Januar 2025

Så godt å høre at du føler deg bedre ivaretatt på klinikken du er på nå. Jeg har samme erfaring med offentlig (Porsgrunn) vs. privat (Hausken Stavanger).
Er godt å ha et nytt forsøk å se frem mot når man har en tøff måned :happy:
:Heartpink Ja det hjelper veldig. Nå jobber jeg mest med å ikke henge meg opp i at vi aldri skulle valgt å gå offentlig via ous/riksen i det hele tatt.. føles som 2 bortkastede år og etter det misslykkede forsøket på å fjerne eggleder (som ikke var nødvendig eller burde utføres i utgangspunktet) så ble også komplikasjonenene/utfordringene mine verre nå enn de var. Bittert og vanskelig å tenke på, men jeg må bare ha fokus fremover og ikke på ting jeg ikke kan endre. Det er lett å være etterpåklok..

Jeg lurer litt på valg av de forskjellige blodfortynnende.. ser du også får fragmin @Daisybloom ; vet du hvorfor de har valgt det fremfor klexane for deg? Har lest at klexane itillegg har immundempende effekt og er gunstig mtp ivf.

:Heartpink Ja det hjelper veldig. Nå jobber jeg mest med å ikke henge meg opp i at vi aldri skulle valgt å gå offentlig via ous/riksen i det hele tatt.. føles som 2 bortkastede år og etter det misslykkede forsøket på å fjerne eggleder (som ikke var nødvendig eller burde utføres i utgangspunktet) så ble også komplikasjonenene/utfordringene mine verre nå enn de var. Bittert og vanskelig å tenke på, men jeg må bare ha fokus fremover og ikke på ting jeg ikke kan endre. Det er lett å være etterpåklok..
Jeg kjenner meg sååå igjen i følelsene dine. Jeg kjente også på at vi kastet bort tre år av livet på forsøkene i Porsgrunn, fordi de bare kjørte på med samme opplegg, uten å høre på oss, og uten å undersøke noe mer.
Etter fem runder IUI og 4 uttak og 9 innsett offentlig så ble vi gravide på første runde IVF hos Hausken. Der lyttet de til hva jeg sa, tok en biopsi av livmora, fant en infeksjon og gav meg en AB-kur. De gav meg en annen protokoll og skrudde opp dosen på medisiner. Jeg fikk fire topp kvalitet embryo og den ene ligger og sover ved siden av meg.
Jeg tenkte som deg i starten, og var bitter og oppgitt over at vi sannsynligvis hadde hatt barn i flere år før om vi hadde gått for privat tidligere. Men etter datteren vår kom til verden gav alt så mye mening. Det var akkurat henne som var ment for oss, og tanken på at vi ikke hadde hatt akkurat henne om vi hadde lykkes tidligere gir bare alt mening :Heartred

Jeg håper dere lykkes rimelig fort privat, og at du føler det på samme måte som meg :Heartred

Jeg kjenner meg sååå igjen i følelsene dine. Jeg kjente også på at vi kastet bort tre år av livet på forsøkene i Porsgrunn, fordi de bare kjørte på med samme opplegg, uten å høre på oss, og uten å undersøke noe mer.
Etter fem runder IUI og 4 uttak og 9 innsett offentlig så ble vi gravide på første runde IVF hos Hausken. Der lyttet de til hva jeg sa, tok en biopsi av livmora, fant en infeksjon og gav meg en AB-kur. De gav meg en annen protokoll og skrudde opp dosen på medisiner. Jeg fikk fire topp kvalitet embryo og den ene ligger og sover ved siden av meg.
Jeg tenkte som deg i starten, og var bitter og oppgitt over at vi sannsynligvis hadde hatt barn i flere år før om vi hadde gått for privat tidligere. Men etter datteren vår kom til verden gav alt så mye mening. Det var akkurat henne som var ment for oss, og tanken på at vi ikke hadde hatt akkurat henne om vi hadde lykkes tidligere gir bare alt mening :Heartred

