Lillafrosk dagbok ❤️ Fjerde er kommet ❤️

Det er hemoglobinet? For den var midt i. 13,4 eller noe. (Ref. område var vel 12-15 eller så). Så skal være greit der. Var bare P-Ferritin som var litt lavt.

Dem jeg tar, synes jeg ikke utgjør så veldig for magen i alle fall :) heldigvis..
Det er bra da! Både hben og at du ikke får hard mage av tablettene :hilarious:

Det er bra da! Både hben og at du ikke får hard mage av tablettene :hilarious:

Nå spiser jeg UHORVELIGE mengder jordbær, da. Kan hende det hjelper på.

Druer og kiwi 'løsner' magen bittelitt (veldig, oppdaget jeg. Ikke vært plaget med hard mage, heller motsatt; da jeg spiste mye kiwi og druer). Så, du kan jo evt prøve å spise litt av det om tablettene er ekle mot deg. :)

Nå spiser jeg UHORVELIGE mengder jordbær, da. Kan hende det hjelper på.

Druer og kiwi 'løsner' magen bittelitt (veldig, oppdaget jeg. Ikke vært plaget med hard mage, heller motsatt; da jeg spiste mye kiwi og druer). Så, du kan jo evt prøve å spise litt av det om tablettene er ekle mot deg. :)
Det var ikke dumt! Tror jeg skal prøve meg på det, takk for tips! :D

Koselig med bevegelse og turn i magen :Heartpink

Lykke til med å ta jerntilskudd :Heartpink
Her skal eg ta 100 mg til dagen og det er helt umulig for magen :nailbiting: Så mitt jernlager er dalene - det skal være over 15, men er nå på 3. Da blir blodplatene små og eg blir tungpustet. Hb er også fallende.
Blir vell sprøyter her etter lillesøster er fødd, som med de to eldste.

De måler foresten ofte flere typer jern, som for ekspempel jernlager og jern generelt, samt Hb.
Mener s-ferritin er lageret, men ble litt usikker i farten.
Om du får anemi (som jeg) vil du uansett få beskjed :happy:

Tips for inntak av jerntilskudd. Start med liten dose og bruk 14 dager opp til 60 mg, da tåler magen det best. Og, du kan nok ta den på 65 mg om du ønsker å ta kun en tablett :happy: Om du tar multivitamin er det jern der også.
Ikke drikk/spis melkeprodukter (og banan) eller spis grønnsaker 2 t før og etter inntak av jerntilskudd, det kan hindre opptak. C-vitamin øker opptak.

(Hatt jernmangel og anemi siden eg var ungdom, så er godt kjent med denne problematikken :p.)
Nå er de flinke å informere på apoteket, men de glemmer seg av og til ift matvarer. Leste i pakningsvedlegg angående grønnsaker nå for noen uker siden faktisk, så lærer stadig noe nytt :p

Håper du ellers har det bra:Heartpink

Koselig med bevegelse og turn i magen :Heartpink

Lykke til med å ta jerntilskudd :Heartpink
Her skal eg ta 100 mg til dagen og det er helt umulig for magen :nailbiting: Så mitt jernlager er dalene - det skal være over 15, men er nå på 3. Da blir blodplatene små og eg blir tungpustet. Hb er også fallende.
Blir vell sprøyter her etter lillesøster er fødd, som med de to eldste.

De måler foresten ofte flere typer jern, som for ekspempel jernlager og jern generelt, samt Hb.
Mener s-ferritin er lageret, men ble litt usikker i farten.
Om du får anemi (som jeg) vil du uansett få beskjed :happy:

Tips for inntak av jerntilskudd. Start med liten dose og bruk 14 dager opp til 60 mg, da tåler magen det best. Og, du kan nok ta den på 65 mg om du ønsker å ta kun en tablett :happy: Om du tar multivitamin er det jern der også.
Ikke drikk/spis melkeprodukter (og banan) eller spis grønnsaker 2 t før og etter inntak av jerntilskudd, det kan hindre opptak. C-vitamin øker opptak.

