Håpet om kjærlighetsbarnet ❤

7+5

Legen på klinikken var syk i går og ultralyd ble derfor utsatt til i dag. Han korrigerte termin min til 9. Oktober og sa at jeg er 7+5 i dag. Den godtar jeg. Så da får jeg regne derfra framover.

Vi så hjerte som slo som bare det. ❤ Jeg så det tilogmed før legen og før samboeren så det. Jeg bare ropte ut. Ååhh der ser jeg hjertet! Den lever!

Men så mente han at 11 mm var litt smått. Han ville ha ny ultralyd igjen sånn om 7 til 10 dager. Jeg leser da over alt at mellom 9 og 14 mm er normalt nå. Så det er jeg ikke så veldig stressa over. Men jeg sier ikke nei takk til enda en titt på den lille inni der. :D

9+2 ❤

Enda en gang fikk vi bekreftet at hjertet slo og at den vokser fint. Men lille småen ligger litt kinkig til, sånn at det er vanskelig å få målt ordentlig. Nå greide de å tyne det til 22 mm og de mente det tilsvarer 8+5. Men nå tar jeg det helt med ro. De målene er ikke nøyaktige og det samsvarer med forrige måling som ble gjort. Da har den hatt veldig bra vekst siden det.

Det måtte en overlege til for å i det hele tatt finne småen. Gynekologen som prøvde først bare rota rundt og rundt. De insisterte på innvendig ultralyd også og da fikk de jo iallefall dårlige mål. Småen ligger høyt oppe i livmor og livmor har allerede begynt å komme opp. De sa seg fornøyd med 15 mm mål først. Jeg protesterte høylytt og ble ordentlig stressa. Jeg tryglet dem om å ta utvendig ultralyd for å få sett bedre. Tilslutt gjorde de det da. Da fikk de plutselig veldig mye bedre bilde ja. Og fikk mål på 22 som de sa seg fornøyd med. De sa rett ut at denne her var de ikke bekymret over. Den så helt fin og frisk ut enn så lenge. Fin og rund fostersekk sa de. Plommesekk så de også. Alt var bra.

Nå kan jeg endelig kjenne litt på at jeg gleder meg. ❤

11+5 ❤

Vært hos jordmor i dag. Jeg fikk lokket henne til å lytte etter hjerteslag. Hun var skeptisk og forsikret seg om at jeg forsto at vi kanskje ikke kom til å høre noe. "Jeg henviser deg ikke videre om vi ikke hører noe nå altså" sa hun før vi satte i gang å lete. Hun fant min puls og lette litt rundt før vi plutselig hørte en annen puls som gikk dobbelt så fort som min. Jeg lo litt og sa at oj jeg kjenner at småen ikke liker doppleren. Sjusj sa det i doppleren og det var tydelig at den snudde seg vekk. Så det bekreftet i grunn for meg at det ER småen jeg har kjent de siste dagene. Det er ikke veldig tydelig liksom, men kjenner så vidt det er noe. :love7

Har kjent mer sprell nå i kveld som jeg la meg på rygg i sofaen og slappet av. Jeg gleder meg til det blir sterkt nok til at min kjære samboer får kjenne dytt på utsiden.

HERREGUD DET ER TVILLINGER!! ❤❤

12+4

Var på tidlig ultralyd i dag og der fikk vi se to små luringer som sprella rundt. Jeg er i sjokk og overlykkelig på samme tid. Det er faktisk to babyer og de er enegga! Det ene fine egget vi satte inn har delt seg etterpå og i tillegg så har ene tvillingen gjemt seg bak den andre på intet mindre enn TO ultralyd undersøkelser! Det er helt sprøtt!

Vedlegg

• USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--18365733.jpeg
    USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--18365733.jpeg
    235,1 KB · Visninger: 171
  • received_7491616780863525.jpeg
    received_7491616780863525.jpeg
    223,1 KB · Visninger: 177
Åååååh! Gratulerer! Eller dere er kanskje i sjokk? :woot:

Er tvilling selv og syns det har vært helt fantastisk! Kan virkelig anbefales! :hilarious: Nå finner man heldigvis ut av dette i god tid - mamma visste det ikke før hun skulle føde… :dead:

Nå begynner det å slå innover meg. Jeg skulle aldri ha googlet det de skrev på helsekortet mitt. MCMA? Står det. Jeg er henvist til Haukeland for å få vurdert av dem også. Det betyr altså at tvillingene mest sannsynlig deler både morkake og fostersekk! Det er veldig sjeldent og ikke helt ufarlig for bebisene heller. Det er risiko for at navlesnorene tvinnes sammen og det kan stoppe blodstrømmen sånn at tvillingene dør. Jeg må overvåkes NØYE. Jeg kan pent glemme tanken på vaginal fødsel eller rolige omgivelser. Det blir planlagt keisersnitt fordi dette er farlig for tvillingene. Jeg vet iallefall at jeg skal notere ned alt av tanker og spørsmål nå. Neste kontroll skal jeg ikke holde tilbake på spørsmålene. Dette er ikke et helt normalt svangerskap. Ikke normalt tvilling svangerskap heller. Håper bare så inderlig at små spurvene mine overlever og kommer trygt ut til oss. ❤

Gratulerer så mye med to små gull i magen ❤️❤️

16+0

Dette svangerskapet ble alt annet enn hva jeg hadde sett for meg. MCMA tvillinger og høy risiko. Jeg har grått og vært urolig for babyene i kveld. De begge sparker godt inni magen. På tross av foranliggende morkake. De greier allikevel å treffe på sidene der morkaken ikke er.