Jeg håper dere lykkes rimelig fort privat, og at du føler det på samme måte som meg :Heartred
For en lang vei du/dere har måtte gå, trist at man ikke får like god hjelp i det offentlige :Heartpink Vil du fortelle mer om infeksjonen de fant?
Jeg har lyst til å prøve «alt» og innerst inne har jeg ikke store forhåpninger for denne runden med IVF. Grunnen til det er at de var så lite optimistiske, men også fordi datteren min kom på første forsøk naturlig i 2021 med akkurat samme blodprøve-nivåer. Magefølelsen min sier at det er noe som gjør at egget ikke fester seg, og jeg tror ikke IVF hjelper på akkurat det:scratch Det er så mye fokus på antall egg, men jeg har jo hatt EL hver måned og sjekket syklus og EL hos gynekolog mange ganger.. men til tross for det så blir jeg ikke gravid så jeg kunne tenkt meg å sjekke noe sånt jeg også. Hvis det er mulig da :love2

Det første de sa hos Hausken etter å ha lest journalen min ifra Porsgrunn at når 9 blastocyster ikke har gitt mer enn én kjemisk graviditet så er det veeeeldig sannsynlig at det er forhold i livmora og ikke eggene som er problemet. Prøvde å nevne dette underveis hos Porsgrunn, men de bare fortsatte med samlebåndmentaliteten sin og mente at det ikke var vits å gjøre andre undersøkelse.
Tok en biopsi hos Hausken som sagt, og fikk svar at resultatene kunne tyde på at det var en infeksjon i livmora, og ble satt på 2 ukers antibiotikakur. Vi tok uttak i juni mens vi ventet på svar på biopsien (tok en mnd), med planlagt totalfrys siden de ville avvente innsett til svar på prøvene fra biopsien. Fikk svar i midten av juli og begynte på kur med en gang. Satte inn en blasto fra dette uttaket i slutten av august 2023, og trodde ikke mine egne øyne da testen ble positiv.

Totalt har vi hatt 4 runder IUI(+en avbrutt) hos Porsgrunn og 4 uttak/9innsett. Vi ble gravide første runde IUI,men mista i uke 6/7. Så 1/13 runder ble vi gravide på der.

Vi har hatt to runder IUI hos Hausken og 1 uttak/1 innsett. Og blitt gravide på 2/3 runder der.. (ble gravid første runde med IUI, men mista i uke 8/9)

Tror neppe det er tilfeldig :bored:

For en lang vei du/dere har måtte gå, trist at man ikke får like god hjelp i det offentlige :Heartpink Vil du fortelle mer om infeksjonen de fant?
Jeg har lyst til å prøve «alt» og innerst inne har jeg ikke store forhåpninger for denne runden med IVF. Grunnen til det er at de var så lite optimistiske, men også fordi datteren min kom på første forsøk naturlig i 2021 med akkurat samme blodprøve-nivåer. Magefølelsen min sier at det er noe som gjør at egget ikke fester seg, og jeg tror ikke IVF hjelper på akkurat det:scratch Det er så mye fokus på antall egg, men jeg har jo hatt EL hver måned og sjekket syklus og EL hos gynekolog mange ganger.. men til tross for det så blir jeg ikke gravid så jeg kunne tenkt meg å sjekke noe sånt jeg også. Hvis det er mulig da :love2
Kan absolutt anbefale å få tatt en biopsi om du mistenker at det er noe med forhold i livmora. Kostet 5000-6000kr å gjøre det privat. Absolutt verdt det så vet man at man iallefall har sjekket det ut :Heartred

Tusen takk for at du deler dette:shy::Heartpink Nå renner tårene.. både fordi jeg føler meg forstått, men spesielt pga det du skriver om datteren deres :sad010:Heartpink Jeg skal klare å legge det bak meg å ikke dvele ved det. Det hjelper ingen, og vi har fortsatt store muligheter til å lykkes. Håper jeg. De neste to ukene kan ikke gå fort nok...

Takk igjen:Heartpink

Tusen takk for at du deler dette:shy::Heartpink Nå renner tårene.. både fordi jeg føler meg forstått, men spesielt pga det du skriver om datteren deres :sad010:Heartpink Jeg skal klare å legge det bak meg å ikke dvele ved det. Det hjelper ingen, og vi har fortsatt store muligheter til å lykkes. Håper jeg. De neste to ukene kan ikke gå fort nok...

