Hjemme vs jobbe

MICAmor skrev:
Tja,jeg har jo vært hjemmeværende husmor i 19 år nå... Går helt greit det altså.
JA,jeg blir minstepensjonist - og så da? Jeg har betalt ned alt av lån,og har også en liten sparekonto. Jeg tar ansvaret for min egen alderdom,og har tenkt til å bli gammel ,rik og lykkelig.
MEN,hadde jeg ikke hatt vissheten om at jeg ville ha økonomi til det,så hadde jeg nok også jobbet, for å leve av kunn minstepensjon er ikke enkelt!
 (Nei,jeg er ikke avhengig av min mann økonomisk ,kun følelsesmessig ;-D )

Det har jeg og. Snakker jo om minstepensjonister som om man har 5000 kroner i måneden.

smash skrev:
Helt enig med HI!
Jeg går hjemme (eller er sykemeldt 80% da, men før det jobbet jeg bare 1-2 dager i uken)
Men hadde jeg vært frisk, hadde drømmen vært å jobbe 3 dager i uken.

Skjønner ikke hvordan noen kan være negative til de som prioriterer familien sin, fremfor karriere.

Så de som jobber kan ikke prioritere familie?

Miss Fat skrev:

Hinode skrev:

Jeg gidder ikke bli minstepensjonist. Jeg vil ha økonomi og mulighet til å reise, gjøre og oppleve ting når jeg blir gammel. Og det får man ikke av å være husmor. 

Jeg vil ha utfordringer. Jeg synes ikke middag nr x, klesvask nr y og husvask nr z er utfordrende og spennende. Hvertfall ikke på dag hundreogørtogførti. Jeg vil bruke hodet, oppleve nye ting, lære ting, møte folk, osv. Å følge opp Jr er selvsagt spennende, men ser at både jeg og han trenger impulser utenfra. Permisjonen var kjempedeilig, men etter ett år var både jeg og JR kjempeklar for å komme oss ut å oppleve nye ting. Han som jeg begynte å kjede seg hjemme. Jeg kunne selvsagt tenkt meg å jobbe litt redusert noen år mens Jr er på sitt minste, men å slutte å jobbe og la meg bli forsørget av en mann eller samfunnet? Nei. 

I tillegg vil jeg ha en noenlunde ubekymret økonomi, og en økonomi som kan bære en ferietur i ny og ne. 

Man kan jo ha nedbetalt alt av lån og ha spart opp endel penger og likevel kunne "leve livet" som minstepensjonist.

Det er jo selvsagt en mulighet, men met er ikke så lett å skape egne verdier når man ikke har inntekt. Hvor kommer pengene du skal spare fra? Fra mannen? Jobber man ikke har man ikke inntekt som gir spesielt mye mulighet for å spare. Og å gjøre seg så totalt avhenging av en annen person, er skummelt (synes jeg.). Dessuten kan man jo faktisk nedbetale lån og spare opp penger når man jobber også, mye lettere enn når man ikke jobber. Så da kan man jo gjøre enda litt mer ut av pensjonstida. 

Har et nylig eksempel fra nær familie, ei dame som jobba veldig redusert fordi hennes mann hadde en god og stabil økonomi som bedriftleder. De hadde et "trygt" ekteskap, vært gift i over 20 år, hadde masse verdier i både nedbetalt hus og eierskap i bedrifter og hun følte i aller høyeste grad at både nåtid og framtid så lys ut økonomisk. Så ba mannen om skillsmisse... Og derfra å ut ble det jo vanskelig, for det meste av verdier sto jo på mannen. Han som jobbet, han som betalte, og det kunne han jo bevise. Og ikke hadde hun tjent seg opp videre med pensjon heller. Så der satt hun da, ei godt voksen dame, uten den økonomiske tryggheten man gjerne har når man blir godt voksen, fordi hun hadde valgt å være endel hjemme å stole på at mannen fiksa.. 

Jeg har desverre en kronisk sykdom.. måtte ty til uføre nå.. og det synes jeg er skummelt.. tenker på pensjonen min.. blir ikke rare greiene når jeg blir gammel..

Skulle heller gjerne ha jobbet 100%.. enn 30% som jeg nå klarer.. blir ikke noe særlig å hente når jeg går av med pensjon.. man må tenke litt sånn også;)

Er også godt å ikke jobbe 100%.. Det har jeg ikke gjort siden 2003.. Hadde nok helt fint klart å være 100% hjemmeværende;) Dagene går.. og mye å gjøre selv om man har fri fra jobben..men pga det sosiale så vil jeg gjerne jobbe litt;) Samt at jeg tror det er godt for sykdommen min også.. sånn depresjonsmessig..