Jeg fikk en brutal påminnelse om hvor usikkert dette er. En stakkars tvilling mamma mistet sine to på grunn av at det ble en stram knute på navlesnorene. Hun var 22 uker på vei da det skjedde.

Det er nok både fordeler og ulemper med å være i en sånn gruppe på facebook. Der forstår alle hva det her vil si, men det er også så sårt og vondt å lese når det går galt. Det går jo bra i de fleste tilfellene. Men risikoen er der og henger over oss alle. Vi kan ikke være trygg på at vi får beholde tvillingene før de er født.

I dag er jeg halvveis til uke 32. Det er rundt den tiden de må ut
.

Kjære du! Tittet innom her nå og for en berg- og dalbane du har hatt! Først IVF med alt det innebærer, så beskjeden om «dobbel lykke», og så den sjeldne situasjonen med den usikkerheten den medfører. Du er jammen sterk som står i alt dette! Jeg håper inderlig, inderlig at det vil gå fint med tvillingene dine og at du ikke får det altfor tøft mentalt fremover. Sender deg en stor klem:love7

16+5 så kjente storesøsknene at det sparket. Så nå er de bra sterke inni der. Er jo helt vilt egentlig. Vet jo at mange ikke engang har kjent baby sparke innvendig enda på dette tidspunktet.

Fikk meg en liten sånn "hjelp! Lever de enda?" Hadde heldigvis time hos jordmor. Da hun satte i gang med doppleren så livnet det til inni magen. Da hadde jeg ikke kjent noe på mange timer. Var så utrolig lettet selv om vi ikke fant noe hjertelyd enda. Hørte masse bevegelse og spark på doppleren da. Det var betryggende å høre.

Nå er det mindre enn en uke til ultralyd igjen. Nå blir det annenhver uke framover. Heldigvis skrev jordmor en erklæring på at jeg trenger å ha med samboeren til undersøkelsene. For det første så er det lang reisevei og så for det andre så er det et høyrisiko svangerskap og en stor psykisk belastning på meg. Så jordmor var ikke i tvil om at jeg bør få ha han med. Spørs bare om pasientreiser er enig nå da. Har søkt refusjon for forrige reisen nå. Så får vi se. Det blir en god del penger etterhvert. Båt billetter til over 2000 kroner hver tur. Fly hadde vært enda dyrere så det prøver vi oss ikke på engang.

Godt vi fikk refundert medisin etter IVF forsøk da. Da har vi liten buffer på sparekonto sånn at vi får reist.

Jeg vet ikke hva jeg skal si. Fy søren, så urettferdig! Ta godt vare på hverandre ❤️

Dette var forferdelig vondt å lese. Kan bare forestille meg hvor tøft det må være. Jeg håper du blir tatt godt vare på av dine nærmeste og får hjelp til å bearbeide dette. Sender deg mange varme tanker og en kjempestor klem:Heartbigred

TW! Detaljer om spontanabort

Jeg vet at det ikke er vanlig skikk å gjøre på dette forumet. Men jeg legger nå inn en "trigger warning"
jeg vet at dette kan være et tøft tema for andre her. Så hvis du har vært gjennom noe vondt og ikke ønsker å lese videre, så klikk ut av dagboken. Jeg vil ikke såre noen og rive opp i vonde minner. Ta vare på hverandre alle snille og sterke damer. Dette skal bli bra igjen. ❤️

Jeg tror jeg egentlig ikke helt har tatt innover meg helt enda. Det kommer og går litt i bølger. Jeg er innlagt på sykehus fordi morkaken nektet å komme ut. Den kjempet nok like hardt som guttene våre gjorde. De sparket hardt fra seg helt til det siste selv om de var mindre enn termin skulle tilsi. Det er tydelig at de ikke hadde oddsene på sin side stakkars.

Jeg tror at både morkake har sviktet og navlesnorene tilslutt har tatt livet av dem. Trygve hadde navlesnor stramt rundt både halsen og ellers på kroppen. Skulderen hans så tilogmed litt feil ut fordi han var så stramt snurret fast. Tobias hadde ikke noe snurr rundt seg, men han har jo også da fått lite næring og dødd sammen med sin bror da det ble knute på navlesnorene. Det er dessverre akkurat dette som er risikoen med MCMA tvillinger.

Det er selvfølgelig ufattelig trist, men samtidig så visste vi at dette her kunne skje. Jeg var bare ikke helt forberedt på at det skulle skje hjemme. Begge kom ut samtidig og lå tett sammen. De skal få ligge i samme kiste. De har delt livet sammen, enda så kort det ble. Så da skal de få være sammen etter livet også. Guttene våre hører sammen. ❤️❤️

Jeg er tom for ord :Heartblue :Heartblue
Mange tanker og klemmer fra meg og lillemor :Heartred

❤️❤️

Ååå herregud ❤️❤️ Jeg har ingen ord ❤️ Dette var helt forferdelig ❤️ Tenker så enormt på deg ❤️

Back
Topp