(Hatt jernmangel og anemi siden eg var ungdom, så er godt kjent med denne problematikken :p.)
Nå er de flinke å informere på apoteket, men de glemmer seg av og til ift matvarer. Leste i pakningsvedlegg angående grønnsaker nå for noen uker siden faktisk, så lærer stadig noe nytt :p

Håper du ellers har det bra:Heartpink

De har ikke satt noe flere blodprøver etter uke 12 her, så jernet er kun basert på den prøven. :P
Og med S/P- ferritin så brukes de så om hverandre at det nesten MÅ være det samme. Ingen greier bruke det konsekvent.. :S
Screenshot_20210520-082506950_1.jpg

Multivitaminet mitt inneholder 15mg jern, så det er jo omtrent ingenting i forhold til hestekuren jeg går på, og.. siden de ikke akkurat har gikk meg restriksjoner for å spise jernholdig mat eller så, så får den dosen bare gå med. :P Det med vit C og meieriprodukter visste jeg faktisk. Men siden jeg går på såpass mye, og sjeldent bruker meieri (altså.. jeg pleier spise ei skive med gravidsalami eller Nugatti til frokost, så er ikke så.. og alltid appelsinjuice.. så, den ene dagen jeg velger sjokolademelk eller kakao, tror jeg går bra :P).
Orker ikke ta større hensyn altså. Spesielt ikke så lenge fordøyelsen synes ting er ok :P :P

Men men. Ellers alt ok. Skal til legen etterpå og prate om videre sykemelding eller evt svangerskapspenger. Håper egentlig vi kan greie pinne det på den siste, da jeg egentlig ikke er så skrekkelig dårlig lenger (jeg blir det, om jeg stresser, men.. fungerer jo nesten til vanlig), men begge deler er forsåvidt innenfor..

De har ikke satt noe flere blodprøver etter uke 12 her, så jernet er kun basert på den prøven. :p
Og med S/P- ferritin så brukes de så om hverandre at det nesten MÅ være det samme. Ingen greier bruke det konsekvent.. :S
Vis vedlegget 356874

Multivitaminet mitt inneholder 15mg jern, så det er jo omtrent ingenting i forhold til hestekuren jeg går på, og.. siden de ikke akkurat har gikk meg restriksjoner for å spise jernholdig mat eller så, så får den dosen bare gå med. :p Det med vit C og meieriprodukter visste jeg faktisk. Men siden jeg går på såpass mye, og sjeldent bruker meieri (altså.. jeg pleier spise ei skive med gravidsalami eller Nugatti til frokost, så er ikke så.. og alltid appelsinjuice.. så, den ene dagen jeg velger sjokolademelk eller kakao, tror jeg går bra :p).
Orker ikke ta større hensyn altså. Spesielt ikke så lenge fordøyelsen synes ting er ok :p :p

Men men. Ellers alt ok. Skal til legen etterpå og prate om videre sykemelding eller evt svangerskapspenger. Håper egentlig vi kan greie pinne det på den siste, da jeg egentlig ikke er så skrekkelig dårlig lenger (jeg blir det, om jeg stresser, men.. fungerer jo nesten til vanlig), men begge deler er forsåvidt innenfor..

Hva skal til for å få svangerskapspenger? Her er jeg også sykemeldt… kunne også tenkt meg å heller fått sv.penger :rolleyes:

Hva skal til for å få svangerskapspenger? Her er jeg også sykemeldt… kunne også tenkt meg å heller fått sv.penger :rolleyes:

Du selv må være frisk, men jobben må utgjøre en viss risiko for babyen.

