stor pris på å få muligheten! Tenker som så at dette fort kan bli hennes eneste mulighet til å oppleve sånt med sine barn, da jeg kun har brødre...er jo ikke så naturlig at de blir med da....eller?:) Spennende blir det iallefall! Min kjære samboere sa i dag, at når vi kom til ultralyden så fikk vi bare si til legen at han kunne avsløre kjønnet så fort/dersom han så det! Min kjære er RIMELIG spent, og ønsker ikke å vente lengre enn nødvendig;) *herlig*
Kos dere masse i helga jenter...her fylles den opp med jobb, bachelorskriving, dåp og forhåpentligvis litt kos også!

Uke 25: Vekt: 800 g.....CRL: 22 cm.....Full lengde: 30 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 23 uker gammelt. Allerede nå begynner det å bli liten boltreplass for fosteret i livmoren. Øyevipper dukker opp denne uken, og øynene vil snart kunne åpnes og lukkes!

Hjernen vokser fremdeles fort, og fosteret er en velproporsjonert liten minibaby. Fosteret begynner også å få lengre hår på hodet.

Og vips så var enda en uke tilbakelagt! Helt utrolig hvor fort tiden går! skummelt å tenke på at det nå bare er en uke igjen til jeg skal levere bacheloroppgaven min, som på ingen måte er ferdig...eneste som gjør at jeg holder motet oppe er lille skatten min...tror jeg hadde gitt opp hvis det ikke var for h*n...for guuud så frustrert jeg har vært til tider...seneste i går kom tårene! (hvorfor skriver jeg ikke her inne....) men om en uke skal den altså leveres...og da kjære jenter...DA er jeg ferdig med utdannelsen min! tenk det..da er 4 år tilbakelagt...sprøtt!
Som dere kanskje skjønner så er det oppgaven som tar all mulig tid om dagen...snakket litt med lille skatten min i går, og unnskyldte meg for at jeg fikk snakket og kost så lite med h*n...men lovte å komme STERKT tilbake igjen neste fredag! Da er det lille skatten som skal i fokus og ingen ting annet!!!

Hei min søte snuppedupp! :)

Skjønner at du gleder deg til oppgaven er ferdig! Da blir det deilig å bare være med magen og glede seg til september <3

Gratulerer med 25 uker idag! Weeeee! Imorgen er jeg 27 uker på vei!
Jordmortime på tirsdag! Gleder meg til den :)

Håper du får en strålende helg vennen! Suss fra meg og mini <3

Uke 26: Vekt: 900 g.....CRL: 22,5 cm.....Full lengde: 31 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 24 uker gammelt. Hjernebølger begynner å aktivisere hørsels- og synssystemer, og både munn og lepper viser større sensitivitet. Hjernevindingene utvikles gradvis fra nå av. Fosteret begynner nå å reagere på både lys og lyder som kommer utenfra livmoren. Neseborene som til nå har vært lukket, åpnes.

Lungene begynner å bli bedre forberedt på et liv utenfor livmoren hvis barnet skulle bli født for tidlig. Ryggraden vokser for å støtte opp om fosterets vekt. Ryggraden består nå av 33 ringer, 150 ledd og 1000 sener.
Den neste måneden vil være en svært aktiv periode for fosteret, og det vil vokse mye og legge godt på seg.

I morgen skifter jeg uke nok en gang! Og det skal virkelig feires, for i løpet av dagen skal bacheloroppgaven som jeg har arbeidet med siden april, skrives ut!!!! Skal bli så vanvittig deilig å ikke ha den hengende over seg lengre....Kan nesten ikke vente....snaaaaart i mål!

Back
Topp