Gravid i voksen alder

Du kan bestille Nipt testen fra Danmark (ultralydklinikken.dk) og få den sendt hjem i postkassen nå pga korona. Det følger med en konvolutt som du sender blodprøven inn med. Det er egentlig mye enklere enn å måtte reise til Sverige/Danmark :) Jeg har fått mitt testkit og skal sende inn neste uke når jeg er 9 uker på vei :)
Hvor mye kostet det?
 
Hvor mye kostet det?

3900 danske kroner for det vanlige kittet (trisomi 21, 18 og 13, triploidi, Turners syndrom samt 22q11.2 deletion og kjønnet)

5000 danske kroner for utvidet testing (trisomi 21, 18 og 13, triploidi, Turners syndrom, 22q11.2 deletion,
Prader-Will syndrom, Angelman syndrom, 1p36 syndrom, Chri-du-chat syndrom og kjønnet)
 
Ja, snakket med fastlegen og de var villig til å ta den. Du kan risikere de sier nei, så da må man eventuelt spørre noe bekjendte som jobber i helsevesenet om hjelp. I kittet følger alt med for å ta blodprøve selv, inkl nål.
Hva kosta det?
 
Hva kosta det?

Selve testen? Det skrev jeg i posten over :) 3900 eller 5000 danske kroner avhengig av hvilke valg du tar :)
Å ta blodprøven med fastlegen vet jeg ikke hva koster, men siden det er svangerskapsrelatert så er det mulig det er gratis :)
 
3900 danske kroner for det vanlige kittet (trisomi 21, 18 og 13, triploidi, Turners syndrom samt 22q11.2 deletion og kjønnet)

5000 danske kroner for utvidet testing (trisomi 21, 18 og 13, triploidi, Turners syndrom, 22q11.2 deletion,
Prader-Will syndrom, Angelman syndrom, 1p36 syndrom, Chri-du-chat syndrom og kjønnet)
Hvor lang tid har man fra man tar blodprøven til den skal sendes? Og trenger man sentrifuge?
Tenkte å høre med ei venninne om hun kan ta den, men kjekt å vite om man trenger tilgang til lab.
 
Hvor lang tid har man fra man tar blodprøven til den skal sendes? Og trenger man sentrifuge?
Tenkte å høre med ei venninne om hun kan ta den, men kjekt å vite om man trenger tilgang til lab.

Du trenger ikke et labratorie. Blodprøven skal bare vendes 10 ganger i hånden. Du bør helst sende blodprøven samme dag så du bestiller henting av pakking med UPS ekspress medical samme dag som du tar blodprøven. Henting av pakken hjemme hos deg er inkludert i prisen på kittet (så lenge du bor såpass sentralt at UPS leverer til deg). Her jeg bor så må pakken hentes innen kl 16 for å rekke å gå med UPS flyet som flyr ut av landet kl 1930 på kvelden.
 
Du trenger ikke et labratorie. Blodprøven skal bare vendes 10 ganger i hånden. Du bør helst sende blodprøven samme dag så du bestiller henting av pakking med UPS ekspress medical samme dag som du tar blodprøven. Henting av pakken hjemme hos deg er inkludert i prisen på kittet (så lenge du bor såpass sentralt at UPS leverer til deg). Her jeg bor så må pakken hentes innen kl 16 for å rekke å gå med UPS flyet som flyr ut av landet kl 1930 på kvelden.
Takk for supert svar, da skal jeg faktisk vurdere det :)
 
Ja; 40 år og gravid, samboer er "ung 48-åring" med to tenåringsbarn fra tidligere forhold. Har hatt 3 aborter (2 SA/MA, en provosert abort grunnet T18), men nå 26+4 og alt ser foreløpig veldig bra ut - venter en gutt i august <3

