Mammalivet med et lite hjerteplaster

Lykke til idag :)

Gratulerer med passerte 27 uker!

Skjønner du trenger kontroll og trygghet til fødselen. Det kan hende du kan ha akupunktur for å stimulere kroppen til modning og fødselsstart når det nærmer seg, stripping kan trigge kroppen til å starte fødsel også finnes det sikkert noen kjerringråd også. Ha en dialog med jordmor/sykehus om det allerede nå. Kan hjelpe på stresset og kan hjelpe deg til å få den graden av kontroll du trenger

Takk! :)

Ja, kan jo prøve litt forskjellig der. Kjerringråd har jeg fint lite tro på, men de skader jo ikke. :p

Gratulerer med 27 uker, og masse lykke til med samtalen i dag :)

Håper på god samtale idag

Lykke til idag :)

Lykke til i dag!

Takk. :Heartred

Slo meg i dag at jeg ikke aner om det er jordmor eller lege vi skal snakke med i dag. :hilarious: Vet bare det er på føde/gyn-avdelinga. Tenkte ikke på å spørre heller, og jeg har jo ikke fått noe innkallingsbrev siden jordmor fiksa time over telefon og skulle sende henvisning i etterkant (og notere at jeg hadde fått time allerede).

Er skrekkelig skrekkelig trøtt i dag. Hadde så vondt i hofta/bekkenet på den ene siden (øm på den andre også, men direkte vondt på den ene) så sov skikkelig dårlig. Og snakker om å fly på do ofte! Svetta og drømte mye i tillegg, og for ikke å snakke om luft i magen. Nei, er ikke svangerskap trivelig da dere. :hilarious::hilarious::hilarious:

Jeg var for sliten til å oppdatere i går kveld, ikke pga timen men jeg var både på jobb, på sykehuset, handlet og var på kurs med ene hunden, samt ordna med noe annet her hjemme. La oss tidlig, og selv om jeg ikke sovna med en gang så var det godt å ligge på et kjølig soverom og bare slappe av. I dag blir en litt roligere dag! Skal kun slaske rundt her hjemme, og så er det kurs på kvelden med valpisen.

Timen gikk fint den, vi fikk bekreftet at vi husket veldig rett fra den dagen om at de hadde vært lite innom og at det gikk veldig fort. Og første notatet på kvelden jeg fødte startet med "travel avdeling", og det forklarer at jordmor stort sett forsvant hele tiden. Hun hadde vel ikke regnet med at det skulle gå så innmari fort og at det var "trygt" å forlate oss. Fra jeg fikk siste tabletten med cytotec så tok det knapt 2,5 time før både gutten og morkaka var ute. Og jeg husket også rett med at jeg fikk en paralgin major i halv seks-tiden, og neste smertelindring var 19:40 (morfin), 20 minutter før han var ute. Han kunne nok ha kommet til kjappere også, men jeg holdt igjen til det kom noen som kunne ta i mot han (ubehagelig å jobbe mot kroppen gitt). Ikke rart jeg følte vi var veldig alene og at de ikke helt hadde kontroll. Men det gikk jo i rasende fart. Husker også vi prøvde å ta tiden mellom riene etter at de økte på i syvtiden, men mannen rakk jo knapt å starte klokka mellom hver gang for de kom så tett.

Hun noterte ned at jeg ikke vil gå på overtid, og at jeg ønsker vurdering på igangsetting før tiden. Vi skal ikke tilbake på samtale før jeg er i uke 33, vi kunne fått litt tidligere men pga vi vil dra begge to og mannen har oppkjøring til en skikkelig vanskelig prøve den andre aktuelle uka så ble det da (og ellers ødelegger jo påsken litt for tidligere time). Går uansett greit at det er så lenge til. Jeg har ikke behov pr nå for en dato for igangsetting uansett uansett, eller at det skal bestemmes at jeg får igangsetting. Jeg regner med jeg slipper å gå på overtid uten å måtte igjennom så mye diskusjon uansett, og det er det som er det viktigste for meg. Å igangsettes tidligere går fint å ta ei løpende vurdering på for min del, om lille Dings tilsynelatende har det fint, vokser og er livlig og jeg er helt umoden så kan jeg nok klare å strekke meg mot termin. Tror jeg. Det er vanskelig å spå noe nå, om hvordan jeg føler det senere i svangerskapet.

