Akkurat dette er et av de absolutt sterkeste, og også skumleste, tegnene på at du blir utsatt for alvorlig vold. Han roter med hukommelsen din, med virkelighetsoppfatningen din, med selvtilliten din og med grensene dine. Han sørger for at det som er langt utenfor normalen hos oss som ikke lever i voldelige forhold er det som er normalen for deg. Disse grensene flyttes stadig, og som du selv sier; du klarer ikke stole på om det du tenker, føler, husker eller opplever er riktig. Du vet ikke hva som er sant og hva som er usant.Jeg blir så forvirret og stoler ikke på meg selv lengre..
Du må også huske at INGEN er bare slemme. Hadde han vært bare slem, hadde du gått for lenge siden, det er nettopp denne dobbelheten som gjør at voldelige partnere får være voldelige partnere så lenge. For du er jo absolutt ikke dum, kvinner (og menn) som blir utsatt for vold er ikke dumme. På den ene siden forteller han deg at han elsker deg og at du er fantastisk, og samtidig forteller han deg at det er din feil at dere krangler din, din feil at han er slem, din feil at han kontrollerer deg - du får det du fortjener og han mener det selvfølgelig ikke. Det er ikke hans feil, det er din feil. Men seriøst, om han elsker deg så høyt som han sier, fortjener du da virkelig å ha det slik du har det? Selvfølgelig ikke. Og hvis han hadde vært en bra partner, en bra mann og en bra pappa - vet du, da hadde du ikke trengt å LETE etter positive ting. I et sunt forhold ser man de positive tingene lett, fordi det er de som er lengst fremme.
Jeg er en av mange som har vært der du er. Og jeg kom meg ut av det fordi noen fortalte meg klart og tydelig at det jeg ble utsatt for er vold. Og derfor gjør jeg det samme. Jeg håper du leser det om igjen og om igjen. Du blir helt på ordentlig, uten noen som helst muligheter for annen tolkning, utsatt for vold. Jeg håper du enten fortsetter å bruke denne tråden, eller at du tar kontakt med noen på pm (gjerne meg om du vil) og fortsetter å fortelle hvordan du har det. Fortell hva som skjer, hva han sier, hva han gjør, hva dere krangler om, hvordan du føler deg, hva du er redd for, hva du er usikker på. Fortell alt. Fordi det å innse at man blir utsatt for vold er ekstremt vanskelig. Og du kommer til å tvile. Mange, mange ganger. Og da trenger du at noen vet og at noen kan bekrefte det. Mange, mange ganger.