Fødselspenger og permisjon, hva har dere krav på?

Hei
Jeg er student på fulltid og er ikke ferdig før juni 2018! Babyen kommer sommeren 2017! Jeg jobber bare 3. Hver helg ved siden av skolen. Far til barnet er fulltids ansatt og ferdig utdannet.

Hva har han krav på? Perm? Penger?
Hva har jeg krav på? Fra lånekassa?

Noen som har litt info eller vet hvor jeg kan finne ut av hvor mye vi får i penger og hvordan det blir med pappa og mamma perm?

Far har kun krav på noe dersom mor har arbeidet seg opp retten til permisjonspenger. Du som arbeider så lite har enten krav på penger i forhold til månedslønna de på jobben din (må ha arbeidet 6 av de 10 siste mnd før permisjonsoppstart). Hvis ikke har du rett på ENGANGS stønad. Da er det kun en eneste utbetaling og det mener jeg er 46000 (til å dekke babyutstyr på budsjett).

Mvh Undre.
 
Hei,
Retten til permisjon er regulert i arbeidsmiljølovens kapittel 12. Man kan søke ulønnet permisjon inntil 12 måneder, og på søkes innen 1 uke i forveien.

Hvis man har ulønnet permisjon og blir gravid igjen. Så kan man miste retten til permisjonspenger ved neste permisjon fordi man ikke var i lønnet arbeid. Ulønnet permisjon gir ikke opptjening til retten til permisjonspenger. Greit å ha i bakhodet....

Mvh Undre.
 
Er ferdig med bachelor i juni 16, og har termin i mai 16. Har derfor blitt anbefalt å søke skoleplass slik at jeg kan ta permisjon fra studiet med fullt stipend uten å måtte stille til eksamen senere.

Men, hva kan jeg gjøre for å få mer permisjonspenger? Jobber mye ved siden av studiet og har i år en inntekt på ca 230 000kr. Usikker på om jeg greier å jobbe like mye fram mot fødsel.. har ikke fast stilling, men har mange helgevakter ...

Du må sørge for å ha arbeidet minimum 6 av de 10 siste mnd før du går i permisjon 21dager før termindato fastsatt på sykehuset i uke 18-20 ved ordinær ultralyd. Ved vikar uten kontrakt bør du egentlig jobbe som bare det for å få best mulig utbetaling tror jeg.

Mvh Undre.
 
Hei!
Jeg jobber med Navrefusjoner i staten (utbetaler vanlig lønn til arbtaker og krever Nav for refusjon)
Grunnlaget er dagen før du går ut i permisjon. Vi får ofte høre at når du går rett fra sykmelding/svangerskapspenger er grunnlaget fra før du ble sykmeldt.
Men ved varierende lønn (timelønnede/turnus osv) regner vi gjennomsnitt inntil siste året, et grunnlag som er representativt for hva du tjene til vanlig. Alltid det beste for arbtaker. Det som er viktig er at alle arbgivere du har hatt siste året sender inn inntektsopplysninger.

Iallefall for mitt vedkommende måtte jeg selv sørge for at min arbeidsgiver sendte inn inntektsopplysning. Dette gjorde jeg ved å be min nærmeste leder ta kontakt med mitt lønnings kontor for å sende inn denne opplysningen til nav. Dette gikk ikke automatisk og jeg jobber i kommunen.

Er dette noe alle arbeidstakere bør ha i bakhodet?

Mvh Undre.
 
Velkommen til forumet :) Og gratulerer! :) Håper du vil trives her. Bare gi meg en lyd om jeg kan hjelpe deg med noe :)

Hei,

Jeg er veldig usikker på hvordan det vil fungere for meg med foreldrepenger og lurte på om det er noen her som har noen råd og svar...?

Jeg jobber 90% stilling, men har 2 jobber. Den ene er jeg ansatt 80%, mens i den andre 10% stilliningen er jeg selvstendig næringsdrivende. Mitt håp er selvfølgelig å få ført opp beger inntekter. Men er usikker på om det er smart eller noe vits i. Er det noen her med noen gode råd?
 
Far har kun krav på noe dersom mor har arbeidet seg opp retten til permisjonspenger. Du som arbeider så lite har enten krav på penger i forhold til månedslønna de på jobben din (må ha arbeidet 6 av de 10 siste mnd før permisjonsoppstart). Hvis ikke har du rett på ENGANGS stønad. Da er det kun en eneste utbetaling og det mener jeg er 46000 (til å dekke babyutstyr på budsjett).

Mvh Undre.

Den engangsstønaden har økt til 61 000. Noe jeg kommer til å velge istedenfor lønna permisjon fra jobben. Og siden jeg er fulltidsstudent også etter barnet har kommet får far all permisjonen med lønn.