Takk igjen:Heartpink
Åh, gode fine du :Heartred
Det vanskelige er at man ikke har noen garantier for noen ting, hadde man visst at man tilslutt satt der med et barn i armene, så hadde det vært enklere å stå i. Jeg var så utrolig bitter på den offentlige klinikken helt til jeg fikk vår lille skatt i armene. Hun er helt kliss lik meg, og når vi ser hverandre i øyene så er jeg nesten på gråten hver gang :sad010:Heartred Jeg vet det er teit å tenke sånn, men jeg er sikker på min bestemor som gikk bort få dager før innsettet vårt har hjulpet oss :sad010Min bestemor gikk bort en søndag kveld, vi hadde innsett onsdag samme uka. Jeg testet positivt søndagen og tirsdagen var det begravelse for henne. Lørdagen samme uka som begravelse giftet jeg meg med mannen min, og bar på den fineste hemligheten. Alle gjestene i bryllupet vet hvor lang og tung reise vi har hatt og da jeg takket ham for alltid å stå støtt ved min side gjennom de siste tøffe årene så tror jeg ikke det var et tørt øye. Avsluttet videoen med et bilde av oss med «the best is yet to come», og da jeg laget den videoen så visste jeg jo ikke at jeg skulle være gravid da den ble vist. For en dag det var :Heartred

Postet dette bildet etter vi hadde fått vite at alt var bra etter UL og NIPT. Med tre tidligere spontanaborter følte jeg meg ikke sikker på at vi kom til å få et levende barn før hun lå i armene mine :Heartred

Husk at du har lov å kjenne på alle følelser, og hormonene gjør det ekstra tungt. Heier på dere :Heartred

Vedlegg

• IMG_6077.png
    IMG_6077.png
    2,8 MB · Visninger: 15
Jeg lurer litt på valg av de forskjellige blodfortynnende.. ser du også får fragmin @Daisybloom ; vet du hvorfor de har valgt det fremfor klexane for deg? Har lest at klexane itillegg har immundempende effekt og er gunstig mtp ivf.
Jeg vet ærlig talt ikke. Jeg spurte om valget, og legen mente at fragmin var det beste. Jeg spurte med tanke på albyl e, og da har jeg forstått at fragmin favner litt «bredere». Det var iallfall det de svarte uten at jeg fikk noen dypere forklaring. Jeg spurte ikke om klexane, fordi jeg visste ikke om alternativet :smiley-ashamed004 Men jeg spør om alle slike ting i portalen, og da svarer de i løpet av noen dager. Så hvis du har et konkret spørsmål så ville jeg tatt det der. Jeg skal gå på prednisolon i tillegg så da tenker jeg at det demper immunresponsen uansett. Du skal også det, ikke sant?

fix - 37 - B1 - Medicus - #2 (første hos Medicus)- Kort protokoll. Medisiner jeg vet foreløpig; gonal-f, gonapeptyl, fragmin, prednisolon - planlagt oppstart 10/1

Hadde første innsett i november (fryseforsøk) som endte i kjemisk. Har hatt en forferdelig år på OUS/riksen og vi valgte nå medicus for videre behandling. Skulle gjort mye for å spolt tilbake 2 år og stoppet oss selv fra å velge OUS/riksen. Bare den lille kontakten og timen vi har hatt til nå hos Medicus er som natt og dag. Føler vi er i trygge hender. Endelig. Desember har vært en tung mnd for oss, men vi ser virkelig fram til å starte på nytt allerede nå i januar.
Det er tøft det du og dere har stått i :Heartred Jeg kjenner jeg er så glad på dine vegne at du allerede føler deg bedre ivaretatt, og at du er klar for en ny runde. Dette er tøffe prosesser, fysisk og psykisk. Jeg håper dette nye året gir oss det vi ønsker oss aller mest- akkurat nå virker det helt uvirkelig at jeg skal oppleve graviditet og liten baby:bag:

Back
Topp