Augustinaen
Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Jeg drikker så og si bare til fest, og da er det for å bli i farta! Dette skjer kanskje 4 ganger i året eller så. Jeg liker hverken vin eller øl og for meg er det unaturlig å drikke på julaften. Rett og slett fordi at for meg er ikke alkohol "kos" men "fest".
Derfor er jeg sjeleglad for at resten av familien drikker som "kos". Da lærer barna mine god alkoholkultur, i mine øyne. Kontra at det skal være noe mamma gjør når de er borte som er litt "tabu".
Man har og høyere toleransegrense og lettere for å forbi normal når man er en kosedrikker, kontra en festdrikker som meg. Det handler vel om å kjenne seg selv og sin væremåte og sette egen grense utifra det.
Har ingen problemer med at besteforeldrene, far og tanter/onkler er noe bedugget på julaften. Men fordi jeg selv ikke er en kosedrikker, ville jeg kanskje ikke drukket mer enn to cider.
Barn har godt av å se og bli forklart ting, istedet for at det er noe son skal gjemmes unna og ikke snakkes om. Jeg synes samfunnet har blitt så hårsårt på hva som er riktig og ikke ifht barn. Så lenge barn får svar og ordentlige forklaringer, og ikke føler seg utrygge i eget hjem, tenker jeg at det meste går greit.
Og du tror barna vil si ifra om de føler seg utrygge fordi menneskene de kjenner, plutselig er annerledes og «fremmede»?