Januar 2025

Bare hyggelig! :Heartred Det er så mye man ikke vet i dette gamet, og på det halvannet året jeg har holdt på har læringskurven vært bratt! Men det er fortsatt enormt mye jeg ikke vet! Leser noe nytt hver gang jeg er her inne- som jeg ikke hadde tenkt på før:smiley-ashamed004

Akkurat dette med ICSI må jeg presisere (siden embryologen også var så nøye med det når han forklarte meg det) at det ikke er noe i faglitteraturen som sier dette, men mer erfaringene deres og at det er teorier de har. Men jeg synes det hørtes logisk ut uansett:happy:
Har også hørt litt podkaster fra usa og lest litt faglitteratur, der flere reagerer på at mange lang i verden fortsatt bruker mye ivf. Og at de ikke har fått over til "bare" icsi. Begynner å bli en stund siden jeg hørte den ene, men det var vel snakk om at de mente at ved å bruke nål og lage hull på egget og dermed tvinge sædcellen inn, så ble skallet sterkere og fikser seg selv bedre, enn ved ivf hvor sædcellen presser seg inn. Noe om at skallet til egget reparerer seg på en annen måte eller noe. Men begynner å bli en stund siden og husker ikke hvilken podkast det var.

Har også hørt litt podkaster fra usa og lest litt faglitteratur, der flere reagerer på at mange lang i verden fortsatt bruker mye ivf. Og at de ikke har fått over til "bare" icsi. Begynner å bli en stund siden jeg hørte den ene, men det var vel snakk om at de mente at ved å bruke nål og lage hull på egget og dermed tvinge sædcellen inn, så ble skallet sterkere og fikser seg selv bedre, enn ved ivf hvor sædcellen presser seg inn. Noe om at skallet til egget reparerer seg på en annen måte eller noe. Men begynner å bli en stund siden og husker ikke hvilken podkast det var.
Samme sa de til meg på aleris. De erfarer at icsi gir bedre resultater, selv om det ikke er «bevist» enda. Embryologen sa at det er typisk skandinavisk at man skal gjøre minst mulig, i Spania krever pasientene at de skal «ha igjen for pengene» som han sa, så er en helt annen tankegang.

Da ringte de med dårlige nyheter... ingen ble befruktet..
Så utrolig leit kjære deg :Heartpink
Ta vare på deg selv i helga, så får vi håpe de kommer opp med en god plan videre :Heartred

Første uttaket jeg hadde fikk jeg ut kun 3 egg hvor ingen ble befruktet. De gjorde da IVF. Neste uttak (og alle de 4 uttakene etter det) har det blitt gjort ICSI. Sædkvaliteten har vært ok, så i teorien burde det gått med IVF, men etter vi byttet til ICSI har vi hatt ganske høy prosentandel som har blitt befruktet. Så det ville jeg absolutt bedt om.

Offentlig så har jeg måtte vente en syklus etter avbrutt, men mulig de er litt mer fleksible privat. Håper du slipper å vente så lenge, den ventinga oppi dette her er brutal!

Sender deg en stor klem, har vært i dine sko og det er så vondt :love7

Nå ringte klinikken meg, 2 blastocyst som fryses ned. Tror hun sa AB? Kanskje to til som blir med, de ringer igjen i morgen. Men tenk på det alle sammen, av 19 egg så er det 2 som kan fryses ned. Da skjønner man jo hvorfor det tar lang tid å bli gravid. Hvis man i det hele tatt blir det
Men det er jo iallefall supert med 2 på frys, satser på de 2 andre også blir med. Vet du hvilket tall det var foran AB? :)

Nå ringte klinikken meg, 2 blastocyst som fryses ned. Tror hun sa AB? Kanskje to til som blir med, de ringer igjen i morgen. Men tenk på det alle sammen, av 19 egg så er det 2 som kan fryses ned. Da skjønner man jo hvorfor det tar lang tid å bli gravid. Hvis man i det hele tatt blir det
Å, men to blastocyster er jo bra :Heartpink Håper en av dem vil feste seg og utvikle seg fint. Når skulle du ha innsett?