Og.. nå som alenemamma.. hadde jeg aldri i verden klart å jobbe 100%.. sånn tidsmessig.. barnehagen åpner ikke før kl 0730.. rekker ikke da å være på jobben til 08.. også stenger den kl 17.. så hadde ikke hatt noen mulighet for å jobbe inn minustiden på morningen heller..

Så godt at jeg ikke jobber 100%;)

Så enig med deg :))Har vært husmor i 1,5 år før jeg måtte ut i jobb igjen. Men da i deltid og det fungerer fint nå ihvertfall.
Men ja hva er galt med og ville gå hjemme? med barna?  ser ikke noe galt i det

Jafseslafsaslappfis skrev:
litt inspirert av en annen tråd, der noen sa at unge friske mennesker burde jobbe mer enn 50% og ha barna i barnehage. Hva er så galt med å være hjemme egentlig?
Hvis jeg kunne velge, skulle jeg vært husmor, men så er det sånn at dagens samfunn krever at begge parter jobber, desverre sier jeg! jeg pleier å si at jeg tror jeg er født i feil tid skulle gjerne vært mor på 50-tallet hvor dama gikk hjemme, og gubben jobbet sikkert gammeldags tenking, og langt fra "riktig" i dagens likestillingssamfunn, men syntes det er så dumt å ikke ha valget jeg da.. Kunne nok tenke meg å jobbe litt, men ikke 100% stilling, det tror jeg ikke jeg vil når jeg er ferdig utdannet heller, men vi har kanskje ikke noe valg.. ikke rart folk blir syke i dag vettu, med alt stresset og maset med karriere,hjem og familie...

Jeg har ikke lest alle 5 sidene, men kan svare for meg selv... Jeg ville aldri gått hjemme. Jeg har valgt en utdannelse som har gitt meg en kjempespennende jobb med karrieremuligheter og en god lønn som gir oss en trygg økonomi. Jeg hadde følt at jeg hadde "levd på" samboeren min hvis jeg gikk hjemme. Hadde savnet det sosiale med kollegene og det å få utfordret meg selv intellektuelt i hverdagen. Som noen andre også nevnte tenker jeg også mye på det å spare seg opp pensjon. Ja, det er kjedelig å tenke på når man er 20-30 år, men det er en kjennsgjerning at det er kvinner i deltidsstillinger/hjemmeværende som blir "tapere" når de pensjoneres.

Allikevel ser jeg på ingen måte ned på de som tenker helt annerledes. Så lenge man har tenkt over konsekvensene og familiene er enige, så er det vel bare flott at man vil dedikere livet sitt til hus og barn - så lenge man er lykkelig med det selv.

LillianneLie skrev:

Fru H skrev:
Jeg tenker egentlig at man i dag ofte har muligheten til å velge mer enn man egentlig tror. 
Mennesker i dag er utrolig opptatt av å ha god råd, dyrt hus, dyr bil, kunne spise ute ofte, dra på dyre ferier osv, for ALLE gjør jo det. Mange er opptatt av den statusen ved å vise at man har nok penger. 
Jeg tror endel kunne redusert mye av forbruket sitt og faktisk kunnet gå mer hjemme enn man gjør i dag, om det er det man ønsker. 

sant nok:) jeg vil gjerne ha eget hus med hage, og ikke leie resten av livet over en bensinstasjon liksom..men uteom det trenger jeg ikke så veldig mye:) men for å få hus i dag, må man jobbe jobbe jobbe

Jeg ser heller ikke at man har noe særlig valg idag, om man vil kjøpe eget hus fks. Men det er jo bare sånn det er, desssverre. Tror det er et fåtall, hvertfall av de som har begynt på null, som kan være hjemmeværende med unger, mens bare mannen jobber. Prisene er jo sinnsyke blitt!

Og i tillegg kommer alt annet! Om man velger å leve på et minimum i forhold til å aldri dra noe sted i ferier, spise billig mat, bare kjøpe klær på salg osv osv, er det så sinnsykt mange utgifter man ikke kommer utenom uansett.

nei, man får finne seg en rik mann:p hehe... men det er det jeg mener, synd det ska være sånn at hvis man faktisk går mot strømmen da, så må man leve på et minimum, kjedelig.. men ja sånn er det blitt

Sånn erdet blitt? skjønner ikke hvordan du tenker? klart man må jobbe å tjene penger til livets opphold. Det har da aldri vært noe annerledes! Jeg synes mange holdninger her inne speiler hvor bortskjemt vi har blitt! "Jeg ønsker å gå hjemme fordi jeg har lyst"...Kaffebesøk å kozkoz liksom.. Funker ikke sånn,har det aldri gjort!

