Har du ekte pels?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Har en pelskåpe som er arva. Skal ikke kaste den

Nei.
Ekte pels styrer jeg unna!

Har Canada Goose jakke. Og av tråden her ser det nærmest ut som at jeg er en av to, selv om det florerer av det i bybildet. Tror neppe tråden her er er representativ for faktisk status, og at mange vegrer seg for å "innrømme" at de har klær av ekte dun og pels.

Vi har mye ullklær, og vi har dunputer og dyner. Om jeg skulle kjøpt meg klær med pels ville jeg helt klart valgt norsk pelsdyrnæring.

Jeg har vært på noen pelsdyrfarmer i Norge, og kyllingproduksjon/eggproduksjon er jammen meg langt ifra noe bedre. Flere av dyrene kunne løftes ut og koses med. Håper alle som skriker så høyt om pelsdyrnæringen boikoter egg og kylling også.
Hovedforskjellen slik jeg ser det, er at mat må man ha for å leve. Pels trenger man ikke med mindre man er polfarer eller lignende. Men syns det er stor forskjell på pels der dyret uansett er død/hele dyret blir brukt/dyr som blir skutt i det fri for å regulere bestanden og dyr som blir avlet opp kun for pelsens del.
Er klart det finnes pelsbonder som er ok mennesker og behandler dyrene bra. Men om de er flertallet, det sliter jeg igrunnen veldig med å tro. Er jo bare noen få år siden den dokumentaren gikk, der de gikk undercover på helt vanlige pelsgårder. Og man hører jo om saker hele tiden.
Selv får vi egg fra svigerfar som har høner i hagen, eller prøver å kjøpe økologisk. Har også vært inne i flere store gårder der de aler opp kyllinger for matproduksjon, men har aldri blitt avskremt av det. Og stressede dyr gir dårlig kjøttkvalitet har jeg hørt, så velger å tro at de fleste bønder behandler dyrene så godt de kan ut ifra hvor tragisk lite de tjener på det.

Har Canada Goose jakke. Og av tråden her ser det nærmest ut som at jeg er en av to, selv om det florerer av det i bybildet. Tror neppe tråden her er er representativ for faktisk status, og at mange vegrer seg for å "innrømme" at de har klær av ekte dun og pels.

Jeg har hatt goosejakke selv ;) har nå pajar, og ingen problemer med å innrømme det ☺️ jeg startet denne tråden for å se hva folk sier, for syns det er mange som legger ut linker til stygge videoklipp og viser sin avsky, sier tydelig NEI til pels osv men alikevel har dun i jakken eller dyna hjemme, bruker ull på barna sine osv osv. Så da tenker jeg at om de tror noe er "greit" men alikevel bruker andre ting som kan være like ille så har mange missforstått en del. Jeg tenker også at mange av disse klippene som florerer på nett er resultater av motkampanjer mot pels ikke nødvendigvis et bilde på hva som faktisk stemmer. Mange av jakke, pels og dunprodusentene bruker godkjente og ok metoder for å produsere pels og dun. Og som du sier, det er mange i bybildet som har en jakke med pels på så jeg lurer på hvor alle de som viser sin avsky "gjemmer" seg.

Jeg har kastet pelskanten fra jakken min og dressen til ungen. Tar dem bestandig av, men det går mest på at jeg syns det er upraktisk. Pelsen blir jo våt og ekkel og sperrer for synet når man har hetta på.

Edit: var ikke ekte pels, altså. :p

Ser den... her har minste miniature jakke med pels (tror den er ekte) og hun syns den er god å kose på :p syns ikke den blir våt og ekkel heller... men nå har vi ikke vørt ute i skikkelig ruskevær enda heller da

Hovedforskjellen slik jeg ser det, er at mat må man ha for å leve. Pels trenger man ikke med mindre man er polfarer eller lignende. Men syns det er stor forskjell på pels der dyret uansett er død/hele dyret blir brukt/dyr som blir skutt i det fri for å regulere bestanden og dyr som blir avlet opp kun for pelsens del.
Er klart det finnes pelsbonder som er ok mennesker og behandler dyrene bra. Men om de er flertallet, det sliter jeg igrunnen veldig med å tro. Er jo bare noen få år siden den dokumentaren gikk, der de gikk undercover på helt vanlige pelsgårder. Og man hører jo om saker hele tiden.
Selv får vi egg fra svigerfar som har høner i hagen, eller prøver å kjøpe økologisk. Har også vært inne i flere store gårder der de aler opp kyllinger for matproduksjon, men har aldri blitt avskremt av det. Og stressede dyr gir dårlig kjøttkvalitet har jeg hørt, så velger å tro at de fleste bønder behandler dyrene så godt de kan ut ifra hvor tragisk lite de tjener på det.