Screenshot_20210520-100354223.jpg

Jobben jeg har er veldig uegnet for gravide, EGENTLIG...
Høyt tempo, mye stress.. ingen mulighet for å sitte, ingen mulighet for pauser, lite mulighet til å spise...
Pluss at vi har kunder fra overalt i Norge, så mtp smitte f.eks.. Man holder seg jo oftest bak kassen, men hvis man må hjelpe kunder i vaskehallen eller med bensin, så har de en tendens til å nesten ligge på skuldra di.. ><

21+0

Søkte om svangerskapspenger denne uken. Legen skrev også sykemelding, men ettersom jeg skjønner det, så kan dette bli bare kluss.. Ordner seg vel forhåpentligvis tilslutt, men tipper det fort blir litt rot først.

Jeg har også fått time om ca 3 uker for ny UL. Ingen grunn, bare jordmor under utdanning som trenger å øve litt. ❤️ Det skal gå bare fint, tenker jeg. Gjerne for meg..!!

I går, prøvde jeg meg på litt hagearbeid. Det gjorde VONDT. Magen liker ikke at jeg bøyer meg sånn, og om jeg går et stykke, så plasserer baby seg LANGT nedi bekkenet.
Hun liker seg best i bekkenet, altså. Virker i alle fall sånn. Ingenting av spark over navlen. Ikke rett under heller. Alt foregår rundt trusekanten. >< I blant kan det føre til tyngde og ubehag i bekken.. men har gått greit i dag. :)
Må ta det med ro, skjønner jeg. :P

21+0

Søkte om svangerskapspenger denne uken. Legen skrev også sykemelding, men ettersom jeg skjønner det, så kan dette bli bare kluss.. Ordner seg vel forhåpentligvis tilslutt, men tipper det fort blir litt rot først.

Jeg har også fått time om ca 3 uker for ny UL. Ingen grunn, bare jordmor under utdanning som trenger å øve litt. ❤️ Det skal gå bare fint, tenker jeg. Gjerne for meg..!!

I går, prøvde jeg meg på litt hagearbeid. Det gjorde VONDT. Magen liker ikke at jeg bøyer meg sånn, og om jeg går et stykke, så plasserer baby seg LANGT nedi bekkenet.
Hun liker seg best i bekkenet, altså. Virker i alle fall sånn. Ingenting av spark over navlen. Ikke rett under heller. Alt foregår rundt trusekanten. >< I blant kan det føre til tyngde og ubehag i bekken.. men har gått greit i dag. :)
Må ta det med ro, skjønner jeg. :p
Hurra for 21! Herlighet, hvor blir tiden av? Vi ble nettopp gravide jo:Heartred

Så bra du har fått søkt! Tipper det ordner seg fint jeg. Her kom svaret på svangerskapspenger ila en ukes tid synes jeg å huske. Ble overrasket over rask behandlingstid.

Herlig med enda en ul - skulle ønske det funket sånn her også. Tror «dessverre» de har nok treningskandidater å ta av her i hovedstaden:p

Ta det kuli og rug, mama:cool:

Hurra for 21! Herlighet, hvor blir tiden av? Vi ble nettopp gravide jo:Heartred

Så bra du har fått søkt! Tipper det ordner seg fint jeg. Her kom svaret på svangerskapspenger ila en ukes tid synes jeg å huske. Ble overrasket over rask behandlingstid.

Herlig med enda en ul - skulle ønske det funket sånn her også. Tror «dessverre» de har nok treningskandidater å ta av her i hovedstaden:p

Ta det kuli og rug, mama:cool:

Haha, ja, men er den sykemeldingen som ble sendt samtidig som jeg er bekymret for, at den skal lage kluss. Har sendt melding til nav i håp om å få svar og hjelp...
Fort gjort å gjøre litt feil der, så.

Er vel flere ultralydkandidater å ta av også :P mulig de får testet nok på studiet sitt der, ved kun interne kanaler..?
Har heldigvis lite folk her, så de må bare ta dem de får her 8)

Kroppen min vil helst ikke gjøre NOE annet enn å ruge. :P Får lytte LITT til den, men noe må jeg greie ordne.

Haha, ja, men er den sykemeldingen som ble sendt samtidig som jeg er bekymret for, at den skal lage kluss. Har sendt melding til nav i håp om å få svar og hjelp...
Fort gjort å gjøre litt feil der, så.

