Alkohol i jula!

Mannen drikker et par bokser øl. Synes det er helt greit at han gjør. Jeg liker ikke drikke noe særlig. Vinglass eller 2 etter leggetid en gang hvert skuddår kanskje. Nå er jeg gravid så nå skal jeg ikke drikke en dråpe av noe på over et år
 
Altså for de som er oppvokst med drita foreldre, skjønner jeg at alkohol er blitt noe negativt. Men i mitt liv har det aldri vørt det. Det har vært en naturlig del av hverdagen og helgen. Man skal selvfølgelig ikke være dritings foran barn. Men det er lang vei fra dritings til å ta seg noen øl på julaften.

Jeg synes det er mye bedre at barn ser at mamma og pappa tar seg en øl og at det er greit og normalt. Enn at alkohol kun skal forbindes med han fylliken de så på bussen den gangen.
 
har vært drita full foran barnet mitt en gang før, og aldri igjen. drikker fra nå av kun når barnet er langt langt vekk
 
Mannen har brøytevakt, så drikker naturligvis ikke :p Vi skal feire her i hus, men jeg skal ikke drikke. Jeg kunne fint tatt meg ett glass og to da tilmst og utover kvelden. Med god samvittighet. Hadde ikke kjent det i lilletåa en gang.

Jeg er vokst opp med at vi har vin og øl til middagen og litt som kos, veldig langdryg kos utover kvelden mens pakkene ble pakka opp da :p Aldri ble de fulle, aldri ble de brisne. Det var kos og aldri noe mer. Både foreldre, besteforeldre og de fleste voksne liksom.

Jeg liker ikke øl eller vin, men sprit og det blir feil :p Derfor ikke noe julesprit haha !
 
Altså for de som er oppvokst med drita foreldre, skjønner jeg at alkohol er blitt noe negativt. Men i mitt liv har det aldri vørt det. Det har vært en naturlig del av hverdagen og helgen. Man skal selvfølgelig ikke være dritings foran barn. Men det er lang vei fra dritings til å ta seg noen øl på julaften.

Jeg synes det er mye bedre at barn ser at mamma og pappa tar seg en øl og at det er greit og normalt. Enn at alkohol kun skal forbindes med han fylliken de så på bussen den gangen.

Nå er jeg som tidligere nevnt en som har opplevd for mye alkohol i julen (og ellers for den del).

For meg betyr ikke det at jeg har opplevd dette selv at barnet mitt aldri skal se at jeg og samboer drikker noe, og jeg har heller ikke noe i mot at andre tar seg litt å drikke.

Men jeg synes at det er viktig at man er bevist på mengde og at barn er mer sensitiv på dette enn man kanskje først tror. Man behøver ikke være dritings for at barn skal merke atferden til foreldre endres og at de føler seg usikkre/utrygge, ikke trenger det å være at foreldrene oppfører seg dårlig heller, men barn merker faktisk at «mamma/pappa smiler/ler mer og annerledes enn vanlig, mamma/pappa er mer høylydt enn vanlig» og selv om man kanskje tenker at «men det er da ikke negativt» så vill det veldig ofte gjøre barn usikre og kanskje også utrygge fordi omsorgspersonene oppfører seg en anen måte enn de føler seg trygge på.

Jeg tror det er alt for mange som tror de kan drikke mer enn de egentlig burde før barna merker noe, eller at barn sier ifra at de ikke liker det. For det er skjeldent tilfellet:)

Ellers i året så kommer barnet mitt til å se at mamma og pappa tar seg et glass vin til maten en helg feks, eller en øl på kvelden etc, men vi kommer til å holde oss til en-to enheter når vi er sammen med henne. Skal det drikkes mer skal det være barnevakt så hun aldri skal trenge å føle seg usikker på sin mamma og pappa:)

Både jeg og samboer har vokst opp med for mye alkohol på en eller begge foreldre og vi er derfor begge blitt veldig beviste på dette for egne barn.

For meg personlig handler julen om alt annet enn alkohol, og det frister ikke i det hele tatt med alkohol på juleaften, ikke synes jeg det smaker noe godt til maten heller. Jeg foretrekker brus:)

Men det er helt greit at andre tar seg litt å drikke så lenge de drikker med måte. Jeg er jo voksen, men vet du hva, jeg synes ikke det er noe kjekt om andre skal drikke for mye i julen selv om det kun er voksne tilstede. Jeg synes det bare blir ukoselig og ødelegger hele feiringen (mulig preget av barndommen, hvem vet) men derfor unngår vi faktisk også å feire med feks fedrene våre,( skilte foreldre) fordi vi vet de selv etter så mange år, drikker for mye i julen.
 
Ingenting mener jeg.
 
