Har du ekte pels?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Jo det er faktisk like ille noen steder jo, sauene blir barbert på en helt forferdelig måte. Noen får også knekkt bena mens ulla dras av for å få med mest mulig ull.

Har du noen dokumentasjon på at det foregår her i Norge? Har du sett det med dine egne øyne? Det du beskriver her er ikke sånn det skal være i det hele tatt.

Har du noen dokumentasjon på at det foregår her i Norge? Har du sett det med dine egne øyne? Det du beskriver her er ikke sånn det skal være i det hele tatt.

Bare for å få litt klarhet, jeg har selv ull på ungene mine, jeg har jakke med pels på hette men jeg prøver å være bevisst å sjekke opp hvordan det blir laget og hvor det kommer fra. Desverre er det MYE stygg behandling av dyr :( og ull, selv norske merker er sjeldent produsert i norge desverre. Så hvordan kan vi garantere at det er laget på en god måte?

Bare for å få litt klarhet, jeg har selv ull på ungene mine, jeg har jakke med pels på hette men jeg prøver å være bevisst å sjekke opp hvordan det blir laget og hvor det kommer fra. Desverre er det MYE stygg behandling av dyr :( og ull, selv norske merker er sjeldent produsert i norge desverre. Så hvordan kan vi garantere at det er laget på en god måte?

Bevissthet er viktig. Det er klart det er mye stygg behandling av dyr, og derfor er det viktig å fremme Norsk landbruk. For vi har strenge regler her. Mye kan bli bedre, men mye krever penger. Og forbrukerne er ikke villige til å betale. Da blir det til at vi henter mye fra land med billigere produksjon, og i samme slengen synker dyrevelferden. Det som selger blir det produsert mer av, enkelt og greit.

Bevissthet er viktig. Det er klart det er mye stygg behandling av dyr, og derfor er det viktig å fremme Norsk landbruk. For vi har strenge regler her. Mye kan bli bedre, men mye krever penger. Og forbrukerne er ikke villige til å betale. Da blir det til at vi henter mye fra land med billigere produksjon, og i samme slengen synker dyrevelferden. Det som selger blir det produsert mer av, enkelt og greit.

Norsk ull er desverre for "grov" for for eksempel babyull :( så alt for mye kommer fra utlandet, som foreksempel wool land som er norsk, der kommer ulla fra utlandet, og kan vi da garantere for dyrene?

Det er det som skremmer meg litt, og fikk meg til p lage tråden, at mange tenker de er bevisste og handler ikke visse merker pga mediedekningen det har fått men de kler på barna sine ull som muligens er produsert på dårlig vis i utlandet.

Nei, bruker fuskepels såklart!

Nei, ekte pels kommer ikke inn i mitt hus.
Og siden det ble spurt om i tråden; vi har heller ingen dunprodukter pga behandlingen fuglene får, og alt ull som blir kjøpt er fra trygge merker. Er det ikke opplyst om på merkets nettside, så spør jeg.

Når det er snakk om ull her kommer jeg på da jeg var med å barbere sauer.. Var helt forferdelig har aldri sett noe lignende, de fikk store HULL i kroppen, blødde og tenk som disse sårene svei. Men kjøper ull, merinoull og dun selv :\ Men ikke pels.

Norsk ull er desverre for "grov" for for eksempel babyull :( så alt for mye kommer fra utlandet, som foreksempel wool land som er norsk, der kommer ulla fra utlandet, og kan vi da garantere for dyrene?

Det er det som skremmer meg litt, og fikk meg til p lage tråden, at mange tenker de er bevisste og handler ikke visse merker pga mediedekningen det har fått men de kler på barna sine ull som muligens er produsert på dårlig vis i utlandet.

Det var mye snakk om ull for noen år siden pga dyrevelferd. Mulig jeg blander nå, men jeg trooor det var sau fra f.eks. New Zealand, der de fjernet huden på baken til sauene uten bedøvelse. De var plaget av parasitter eller noe. Jeg mener å huske at det ikke ble brukt bedøvelse pga økonomi. De har jo hauger av sauer der nede.
Men ulla ble boikottet. Problemet er at mange rett og slett driter i dyra. Mennesker er viktige, de som bryr seg om dyr og natur er "treehugging freaks" og blir latterliggjort.

Ja jeg har det på en jakke.
Dette er pels fra lama som har dødd av naturlige årsaker. Så istedet for at bonden da må kaste skinnet og dermed tape mange penger, så selges skinnet. En lama skal egentlig gi ull som selges til garnindustrien, som bonden tjener penger på. Dersom en lama dør så taper bonden mye på dette, og derfor er det noen selskaper som tilbyr seg å kjøpe skinn fra lama slik at bpnden kan få bruk for dyret likevel :)
Jeg er veldig obs på pels på klær og kjøper vanligvis ikke noe som har ekte pels.

Ja jeg har det på en jakke.
Dette er pels fra lama som har dødd av naturlige årsaker. Så istedet for at bonden da må kaste skinnet og dermed tape mange penger, så selges skinnet. En lama skal egentlig gi ull som selges til garnindustrien, som bonden tjener penger på. Dersom en lama dør så taper bonden mye på dette, og derfor er det noen selskaper som tilbyr seg å kjøpe skinn fra lama slik at bpnden kan få bruk for dyret likevel :)
Jeg er veldig obs på pels på klær og kjøper vanligvis ikke noe som har ekte pels.

fleischer couture? Beste jakken jeg noen gang har kjøpt:D

Har arvet en pelskåpe fra sambos mormor og ser derfor ingen grunn til å kaste den, men ville aldri ha kjøpt noe med pels på selv.

Nei kjøper ikke pels, og skeptisk til å kjøpe sånn angora ull eller hva det heter fra kanin, men har to pelskåper og selskinnsko jeg har arvet etter bestemødre. Bruker det ikke, men syns det er ille å kaste det.

Nei, har ingenting med ekte pels. Ønsker ikke noe heller

Ja, har en ullkåpe med sølvrev på kragen. Den er pen og arvet og holder meg varm.

Nei kjøper ikke pels, og skeptisk til å kjøpe sånn angora ull eller hva det heter fra kanin, men har to pelskåper og selskinnsko jeg har arvet etter bestemødre. Bruker det ikke, men syns det er ille å kaste det.

Hvorfor er du skeptisk til angora?

Ja har en kåpe med pelskrag fra bestemor en fin kåpe som e 60år gammel så den tar jeg vare på. Har å reinskinn å lammeskinn er det slik dere å tenker på eller gleder det bare klær?

Hvorfor er du skeptisk til angora?
Så en sånn video på vg tror jeg gang hvor de viste hvordan de kaninene ble behandla, de blei flådd levende, skrek og hylte. Så helt forferdelig ut. Men er jo ikke sikkert alle blir behandlet sånn

Back
Topp