Er vel flere ultralydkandidater å ta av også :p mulig de får testet nok på studiet sitt der, ved kun interne kanaler..?
Har heldigvis lite folk her, så de må bare ta dem de får her 8)

Kroppen min vil helst ikke gjøre NOE annet enn å ruge. :p Får lytte LITT til den, men noe må jeg greie ordne.
Ja, okei, sånn sett ja. Jeg fikk bare beskjed fra legen om at dersom det ikke ble innvilget skulle hun skrive sykemelding. Så møtte egentlig bare ikke på jobb frem til vedtaket var fattet, men det gikk greit for arbeidsgiver å gjøre det sånn. Noen fordeler i staten:rolleyes: Krysser fingrene for at prosessen blir enkel hos deg og at det ordner seg.

Tror nok de får god trening her, både på studie og ellers ja. Digg for deg da:D

Hehe, ja, ser jo den. NOE må jo bare gjøres. Kan jo håpe ting blir litt lettere, men… sannsynligheten er vel kanskej større for at det går andre veien:p:bag:

Ja, okei, sånn sett ja. Jeg fikk bare beskjed fra legen om at dersom det ikke ble innvilget skulle hun skrive sykemelding. Så møtte egentlig bare ikke på jobb frem til vedtaket var fattet, men det gikk greit for arbeidsgiver å gjøre det sånn. Noen fordeler i staten:rolleyes: Krysser fingrene for at prosessen blir enkel hos deg og at det ordner seg.

Tror nok de får god trening her, både på studie og ellers ja. Digg for deg da:D

Hehe, ja, ser jo den. NOE må jo bare gjøres. Kan jo håpe ting blir litt lettere, men… sannsynligheten er vel kanskej større for at det går andre veien:p:bag:

Nei, altså, man skal jo ikke møte på jobb fra og med datoen på tilretteleggingsskjemaet.
Arbeidsgiver skriver jo "jeg kan ikke tilrettelegge, og arbeidstaker må tre ut av sitt arbeid fra og med xx", så.. Ja. Jeg føler jeg faller så på begge stoler, så om nav begynner å klusse med at de ikke vet om jeg skal stå på SM eller sv.penger, så blir det rot.
Jeg er ganske frisk - når jeg sitter hjemme i sofaen. Men om jeg begynner å stresse, blir jeg syk. Stress, arbeidsstillinger og dårlige pausemuligheter er grunnlaget for tilrettelegging (som ikke kan ordnes hos oss). ><

Hehe, tror ikke det blir lettere å bøye seg i alle fall..!

23+0
Baby KAN nå bli født, og ha ca 50% sjanse for å greie seg. Eller noe i den duren. Burde være en slags milepæl, men... 25 og 28 uker er heller mer akseptable odds på :P
Heldigvis har jeg ingenting som skal tilsi prematur fødsel i slik grad, så det er ikke noe jeg bruker for mye tid til å tenke på. :) Skal ruge til midten av september, tenkte jeg. :)

Ellers, har svangerskapspenger blitt innvilget, i alle fall. Kjøpt ny madrass til babysengen. Baby har oppdaget at det er gøy å trå på blæren min. Og hun har massiv prestasjonsangst for pappaen sin; slutter alltid å røre seg om han kjenner. :P

Det er vel det viktigste, tror jeg . :P

23+0
Baby KAN nå bli født, og ha ca 50% sjanse for å greie seg. Eller noe i den duren. Burde være en slags milepæl, men... 25 og 28 uker er heller mer akseptable odds på :p
Heldigvis har jeg ingenting som skal tilsi prematur fødsel i slik grad, så det er ikke noe jeg bruker for mye tid til å tenke på. :) Skal ruge til midten av september, tenkte jeg. :)

Ellers, har svangerskapspenger blitt innvilget, i alle fall. Kjøpt ny madrass til babysengen. Baby har oppdaget at det er gøy å trå på blæren min. Og hun har massiv prestasjonsangst for pappaen sin; slutter alltid å røre seg om han kjenner. :p

