Lillafrosk dagbok ❤️ Fjerde er kommet ❤️

Ang. Jern så tas hemjern opp lettere enn ikke-hemjern, dvs. spis litt mer leverpostei, rødt kjøtt osv. C-vitamin i tillegg. Og spinat hindrer opptak av jern pga oksalsyre, det fant jeg tilfeldig ut da jeg lagde babymat

Evt. Kan du kjøpe jern-pulver (mini+ ferrum) som er hemjern pulver og kan puttes i mat :) da slipper du å ta så mange piller hehe

Neei, dvs har støpejern, men "coated" av keramikk eller noe. Hadde forsåvidt jernpanne, en gang, men... Hvor ble den av?

Men har strengt tatt spist jern i evigheter nå; begynte på det før jeg ble gravid med nr4, da jeg hadde ekstreme blødninger. Sluttet aldri på dem, og måtte gå på jern under svangerskapet også.
Enten bruker jeg sjukt mye jern, eller så er opptaket mitt ræva. (Og jeg drikker appelsinjuice hver morgen, omtrent rett etter jeg tar tabletter..). Men har ei venninne som studerer noe biopati eller noe, som mener det kan være evt at b12 mangel indirekte hemmer opptaket av bl.a. jern.
Virker ikke så utrolig usannsynlig i alle fall.

Ikke sant, jeg leste litt på flere sider på engelsk også, grensen varierer, men generelt sett så burde jeg nok sjekkes mer nøye mtp homocystein og MMA? Eller noe.

Tror ikke mitt D-vitamin har vært over 100 noen sinne. :p Har ikke hatt målinger over 60 engang, tror jeg.
Men ja, jeg er enig. Når nivåene mine er i nedre sjiktet, så skal det mye til for at jeg får for mye uansett, så skader nok ikke med tilskudd.
Skulle gjerne fått tatt et par blodprøver til og sjekke om det evt kan være reell mangel, men.. litt usikker på.om det lar seg gjøre.

Jeg synes egentlig det var rart at det ikke ble foreslått, jeg. ><
Hehe ja vi har også en sånn som er coated, tror det er med glass den vi har? Men der kommer det jo ikke noe gjennom :hilarious: haha nei si det, ting har en merkelig tendens til å forsvinne :p

Det er jo ikke usannsynlig at kroppen din har brukt mye jern nå gjennom graviditet og blodtap osv, tar jo ofte litt tid før den kommer seg igjen. Ja det er jo det som er så komplisert med vitaminer og mineraler, den ene hemmer eller fremmer opptak av den andre osv :smiley-ashamed004 kanskje hvis du prøver å ha b12 på morgenen og jern på kvelden så påvirker de hverandre mindre? Har du noen matvareintoleranser/allergier? Det også kan påvirke opptaket av maten, hvis tarmen er påvirket av lavgradig inflammasjon.

Ikke lett dette her! Synes det er merkelig at ikke legen din følger deg bedre opp i dette ❤️

Tror ikke mitt D-vitamin har vært over 100 noen sinne. :p Har ikke hatt målinger over 60 engang, tror jeg.
Men ja, jeg er enig. Når nivåene mine er i nedre sjiktet, så skal det mye til for at jeg får for mye uansett, så skader nok ikke med tilskudd.
Skulle gjerne fått tatt et par blodprøver til og sjekke om det evt kan være reell mangel, men.. litt usikker på.om det lar seg gjøre.

Min har heller ikke det, var vel litt over rett etter jeg hadde tatt 2000mikrograms tabletter i noen uker, men så raser den igjen. Kroppen min tar ikke opp D vitamin så bra. Folat har jeg også ofte mangel på selv om jeg spiser masse grønnsaker. B12 er også noe jeg har av og på mangel på.

Takk for alt av tips ❤️ Jeg spiser kjøtt, og grønnsaker; har et relativt variert kosthold. Jeg bare spiser ikke sjømat.. Så er ikke det. Men, etter å ha tatt ytterligere prøver hos "fast"legen.. mer b12 prøver, mma og hcy, hvor disse var "fine" (skrev han. Jeg vet ikke nivåene, og stoler ikke på at legen sier i fra om de er i nærmest grenseland.. Skal se om jeg kan få lov til å skaffe en kopi av disse..), så fant jeg ut at nå gir jeg litt faen i legene. Jeg tar D-vit og B12 tilskudd på egenhånd, og vi har kjøpt inn jerngryte og panne. For det skal GODT gjøres at jeg får for mye av dette med det første, og legene synes det er veldig lett å skylde på "psykososiale grunner" til utmattelse, helst før man har tatt blodprøver i det hele tatt.
Jeg tenker heller jeg prøver få opp vitaminlageret litt, for å utelukke at kroppen evt bare er i nødmodus etter litt for lave nivåer ift hva kroppen synes er komfortabelt.

I går hadde jeg en første dag på lenge med faktisk overskudd (tror jeg har tatt tilskudd i litt over ei uke), og det var så utrolig godt; så jeg tenker at det kanskje har en viss effekt også.
(I dag, ikke så mye; men ikke helt slapp heller. Dessuten sov jeg litt for lite i natt, og ble litt overstimulert i går :bag: )

Hvis energinivået øker igjen, så blir det jo straks lettere å vurdere opp prøving igjen :) Per nå har vi ikke satt noe spesiell dato på evt innsett. Syklus er tilbake, og i "normalen" ser det ut til, er vel på cd.. eh.. 14 sikkert, etter andre mens etter fødsel. Ingen prevensjon i mellomtiden, men vi later til å ha ganske grei innebygd prevensjon likevel :p Får vurdere fryseforsøk etterhvert, men siden jeg har aller helst lyst på termin februar-mai neste gang, så må det kanskje vente til neste år.