Man må ikke ha egg og kylling for å overleve.

Jeg sier ikke at all pelsdyrnæring er bra, og det er stort rom for forbedringer. Likevel syns jeg det er fascinerende at en del drar all pelsdyrnæring under samme kam, mens de koser seg med kylling og egg fra prior og er helt ukritiske til det.

Jeg syns det er flott at en del har muligheten til å kjøpe gårdsegg, men majoriteten kjøper vel på butikken.

Jeg har hatt goosejakke selv ;) har nå pajar, og ingen problemer med å innrømme det ☺️ jeg startet denne tråden for å se hva folk sier, for syns det er mange som legger ut linker til stygge videoklipp og viser sin avsky, sier tydelig NEI til pels osv men alikevel har dun i jakken eller dyna hjemme, bruker ull på barna sine osv osv. Så da tenker jeg at om de tror noe er "greit" men alikevel bruker andre ting som kan være like ille så har mange missforstått en del. Jeg tenker også at mange av disse klippene som florerer på nett er resultater av motkampanjer mot pels ikke nødvendigvis et bilde på hva som faktisk stemmer. Mange av jakke, pels og dunprodusentene bruker godkjente og ok metoder for å produsere pels og dun. Og som du sier, det er mange i bybildet som har en jakke med pels på så jeg lurer på hvor alle de som viser sin avsky "gjemmer" seg.

Og jeg tilføyer at folk er helt ukritiske til egg og kyllingproduksjon, men avskyr all pelsdyrnæring ;)

Og jeg tilføyer at folk er helt ukritiske til egg og kyllingproduksjon, men avskyr all pelsdyrnæring ;)

Takk! Det glemte jeg å nevne.... ikke bare egg og kylling nødvendigvis heller, men kjøtt også. Kan vi garantere for hvordan grisen som ble til svinefile hadde det før den døde? Mye av kjøttet kommer ikke fra norge heller så det å si at det i norge er jevnt over bra hjelper lite :(

Nei, jeg synes ikke noe om å gå rundt med huden til et annet dyr når jeg ikke må, og særlig ikke når jeg vet hvordan det dyret har hatt det.

Jeg gjør det jeg kan for å endre matnæringen, fordi ei heller Norge er flinke nok på dyrehold.
Sauer, griser, kyllinger, kuer.. Ingen av disse dyrene har det bra, og staten fôrer oppunder med subsidier og godtar/kommer med unnskyldninger tynne som papir.

Næringskjeden får vi ikke gjort noe med, men vi kan gjøre en mye bedre jobb med å respektere den, og holde den i balanse, enn å bruke 1000 ganger mer enn vi gir..
Planeten kan bestå betraktelig mye lenger om alle gjør en innsats.

Alltid like interessant å se noen forsvare én type mishandling med en annen, eller som skal rettferdiggjøre tortur med argumenter som;
"Jeg har pels, men du spiser faen meg kylling!" "Det finnes pelsfarmer som er verre enn i Norge!"
"De har det ikke sååå ille.."
Jo, de fleste ville (og mange tamme) dyr i fangenskap har det ille. Ingen dyr er "laget" for å være i fangenskap, og det tar vanvittig mange generasjoner før man får avlet vekk instinktene til et dyr.
Uansett er det ikke naturlig for noe dyr å være innestengt et sted og bli brukt som melkemaskin, eller bli kunstig inseminert, bli tvunget til å opptre etc.

Det vil ta tid å bedre dyreholdet vårt, og vi kan ikke bare slippe ut samtlige dyr fra fangenskap og ut i det fri, men vi kan finne nye løsninger, og etterhvert kunne avvikle mang en næring der dyrene kun blir sett på som objekter som kan brukes til vår egen vinning.

Alltid like interessant å se noen forsvare én type mishandling med en annen, eller som skal rettferdiggjøre tortur med argumenter som;
"Jeg har pels, men du spiser faen meg kylling!" "Det finnes pelsfarmer som er verre enn i Norge!"
Jo, de fleste ville (og mange tamme) dyr i fangenskap har det ille. Ingen dyr er "laget" for å være i fangenskap, og det tar vanvittig mange generasjoner før man får avlet vekk instinktene til et dyr.
Uansett er det ikke naturlig for noe dyr å være innestengt et sted og bli brukt som melkemaskin, eller bli kunstig inseminert, bli tvunget til å opptre etc.

Det vil ta tid å bedre dyreholdet vårt, og vi kan ikke bare slippe ut samtlige dyr fra fangenskap og ut i det fri, men vi kan finne nye løsninger, og etterhvert kunne avvikle mang en næring der dyrene kun blir sett på som objekter som kan brukes til vår egen vinning.