Spennende! Da må de vel bare ha gjort en vurdering der og da og bestemt at ICSI var bedre i mitt tilfelle. Kanskje det var planen hele tiden. Ikke vet jeg. Men kan ikke huske at de har sagt noe om det.

Spennende! Da må de vel bare ha gjort en vurdering der og da og bestem at ICSI var bedre i mitt tilfelle. Kanskje det var planen hele tiden. Ikke vet jeg. Men kan ikke huske at de har sagt noe om det.

Ja dette er vel første gang jeg gleder meg til mensen kommer :laughing002 du har innsett mandag?
Hehe.. ja, det skjønner jeg! Jeg har innsett mandag ja, hvis en av de tre klarer seg til da. Ble litt stressa av at de ikke ville vente til dag 5, men som noen andre skrev har det visst gått bra med 3dagers også. Krysser fingrene for det :Heartpink

Ja, jeg tror Norge ligger litt etter på en del sånne ting. Legen min på Aleris sa det rett ut- at Norge var litt bakstreversk på enkelte ting sammenlignet med enkelte andre land.

Oi det visste jeg ikke. Trodde før innsett var greit. Da er det bare å holde seg unna og holde seg til paracet. Endret kommentaren og tok bort ibux. Jeg tok det i to dager når jeg var under stimulering. Gikk fint heldigvis.
Det går helt sikkert bra med en pille her eller der, men klinikken min ga spesifikk beskjed om å kun ta medikamenter jeg kan gå på når jeg er gravid. Rett og slett leve som gravid! Så jeg har blitt litt obs på det :smiley-ashamed004 Og Ibux og Naproxen ble nevnt spesifikt som fy-fy. De kan visst forkludre til litt med tanke på fertilitet. Så rart at ikke alle får den beskjeden!

Jeg voknet, manglet impulskontroll og testet. Negativ 10dpo.
Sniker
Jeg hadde helt blenda test 10 dpo, så positiv 11 dpo. Var innsett av tredagers. Ikke gi opp helt enda :Heartpink

Å, kjære deg! Det var vondt å lese at det ikke gikk denne gangen :Heartred Jeg sender deg en varm klem og varme tanker- og vit at det er mange her som føler med deg! I alle følelsene (sint, bitter, sjalusi,tristhet og sorg). Men jeg er glad for at du allerede tenker på veien videre- det har alltid hjulpet for meg iallfall. Å tenke fremover:Heartred Jeg tror (med trykk på tror), at du kan starte med en gang hvis ingenting med kroppen din stopper det. Jeg har pleid å ha en ventesyklus mellom, men jeg har ikke måttet det. Det er mest fordi jeg følte jeg trengte det:smiley-ashamed004

Jeg støtter også alle som har nevnt ICSI. Jeg fikk også råd fra embryologen på Medicus til det (han er kjempefin å snakke med hvis du lurer på noe rundt utvikling og befruktning). Det han fortalte meg er at det er ikke kun ved mannlig faktor ICSI bør vurderes. Ved IVF så blir eggene eksponert for tusenvis av sædceller. De sædcellene som ikke kommer frem, de dør. Noen når de er nesten fremme ved egget og vil da bli absorbert i det som blir blastoer. Mange egg bryr seg ikke om restene av de døde sædcellene, det er jo det som skjer ved vanlig befruktning. Men noen egg kan bli litt for stressa, og da kan visstnok restene av sædcellene øke fragmenteringen i egget. I tillegg så kan eldre egg ha litt hardere «skall» rundt seg og gjøre det vanskeligere for sædcellene å komme inn. Begge disse tingene hjelper ved ICSI. Jeg bruker jo donor-sæd, som virkelig er topp-notch, men fikk fortsatt anbefalt ICSI nå på fjerde forsøk. Embryologen sa at det ikke er noen faglitteratur som støtter det enda, men at erfaringene deres fra lab er at ICSI kan hjelpe. Særlig med «voksne damer»:smiley-ashamed004
Tusen takk for at du deler dette. Det gir veldig mening. Vet du hvordan prisen blir for å endre fra ivf til icsi hos Medicus? Legger de "bare" til 5500kr ? Håper det vil hjelpe og er den endringen som skal til.. er spent på hva de sier ang hva neste steg blir når de ringer på mandag..

Back
Topp