Lillafrosk dagbok ❤️ Fjerde er kommet ❤️

Hei, fine du :Heartpink
Wow, endelig OUL i morgen - masse lykke til :Heartpink:Heartpink

Her har eg hatt det helt likt som du beskriver med spark, men nå.. etter uke 23-24 har det begynt å ta seg opp :happy: Morkaken fremme...

Kjekt å være her inne å lese igjen - så spennende, og så langt på vei plutselig :happy:

Klem :happy:

Takk ♥️ Et par timer igjen til OUL nå.. :)

OUL: Baby ble målt til ca 19+0, så det stemmer jo ganske greit (19+1). :)
Morkaken er, faktisk, på baksiden - så det må heller handle om at hun er flink til å snu seg andre veien.
Kjente masse bevegelse under UL, og hun sparket til ultralydapparatet :P Fikk også ultralyd-bekreftet at vi venter jente, så.. ja. Alt normalt! Alt fint! Ingen fare for placenta previa heller. ♥️ Skal legge ved et bilde av nurket litt senere, tenkte bare å oppdatere at alt gikk bra, først ;)

P_20210510_130632_1.jpg

Se der ♥️

Åå, gratulerer med vellykket oul og fortsatt en perfekt lita jente:love7

Takk!
Nå fikk gubben også endelig kommet inn på røntgen, samtidig som jeg er på helsestasjonen på kontroll, så her løser alt seg fint! :) Krysser fingrene for at det ikke er brudd, også får vi håpe på ingen uvi på kontroll.

Det beste var egentlig at vi fikk beskjed om at, hvis vi ønsket, kunne vi få komme på en til kontroll (UL), da det var en jordmor under opplæring :) det blir bra!

Herlig bilde av lille tutta:dummy1::love017:Heartpink

Takk!
Nå fikk gubben også endelig kommet inn på røntgen, samtidig som jeg er på helsestasjonen på kontroll, så her løser alt seg fint! :) Krysser fingrene for at det ikke er brudd, også får vi håpe på ingen uvi på kontroll.

Det beste var egentlig at vi fikk beskjed om at, hvis vi ønsket, kunne vi få komme på en til kontroll (UL), da det var en jordmor under opplæring :) det blir bra!
Hvordan gikk det, slapp han unna brudd?
Så herlig med enda en kontroll! Ingenting bedre enn å få se lille nurket:love7

Hvordan gikk det, slapp han unna brudd?
Så herlig med enda en kontroll! Ingenting bedre enn å få se lille nurket:love7

Var HELDIGVIS bare en forstrukket og forslått sene..!! Så da ble det 1 uke (+ ) med sykemelding, istedenfor 6-7 uker+. Han greier jo ikke la være å jobbe, altså, men greier seg med støtte og ved bruk av andre verktøy. Går tregere, men han får gjort noe.

Og ja, gledes til neste kontroll. Sånt gjør godt for en som meg, som ikke greier roe seg ned :p

19+6.
For første gang har baby holdt sirkus i magen. I TO TIMER!! Hun er ikke ferdig enda heller... vanligvis har det vært snakk om en og annen bevegelse, over 5-10 min.
Mulig hun er mye sterkere plutselig. Eller har fått en akutt raptus. Jordbær-abstinenser kanskje. Vi var tomme i går. :P
Eller, så føles det bedre i dag fordi jeg tok første dose av jerntilskudd..? Fikk beskjed av JM å ta 60mg daglig fra uke 20, så jeg startet i dag..
Hvem vet..! Har i alle fall kjent masse liv i kveld, så det er ingen tvil om at hun er der :p

19+6.
For første gang har baby holdt sirkus i magen. I TO TIMER!! Hun er ikke ferdig enda heller... vanligvis har det vært snakk om en og annen bevegelse, over 5-10 min.
Mulig hun er mye sterkere plutselig. Eller har fått en akutt raptus. Jordbær-abstinenser kanskje. Vi var tomme i går. :p
Eller, så føles det bedre i dag fordi jeg tok første dose av jerntilskudd..? Fikk beskjed av JM å ta 60mg daglig fra uke 20, så jeg startet i dag..
Hvem vet..! Har i alle fall kjent masse liv i kveld, så det er ingen tvil om at hun er der :p

Så herlig med mye bevegelser i magen:love7 Er så betryggende og koselig når den lille er i full vigør i magehuset:joyful: Herre min, i grunn halvveis du nå:wideyed: Har gått så fort:rolleyes:

19+6.
Mulig hun er mye sterkere plutselig. Eller har fått en akutt raptus. Jordbær-abstinenser kanskje. Vi var tomme i går. :p
Det var en solid dose jern! Har du fått beskjed om hva jernnivået ditt lå på?

