Har du ekte pels?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Så en sånn video på vg tror jeg gang hvor de viste hvordan de kaninene ble behandla, de blei flådd levende, skrek og hylte. Så helt forferdelig ut. Men er jo ikke sikkert alle blir behandlet sånn

Man skal ikke flå kaninen nei. Den skal klippes, og veldig nøye også slik at man ikke ødelegger pelsen. Det er presisjonsarbeid. Kaninene må håndteres godt slik at de lærer seg å sitte rolige, og Angora er nok en rolig rase også, og så avler man på dyr som både oppfører seg bra og som har god pels. I tillegg må man være nøye med levemiljøet til dyra, slik at pelsen ikke skades. Jeg har selv klippet en Angora (men ikke særlig pent utført arbeid :P ) og den satt stille av seg selv hele tiden. Det du beskriver skal så absolutt ikke høre til det normale. Man skal behandle dyra varsomt. Et dyr som er redd er ikke et dyr som er lett å klippe.
Det er viktig å huske på at slike ting blir nyheter av en grunn; det er ikke normal oppførsel. Men kjøp gjerne produkter av folk du kan besøke selv og se på hvordan de gjør det. På landsutstillingene til Norges kaninavlsforening kåres også beste produkter av Angora. Så man kan fint ta turen dit og snakke med oppdretterne der og hilse på dyra deres. Kanskje kan du til og med få bli med på klipping en gang. De klippes hver fjerde måned om jeg ikke husker helt feil (jeg driver ikke med rasen selv så det kan hende at hukommelsen spiller meg et puss der).

Har uggs, aldri visst at det er noe galt? Har en minkveske fra Gucci og en minkkåpe fra Roberto Cavalli, har ikke kjøpt dette selv. Og har ingen planer om å kaste dette!!

Har uggs, aldri visst at det er noe galt? Har en minkveske fra Gucci og en minkkåpe fra Roberto Cavalli, har ikke kjøpt dette selv. Og har ingen planer om å kaste dette!!

Jeg har også uggs, nå tror jo jeg mye av videoklippene osv som spres på facebook og andre sosiale medier er mye tull men det er helt klart mye grusomheter innen ull og pelsproduksjon.

Nei, det har jeg ikke. Vil ikke støtte pelsdyroppdrett, og jeg synes rett og slett ikke pels på klær er noe fint :p

Bruker pels ja. Har arvet pels og egen pels :) kler ungene mine i ekte pels også.

Ja har ett sjal laget av revepels fra rever mannen min har skutt.

Oppdaget i fjor at jeg har ekte pels på hetten på vinterjakken min. Det har jeg da hatt i en del år, da den er gammel. Slo meg ikke å sjekke det da jeg kjøpte den. Tok det for gitt at ingen jakker av det merket lenger har ekte pels. Så feil kan man ta.

Nei. Men jeg kunne brukt det om jeg hadde visst at dyrene ikke led på forhånd, om noen jeg kjente drev med lovlig jakt på pelsydr feks. Jeg har dundyne da.

Nei, og kan ikke fordra det heller:oops:

Pelskåper ja, men ikke jakker med pelshetter...

Jeg har kastet pelskanten fra jakken min og dressen til ungen. Tar dem bestandig av, men det går mest på at jeg syns det er upraktisk. Pelsen blir jo våt og ekkel og sperrer for synet når man har hetta på.

Edit: var ikke ekte pels, altså. :p

Last edited:
Vi har mye ullklær, og vi har dunputer og dyner. Om jeg skulle kjøpt meg klær med pels ville jeg helt klart valgt norsk pelsdyrnæring.

Jeg har vært på noen pelsdyrfarmer i Norge, og kyllingproduksjon/eggproduksjon er jammen meg langt ifra noe bedre. Flere av dyrene kunne løftes ut og koses med. Håper alle som skriker så høyt om pelsdyrnæringen boikoter egg og kylling også.

Vi har mye ullklær, og vi har dunputer og dyner. Om jeg skulle kjøpt meg klær med pels ville jeg helt klart valgt norsk pelsdyrnæring.

Jeg har vært på noen pelsdyrfarmer i Norge, og kyllingproduksjon/eggproduksjon er jammen meg langt ifra noe bedre. Flere av dyrene kunne løftes ut og koses med. Håper alle som skriker så høyt om pelsdyrnæringen boikoter egg og kylling også.

Ellers så kan man kjøpe egg fra gårder der høner lever slik høner skal, drive med høns selv. Man kan også kjøpe kylling som er økologisk å driver med bedre dyrevelferd enn de som leverer til prior, FirstPrice osv.
Er det ikke fint at noen dyr blir tenkt på? Eller er det slik at fordi de har det vondt så gjør det ikke noe om andre har det vondt?

Ellers så kan man kjøpe egg fra gårder der høner lever slik høner skal, drive med høns selv. Man kan også kjøpe kylling som er økologisk å driver med bedre dyrevelferd enn de som leverer til prior, FirstPrice osv.
Er det ikke fint at noen dyr blir tenkt på? Eller er det slik at fordi de har det vondt så gjør det ikke noe om andre har det vondt?

Har aldri sagt ag det ikke er fint at noen dyr blir tenkt på? Ikke alle har mulighet til å kjøpe egg og kylling fra bonde, dessverre.

Back
Topp