Jeg har jo ingenting å sammenlikne med, men har ikke vært dårlig i første trimester noen av gangene (bare trøtt), og har foreløpig ingen spesielle plager i denne graviditeten som nå vel straks er inne i tredje trimester. Slank og i god form før graviditeten(e), men har ikke løpt mens jeg har vært gravid de siste gangene (vet godt at det bare sitter "i hodet", men første SA (som riktignok trolig var en MA) skjedde like etter en 30km (rolig) løpetur (som egentlig var helt normal lengde for meg) - og det har bare føltes bedre å la være. -Men går mye med hunden(e). Synes jeg har lagt på meg mye (10-11 kg så langt), men mener jeg spiser og lever sunt, så får styre med det etterpå; forhåpentlig går det bort igjen med amming og løping etter fødsel ;)

Spesielle forhold mtp. alder: Duo-test ved Rikshospitalet; var sånn T18 ble oppdaget (bekreftet vha morkakeprøve etter mistanke på UL ifm denne testen); vurderte NIPT (via Sverige/Danmark) i tillegg i denne runden hvor alt så bra ut på selve duo-testen, men droppet det etter å ha fått såpass gode odds som vi fikk denne gangen; tenker at man uansett ikke kan teste for absolutt alt..
Utover det: glukose toleransetest (men der er jo aldersgrensen lav; alle førstegangsfødende over 25 år så vidt jeg forstår) - også gått veldig fint (fastet til "post sukkerlake" 3,8 til 3,9 mmol/l).
Ekstra risiko også for svangerskapsforgiftning, men har hatt fint blodtrykk, ikke proteinuri, osv. (og har ikke fått med meg at det gjøres noe spesielt utover de vanlige svangerskapskontrollene grunnet økt risiko ved høy alder).

Har forstått det som at alder gjør at de kommer til å sette igang fødselen ved eller kort tid etter termin dersom den ikke kommer igang av seg selv.

Kan ikke komme på noe mer..
Tenker at det er både fordeler og ulemper ved å være eldre, men den største ulempen ser jeg egentlig på som at besteforeldrene blir eldre/at barnet/barna våre (vi håper å få to tette..) ikke kommer til å ha dem hos seg like lenge som f.eks. barna samboer har fra før. Som foreldre føler vi oss egentlig unge og spreke nok begge to, så får vi bare satse på at det varer ;)
 
Hvilken uke er det vanlig å ta tidlig ultralyd når man er over 38? Og ta de blodprøvene?
 
Hvilken uke er det vanlig å ta tidlig ultralyd når man er over 38? Og ta de blodprøvene?

Jeg var på helsestasjon i dag, hos jordmor. Hun henviste meg til tidlig ul på sykehuset (Får time i løpet av noen uker)så henviser de videre til ul og blodprøve (må da til Bergen) og det blir mellom uke 11-14.
Jeg er snart 40år.
 
Jeg var på helsestasjon i dag, hos jordmor. Hun henviste meg til tidlig ul på sykehuset (Får time i løpet av noen uker)så henviser de videre til ul og blodprøve (må da til Bergen) og det blir mellom uke 11-14.
Jeg er snart 40år.
Ok. Kanskje dumt spørsmål men jeg vet så lite om dette: gjør folk dette for å se om det er sykdommer eller lignende med baby for å være forberedt Når de blir født, eller for å ha mulighet til å kunne ta Abort? Eller begge deler alt etter som?
 
Ok. Kanskje dumt spørsmål men jeg vet så lite om dette: gjør folk dette for å se om det er sykdommer eller lignende med baby for å være forberedt Når de blir født, eller for å ha mulighet til å kunne ta Abort? Eller begge deler alt etter som?

Fosterdiagnostikk brukes for å få informasjon om fosterets helsetilstand eller genetiske egenskaper, og er et tilbud til gravide som har økt risiko for å få et foster med alvorlig arvelig sykdom eller med utviklingsavvik.

Du kan Google Fosterdiagnostikk, så får du mye info. Lege/jordmor vil også informere deg.
 
Fosterdiagnostikk brukes for å få informasjon om fosterets helsetilstand eller genetiske egenskaper, og er et tilbud til gravide som har økt risiko for å få et foster med alvorlig arvelig sykdom eller med utviklingsavvik.