Miss Fat skrev:

MICAmor skrev:
Tja,jeg har jo vært hjemmeværende husmor i 19 år nå... Går helt greit det altså.
JA,jeg blir minstepensjonist - og så da? Jeg har betalt ned alt av lån,og har også en liten sparekonto. Jeg tar ansvaret for min egen alderdom,og har tenkt til å bli gammel ,rik og lykkelig.
MEN,hadde jeg ikke hatt vissheten om at jeg ville ha økonomi til det,så hadde jeg nok også jobbet, for å leve av kunn minstepensjon er ikke enkelt!
 (Nei,jeg er ikke avhengig av min mann økonomisk ,kun følelsesmessig ;-D )

Det har jeg og. Snakker jo om minstepensjonister som om man har 5000 kroner i måneden.

Nemlig. Jeg eier eget hus,egen hytte på fjellet og er 100% gjeldsfri! Huset er nybygget - ferdigstilt for to uker siden, og hytta vår var ferdig bygget i 2005/2006 - og ligger i ett attraktivt skiomeråde ved Lillehammer. Hus og hytte er gode sparebøsser egentlig - i tillegg til at det er utrolig kjekt å ha ;-) .

Og for å presisere - dette er mitt tinglyste særeie,alt sammen!

Kan jeg bare spør, for det må ha gått meg hus forbi - hvem er det som har sagt at staten skal finansiere de som er hjemmeværende? Har man ikke to inntekter i en familie, så lever man deretter. Man får jo ikke stønader av den grunn! Er vel ingen som har foreslått det, så hvorfor nevnes det i det hele tatt?

Og selv om man aldri har fått penger lagt i hendene, har verden (deler av den hvertfall) aldri vært så materialistisk!
Men sett vekk fra den materialistiske delen - som jeg nevnte lenger oppe i tråden er det ikke bare snakk om ting man velger å kjøpe fordi man fikk lyst på det, mange utgifter kommer man ikke vekk i fra idag. Og det blir bare mer...

Et vesentlig poeng i tråden var vel også at man ofte føler seg sett ned på om man er hjemmeværende, og at det forventes av en å begynne i jobb igjen når ungen er 10 mndr gammel. Vi må ha forståelse for at folk velger ulikt!

heidu skrev:

LillianneLie skrev:

Fru H skrev:
Jeg tenker egentlig at man i dag ofte har muligheten til å velge mer enn man egentlig tror. 
Mennesker i dag er utrolig opptatt av å ha god råd, dyrt hus, dyr bil, kunne spise ute ofte, dra på dyre ferier osv, for ALLE gjør jo det. Mange er opptatt av den statusen ved å vise at man har nok penger. 
Jeg tror endel kunne redusert mye av forbruket sitt og faktisk kunnet gå mer hjemme enn man gjør i dag, om det er det man ønsker. 

sant nok:) jeg vil gjerne ha eget hus med hage, og ikke leie resten av livet over en bensinstasjon liksom..men uteom det trenger jeg ikke så veldig mye:) men for å få hus i dag, må man jobbe jobbe jobbe

Jeg ser heller ikke at man har noe særlig valg idag, om man vil kjøpe eget hus fks. Men det er jo bare sånn det er, desssverre. Tror det er et fåtall, hvertfall av de som har begynt på null, som kan være hjemmeværende med unger, mens bare mannen jobber. Prisene er jo sinnsyke blitt!