Frem til neste gang så skal vi gjøre klart et "fødebrev", og da er det det egentlig greit at vi har endel uker på oss til å jobbe med det, diskutere og la det modnes. Det viktigste for meg egentlig er dette med å ikke gå på overtid, og helst vil jeg jo settes i gang før tiden også. Og så vil jeg at det skal stå ganske klart og tydelig i papirene mine at om ting begynner å starte av seg selv, så skal jeg ikke sendes hjem for å vente til rier etc blir tettere osv. Sjansen for at det går like fort neste gang er heller liten, men en vet jo jaggu meg ikke. Nå starter det ikke av seg selv før tiden da, det er jeg rimelig sikker på. :p

Var forøvrig jordmor vi snakket med, og det er samme jordmor som skal stikke nåler i meg på fredag OG det er henne vi skal snakke med neste gang også. Greit at det ikke blir nye personer hele tiden også der.

Og i går kom jeg på at jeg fortsatt ikke har fått prøveresultatene fra blodprøvene de tok for å sjekke blodtypen til Dings og ev. antistoffer. Det er nå alt en må passe på sjøl også, så må vel ringe og mase. Er han positiv så skal jeg jo ha sprøyte neste uke liksom ...

Så godt det var en fin samtale og veldig greit å møte den samme personen flere ganger.
Håper du finner ut av de blodprøvesvarene.

Høres ut som du vil slippe gå over termindato ihvertfall, enig med deg at det er vanskelig å vite nå hvordan du vil føle det nærmere.

Så godt det var en fin samtale og veldig greit å møte den samme personen flere ganger.
Håper du finner ut av de blodprøvesvarene.

Høres ut som du vil slippe gå over termindato ihvertfall, enig med deg at det er vanskelig å vite nå hvordan du vil føle det nærmere.

Kan jo hende jeg plutselig blir rolig og betrygga (tviler sterkt, for det durer godt i bakhodet at morkaken begynner å bli sliten på slutten etc. :p ). Det beste er jo å vente lengst mulig egentlig, mtp modning og sånt. Å bli satt i gang helt umoden er jo nesten som å be om en langdryg prosess, hos de fleste. MEN, heller det enn å gå rundt som et nervevrak siste tiden. Og det er jo ikke sikkert igangsettingen blir sånn heller, man reagerer jo så ulikt.

For en slapp dag! Har laminert noe ark bare, og ellers kun sett på repriser på tv. Vært oppe fra sofaen kun for å lage mat, gå på do eller lufte bikkjer. Ja, og jeg har jo faktisk satt på en maskin med klær da, så gjort en fornuftig ting. :hilarious: Skal gå meg en liten tur med hundene nå, før jeg jeg drar og henter pakken fra Tinkafu - og deretter på kurs. Og vips så har denne dagen også gått! Går ganske fort nå for tiden syns jeg, deilig det. :)

Forstår deg godt. Ta det som det kommer. Du har kanskje UL mot slutten? Hvis det er infarkter i morkaka og sånne ting (normalt visstnok) kan man se det på UL såvidt jeg vet.
Lov å håpe kroppen moder noe selv sånn at det blir enklere med en igangsetting, men du har et stykke igjen enda. Masse tid å kose deg med magen selv om alt ligger under.

Høres forøvrig ikke veldig ut som en slapp dag, du har jo en aktiv ettermiddag liksom.