Hvordan går det med deg og fammen, søta?❤️

Hvordan går det med deg og fammen, søta?❤️
Hallo!
Vi er akkurat nå på ferie i Mallorca. Siste dag i dag! Koser oss masse.
Har dog fått TR og blør masse. Fikk heldigvis min mye vikar-fastlege til å skrive cyklokapron før jeg dro, så hjalp en del bare det.
Minstemor synes nok det er litt vel varmt og kjedelig, men toåringen synes strand er fantastisk. Hun kunne nok bodd på strandkanten, er så fint med langgrunne strender hvor hun bare kan krype uti vannet.
(... Ja, alle truser og badedrakter er fyllt med sand etterpå, og personlig fikk jeg en dose sopp av all badingen.. Massiv blødning, sopp og mensmurringer er akkurat det man vil ha på ferie, så det har gått litt medisiner på meg :p men går nå greit. De virker i alle fall!)

Menmen. Er godt med ferie i alle fall. Gubben jobber så innmari mye, så det er bare det å ha alle tilgjengelige hender samtidig til ungene. Kjenner dog at en uke var nok. :p Med små barn får man liksom utnyttet HELE dagen. Man får gjort ganske mye før klokken 12, så er det lunsj, og deretter en ny halv dag; så føles ut som vi har vært her myyye lenger. :p

Hallo!
Vi er akkurat nå på ferie i Mallorca. Siste dag i dag! Koser oss masse.
Har dog fått TR og blør masse. Fikk heldigvis min mye vikar-fastlege til å skrive cyklokapron før jeg dro, så hjalp en del bare det.
Minstemor synes nok det er litt vel varmt og kjedelig, men toåringen synes strand er fantastisk. Hun kunne nok bodd på strandkanten, er så fint med langgrunne strender hvor hun bare kan krype uti vannet.
(... Ja, alle truser og badedrakter er fyllt med sand etterpå, og personlig fikk jeg en dose sopp av all badingen.. Massiv blødning, sopp og mensmurringer er akkurat det man vil ha på ferie, så det har gått litt medisiner på meg :p men går nå greit. De virker i alle fall!)

Menmen. Er godt med ferie i alle fall. Gubben jobber så innmari mye, så det er bare det å ha alle tilgjengelige hender samtidig til ungene. Kjenner dog at en uke var nok. :p Med små barn får man liksom utnyttet HELE dagen. Man får gjort ganske mye før klokken 12, så er det lunsj, og deretter en ny halv dag; så føles ut som vi har vært her myyye lenger. :p

Så deilig med en ferietur til varmere strøk- her på østlandet har det regnet og vært kaldt hele sommeren! Vet ikke om det har vært det samme hos dere, men?❤️

Ai, ikke akkurat dét som frister mest å få i varmen på ferie, men er jo ikke alltid til å styre det heller, med mindre en bruker prevensjon så en har bortfall av mens:p også en herlig omgang med sopp i tillegg:bag::yuck:

Tenker en uke er helt perfekt, ikke for lenge og for kort❤️ Yes, får en del ut av dagen når man starter dagen før fuglene fiser omtrent; sånn er det her iallefall:hilarious: Kose dere masse siste dagen av ferien og god tur hjemover❤️❤️❤️

Så deilig med en ferietur til varmere strøk- her på østlandet har det regnet og vært kaldt hele sommeren! Vet ikke om det har vært det samme hos dere, men?❤️

Ai, ikke akkurat dét som frister mest å få i varmen på ferie, men er jo ikke alltid til å styre det heller, med mindre en bruker prevensjon så en har bortfall av mens:p også en herlig omgang med sopp i tillegg:bag::yuck:

Tenker en uke er helt perfekt, ikke for lenge og for kort❤️ Yes, får en del ut av dagen når man starter dagen før fuglene fiser omtrent; sånn er det her iallefall:hilarious: Kose dere masse siste dagen av ferien og god tur hjemover❤️❤️❤️
Neida har hatt greit vær egentlig, bare ikke så varmt. Også, hos oss, så er det jo en million insekt. Har ikke sett en eneste mygg på Mallorca..!
Ser vi kommer hjem til OK vær også. Også har mamma og stefaren min fikset platten vår mens vi var borte, så nå har vi platt ! ❤️

Og nei. Det hadde jo gått relativt ok om man ikke blødde så grønnjævlig. Men medisin hjelper heldigvis, så har bare blødd gjennom litt to ganger, ene gangen i svømmetøy, så var jo bare å tømme menskoppen og gå ut i havet igjen. :p

En uke ble nesten litt lenge, haha. Vi er drit lei hele gjengen. Det er vel litt det at dagene ble litt vel lange med småtroll, også er det litt begrenset hva man kan finne på med så små. I tillegg var det ikke sååå mye greier i nærheten her, så har jo blitt mest bading. Og nå er vi bittelitt lei av bading og is. :p

Hvordan går det med deg?

Back
Topp