Jeg er absollutt ikke noe særlig husmorsemne, det skal jeg være den første til å innrømme. Jeg vasker ikke gulv hver dag, jeg vasker klær når jeg må og jeg bruker tørketrommel til den store gullmedaljen. Jeg lager mat, men ikke noe jeg ville servert Hellstrøm. Skapene mine er fyllt med Toro... osv osv. Men jeg kunne gjærne vært hjemmeværende! Uten problem! Det oppdaget jeg da jeg var i permisjon! 50-tallshusmor derimot, det hadde nok ikke passet meg.
Jeg har jobbet siden jeg var 13 år, så for meg har det alltid vært naturlig å jobbe. Første gang jeg ikke jobbet var faktisk da jeg var i permisjon. Det var nydelig! Nå har jeg i løpet av livet vært med på en del: jeg har jobbet, jeg har studert, jeg har reist jorda rundt, jeg har bodd flere år i utlandet, jeg har bodd for meg selv, jeg har klart meg alene, jeg har vært opptatt av karriere. Da jeg fikk barn var plutselig ikke karriere så viktig for meg lenger. Jeg syns det var flott å være hjemme med barn. Og som sagt, jeg skulle gjerne vært hjemme veldig mye lenger. Men så er det en gang sånn at jeg/vi har valgt å prioritere å bo i et fint hus, ha to biler, dra på ferie når vi har lyst til det, kjøpe den maten og de klærne/tingene vi har lyst på osv osv. Det betyr at jeg må jobbe. Et valg vi har tatt. Jeg jobber fremdeles i den samme jobben, men er veldig bevisst på at jeg jobber for lønn, jeg jager ikke lenger karrierestigen. Work-to-live-mentalitet istedenfor live-to-work hvis du skjønner forskjellen.
Vi kunne valgt annerledes. Det har jeg ei venninne som har gjort. De solgte det store, fine huset sitt på ca 200 kvm, og flyttet (med to barn) til en leilighet (4mannsbolig) på 60kvm. De har pusset opp nesten hele leiligheten med møbler fra loppemarked og gi-bort-annonser på finn.no (absolutt ikke noe galt i dette, vil bare illustrere pengeforbruket her!). De solgte den ene bilen sin, og feriene blir tilbragt i en gammel campingvogn som de også har pusset opp selv. De har valgt det slik, for at hun skal kunne være hjemme med barna. Hun har innimellom jobbet deltid 1-2 dager i uken, men det har vært helt på hennes premisser. De trives kjempe godt i denne hverdagen, og er kjempe glad for valget de tok. Så ja, det er fullt mulig å få det til, men man må da prioritere der etter! Som sagt, jeg hadde elsket å gå hjemme, men vi har selv valgt en livsstil som ikke tillater dette. Våre egne valg og prioriteringer.
Når alt dette er sagt, så må jeg også si at jeg er veldig glad i velferdsstaten Norge! Vi har det mye bedre enn noen andre i hele verden, og vi har det veldig mye bedre enn vi hadde det på 50-tallet! En av årsakene til dette er nettopp at vi jobber og betaler skatt. Folk må for min del gjerne gå hjemme (jeg ser ikke ned på noen som bevisst velger det), men det er så altfor mange som mener at staten på ett eller annet vis burde finansiere det, og DET blir for meg helt feil!