Bare såvidt under normalen. 14,8 eller noe? Om jeg husker rett.
Men rar dose. Finner jern "27mg" for vanlig daglig dose omtrent. Og 100mg tabletter. Fant denne på 65mg også, men 100mg var mer vanlig å finne, liksom. :P

Rettningslinjene er disse:
  • Serumferritin over 70 mg/L: Jerntilskudd ikke nødvendig
  • Serumferritin: 30-70 mg/L: 40 mg jern per dag fra uke 18–20 og ut svangerskapet
  • Serumferritin under 30 mg/L: 60 mg jern per dag fra uke 18–20 og ut svangerskapet
Jeg lå på 31mg/L så fikk beskjed om å ta 60mg jern. Hørte med legen siden jeg bare fant doser på 65 og hun sa det var ikke noe problem å ta den istedenfor :)

Rettningslinjene er disse:
  • Serumferritin over 70 mg/L: Jerntilskudd ikke nødvendig
  • Serumferritin: 30-70 mg/L: 40 mg jern per dag fra uke 18–20 og ut svangerskapet
  • Serumferritin under 30 mg/L: 60 mg jern per dag fra uke 18–20 og ut svangerskapet
Jeg lå på 31mg/L så fikk beskjed om å ta 60mg jern. Hørte med legen siden jeg bare fant doser på 65 og hun sa det var ikke noe problem å ta den istedenfor :)

Hva i all verden betyr det? Haha...
"P-Ferritin: 14 (15-130)"

Står det her. :P
Er 14 mg/L da?
For da er det jo ganske lavt, sånn sett.

Hva i all verden betyr det? Haha...
"P-Ferritin: 14 (15-130)"

Står det her. :p
Er 14 mg/L da?
For da er det jo ganske lavt, sånn sett.
På NHI står det at nivåer under 10-12 mikrogram/L tidlig i svangerskapet kan tyde på jernmangel, men jeg forstår ikke helt fordi den ene siden dems snakker om mg/ L og den andre snakker om mikrogram/L

Det er litt i laveste laget ut i fra hva jeg kan se, men det er ikke alvorlig lavt slik jeg forstår det. Du kan jo høre med legen eventueltai. Jeg finner ingenting om P ferritin da, kun S.

Gikk inn nå å sjekka på furst, da står det mikrogram, min var på 31 ug/L. Referanseområdet er samme som du skrev, 15 er det nedre.

Last edited:
Bare såvidt under normalen. 14,8 eller noe? Om jeg husker rett.
Men rar dose. Finner jern "27mg" for vanlig daglig dose omtrent. Og 100mg tabletter. Fant denne på 65mg også, men 100mg var mer vanlig å finne, liksom. :p
Jaaa, tar 40mg selv og er ikke barebare å finne disse tablettene. Endte opp med å kjøpe 20mg tabletter og tar to av dem. Står milde for magen, men det er bare tull og tøys for min del dessverre :oops: Hørtes jo ganske lavt ut da. Har du lav blodprosent også, eller er den OK?

På NHI står det at nivåer under 10-12 mikrogram/L tidlig i svangerskapet kan tyde på jernmangel, men jeg forstår ikke helt fordi den ene siden dems snakker om mg/ L og den andre snakker om mikrogram/L

Det er litt i laveste laget ut i fra hva jeg kan se, men det er ikke alvorlig lavt slik jeg forstår det. Du kan jo høre med legen eventueltai. Jeg finner ingenting om P ferritin da, kun S.

Gikk inn nå å sjekka på furst, da står det mikrogram, min var på 31 ug/L. Referanseområdet er samme som du skrev, 15 er det nedre.

Her stod det bare noe sånt at det KAN tyde på jernmangel, alt etter metode (som kommentar), så .. jeg vet ikke x)
Jeg skal i alle fall gå på 60mg :P

Edit: fant dette. Tror s/P ferritin må være det samme bare ulikt navn..

Screenshot_20210519-161606295.jpg

Last edited:
Jaaa, tar 40mg selv og er ikke barebare å finne disse tablettene. Endte opp med å kjøpe 20mg tabletter og tar to av dem. Står milde for magen, men det er bare tull og tøys for min del dessverre :oops: Hørtes jo ganske lavt ut da. Har du lav blodprosent også, eller er den OK?

Det er hemoglobinet? For den var midt i. 13,4 eller noe. (Ref. område var vel 12-15 eller så). Så skal være greit der. Var bare P-Ferritin som var litt lavt.

Dem jeg tar, synes jeg ikke utgjør så veldig for magen i alle fall :) heldigvis..

Back
Topp