Gravid i voksen alder

Ja, må vel definere meg som det. Er straks 36. Har en gutt på 8 og en på 12. Så tipper de får litt bakoversveis!
 
36 og venter min første.

Fra 1.juli regnes vel risikosvangerskap fra 36 i stedet for 38, som det er nå.
 
Er 35 og venter min første ca 1,5 mnd før jeg fyller 36 :dummy: Gleder meg noe helt vilt allerede... Håper bare alt går bra frem til den tiden :smiley-angelic001
 
Er 36, fyller37 før fødsel. Ha to fra før.. Føler meg egentlig ikke så gammel, men merker jo at det er annerledes å være gravid som 36 åring enn ved 25
 
Er 36, fyller37 før fødsel. Ha to fra før.. Føler meg egentlig ikke så gammel, men merker jo at det er annerledes å være gravid som 36 åring enn ved 25
På hvilken måte? (For meg som ikke har noe å sammenlikne med...)
 
Er det noe spesielt som en følges opp på da eller hvordan påvirkes dette oss?
Litt usikker- skal til legen mandag om en uke, så tenkte å spørre henne da. Tidligere har det vel vært sånn at 38+ får tilbud om NIPT-testen i Norge blant annet. Men for min del er det for seint å få den hvis de starter med det etter 1. juli, for da er jeg i uke 13. (For tidlig til å få den innen grensa for selvbestemt abort altså- man kan jo likevel ta den...) Hadde egentlig planlagt å dra til Sverige og ta den, men nå blir det ikke sånn med corona-restriksjoner og sånt.

Mulig det er noe tettere oppfølging på oss "gamlinger"? Er vel en del ting som det er større risiko med for oss- kanskje noen av de her som har flere barn vet?
 
skjønner hva femme fatale mener og er litt spent på hva forskjellen kan bli, er det noen her som har prøvd å bære fram barn både som 20 åring og etter fylte 35? Jeg vet jo selv at det har vært en annen prosess å bli gravid for min del, som har strevd litt denne gangen. Men når jeg nå sitter her, så er jo alt likt -foreløpig.
 
På hvilken måte? (For meg som ikke har noe å sammenlikne med...)
Føler det er tyngre. Jeg er mer sliten allerede nå. Mangel på søvn om nettene gjorde ingenting før, men nå må jeg ha en powernap eller fler i løpet av dagen. Det er veldig ulikt meg. Merker bekkenet og beina skriker fortere så jeg ser for meg at 10 kg + ekstra bli bli tungt. Alle svangerskap er selvsagt forskjellige, men jeg har ikke like mye energi som ved 25 år så er spent på hvordan det blir. Til tross for sytingen så nyter jeg alt jeg kjenner av graviditeten. Jeg vet dette jo blir den siste.
 
Føler det er tyngre. Jeg er mer sliten allerede nå. Mangel på søvn om nettene gjorde ingenting før, men nå må jeg ha en powernap eller fler i løpet av dagen. Det er veldig ulikt meg. Merker bekkenet og beina skriker fortere så jeg ser for meg at 10 kg + ekstra bli bli tungt. Alle svangerskap er selvsagt forskjellige, men jeg har ikke like mye energi som ved 25 år så er spent på hvordan det blir. Til tross for sytingen så nyter jeg alt jeg kjenner av graviditeten. Jeg vet dette jo blir den siste.
Ja, jeg har jo ikke noe å sammenlikne med- så jeg er kanskje heldig sånn :)

Har foreløpig (7+1) masse energi, og merker ikke noe til den trøttheten mange snakker om. Er litt sånn uggen, men ikke veldig kvalm, og det går i bølger. HHjelper veldig ofte hvis jeg enten spiser eller drikker litt, også merker jeg uggenheten letter hvis jeg går meg en tur, etter sånn 2-3 km. Godt vi har hund, for det blir et par lange og noen korte runder i løpet av dagen. Føler at jeg foreløpig er veldig heldig- samtidig som jeg er bekymret for at formen er for god, og at kanskje noe er galt. Heldigvis har jeg time hos legen om ei uke, og TUL fredag neste uke- det blir veldig spennende! Og mamma og pappa (som ikke vet noe ennå, vi ivl si det neste helg etter TUL) skal komme hit i helgen, så håper håper håper at formen holder seg god til etter det i alle fall!
 
Blir 36 i august. Eldste her i huset blir 10 i oktober.
 
Back
Topp