Det er vel det viktigste, tror jeg . :p
Wohooo! :joyful: 23 er alltid deilig å komme til synes jeg, selv om man selvsagt planlegger å gå gravid lenge til:) Føles liksom enda tryggere på et vis? :rolleyes: Så bra du har fått innvilget svangerskapspenger, så slipper du stresset med jobben din og mulig smitte etc! Det var godt å høre:) Kos deg masse med forberedelser og masse action i magen selv om det blir hyppig tissing fremover :hilarious:

23+0
Baby KAN nå bli født, og ha ca 50% sjanse for å greie seg. Eller noe i den duren. Burde være en slags milepæl, men... 25 og 28 uker er heller mer akseptable odds på :p

Ellers, har svangerskapspenger blitt innvilget, i alle fall. Kjøpt ny madrass til babysengen. Baby har oppdaget at det er gøy å trå på blæren min. Og hun har massiv prestasjonsangst for pappaen sin; slutter alltid å røre seg om han kjenner. :p

Det er vel det viktigste, tror jeg . :p
Fantstisk:Heartred Heleigvis skal hun være inni der leeenge enda, ja:love7 Og så bra at du fikk innvilget sv.penger! Det må være en lettelse ser jeg for meg:love2

Hurra for 23! Og innvilget svangerskapspenger!

Wohooo! :joyful: 23 er alltid deilig å komme til synes jeg, selv om man selvsagt planlegger å gå gravid lenge til:) Føles liksom enda tryggere på et vis? :rolleyes: Så bra du har fått innvilget svangerskapspenger, så slipper du stresset med jobben din og mulig smitte etc! Det var godt å høre:) Kos deg masse med forberedelser og masse action i magen selv om det blir hyppig tissing fremover :hilarious:

Ugh, ja... Jeg tisser type.. en gang i timen. Av og til to. Og verre skal det bli..! Våkner 1-2 ganger om natten for å tisse, helt grusomt :P virker som om baby er mest nedi bekkenet. Mye tissing på meg, mest aktivitet rundt trusekanten, og tidvis nedpress (hvor jeg svarer med å stramme bekkenbunnen, for da føles det ut som om jeg greier dytte det litt opp igjen). Og enda er det ca 15 uker to go :p

Har jo vært sykemeldt hele svangerskapet til nå, men er kjekt å slippe å stresse med det..! Ny legetime, søke sykepenger, etc..

Fantstisk:Heartred Heleigvis skal hun være inni der leeenge enda, ja:love7 Og så bra at du fikk innvilget sv.penger! Det må være en lettelse ser jeg for meg:love2

Midten av september kan jeg godt føde, men.. ja. 14-15 uker til :P en god stund!
Går antageligvis fort nok. >< Nå er det jo sommer, og sommeren pleier aldri være lang nok. :P

Og ja, kjekt å slippe alt stresset med sykepenger...!

Hurra for 23! Og innvilget svangerskapspenger!

❤️❤️

Ugh, ja... Jeg tisser type.. en gang i timen. Av og til to. Og verre skal det bli..! Våkner 1-2 ganger om natten for å tisse, helt grusomt :p virker som om baby er mest nedi bekkenet. Mye tissing på meg, mest aktivitet rundt trusekanten, og tidvis nedpress (hvor jeg svarer med å stramme bekkenbunnen, for da føles det ut som om jeg greier dytte det litt opp igjen). Og enda er det ca 15 uker to go :p

Har jo vært sykemeldt hele svangerskapet til nå, men er kjekt å slippe å stresse med det..! Ny legetime, søke sykepenger, etc..
Kjennet meg igjen- bare 17 uker her, men tisser veldig hyppig allerede:hilarious: Det verste er om natten når jeg er heeeelt i ørska;) Ja, veldig deilig at du har fått innvilget svangerskapspenger og slipper å styre mer med det! :joyful: Når sommeren er over, er jo straks baby her! :talk017

Back
Topp