Så bra du synes samtalen gikk bra! ❤️ Håper virkelig at du får det som du vil i forbindelse mes fødsel. Ser lissom ikke helt noen grunn til at de ikke skulle ville sette deg i gang før termin.. Men veldig greit å avtale det på forhånd, så man ikke står der og må krangle helt på slutten når man er sliten i utgangspunktet.

Forstår deg godt. Ta det som det kommer. Du har kanskje UL mot slutten? Hvis det er infarkter i morkaka og sånne ting (normalt visstnok) kan man se det på UL såvidt jeg vet.
Lov å håpe kroppen moder noe selv sånn at det blir enklere med en igangsetting, men du har et stykke igjen enda. Masse tid å kose deg med magen selv om alt ligger under.

Høres forøvrig ikke veldig ut som en slapp dag, du har jo en aktiv ettermiddag liksom.

Skal ha UL nå på fredag, og så blir det vel muligens uke 32 neste gang, og deretter hver andre uke alt etter resultatet på vekstkontrollene. Så skal jo ha jevnlig UL. Litt usikker på hvor mye av infarkter og sånne ting de får sett på UL da? Mulig de ser det på blodgjennomstrømningen eller noe. Vet ikke, tror jeg skal spørre litt neste gang (må skrive ned spørsmålene nå da, for jeg glemmer det alltid der og da).

Sånn i forhold til hvordan normaldagene mine kan være for tiden så var det slapp ettermiddag også. :P

Så bra du synes samtalen gikk bra! ❤️ Håper virkelig at du får det som du vil i forbindelse mes fødsel. Ser lissom ikke helt noen grunn til at de ikke skulle ville sette deg i gang før termin.. Men veldig greit å avtale det på forhånd, så man ikke står der og må krangle helt på slutten når man er sliten i utgangspunktet.

Jeg vil tro jeg får det mye som jeg vil i alle fall, mtp historikken og sånt. At de helst ikke vil sette i gang før termin går på at en har større risiko for en fødsel som drar ut i lange tider med ineffektive intense rier, og dermed økt fare for å måtte bruke hjelpemidler for å få ut babyen (tang, vakuum etc), eller keisersnitt - så de prøver i det lengste å overtale til å la det gå så naturlig som mulig. Da ønsker de heller å prøve ut om det hjelper med hyppigere kontroller etc for å trygge mor til det starter sjøl. Men det klarer de jo ikke da, ikke sånn som hodet mitt fungerer i alle fall. For jeg veit at kontrollene bare sier noe om tingenes tilstand der og da, og det som har vært, men ikke kan si noe om morgendagen. Kan jo nesten ikke legge meg inn og være konstant påkobla maskiner frem til fødselen starter heller. :hilarious:

27+4 - og i natt sov jeg bedre enn på flere dager. Det løste seg nemlig opp ei ørlita låsning i bekkenet/hofta på høyreside på kurset i går kveld, da jeg herja med valpen. Så da var det ikke fullt så vondt å ligge lengre. :p

Fikk henta ut vognposen i går, og den var fin! Litt mørkere enn jeg først så for meg, men det gjør ikke noe. Og den ser stor og god ut. :D Jeg må sy noen sting i en søm da, for når puta skulle stappes inn var det en mann som var litt veldig. Mann. :hilarious: Jeg fikk jo tips fra Siadle om å bruke et redskap for å få den på plass, og jeg sa jo det til mannen (for han blandet seg jo selvsagt inn)
Han prøvde to typer "redskap" i ca 5 sekunder før han gikk over i manne-modus og prøvde å stappe og kna. Det endte som det måtte, og plutselig hørte vi et ritsj og der gikk bittelitt av sømmen opp på ene siden. Reaksjonen til mannen var ubetalelig, der han forskrekka slapp hele vognposen, hoppa opp og satte hendene i siden, før han ganske kontant konkluderte med at det var kvaliteten på sømmen som var problemet, ikke de brutale mannehendene. Holdt på å dævve. :knegg: Heldigvis ikke noe krise, vi har da nål og tråd og det er ikke noe som vil vises. Men det er typisk han altså. Gikk rundt og fniste av han resten av kvelden. :knegg:

Nå er det ikke lenge igjen til neste vekstkontroll, og jeg er så spent. Lille Dings bør ha vokst som han skal, og gjerne litt til, ellers blir mammaen veldig grinete altså. :shifty: Han er i alle fall flink til å gi livstegn fra seg, og jeg lurer på hvordan det hadde vært om jeg ikke hadde hatt morkaka som demper på framsiden. Tror muligens jeg da hadde blitt holdt våken om natta da.

Herlig altså. klassisk mann det der, skjønner godt du gikk og fniste etterpå.

Greit med oppfølging. Mener at de så infarkter i morkaka på UL for meg, må ha gjort det siden jeg visste det før fødsel og var stressa pga det.
Så godt du fikk sove ekstra godt i natt.
Jeg har begynt å sove som en stein de timene jeg sover for så å våkne mye tidligere enn jeg må..

Fikk henta ut vognposen i går, og den var fin! Litt mørkere enn jeg først så for meg, men det gjør ikke noe. Og den ser stor og god ut. :D Jeg må sy noen sting i en søm da, for når puta skulle stappes inn var det en mann som var litt veldig. Mann. :hilarious: Jeg fikk jo tips fra Siadle om å bruke et redskap for å få den på plass, og jeg sa jo det til mannen (for han blandet seg jo selvsagt inn)
Han prøvde to typer "redskap" i ca 5 sekunder før han gikk over i manne-modus og prøvde å stappe og kna. Det endte som det måtte, og plutselig hørte vi et ritsj og der gikk bittelitt av sømmen opp på ene siden. Reaksjonen til mannen var ubetalelig, der han forskrekka slapp hele vognposen, hoppa opp og satte hendene i siden, før han ganske kontant konkluderte med at det var kvaliteten på sømmen som var problemet, ikke de brutale mannehendene. Holdt på å dævve. :knegg: Heldigvis ikke noe krise, vi har da nål og tråd og det er ikke noe som vil vises. Men det er typisk han altså. Gikk rundt og fniste av han resten av kvelden. :knegg:

Nå er det ikke lenge igjen til neste vekstkontroll, og jeg er så spent. Lille Dings bør ha vokst som han skal, og gjerne litt til, ellers blir mammaen veldig grinete altså. :shifty: Han er i alle fall flink til å gi livstegn fra seg, og jeg lurer på hvordan det hadde vært om jeg ikke hadde hatt morkaka som demper på framsiden. Tror muligens jeg da hadde blitt holdt våken om natta da.
Typisk mannfolk :hilarious: Synes jeg ser for meg reaksjonen hans da sømmen ga etter.

Lykke til på vekstkontrollen på fredag! Lille Dings har helt sikkert vokst som han skal, men blir nok uansett godt å få det bekreftet :)

Herlig altså. klassisk mann det der, skjønner godt du gikk og fniste etterpå.

Greit med oppfølging. Mener at de så infarkter i morkaka på UL for meg, må ha gjort det siden jeg visste det før fødsel og var stressa pga det.
Så godt du fikk sove ekstra godt i natt.
Jeg har begynt å sove som en stein de timene jeg sover for så å våkne mye tidligere enn jeg må..

Ja, veldig klassisk. :hilarious:

Hmh ja, mulig de kan se noe sånt ja. Skjønner ikke helt hvordan de klarer å tyde grumset på skjermen alltid, men de vet vel hva de ser etter. :p

Typisk mannfolk :hilarious: Synes jeg ser for meg reaksjonen hans da sømmen ga etter.