Du kan Google Fosterdiagnostikk, så får du mye info. Lege/jordmor vil også informere deg.
Takk for svar. Men lurer bare på: det er vel uansett for sent for folk å ta Abort når de får svar på det, så det er ikke derfor folk gjør d liksom? Det er for å kunne ivareta mors og barnets helse i svangerskapet og etterpå?
 
Takk for svar. Men lurer bare på: det er vel uansett for sent for folk å ta Abort når de får svar på det, så det er ikke derfor folk gjør d liksom? Det er for å kunne ivareta mors og barnets helse i svangerskapet og etterpå?
Det er selvbestemt abort til uke 12 i Norge, men mulighet for senabort til uke 18 (med nemndbehandling). Fordi Norge til nå har vært restriktive med fosterdiagnostikken har vi så vidt jeg har skjønt ganske høye tall for senaborter ift andre, nordiske land.
 
Takk for svar. Men lurer bare på: det er vel uansett for sent for folk å ta Abort når de får svar på det, så det er ikke derfor folk gjør d liksom? Det er for å kunne ivareta mors og barnets helse i svangerskapet og etterpå?

Med nipt test kan du få svar allerede i uke10. Det er godt innenfor abortfristen.
 
Blir 41 år og har en sønn på 20 år.
Ikke planlagt å bli gravid, så kom litt som et sjokk da vi for ca1 uke siden fant ut e var gravid og etter utregninger er jeg nå i uke 10-5.
Samboeren min har ikke barn og gleder seg kjempe mye. Jeg er litt ambivalent til hva jeg skal tenke og føle.
Har vært gravid før og mister lett, derfor er jeg forsiktig nå. Mitt oppi det hele så har jeg en far som har fått beskjed om at han ikke har lenge igjen å leve, så er redd for at stress og det psykiske kan være med så jeg mister igjen. Jeg er mye sliten men føler jeg må stille opp og hjelpe hver dag og det tar på.
Det er kun min far, stemor og min sønn som veit at jeg er gravid
Er litt spent på hva resten av familien, venner og kollegaer sier når dem får vist det
 
Med nipt test kan du få svar allerede i uke10. Det er godt innenfor abortfristen.

hva gjorde du videre? Jeg kommer liksom ikke lenger enn dette. Hvilken dato velger jeg?
 

Vedlegg

  • 13BF230B-025A-47CB-8520-8B5C6FB9F499.png
    13BF230B-025A-47CB-8520-8B5C6FB9F499.png
    26,1 KB · Visninger: 28
:smiley-angelic003
Blir 41 år og har en sønn på 20 år.
Ikke planlagt å bli gravid, så kom litt som et sjokk da vi for ca1 uke siden fant ut e var gravid og etter utregninger er jeg nå i uke 10-5.
Samboeren min har ikke barn og gleder seg kjempe mye. Jeg er litt ambivalent til hva jeg skal tenke og føle.
Har vært gravid før og mister lett, derfor er jeg forsiktig nå. Mitt oppi det hele så har jeg en far som har fått beskjed om at han ikke har lenge igjen å leve, så er redd for at stress og det psykiske kan være med så jeg mister igjen. Jeg er mye sliten men føler jeg må stille opp og hjelpe hver dag og det tar på.
Det er kun min far, stemor og min sønn som veit at jeg er gravid
Er litt spent på hva resten av familien, venner og kollegaer sier når dem får vist det

Man tåler mer enn man tror. :smiley-angelic003 Håper du får sjanse til å glede deg over graviditeten og slappe av litt tross alt det triste som skjer med din far. Han gleder seg sikkert over at et nytt liv kommer. Jeg er selv 44 og gravid 9+6, min far har akkurat blitt flyttet til pleiehjem det er tøft nok synes jeg.
 
hva gjorde du videre? Jeg kommer liksom ikke lenger enn dette. Hvilken dato velger jeg?

Du velger den nærmeste datoen. Det er datoen de sender kittet til deg og kittet kan du bare ha liggende hjemme til du tar testen. Om du står fast så bare ring de. De er veldig enkle å prate med på telefonen.
 
Back
Topp