Så en sånn video på vg tror jeg gang hvor de viste hvordan de kaninene ble behandla, de blei flådd levende, skrek og hylte. Så helt forferdelig ut. Men er jo ikke sikkert alle blir behandlet sånn
Man skal ikke flå kaninen nei. Den skal klippes, og veldig nøye også slik at man ikke ødelegger pelsen. Det er presisjonsarbeid. Kaninene må håndteres godt slik at de lærer seg å sitte rolige, og Angora er nok en rolig rase også, og så avler man på dyr som både oppfører seg bra og som har god pels. I tillegg må man være nøye med levemiljøet til dyra, slik at pelsen ikke skades. Jeg har selv klippet en Angora (men ikke særlig pent utført arbeid
Det er viktig å huske på at slike ting blir nyheter av en grunn; det er ikke normal oppførsel. Men kjøp gjerne produkter av folk du kan besøke selv og se på hvordan de gjør det. På landsutstillingene til Norges kaninavlsforening kåres også beste produkter av Angora. Så man kan fint ta turen dit og snakke med oppdretterne der og hilse på dyra deres. Kanskje kan du til og med få bli med på klipping en gang. De klippes hver fjerde måned om jeg ikke husker helt feil (jeg driver ikke med rasen selv så det kan hende at hukommelsen spiller meg et puss der).