Og i tillegg kommer alt annet! Om man velger å leve på et minimum i forhold til å aldri dra noe sted i ferier, spise billig mat, bare kjøpe klær på salg osv osv, er det så sinnsykt mange utgifter man ikke kommer utenom uansett.

nei, man får finne seg en rik mann:p hehe... men det er det jeg mener, synd det ska være sånn at hvis man faktisk går mot strømmen da, så må man leve på et minimum, kjedelig.. men ja sånn er det blitt

Sånn erdet blitt? skjønner ikke hvordan du tenker? klart man må jobbe å tjene penger til livets opphold. Det har da aldri vært noe annerledes! Jeg synes mange holdninger her inne speiler hvor bortskjemt vi har blitt! "Jeg ønsker å gå hjemme fordi jeg har lyst"...Kaffebesøk å kozkoz liksom.. Funker ikke sånn,har det aldri gjort!

at man blir sett ned på hvis man går mot strømmen,JA! er absolutt ikke bortskjemt bare fordi jeg ønsker noe annet enn deg vettu;) er ikke bare snakk om "kozkoz", det er noe du finner på i hodet ditt selv tydeligvis, for jeg har ikke sagt at det å gå hjemme bare er det..og hvorfor skal man ikke gå hjemme fordi man har lyst?? er da ingen bedre grunn enn det! man velger selv hva man har lyst til. bare synd ting ikke går rundt da, men sånn er det jo

Almyrida81 skrev:

smash skrev:
Helt enig med HI!
Jeg går hjemme (eller er sykemeldt 80% da, men før det jobbet jeg bare 1-2 dager i uken)
Men hadde jeg vært frisk, hadde drømmen vært å jobbe 3 dager i uken.

Skjønner ikke hvordan noen kan være negative til de som prioriterer familien sin, fremfor karriere.

Så de som jobber kan ikke prioritere familie?

Ikke det jeg sier i det hele tatt.... Men mange som jobber ser ned på de som prioriterer familien, fremfor å jobbe masse, tjene penger,dra på dyre ferier osv.
Ikke noe negativt om de som jobber i det hele tatt!

LillianneLie skrev:
Kan jeg bare spør, for det må ha gått meg hus forbi - hvem er det som har sagt at staten skal finansiere de som er hjemmeværende? Er vel ingen som har foreslått det, så hvorfor nevnes det i det hele tatt?

Og selv om man aldri har fått penger lagt i hendene, har verden (deler av den hvertfall) aldri vært så materialistisk!
Men sett vekk fra den materialistiske delen - som jeg nevnte lenger oppe i tråden er det ikke bare snakk om ting man velger å kjøpe fordi man fikk lyst på det, mange utgifter kommer man ikke vekk i fra idag. Og det blir bare mer...

Et vesentlig poeng i tråden var vel også at man ofte føler seg sett ned på om man er hjemmeværende, og at det forventes av en å begynne i jobb igjen når ungen er 10 mndr gammel. Vi må ha forståelse for at folk velger ulikt!

Svæært mange av dem som går hjemme år etter år er sykmeldt iflere perioder, sånn opplever jeg det rundt meg her iallefall...(da betaler vel staten) Jeg ser ikke ned på noen. Men jeg må si jeg synes det er litt spesielt når folk er sykemeldte og har en meeeget aktiv fritid..(vet jeg blir halshugd nå assa) 

heidu skrev:

LillianneLie skrev:

Fru H skrev:

at man blir sett ned på hvis man går mot strømmen,JA! er absolutt ikke bortskjemt bare fordi jeg ønsker noe annet enn deg vettu;) er ikke bare snakk om "kozkoz", det er noe du finner på i hodet ditt selv tydeligvis, for jeg har ikke sagt at det å gå hjemme bare er det..og hvorfor skal man ikke gå hjemme fordi man har lyst?? er da ingen bedre grunn enn det! man velger selv hva man har lyst til. bare synd ting ikke går rundt da, men sånn er det jo

Ja, sånn er det :-)) å glad er jeg for det!

heidu skrev:

LillianneLie skrev:
Kan jeg bare spør, for det må ha gått meg hus forbi - hvem er det som har sagt at staten skal finansiere de som er hjemmeværende? Er vel ingen som har foreslått det, så hvorfor nevnes det i det hele tatt?

Svæært mange av dem som går hjemme år etter år er sykmeldt iflere perioder, sånn opplever jeg det rundt meg her iallefall...(da betaler vel staten) Jeg ser ikke ned på noen. Men jeg må si jeg synes det er litt spesielt når folk er sykemeldte og har en meeeget aktiv fritid..(vet jeg blir halshugd nå assa) 

Jeg er 80% sykemeldt, og er så aktiv som jeg klarer...
Fordi jeg MÅ, og det er det som gjør at jeg klarer meg...
Aktiv som i å gå turer og sånn. Jobbe klarer jeg ikke, da det er mye løfting og tungt arbeid.
Ingen som sier at sykemeldte må ligge på sofaen 24 timer i døgnet.