Jeg synes at dette er ett viktig valg man må ta utfra sin personlighet, så lenge man greier å ha såpass selvinnsikt da. Blir man aggressiv og spyr så burde man ikke drikke i nærheten av Barn uansett. Vi bor i gåavstand fra legevakt så trenger ikke å tenke på det. Drikker såpass lite også så aldri noe problem heller. Jeg er for kresen på alkohol, liker verken øl eller vin. Mannen tar seg en øl til middagen på julaften. Jeg har skilte foreldre hvor mamma drakk alkohol og pappa aldri. Kan ikke akkurat si at jeg merket at mamma drakk, og merker jeg er av samme typen. Drikker såpass tregt at jeg ikke brisen en gang.
 
Pitteliten avsporing, men jeg har aldri sett verken mamma eller pappa full, og det noe jeg virkelig er glad for! Husker hvor utrolig flaut det var de gangene foreldrene til venner/venninner/kjærester ble fulle da vi var i tenårene. Veldig glad for at det ikke var mine foreldre... Det handler selvfølgelig ikke bare om det å bli flau, men det at man ikke kjenner igjen foreldrene slik som de trygge, gode personene man trenger gjennom oppveksten. Det gjelder nemlig minst like mye når barna er i tenårene!

Selv har vi ikke barn enda, men jeg har ingen fordommer mot å ta et glass vin eller en cider man er i besøk med barn. Hadde det vært mine egne, ville alltid en av oss vært edru, i tilfelle noe skjer. Slik som foreldrene mine var :) Men det er viktig å huske på at barna merker det bedre på foreldrene, enn foreldrene gjør selv...
 
Vi drikker ikke alkohol på julaften, rett og slett fordi jeg ikke er så glad i alkohol, og på slike dager smaker det best med brus.
Vi feirer sammen med besteforeldre og kusiner og fettere, så vi blir mange. Besteforeldrene tar seg en juleøl til middagen og en akevitt til kaffen, og det er helt innafor.
 
Synes det er greit med en øl til maten og et glass vin på kvelden, men har familie som er dårlig på alkohol så tror det blir alkofritt i jula og ferdig med det.
 
Jeg er en av de som liker å ta meg en øl og en akevitt til julrmiddagen og gjerne et glass vin eller to utover kvelden, barnet mitt legger seg jo i 8 tiden. Hvor mye er det innafor å drikke før han legger seg egentlig?

Jeg husker veldig godt en påsketur jeg var på sammen med familien da jeg var 8-9 år. Min far pleide aldri å drikke i nærheten av meg, kontra de andre voksne, men denne gangen tok han seg litt. Det jeg husker er at min far begynte å le litt ekstra og jeg merket at det var noe annerledes. Tviler på at han hadde tatt mer enn 1-2 glass, men jeg merket det godt. Det var så ubehagelig at da jeg la meg lå jeg og gråt av utrygghet. Den personen jeg stole på og som gav meg trygghet hadde plutselig endret seg, uten at jeg forsto hvorfor.
Barn merkes sånt veldig godt!
 
Jeg er en av de som liker å ta meg en øl og en akevitt til julrmiddagen og gjerne et glass vin eller to utover kvelden, barnet mitt legger seg jo i 8 tiden. Hvor mye er det innafor å drikke før han legger seg egentlig?

Hei. Vil du være så snill å gjøre meg en tjeneste? Kan du klikke deg inn på linken under her og lese innlegget skrevet av Gunnar Tjomlid i forhold til barn og alkohol? Jeg håper og tror at det vil hjelpe deg å ta det riktige valget. For dessverre,så er det kun et riktig valg her. Alle barn er forskjellige og ingen vet hvor mye alkohol som skal til for at akkurat ditt barn blir usikker og redd. Selv om du selv ikke føler deg brisen,så er det stor sannsynlighet for at barnet ditt merker forskjell på deg. Er virkelig alkoholen så viktig at du tørr å ta sjansen? Hvorfor ikke velge alkoholfritt?
Håper du velger å lese innlegget jeg linker til :)
God jul!

https://tjomlid.com/2014/12/19/fem-grunner-til-a-ikke-drikke-alkohol-foran-barna-dine/
 
Jeg synes du kan bli både brisen og godfull foran barn, så lenge du ikke er en av de som blir helt dust når man drikker. Er selv oppvokst i en familie hvor en øl eller to var helt normalt hver dag, og alltid godt med skjenk på julaften.

Jeg har aldri følt meg utrygg pga dette. Snarere tvert imot. Ett barn vil alltid synes at noe ukjent er skummelt. For meg var det aldri det, fordi jeg hadde sett det før og visste hva det var. Jeg mener barn har godt av å se det bli drukket og hvordan man blir når man drikker (så lenge man oppfører seg bra).

Det har aldri vært ett problem. Vi har kost oss.
Med unntak av en jul hvor vi hadde Tante på besøk, som blir kranglete i fylla (ooog i tilegg blir ganske full). Er man en sånn en, kan man være avholds og la vær å ødelegge julefeiringen for andre.

Hei. Ønsker å svare på innlegget ditt med et utdrag fra en artikkel skrevet av Gunnar Tjomlid. Hele artikkelen kan du lese nederst i innlegget mitt om du ønsker det. Ha en fin kveld :)


«Det er en dårlig ide å drikke foran barna for å lære dem å drikke fornuftig. La meg illustrere med et parallelt eksempel: Hvor ofte hører du foreldre si følgende:

– En dag vil barna sikkert teste sigaretter selv, og da ønsker jeg å ha vært et trygt forbilde for dem. Med avslappede, men fornuftige røykevaner.

