Dette med at fruktbarheten synker etter 35, blir gjort om til unødvendige skrekkhistorier i klikk-horeri-media. Dessverre.
Ja, den synker, men det betyr ikke at man er nærmest steril... De aller, aller fleste som prøver å bli gravide etter 35, lykkes faktisk. Jeg leste en forskningsartikkel som tok opp nettopp dette, og de poengterte at om man faktisk så på dataene, så viste det at i min besteforeldergenerasjon var det helt dønn vanlig å få barn etter fylte 40. De fleste som giftet seg etter fylte 40, fikk faktisk barn.
Det er forskjell på "mindre fruktbar", og "lite fruktbar".
Jeg fikk min første rett etter jeg fylte 36, og får min andre nå rett etter jeg har fylt 39. Ble raskt gravid begge gangene, og null komplikasjoner i svangerskap og fødsel. Og begge gangene har både jordmor og fastlege fnyst av dette med at det eeeer så fææælt med gamle gravide. Jeg kommenterte første gangen, da jeg var 36, at jeg var lettet over å bli gravid siden jeg var så "gammel", og da sukket jordmoren tungt over at så mange ble unødvendig skremt og misledet av de negative presseoppslagene. For nei, det ER faktisk ikke SÅ kritisk å ha bikket 35.
Det er litt tragisk med de som tror at de er "for gamle" når de nærmer seg 35, utelukkende basert på click-bait-saker i nettavisen og dagbladet. Da har det bikket over. Greit at de advarer mot at man ikke bør utsette det for lenge, men å nærmest fremstille det som at man bør få panikk om man bikker 33 og ikke har barn ennå, blir bare for dumt.