Nei, det er ikke alltid så lett å vite hva det er , dessverre… Og det er jo dessverre sånn at det som oftest er eggene våre som ikke er helt høy-kvalitet. Jeg har sjekket for det meste (ikke tatt hysteroskopi, men «alt» annet) og jeg har ikke hatt utslag som forklarer noe. Jeg har kanskje mild endometriose (men det er ikke sikkert) og jeg er litt i øvre sjiktet av NK celler (men innenfor normalverdier). I tillegg har jeg ganske ujevn vekst på follikler. Fordi jeg hadde behov for å gjøre noe annet (og heldigvis var klinikken enig!) så prøver vi nå lang protokoll og jeg går på lav dose med prednisolon (immundempende). Men jeg har nok landet mer og mer på at det er eggene mine som sliter, så jeg har gjort en rekke grep for å forbedre eggkvalitet. Håper alt dette fungerer denne gangen

Men det er jo helt umulig å si hva som eventuelt vil ha hjulpet mest.
For meg var det likevel veldig riktig å sjekke ut alt dette, så jeg vet om det er noe helt konkret som gjør dette vanskelig. Det har gitt meg mer ro, faktisk. Selvom vi ikke har funnet et tydelig svar. Hvis du ikke allerede har gjort det så vil jeg anbefale å snakke med embryologene på klinikken din og høre hva de sier om befruktning og utvikling. Det var en veldig fin samtale for min del
Hvis du har tatt noen antibiotika kurer, har du også tatt probiotika? Antibiotika tar jo ut en rekke bakterier fra kroppen (også de gode!) og hvis man ikke fyller på etterpå kan man få en ubalanse. Jeg tviler på at det er utslagsgivende, men uansett greit å tenke på. Jeg gikk inn i min første utbrenthet to år etter et par antibiotika-kurer som hadde skapt heftig ubalanse i kroppen min. Ikke eneste grunnen til utbrentheten, men absolutt medvirkende!