Fødselspenger og permisjon, hva har dere krav på?

Vi slakter NAV.
Fikk avslag på fødselspenger for far på feilt grunnlag idag. Har bedt forvaltning avd ringe innen 2 dager. Her skal klages.

Jeg tar permisjon 6 uker etter fødsel og deretter tar skole 1 år.

Min mann skal ha 40 uker permisjon, men nå må vi anke.
 
Et lite tips: Ha i bakhodet at man ofte får mindre feriepenger året etter at man har vært i permisjon, ettersom nav kun betaler feriepenger fra de 12 første ukene man var i perm (dersom 100% lønn). (Og mindre ferie). Greit å vite slik at man evt. Kan spare opp en liten buffer før den tiden kommer:)
 
Jeg ser at man har krav på et års ulønnet permisjon, men jeg kan ikke finne dette i arbeidsmiljøloven! Under hvilken paragraf står det?
 
Foreldrepenger er ikke noe du får i tillegg til lønn fra din arbeidsgiver. Enkelte arbeidsgivere stopper utbetaling til deg, dermed utbetaler NAV penger til deg direkte. Andre arbeidsgivere betaler deg "lønn" i permisjonstiden og krever refusjon fra NAV.
 
Jeg ser at man har krav på et års ulønnet permisjon, men jeg kan ikke finne dette i arbeidsmiljøloven! Under hvilken paragraf står det?

Hei,
Retten til permisjon er regulert i arbeidsmiljølovens kapittel 12. Man kan søke ulønnet permisjon inntil 12 måneder, og på søkes innen 1 uke i forveien.
 
Et lite tips: Ha i bakhodet at man ofte får mindre feriepenger året etter at man har vært i permisjon, ettersom nav kun betaler feriepenger fra de 12 første ukene man var i perm (dersom 100% lønn). (Og mindre ferie). Greit å vite slik at man evt. Kan spare opp en liten buffer før den tiden kommer:)

Takk for tips :) Det har ikke jeg tenkt på:confused:
 
Hei! Jeg har mottar arbeidsavklaringspenger og jobbet ca50% ved siden av helt frem til en mnd før permisjonen min,da jeg ble sykemeldt pga bekkenløsning. Nav har innvilget foreldrepenger kun på grunnlag av aap pengene,og ikke medberegnet lønnen jeg har fått fra jobb. De har begrunnet dette med at da jeg gikk ut i permisjon(den siste mnd) mottok jeg kun aap pga jeg var sykemeldt og at det er det man tjener den siste mnd som blir grunnlaget.. Men da taper jeg ca 8000,- hver mnd, bare fordi jeg var sykemeldt den siste mnd.. Har jeg krav på noe annet her? Jeg har ikke råd til å miste 8000,-kr i mnd.. :-( :( :(
 
Hei! Jeg har mottar arbeidsavklaringspenger og jobbet ca50% ved siden av helt frem til en mnd før permisjonen min,da jeg ble sykemeldt pga bekkenløsning. Nav har innvilget foreldrepenger kun på grunnlag av aap pengene,og ikke medberegnet lønnen jeg har fått fra jobb. De har begrunnet dette med at da jeg gikk ut i permisjon(den siste mnd) mottok jeg kun aap pga jeg var sykemeldt og at det er det man tjener den siste mnd som blir grunnlaget.. Men da taper jeg ca 8000,- hver mnd, bare fordi jeg var sykemeldt den siste mnd.. Har jeg krav på noe annet her? Jeg har ikke råd til å miste 8000,-kr i mnd.. :-( :( :(

Hei!
Jeg jobber med Navrefusjoner i staten (utbetaler vanlig lønn til arbtaker og krever Nav for refusjon)
Grunnlaget er dagen før du går ut i permisjon. Vi får ofte høre at når du går rett fra sykmelding/svangerskapspenger er grunnlaget fra før du ble sykmeldt.
Men ved varierende lønn (timelønnede/turnus osv) regner vi gjennomsnitt inntil siste året, et grunnlag som er representativt for hva du tjene til vanlig. Alltid det beste for arbtaker. Det som er viktig er at alle arbgivere du har hatt siste året sender inn inntektsopplysninger.
 
Stemmer d at barnefaren ikke har krav på fedrekvote (perm) om ikke mor har opparbeidet seg retten til foreldrepenger, men får engangstønad? Eller åssen er det?

Blir jo krig i huset bare fordi jeg ikke kan det der..
 
Stemmer d at barnefaren ikke har krav på fedrekvote (perm) om ikke mor har opparbeidet seg retten til foreldrepenger, men får engangstønad? Eller åssen er det?

Blir jo krig i huset bare fordi jeg ikke kan det der..


Ja, mor må ha opparbeidet seg permisjon for at far skal få det:) Fikk jeg beskjed om av nav i går!
 
Hei
Jeg er student på fulltid og er ikke ferdig før juni 2018! Babyen kommer sommeren 2017! Jeg jobber bare 3. Hver helg ved siden av skolen. Far til barnet er fulltids ansatt og ferdig utdannet.

Hva har han krav på? Perm? Penger?
Hva har jeg krav på? Fra lånekassa?

Noen som har litt info eller vet hvor jeg kan finne ut av hvor mye vi får i penger og hvordan det blir med pappa og mamma perm?
 
Hei
Jeg er student på fulltid og er ikke ferdig før juni 2018! Babyen kommer sommeren 2017! Jeg jobber bare 3. Hver helg ved siden av skolen. Far til barnet er fulltids ansatt og ferdig utdannet.

Hva har han krav på? Perm? Penger?
Hva har jeg krav på? Fra lånekassa?

Noen som har litt info eller vet hvor jeg kan finne ut av hvor mye vi får i penger og hvordan det blir med pappa og mamma perm?
Chat med nav for å finne ut hva han har krav på. Gitt at du har rett på støtte fra lk skal du få ekstra støtte med de opplysninger du har gitt her. Lk hadde iallfall før en god infoside om dette.
 
Er ferdig med bachelor i juni 16, og har termin i mai 16. Har derfor blitt anbefalt å søke skoleplass slik at jeg kan ta permisjon fra studiet med fullt stipend uten å måtte stille til eksamen senere.

Men, hva kan jeg gjøre for å få mer permisjonspenger? Jobber mye ved siden av studiet og har i år en inntekt på ca 230 000kr. Usikker på om jeg greier å jobbe like mye fram mot fødsel.. har ikke fast stilling, men har mange helgevakter ...
 
Back
Topp