Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ville bare innom å ønske deg lykke til:-)GWick skrev:
Vet ikke om du husker meg fra "før svangerskapet"?
Kos dere masse!!
<3 Min fødselshistorie <3
Natt til lørdag 10. september våknet jeg ca. kl 0130 fordi jeg måtte
på do...Jeg rakk å stå opp, samt ta tre steg før jeg hørte et "knips",
etterfulgt av vann som rant nedover beina mine...og jeg bare "eeeeeh
kjære....nå blei det vått på gulvet her;)"...Sambo stod opp og fikk tørket
opp, mens jeg gikk på do...visste ikke helt hva vi skulle gjøre, men
bestemte oss for å stå opp...Like etterpå begynte jeg å få
"sammentrekninger" som jeg kalte det (visste ikke om det var kynnere,
masrier eller faktiske rier)...De varte ca 30-45 sekund og kom med ca 8
minutters mellomrom...Fant ut at det var lurt og ringe føden, bare sånn
for å være på den sikre siden...En finsk jordmor ga meg beskjed om å se
det litt an...vi kunne komme inn når sammentrekningene mine kom oftere
eller de økte veldig i smertegrad...for på det tidspunktet, synes jeg
ikke de var så ille...
Sa til sambo at han baaaare kunne gå og legge seg, "for dette kom til å ta tiiiiiid"!!! Hadde heeele tiden vært hellig overbevist om at jeg kom til å gå laaaangt over termin, og når fødselen først var i gang måtte jeg bare belage meg på nærmere 2 døgn i aktiv fødsel (min mor holdt på så lenge med meg)...Hadde til og med i går kveld (altså fredags kveld) sagt til moren til guttene til sambo...som var vår backup i tilfelle noe skulle skje mens vi hadde guttene, at hun kunne ta seg både 1 og 3 glass vin...for det kom ikke til å skje denne helgen;) Hadde jo ikke termin før om 9 dager!
Kort tid etter at sambo hadde lagt seg, måtte jeg vekke han igjen fordi sammentrekningene nå kom med ca 3 minutters mellomrom...Sambo fikk nok litt småpanikk og bestemte seg for å ringe moren til guttene, sånn at hun kunne komme og vi kunne reise inn til Ahus...Ringte nok en gang føden, og fikk klarsignal...Ca en time senere var "barnevakten" på plass og vi skulle dra...Husker jeg tok med tannbørsten sånn heeelt i siste liten, bare for å ha gjort det liksom;) og rett før vi gikk ut, fikk jeg et skikkelig tak som gjorde at jeg måtte stoppe opp og støtte meg til veggen... På turen inn roet alt seg:((( og når vi kom frem var det plutselig 15-20 min mellom hver:((( Fikk belte rundt magen og lå til registrering...men 0 utslag:(((!!!! Vi fikk deretter spm om vi ville dra hjem eller om vi ville bli der og se det litt an...bestemte oss til slutt for å bli...jeg fikk noe smertestillende i håp om å sove...kl var ca 05...Tre timer senere vil jeg dra hjem...stadig ingen forandring så jeg tilkaller jordmor og får beskjed om at de vil ta nok en registrering bare for og se...Ettersom det er midt i vaktskifte tar det litt tid...men etter ca 30 min får jeg nok en gang belte rundt magen...og DA!!!! heeelt PLUTSELIG...begynte ting å skje..Riene haglet (ja, nå var jeg ikke lengre i tvil...og da satt syyykt lenge igjen i ryggen...fikk liksom ingen pause slik som tidligere)...og etter få minutter fikk jeg beskjed om at jeg fikk IKKE dra hjem;) Endelig var det tid for første undersøkelsen "down there";) De hadde nemlig ikke ville sjekke tidligere, fordi vannet mitt hadde gått...jordmoren forklarte mye og lenge, og forberedte meg veeeldig på at man først var i aktiv fødsel når man hadde 3-4 cm åpning...og det var først nå at ting så ut til å begynne som hun sa...Etter litt kommer det fra jordmor "næmmen Kaja, Kaja, Kaja"....og dere aner ikke hvor mye jeg tenkte i løpet av de neste sekundende!!! (FAEN i HE******!!!Nå kommer hun til å si at jeg ikke har åpning i det hele tatt:((( jeg er iallefall ikke flatet ut...tenk hvis jeg ikke er litt moden en gang:(((( nei og nei og nei:((((( ) "Men Kaja, du har jo vært såååå flink...her er det ca 7 CM ÅPNING!!!!!!" Hæææææ? tror ikke det gikk opp for meg i det hele tatt...eneste jeg tenkte var....faen!!! der gikk den epiduralen ;))) Var liksom 2 ting jeg og sambo hadde diskutert på forhånd...og det var:
1: at dersom ikke kjemien stemte i det hele tatt med jm, så måtte han
si ifra! og
2: vi skulle ha beskjed før det var for sent for
epiduralen!!! jaja...
Fikk deretter beskjed om å gå i dusjen også skulle hun gjøre klart
badekar, og deretter kunne vi diskutere smertelindring...Dusjen er den
værste jeg noen gang har tatt...riene ble bare sterkere og sterkere og
det var ingen pauser...måtte til slutt få sambo inn i dusjen sammen med
meg (han hadde riktignok klærne på)...bare for å få noen å støtte meg
til! Når jeg var ferdig var badekaret klart, men det var ikke snakk
om...jeg skulle presse...NÅÅÅÅÅ!!! Fikk lagt meg på senga med lystgassen tett intill meg, og jordmoren
undersøkte meg på nytt...nå ca 9 cm åpning...og jeg kunne få lov til å
presse hvis jeg ville....Er helt utrolig hvordan kroppen bare tar over
og man vet akkurat hva man skal gjøre...Hadde 5-6 pressrier og i løpet
av 11 minutter var verdens mest fantastiske lille perfekte nydelige
frøken ute <3 <3 <3 Hun skrek pittelitt, men så fort hun kom
opp på brystet mitt ble hun stille...lå bare og så seg rundt..."hva var
dette for no liksom"... <3 <3 <3
3650 gram, 53 cm lang og 34,5
cm rundt hodet...heeeeeelt perfekt <3 <3 <3