Jeg fikk tatt opp noen ting, men da begynte å fortelle at jeg var redd for å ta opp ting osv, overkjørte han hele samtalen og fortalte at han var redd for å ta opp ting også, feks at jeg var så dårlig til å sette med ned å planlegge økonomien osv, så hele timen ble med på å snakke om økonomi istedenfor..
Ikke gi deg! Om han skifter tema så kan du f.eks. si: "Ok jeg hører at du også har noe du er redd for å ta opp og det er den følelsen jeg snakker om. Det er den jeg går rundt med og det er sånne følelser vi må snakke om for det er det som er det underliggende problemet og ikke hvor mye eller lite vi har på konto.
Nå sitter vi her for at jeg ville snakke om at jeg er redd for å ta opp ting og det er en del ting som er følelsesmessig vanskelig i forholdet. Da ber jeg om at vi holder fokus på det i dag, så kan du velge tema neste gang."
Bare forslag fra min side. Min erfaring er at noen prøver så hardt å vinkle fokuset vekk fra problemstillingen du tok opp og atpåtil greier å få med seg veileder på det, så er de ekstremt gode på å tåkelegge og manipulere.
Å skylde på partneren og snu problemet over på den andre er typisk for den som ikke har tenkt eller vil ta ansvar for egne handlinger. Det sier for meg at han ikke er interessert i hvordan du har det og har ingen interesse av å finne utav hvordan du og han kan få det bedre sammen.
Skal du fortsette i terapi med ham er det lurt med støttespillere for deg utenom som kan bidra til å styrke deg slik at du greier å holde deg sterk mot ham og ikke lar ham dra samtalene i andre retninger enn det som er temaet.
For som jeg leser mellom linjene dine så er det ikke det praktiske i forholdet som knekker deg selv om det er tungt med så mye arbeidsansvar. Når jeg leser det du skriver så ser det ut til at du har ingen grunnpilar under deg som holder deg oppe og gir deg positiv energi når det blir ekstra tak med ansvar hjemme.
Du har ikke omsorg, trygghet, empati og støtte i bunnen. Da tåler du enda mindre for at belastningen med å være til i hverdagen når du ikke har en partner å lene deg følelsesmessig på blir for stor. Atpåtil så får han deg til å føle deg som et problem og en byrde og du gjør alt for å tekkes han så husfreden skal bestå mest mulig. Da er du fanget i noe annet enn økonomi og jobbfordeling.
Ser du får mange støttende omsorgstanker fra andre medsøstre i tråden og slår meg sammen med dem <3
Du må finne din egen vei, men jeg kjenner jeg har lyst til å spørre deg: har du vokst opp i et hjem hvor det var komplikasjoner mellom de voksne og du hadde mye ansvar?
Stor klem