Å, kjære deg! Det var vondt å lese at det ikke gikk denne gangen
Jeg sender deg en varm klem og varme tanker- og vit at det er mange her som føler med deg! I alle følelsene (sint, bitter, sjalusi,tristhet og sorg). Men jeg er glad for at du allerede tenker på veien videre- det har alltid hjulpet for meg iallfall. Å tenke fremover
Jeg tror (med trykk på tror), at du kan starte med en gang hvis ingenting med kroppen din stopper det. Jeg har pleid å ha en ventesyklus mellom, men jeg har ikke måttet det. Det er mest fordi jeg følte jeg trengte det
Jeg støtter også alle som har nevnt ICSI. Jeg fikk også råd fra embryologen på Medicus til det (han er kjempefin å snakke med hvis du lurer på noe rundt utvikling og befruktning). Det han fortalte meg er at det er ikke kun ved mannlig faktor ICSI bør vurderes. Ved IVF så blir eggene eksponert for tusenvis av sædceller. De sædcellene som ikke kommer frem, de dør. Noen når de er nesten fremme ved egget og vil da bli absorbert i det som blir blastoer. Mange egg bryr seg ikke om restene av de døde sædcellene, det er jo det som skjer ved vanlig befruktning. Men noen egg kan bli litt for stressa, og da kan visstnok restene av sædcellene øke fragmenteringen i egget. I tillegg så kan eldre egg ha litt hardere «skall» rundt seg og gjøre det vanskeligere for sædcellene å komme inn. Begge disse tingene hjelper ved ICSI. Jeg bruker jo donor-sæd, som virkelig er topp-notch, men fikk fortsatt anbefalt ICSI nå på fjerde forsøk. Embryologen sa at det ikke er noen faglitteratur som støtter det enda, men at erfaringene deres fra lab er at ICSI kan hjelpe. Særlig med «voksne damer»