:)
 
Den engangsstønaden har økt til 61 000. Noe jeg kommer til å velge istedenfor lønna permisjon fra jobben. Og siden jeg er fulltidsstudent også etter barnet har kommet får far all permisjonen med lønn.

:)

Har du undersøkt dette med at far får all permisjon og med lønn?
 
Har du undersøkt dette med at far får all permisjon og med lønn?

Ja. Om jeg ikke er student fra høsten, da får han kun sine uker, men fordi jeg fortsetter (hvis mulig) som fulltidsstudent så får han alt med lønn. Det går selvfølgelig ut over mitt studielån da ikke jeg har rett på omgjøring da han er hjemme (men tjener mer på at han får lønna si enn at jeg skal få igjen fra lånekassa). Min svigermor jobber på økonomi og har snakket med nav for oss :p
 
Hvordan er reglene når barnet ikke overlever svangerskap/fødsel? Jeg har dagpenger og mannen jobbet 100%....
 
Hva har jeg krav på jeg er 100 % ung ufør har jeg krav på engang stønad ? Eller noe annet ? Noen som vet
 
Hvor lang permisjon skal mor ha? Hva med far? Hvilke rettigheter og muligheter har dere som nybakt familie? Her finner du svar på mange av spørsmålene dine. Og husk å søke om foreldrepenger på ditt lokale NAV-kontor i god tid!

Les den oppdaterte artikkelen her
Hei! Vi har nettopp testet positivt og gleder oss masse til tiden fremover! Men vanskelig å forstå seg på hva man har rett til og ikke rett til..
Har du noen ide om hvordan det fungerer når jeg som mor har vært lærling de to siste årene- og kontrakt utløp 30.6. 17 - men går inn i et vikariat fra september av? Jeg rekker nok ikke fullføre vikariatet, da jeg må ut i permisjon rundt februar tipper jeg..
 
Hei! Lurer på om det er noen her eller som kjenner noen som har fått overført fedrekvoten til mor?
Far er fulltidsstudent i en utdanning med praksisperioder, og kan ikke ta fri fra skolen hele mai og juni. han tjener itillegg bare 100 kr over det grunnbeløpet i mnd for at han skal ha rett, noe som vil si at det er økonomisk drepen.
 
Hei! Lurer på om det er noen her eller som kjenner noen som har fått overført fedrekvoten til mor?
Far er fulltidsstudent i en utdanning med praksisperioder, og kan ikke ta fri fra skolen hele mai og juni. han tjener itillegg bare 100 kr over det grunnbeløpet i mnd for at han skal ha rett, noe som vil si at det er økonomisk drepen.

Har inntrykk av at de ikke lar deg ta over fedrekvoten kun pga økonomiske årsaker. Det skal være pga at far er for syk osv.
Har en venninne som akkurat var gjennom det samme, og der fikk de beskjed om at far da fikk ta seg et hvileår. Helt latterlig, men sånn er de dessverre.
 
Da har vi fått sendt inn søknad om foreldrepenger! Håper virkelig at den går gjennom på første forsøk :eek:
 
Hei! Jeg har mottar arbeidsavklaringspenger og jobbet ca50% ved siden av helt frem til en mnd før permisjonen min,da jeg ble sykemeldt pga bekkenløsning. Nav har innvilget foreldrepenger kun på grunnlag av aap pengene,og ikke medberegnet lønnen jeg har fått fra jobb. De har begrunnet dette med at da jeg gikk ut i permisjon(den siste mnd) mottok jeg kun aap pga jeg var sykemeldt og at det er det man tjener den siste mnd som blir grunnlaget.. Men da taper jeg ca 8000,- hver mnd, bare fordi jeg var sykemeldt den siste mnd.. Har jeg krav på noe annet her? Jeg har ikke råd til å miste 8000,-kr i mnd.. :-( :( :(
Di ska ta av di beste månene. Å av di siste 6 månene trur eg. Så bare snakk me di på nav igjen å sjekk.
 
Har det noe å si på at jeg er sykmeldt i svangerskapet, på foreldrepengene senere? Jeg har hittil vært sykmeldt pga kvalme siden jeg skjønte jeg var gravid fordi jeg kaster opp heletiden. To mnd nå.
 
Hei! Lurer på om det er noen her eller som kjenner noen som har fått overført fedrekvoten til mor?
Far er fulltidsstudent i en utdanning med praksisperioder, og kan ikke ta fri fra skolen hele mai og juni. han tjener itillegg bare 100 kr over det grunnbeløpet i mnd for at han skal ha rett, noe som vil si at det er økonomisk drepen.

Hei,
Siden fedrekvoten er øremerket far er det krav om at det er han (eller medmor) som må ta den ut. Den kan allikevel overføres til mor dersom hun har aleneomsorgen for barnet eller dersom far ikke har opptjent rett til foreldrepenger, eller dersom han er for syk til å ta seg av barnet på egenhånd / er innlagt i helseinstitusjon.
 
Back
Topp