Tusen takk for all hjelp og alle svar dere! Jeg skal virkelig gå i tenkeboksen nå for å finne ut hva jeg skal gjøre og hva som er best for meg og ungene. Dere er kjempe snille <3
Manipulatorer og farlige mennesker er ofte særdeles flinke til å snakke for seg. Volden holdes meget privat, i de fleste tilfeller. Alt handler om det ytre, fasaden. Slik som at han i samtaler med en tredjepart fremstiller seg selv som verdens mest sympatiske mann som bare vil deg alt godt og støtter deg osv. Og hjemme snur han 180 grader og kaller deg en løgner og vil avstraffe deg.
Disse menneskene bruker også som helt bevisst taktikk: når partneren gjør alvor ut av å gå, så endrer de seg igjen til verdens beste mann og kjæreste. Virkelig. De blir helt fantastiske, så nydelige, medgjørlige, høflige og snille. Dette varer i alt fra 1 uke til 4 måneder, alt etter hvor lang tid det tar for den andre parten å roe seg ned i forholdet igjen og tro at dette skal gå bra. Så slår de om igjen og fortsetter tyranniet sitt.
Slik oppførsel er meget kjent i alle voldelige forhold. Særlig dette med å gjøre deg avhengig av han, og så har han siikkert fortalt deg all slags ting om hvor lite du kan klare deg alene, hvor mye han egentlig hjelper deg, hvor vanskelig du kommer til å få det uten han osv. Og slik har han nok holdt på i årevis. Man blir jo helt hjernevasket. Og ved konfrontasjon blir alt bagatellisert og det er overdrivelser og løgn. Stakkars han, ja. Det er han det er synd på her.
I forhold til 11-åringen vil jeg si at du bør varsle barnevernet. De må få nyss i dette og sørge for oppfølging. Moren må nok få høre dette fra andre voksne, ikke bare fra sin 11-årige datter. Når moren så snakker med faren, herregud det er da det værste hun kunne funnet på å gjøre. Man spør vel ikke en voldelig mann om han vil innrømme volden, og så tro at det skal ta slutt med det??? Konsekvensen er jo at det blir et værre helvete for "tysterne".
I forhold til din egen situasjon synes jeg du absolutt bør komme deg ut av dette forholdet. Han kommer til å lage et helvete uten like for å straffe deg for det, men det hjelper ikke at du blir. Han kommer til å lage helvete uansett. Om han er den som forlater deg til slutt, så vil han uansett fortsette med å plage deg, det kan jeg også love deg. Dere har et barn sammen. Han kommer til å lage kvalme uansett hvem som gjør det slutt.
Min far er voldelig også, og har holdt på på samme viset som du opplever. Sannsynligvis er det mange episoder du ikke har fortalt oss om, og jeg gjetter på at ting er værre en det du så langt har sagt. For eksempel, hvor ofte får du lov til å treffe venner? Har du lov til å kle deg slik du vil, treffe guttevenner eller gå på byen? Hva skjer om han ringer deg og du ikke tar telefonen? Hva skjer om du ikke har gjort ting nøyaktig slik han ville, selv om han ikke på forhånd har sagt noe om hva han ville? Er det din feil da også? Det er han som avgjør når "samtalen" er ferdig, er det ikke? Du står ikke fritt til å gå om du vil?
Moren min visste ikke at pappa slo meg. Han gjorde det aldri foran henne. Og så lenge andre voksne var til stede, så tok han sinnet sitt ut over de andre voksne, mens vi barna satt på sidelinjen og så på. Kjefting, økenavn, roping. Men når det var oss barna alene, så var det meg det gikk ut over, helt fra begynnelsen av. Jeg var ikke eldre enn din datter, 3-4 år da det begynte, for det var da moren min gikk fra han og han begynte å være alene med oss ungene. Så det å være liten, forsvarsløs, et barn, det stopper ikke slike mennesker. Derfor ber jeg deg ta dette alvorlig. Og en siste ting, det var ikke den fysiske volden som var værst. Det var den psykiske. All skrikingen, kjeftingen, hylingen. Truslene. Det å bli fanget, ikke kunne gå. Skrekken for å gjøre noe feil, det å trippe rundt og aldri vite når neste utbrudd skulle komme. Alltid være på vakt. Som voksen har jeg lest meg opp på hvordan slikt påvirker barn. Å konstant gå rundt og være på vakt, være redd, det gjør noe med hjernen. Den er i beredskap hele tiden, og får ikke slappet av. Det ødelegger utviklingen. Det kan få alvorlige psykiske konsekvenser. Bare det å se slik vold utøves mot andre er skadelig for barn, det å leve i det hver dag.... ja, du kan jo forestille deg konsekvensen.
Så om du får lyst til å gå tilbake til han, spør først datteren din om hun liker å være alene med pappa.