LillianneLie skrev:
Kan jeg bare spør, for det må ha gått meg hus forbi - hvem er det som har sagt at staten skal finansiere de som er hjemmeværende? Har man ikke to inntekter i en familie, så lever man deretter. Man får jo ikke stønader av den grunn! Er vel ingen som har foreslått det, så hvorfor nevnes det i det hele tatt?

amen!

heidu skrev:

LillianneLie skrev:

nå kan det jo være hundre forskjellige grunner til at folk er det da..psykiske ting for eksempel, og da skal man ikke bure seg inne,men komme seg ut!! glad jeg ikke har kollegaer som tenker sånn, det er nemlig fryktelig ubehagelig for de det gjelder.. man har ikke rett på å vite hvorfor en er sykemeldt, og kan derfor ikke uttale seg om "at det er spesielt at de er utenfor døra"-opplegg...

heidu skrev:

LillianneLie skrev:

nå kan det jo være hundre forskjellige grunner til at folk er det da..psykiske ting for eksempel, og da skal man ikke bure seg inne,men komme seg ut!! glad jeg ikke har kollegaer som tenker sånn, det er nemlig fryktelig ubehagelig for de det gjelder.. man har ikke rett på å vite hvorfor en er sykemeldt, og kan derfor ikke uttale seg om "at det er spesielt at de er utenfor døra"-opplegg...

Hakke sagt det er spesielt de er utenfor døra.. Men jeg synes det er spesielt om man har masse prosjekter på gang i form at håndarbeid eller andre ting..

heidu skrev:

LillianneLie skrev:

Helt enig med jafseslafse her! Jeg er midt oppi masse greier nå, jobben trodde meg ikke, enda jeg går til behandlinger, leger, fått diagnose ++
Så det endte med at jeg sa opp jobben min! Det er helt grusomt å gå med sånne smerter hver dag, og ikke bli trodd...
Har heldigvis 2 jobber da!

heidu skrev:

LillianneLie skrev:

Ja, jeg kan til dels være enig der! OM det så er tilfellet at man er hjemme bare fordi man kan. Menjeg velger hvertfall å tro at mange, sikkert de fleste, er sykemeldte fordi det er nødvendig!

I denne tråden tenker jeg på de som har tatt et valg om å være hjemmeværende med barna. De får jo ingenting av staten (med unntak av gratis legehjelp ++++, og det er selvfølgelig ikke ingenting, men du skjønner).

Pearl skrev:
Dette er misforstått nostalgi.. Tror ingen egentlig ville levd på 50 tallet for da var man virkelig HUSmødre og mesteparten av tida gikk med til å ta seg av huset.. Ingen støvsugere, vaskemaskiner, tørketromler etc, klær måtte vaskes for hånd og henges opp osv.. Tror virkelig ikke bestemødrene våre brukte tida si til litt husarbeid og så barnepass og "møtte de andre i gata" over kaffe eller på kafe... Standarden på husene var mye lavere, mannen jobbet mye for å dekke utgiftene og ytelsene fra staten var i stor grad ikke tilstede..

Det dere EGENTLIG vil ha er dagens moderne hjelpemidler, likestilling med mannen (og glemmer da at det var våre bestemødre og mødre som kjempet fram denne rettigheten), "kos" med barna og kafeturer med venninner... Fine hus/leiligheter og biler skal man ha og pene barn i ordentlig og fint tøy...

Vi har NULL grunnlag for å forstå hverdagslivet på 50 tallet for vi lever i en annen verden der vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, tørketromler, elektrisk oppvarming, støvsugere etc etc er dagligdags.. Det forventes at mannen hjelper til hjemme med hus og barn, og vi kvinner har like rettigheter som menn i arbeidslivet..

Man HAR jo valgmuligheten i dag - det er ingen som tvinger dere ut i jobb!! Men mange "må" jo jobbe for å dekke huslån, billån,mat, strøm, forbruk etc etc.. Nei, man MÅ faktisk ikke det.. Man VELGER å ta et stort huslån, å bo i en stor by, å kjøpe stor nyere bil, å ha høyt forbruk etc... Man kan velge annerledes, flytte til et lite sted med billigere huspriser, ha en gammel billig bil, kutte kraftig i forbruket etc...

Sorry, men jeg synes ikke synd på dere.. Samfunnet trenger arbeidskraft og om man "melder seg ut" og ikke jobber så får man værsågod finansiere det selv og ta de konsekvensene i forhold til levesett det innebærer selv...

Tror også det er misforstått nostalgi

Back
Topp