Nå er jeg usikker på om det var mitt innlegg du mente, men jeg svarer deg likevel.

jeg har ikke forsvart noen form for misshandling, jeg syns det er forferdelig men mitt poeng er at det skjer i mye større grad enn mange tror, så om man tar et standpunkt om å ikke bruke pels men alikevel spiser gåselever og bruker dunjakke så er man litt på villspor etter min mening.

Jeg har både pelshette, ullklær og jeg spiser kylling, ikke alltid økologisk heller. Så er på langt nær et godt eksempel. Men jeg prøver å lese meg opp, undersøke produktene jeg kjøper, jeg styrer bevisst unna videoklipp spredd på nett for disse er i hovedsak ment for å skremme og skape avsky, ikke nødvendigvis å opplyse forbrukerne, det er også sjeldent man ser dokumentasjon på hvor disse klippene er fra og at de kan direkte kobles til et merke eller produkt.

Jeg tenker også at disse jakkene, om man skal ta de som eksempel ikke er så ille i seg selv men at piratindustrien er skummel, av alle som går med goosejakker kan man anta at halvparten har en piratkopi, laget i kina. Antageligvis fra et stygt pelsmarked uten respekt for dyrene.

Jo det er faktisk like ille noen steder jo, sauene blir barbert på en helt forferdelig måte. Noen får også knekkt bena mens ulla dras av for å få med mest mulig ull.

Dette må være ekstreme tilfeller! Vi bor på gård, og er mange gårder i området, og alle som driver med sau/geit for ullen driver så dyrevennlig som er mulig, ingen ting i nærheten av det du beskriver og vil tro at d er d som er normen og ikkje unntalet...

Har ikke pels, men ingenting i mot det. Er selvfølgelig opptatt av at dyr skal ha det bra mens de lever, det er fullt mulig at noe regelverk i oppdrettet burde vært endret, men er ikke for avvikling.

Man må ikke ha egg og kylling for å overleve.

Jeg sier ikke at all pelsdyrnæring er bra, og det er stort rom for forbedringer. Likevel syns jeg det er fascinerende at en del drar all pelsdyrnæring under samme kam, mens de koser seg med kylling og egg fra prior og er helt ukritiske til det.

Jeg syns det er flott at en del har muligheten til å kjøpe gårdsegg, men majoriteten kjøper vel på butikken.
Er enig med deg i at omtrent alt av dyredrift har rom for forbedring. Samtidig syns jeg man skal få "lov" å spise både kylling og egg OG være imot pelsdyrindustrien på samme tid. Man kan ikke redde verden alene, men dersom alle bare hadde gjort minimalt med innsats, kunne verden vært litt bedre.
Jeg bruker tøybleier. Hovedsakelig av miljøhensyn. Samtidig skal jeg nå i helga på min andre storbyferie i år - MED fly.
Jeg kildesorterer. Vi har også 2 biler i daglig drift.
Værsågod, litt mer for dere å bli fascinert av. :p ;)

Har ikke pels, men ingenting i mot det. Er selvfølgelig opptatt av at dyr skal ha det bra mens de lever, det er fullt mulig at noe regelverk i oppdrettet burde vært endret, men er ikke for avvikling.

Et vilt dyr har det ikke bra i fangenskap, uansett hvordan reglene er. :/

Er enig med deg i at omtrent alt av dyredrift har rom for forbedring. Samtidig syns jeg man skal få "lov" å spise både kylling og egg OG være imot pelsdyrindustrien på samme tid. Man kan ikke redde verden alene, men dersom alle bare hadde gjort minimalt med innsats, kunne verden vært litt bedre.
Jeg bruker tøybleier. Hovedsakelig av miljøhensyn. Samtidig skal jeg nå i helga på min andre storbyferie i år - MED fly.
Jeg kildesorterer. Vi har også 2 biler i daglig drift.
Værsågod, litt mer for dere å bli fascinert av. :p ;)

Jeg får inntrykk av at kylling og eggproduksjon ikke prates like mye om fordi folk vil ha det og har større behov for det enn pels. Derfor sammenligningen. Jeg tror kyllingwok eggproduksjon dysses ned, og mange er nok ikke klar over h ordna det skjer. Døde kyllinger plukkes stadig vekk de første dagene, de overfores så de vokser mye fortere enn normalt. Få som skriker like høyt om det, og jeg lurer bare på hvorfor.
Når det er sagt, jeg spiser både egg og kylling ;)

Ingen i min omgangskrwts har jakke med ekte pels faktisk
Heller ingen på jobb

Så utrolig enig med deg

Back
Topp