Fødselspenger og permisjon, hva har dere krav på?

Hadde ikke våget å spørre noen rådgivere lokalt om det, men veldig greit å spørre på chat da. De fleste vil nok bare tenke «kan de ikke bare vente til hun har begynt å jobbe da» men føler tida renner fra oss :p siden det ok så lang tid før det gikk forrige gang.

Det tenker de nok ikke over. ;)
Men ja, du kan spørre på "Mitt NAV," eller på Facebook. :)
 
No er det jo kommet nye regler etter første juli. Vi venter tvillinger og det er kommet nå flere uker til t tvillingforeldre. Det jeg lurte på kan mor ta disse som en del av fellespotten eller mister vi de visst ikke får tar de ut. Han kommer ikke til å ta ut alle sammen ihvertfall pga jobb situasjon.
 
Hvor lang permisjon skal mor ha? Hva med far? Hvilke rettigheter og muligheter har dere som nybakt familie? Her finner du svar på mange av spørsmålene dine. Og husk å søke om foreldrepenger på ditt lokale NAV-kontor i god tid!

Les den oppdaterte artikkelen her
trenger ennå ikke å søke om dette, men greit å vite hvordan man skal gjøre dette når den tiden kommer :):)

Men et spørsmål har ikke den pappapermen endret seg ofte med tiden ?? når det gjelder lengre eller kortere periode ?? :rolleyes::rolleyes:
og vi som er via nav, hvordan blir permen fordelt da ?? lik som generelt alle får ?? :rolleyes:

ble mange spørsmål så håper ikke det ble forvirrende:confused:


:smiley-bounce016:smiley-bounce016
 
Jeg har vært 70% sykemeldt siden april. Er det fortsatt og vet ikke hvor lenge jeg vil være det. Hva skjer med meg i forhold til det at man må være i arbeid 6 av de 10 siste mnd. Gjelder det meg? Har jo jobbet 30% men gjelder det bare hvis man er i fullt arbeid?
 
Jeg har vært 70% sykemeldt siden april. Er det fortsatt og vet ikke hvor lenge jeg vil være det. Hva skjer med meg i forhold til det at man må være i arbeid 6 av de 10 siste mnd. Gjelder det meg? Har jo jobbet 30% men gjelder det bare hvis man er i fullt arbeid?

Du får kanskje sykepenger? Sykepenger er likestilt med arbeid, og gir opptjening til foreldrepenger.

Det gjør 30% stillingen din også - kravet er at man skal ha vært i arbeid, eller aktivitet likestilt med arbeid, ikke at man skal ha vært ansatt 100%
 
Når det gjelder fordeling av perm, er de seks ukene etter fødsel nødt til å brukes kun av mor?

Går det feks an at mor er hjemme hele uken men får foreldrepenger for man-torsdag og ulønnet perm på fredag. Og at far da er hjemme med foreldrepenger fredag?

Eller MÅ det vente til de seks ukene er gått?
 
Når det gjelder fordeling av perm, er de seks ukene etter fødsel nødt til å brukes kun av mor?

Går det feks an at mor er hjemme hele uken men får foreldrepenger for man-torsdag og ulønnet perm på fredag. Og at far da er hjemme med foreldrepenger fredag?

Eller MÅ det vente til de seks ukene er gått?

Mor må ha de første 6ukene 100%, far kan ikke ta ut da med mindre man har flerlingeuker. Eller mor blir sykmeldt.
Dvs mor kan unngå å ta det ut, men da mister man ukene.
 
Hvordan blir det med permisjon og permisjonsuker når far er arbeidsledig? :confused004
 
Hei. Har bare ett spørsmål. Visst mor ikke har jobbet seg opp rett på foreldrepenger grunnet at hun har studert, og skal fortsette og studere 100% med spedbarn, hvordan blir dette i forhold til fars rett til permisjon og permisjonspenger? Siden eg egentlig ikke tar permisjon. Eller regner man at jeg da har gått all permisjonen siden jeg får engangsstønad utbetalt?
 
Må bare spørre, men hva er fødselspenger?
Er dette noe annet man kan søke om uten om foreldrepenger??
 
Jeg jobber i det offentlige (kommunal sektor, ikke statlig). Har en lederstilling, en såkalt særlig uavhengig stilling. Så langt jeg forstår har jeg høyere månedlig utbetaling fra arbeidsgiver enn maks beløp man kan få i foreldrepenger. Hvor vanlig er det at arbeidsgivere i den offentlige kompenserer mellomlegget?
 
Venter barn i november, jeg og barnefar bor ikke sammen men er mye sammen. ( har vurdert i flytte sammen når barnet blir født) men om vi ikke flytter sammen er det da slik at mor kan overta far sin permisjon da? Far ønsker nemmelig ikke permisjon sin da han jobber i en familie bedrift med bare han og sjefen ( og bedriften vil faktisk ikke gå rundt uten han( de har tidligere prøvd å søke etter folk uten å lykkes) ) vi ønsker jo ikke å miste permisjon til far heller, men vil heller ikke snylte/ lure systemet. Men viss det er det som skal til at vi ikke bor sammen så klarer vi fint å leve med det slik vi gjør nå.
 
Venter barn i november, jeg og barnefar bor ikke sammen men er mye sammen. ( har vurdert i flytte sammen når barnet blir født) men om vi ikke flytter sammen er det da slik at mor kan overta far sin permisjon da? Far ønsker nemmelig ikke permisjon sin da han jobber i en familie bedrift med bare han og sjefen ( og bedriften vil faktisk ikke gå rundt uten han( de har tidligere prøvd å søke etter folk uten å lykkes) ) vi ønsker jo ikke å miste permisjon til far heller, men vil heller ikke snylte/ lure systemet. Men viss det er det som skal til at vi ikke bor sammen så klarer vi fint å leve med det slik vi gjør nå.

Jeg ville ringt NAV og spurt de direkte. Eventuelt send de melding på Nav.no eller spør på Facebook-siden om foreldrepenger. Men jeg ville bare sagt at dere ikke bor sammen uten å gå i detalj om hvorfor.
 
Hva får man når man går på dagpenger? For man det samme som man får i dagpenger per måned eller engangsstønad?

Velg det som lønner seg mest. For de fleste vil vel det være foreldrepenger basert på dagpengene.
 
Back
Topp