Lykke til på vekstkontrollen på fredag! Lille Dings har helt sikkert vokst som han skal, men blir nok uansett godt å få det bekreftet :)

Veldig! Ler enda når jeg tenker på fjeset hans. Også så kontakt "dårlig kvalitet jah". :knegg:

Takk. Håper han har det. :Heartred

Og da har jeg fått snakket med en av lab-damene på legekontoret ang RH- prøven som jeg ikke har fått svar på, og der stod det at Dings også er RH- så trenger ikke å ta sprøyte neste uke. Skal svinge innom å hente prøvesvaret i morgen sånn at jeg har det sammen med helsekortet. Neste steg der er visst at de tar prøve fra navlestrengen etter fødsel for å dobbelsjekke om jeg må ha noe sprøyte etter fødselen. Vet ikke om J var RH-, for rakk aldri å ta den blodprøven for å sjekke det og jeg husker ikke om de tok noe blodprøvetyping etterpå. Mulig de gjorde det siden jeg fikk sprøyte etter fødselen, eller at de bare ga den sånn i tilfelle siden de ikke hadde testa det? Jeg var i morfinrus da jeg fikk sprøyta etter fødselen, så jeg er ikke helt sikker på hva som ble sagt. Og mannen husker heller ikke. Han husker jo ikke sin egen blodtype engang hehe. Men kan i alle fall konkludere med at han enten er RH- eller bærer av det. :p

Så fint den posen passet til vogna.
Godt du slipper den sprøyta nå da.
Du kan sikkert høre om det står noe i journalen ift blodtyping av J.

Haha, jeg måtte le av beskrivelsen av mannen din. :knegg: Jeg prøvde med mine slanke damehender først, men turte ikke ta i, i frykt for at sømmen skulle ryke - derav pølseklypen. :hilarious:

Ble veldig fint da! :Heartred

Så fint den posen passet til vogna.
Godt du slipper den sprøyta nå da.
Du kan sikkert høre om det står noe i journalen ift blodtyping av J.

Ja, passer perfekt! :D

Ble ikke nevnt noe av det vi gikk igjennom på sykehuset, annet enn at jeg fikk Rhesonativ utpå kvelden/tidlig natt. Men det kan være det står en annen plass. Er ikke så viktig å vite egentlig, mest bare nysgjerrighet.

Haha, jeg måtte le av beskrivelsen av mannen din. :knegg: Jeg prøvde med mine slanke damehender først, men turte ikke ta i, i frykt for at sømmen skulle ryke - derav pølseklypen. :hilarious:

Ble veldig fint da! :Heartred

Han skulle vært filma. :hilarious: Mobber han enda jeg. :knegg: Og i dag så kjøpte han ny syboks, da vi har litt lite med sysaker. :p

Tror jeg valgte rett farge til den vogna ja (og den andre er sort så der passer jo alt egentlig). :D Ev. hadde jo posen i sjokoladefarge passet fint også. :happy:

Hjemme fra en liten tur på barnashus. Var ikke så mye interessante tilbud, bilstolen vi skal ha hadde de ikke slått av mange kronene på så der avventer vi fortsatt - den kommer til stadighet ut til den prisen uansett. Så ofte at de burde bare sette den permanent ned. :p

Kjøpte dog ei stellematte til kommoden oppe og et helseteppe, og fikk hentet en av babyboksene (apotek1). Skulle også kjøpe sånn loose pant-bukse, men var litt utplukka (merkelig nok, for de er ikke på tilbud). Ble i stedet en lang tank top. Det kombinert med cardigan er liksom antrekket jeg foretrekker for tiden. Behagelig, og dekker hele magen.

Vi var borte i bare 2,5 timer, inkludert at vi spiste på senteret og hadde 30 min. kjøring, men det kombinert med det lille jeg fikk gjort på jobb i dag = sliten kropp. Skulle vært ute med hundene en tur, men det kan heldigvis vente litt til - mens jeg tar en ørliten powernap på sofaen. :sleep011

Hvilken bilstol skal dere gå for? Prøver orientere meg i den jungelen om dagen....
Lekker den posen. Må ikke se mer på den for har jo kjøpt!

Back
Topp