Tenkte jeg rett og slett skulle skrive litt om en del av svangerskapet som ikke har vært like grei å takle...men jeg tror at alle vi kommende mødre har en tendens til å bekymre oss...riktignok i ulik grad...men samtlige tror jeg at vi får en del vekkere i løpet av mnd vi bærer på den lille...
Som de fleste som har "fulgt meg" vet...så var bekymringene mine MANGE og svært ødeleggende for meg i starten...På grunn av min "prøverhistorie" klarte jeg ikke å glede meg over graviditeten i det hele tatt i de første mnd...spesielt ettersom jeg også var så og si symptomfri!!! og nå når jeg ser tilbake så føler jeg meg på mange måter litt snurt...Jeg vet med meg selv at jeg reagerte som jeg gjorde fordi jeg ønsket å beskytte meg selv...For det å miste et barn...selv om man kun er få uker på vei, er det tyngste jeg noen gang har måtte oppleve...Jeg klarer selv ikke, den dag i dag og ordlegge meg selv på en måte som gjør at jeg føler at andre skjønner hva det innebærer...Det går fint og snakke om det, men 2010 vil alltid være et år som jeg på mange måter skulle ønske jeg hadde sluppet og oppleve...
Jeg husker jeg gledet meg såååå til å passere de magiske 12, men selv ikke da klarte jeg og senke skuldrene og nyte det hele...Ikke følte jeg at jeg kunne snakke med så veldig mange heller, da ingen forstod...Hemmeligheten vår ble derfor bare utsatt og utsatt...ukene gikk...og først når jeg nærmet meg 20 uker begynte vi å dele mirakelet vårt med andre...
Etter at jeg ikke klarte og glede meg over de første 12...husker jeg at jeg sa til meg selv at så fort magen kom og jeg kjente sparkene...DA var det greit...Og selvfølgelig var det deilig...men det har også siden da vært en berg og dalbane i bekymringer...Dersom lille snuppa en dag nesten ikke ga seg til å kjenne...spredde panikken seg med en gang...jeg googlet som en gal, og selv om man ikke skulle kjenne liv hver dag før mye senere...så hjalp det ikke...enkelte dager telte jeg sparkene...og kjente jeg ikke flere etter hverandre, så kom frykten igjen...
Selv i dag, hele 30 uker ut i svangerskapet bekymrer jeg meg for at lille prinsessa mi ikke skal ha det bra...Jeg føler meg imidlertid mye tryggere nå enn det jeg gjorde i starten...og jeg har innsett at jeg bare er nødt til å godta at alt er som det skal, så lenge ikke noe annet tilsier det...Hovedtanken bak dette innlegget, var rett og slett det at jeg tenkte det kunne være greit for andre førstegangs gravide (og andre) som ikke er fullt så langt på vei som det jeg nå er...og lese om mine bekymringer...samt det faktum at ingen svangerskap er like...og den lille i magen har det nok alldeles utmerket selv om man ikke sparker x antall ganger hver dag...selv er frøkena mi ganske så rolig...og selv om hun kan være skikkeli turbo enkelte dager, så er hun kjempe rolige andre...Hun er ofte veldig stille på morgenen og utover dagen...også skjer det noe i 21-tiden...da er det liksom fest!
Ikke la andre fortelle deg hvordan ditt svangerskap burde oppleves og føles...selvfølgelig skal man lytte til de profesjonelle dersom man er bekymret, men nabokjerringa eller en god venninne kvalifiseres ikke alltid...noen har få symptomer, andre har alle, noen kjenner bevegelser dagen lang, andre enkelte ganger i løpet av dagen...kanskje går det også en dag eller to hvor man ikke merker den lille...husk at det ikke er normalt å kjenne liv hver eneste dag før rundt uke 28...prøv å slapp av og nyt det hele...!!! Jeg gjør mitt beste selv nå i hvert fall! :)))
Takk til de som orket å lese ;)