Jeg har aldri sett dette argumentet bli brukt. Jeg har aldri sett foreldre argumentere for at de vil barna skal bli moderate røykere. Ville du gjort det? Hvorfor ikke? Hvorfor er det ikke viktig for de samme foreldrene å røyke litt foran barna for å vise dem at man kan nyte tobakk på ansvarlig måte?»

https://tjomlid.com/2014/12/19/fem-grunner-til-a-ikke-drikke-alkohol-foran-barna-dine/
 
Hei. Ønsker å svare på innlegget ditt med et utdrag fra en artikkel skrevet av Gunnar Tjomlid. Hele artikkelen kan du lese nederst i innlegget mitt om du ønsker det. Ha en fin kveld :)


«Det er en dårlig ide å drikke foran barna for å lære dem å drikke fornuftig. La meg illustrere med et parallelt eksempel: Hvor ofte hører du foreldre si følgende:

– En dag vil barna sikkert teste sigaretter selv, og da ønsker jeg å ha vært et trygt forbilde for dem. Med avslappede, men fornuftige røykevaner.

Jeg har aldri sett dette argumentet bli brukt. Jeg har aldri sett foreldre argumentere for at de vil barna skal bli moderate røykere. Ville du gjort det? Hvorfor ikke? Hvorfor er det ikke viktig for de samme foreldrene å røyke litt foran barna for å vise dem at man kan nyte tobakk på ansvarlig måte?»

https://tjomlid.com/2014/12/19/fem-grunner-til-a-ikke-drikke-alkohol-foran-barna-dine/
Fordi nikotin er mye mer avhengighetsskapende enn alkohol.
Det er en mye større andel av de som begynner med å ta en røyk i ny og ne som etter hvert begynner å røyke litt hver dag.
De færreste som tar seg er glass vin en gang i blant, ender opp med å drikke hver dag.
 
Fordi nikotin er mye mer avhengighetsskapende enn alkohol.
Det er en mye større andel av de som begynner med å ta en røyk i ny og ne som etter hvert begynner å røyke litt hver dag.
De færreste som tar seg er glass vin en gang i blant, ender opp med å drikke hver dag.

Og fordi røyking er svært skadelig for kroppen. Et vinglass til middagen er ikke det.
 
Jeg er avholds, men har ingen problemer med at resten av selskapet drikker så lenge de stopper før de er brisne.
 
Jepp, og noen forskninger viser også at et glass vin faktisk kan være bra for deg så lenge det blir med det ene glasset.

Poenget er at den sammenligningen er fryktelig dårlig

Har hørt det samme, men aner ikke om det er sant. :p
Og enig, skal man prøve å overbevise noen må man bruke bedre sammenligninger.
 
Jepp, og noen forskninger viser også at et glass vin faktisk kan være bra for deg så lenge det blir med det ene glasset.

Poenget er at den sammenligningen er fryktelig dårlig

Helt greit at du synes den sammenligningen er dårlig,tar den. Men om du lener deg mot forskningen som viser at et glass vin kan være bra for deg så anbefaler jeg deg å lese deg opp på den nye studien som ble lagt frem i høst og som fikk mye oppmerksomhet i media.

https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-ntb/global-studie-all-alkoholbruk-er-skadelig/1222818
 
Helt greit at du synes den sammenligningen er dårlig,tar den. Men om du lener deg mot forskningen som viser at et glass vin kan være bra for deg så anbefaler jeg deg å lese deg opp på den nye studien som ble lagt frem i høst og som fikk mye oppmerksomhet i media.

https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-ntb/global-studie-all-alkoholbruk-er-skadelig/1222818

All drikking utgjør en risiko, skrives det, men resten av artikkelen tar for seg relativt stort alkoholforbruk.

"Men i aldersgruppen 15–49 år var alkoholbruk den dødeligste faktoren på listen. Alkohol kunne dette året knyttes til over 12 prosent av alle dødsfall blant menn, ifølge studien. Hovedårsakene bak alkoholrelaterte dødsfall i denne gruppen var i 2016 tuberkulose, trafikkulykker og det rapporten omtaler som «selvskading», i hovedsak selvmord."

Altså studien viser hva vi allerede vet - ting kan gå fryktelig galt når vi drikker oss drita. :/

Jeg mener ikke man skal drikke seg full eller påvirket foran barna sine, men jeg nekter ikke mamma et vinglass til søndagsmiddagen deres når vi er på besøk. (mamma pleier å spørre om lov) Har ingenting til overs for folk som drikker seg "godfull" foran barna. Har opplevd en drita svigermor, skikkelig happy drunk, foran niesene mine en gang og jeg og en av mine svigerinner merket godt på dem at de ble usikre og syntes dette var rart.
 
Back
Topp