27+1 - skifta uke i går men pga travel dag rakk/orket jeg ikke å oppdatere
Termin: 12.06.2018
Kjønn: Gutt
Neste kontroll: Ny vekstkontroll på fredag. Gruer meg litt kjenner jeg. Vet jo det er liv, så det er ikke at pr nå er redd for å få beskjed om at det ikke er hjerteslag - slik det var på de første ultralydene. Nå er jeg mest redd for at han skal ha sluttet å vokse. SF-målet mitt har jo fulgt normalkurven så langt, så jeg håper det er en god indikator altså, selv om det ikke nødvendigvis sier noe om størrelsen hans.
Status jobb: Fortsatt delvis på svangerskapspenger og delvis i jobb, akkurat passe mengde der.
Vektendring: 8,5 kg opp
Kjenner du liv: Ja.
Plager: Fortsatt litt bekkenplager, men så lenge jeg passer på aktivitetene jeg gjør og ligger unna støvsuging og gulvvask blant annet, så går det bra. Litt kjedelig da jeg ikke får gått så lange turer som jeg er vant til, og har lyst til, men jeg er i alle fall gangfør og har ikke konstante plager. Og så har jeg halsbrann tidvis, men den er også til å leve med enn så lenge.
Kosthold: Ganske normalt nå, spiser stort sett vanlige sunne ting, og så en og annen utskeiing her og der - men ikke daglig. Og jeg har ikke kjøpt, eller spist, smågodt på 3-4 uker nå! For akkurat der sliter jeg litt med å begrense meg, i smågodtskåla.
Humør: Normalt.
Innkjøp: Ble jo fristet av noen her inne, og har bestilt en kjempefin vognpose fra
Tinkafu. Godt tilbud da, med førpris på 1990 og salgspris på 499. Bestilte samtidig koppholder til vogn 2, og noe refleks til å ha på understellet på vogna. I går var jeg innom Ikea og kjøpte en kommode til Dings, og noe annet oppbevaringsstæsj. Begrenset meg litt, og så var jeg sliten FØR jeg kom i gang med handlingen, så følte ikke jeg klarte å gjøre noe gode vurderinger. Da er det best å la være, så det ikke blir bomkjøp.
Tanker om fødselen: Fortsatt så gruer jeg meg ikke til selve fødselen, smertene etc. Men det har dukka opp litt følelser rundt hvordan forrige fødsel var (og da tenker jeg ikke på at det var en dødfødsel, men på selve fødingen, jordmor etc), og at jeg har fått et større behov for kontroll rundt hvordan neste fødsel blir. Vi skal til samtale i morgen om fødselen sist, og så skal vi sikkert inn et par ganger til for å snakke om neste fødsel. I første omgang håper jeg på lovnad om å ikke skulle gå på overtid, men på sikt håper jeg på igangsetting i uke 38. Jeg trenger ikke en eksakt dato nå, men jeg vil gjerne at de er tydelige på at det skal vurderes - og ikke bare avvises med at "det beste er å gå til ting starter av seg sjøl blabla". Jeg skjønner de er restriktive på det siden det medfører økt risiko for ineffektive rier, fødsel som drar ut i tid, at de må bruke diverse hjelpemidler - og en økt risiko for KS. Og slektes jeg på min mor og min søster så føder jeg ikke av meg selv før tiden akkurat. Mamma gikk på overtid med 4 av 5. Den siste kom med planlagt keisersnitt, ellers hadde det nok blitt overtid der også. Søsteren min gikk også på overtid med sine. Og det kjenner jeg er uaktuelt. Det er mulig at når jeg kommer så langt som til uke 38, at jeg kjenner det er greit å gå nærmere termin - det vet jeg jo ikke. Men pr nå så vil jeg ha han ut så fort han er ferdigbakt (ja og litt til, for jeg kan strekke meg til uke 38 - tror jeg - og ikke 37).
Selve det å få ut lille Dings gleder jeg meg mest til egentlig, men det er settingen rundt det jeg vil ha litt kontroll og styring på. Sist føler jeg det var fullstendig kaos, og at jordmor jeg hadde ble tatt på senga når jeg plutselig var i aktiv fødsel OG det gikk så fort- og enda da ble jeg jo satt i gang. Trodde jeg var ferdig bearbeidet der, men tydeligvis har det kommet noe grums tilbake nå i svangerskapet. Ikke uvanlig det da.