Alkohol i jula!

Det vil jeg påstå du ikke vet noe om :) Jeg drikker en halv flaske øl jeg og tingler i tærne.

Jeg tror at en slik holdning der det er "enten eller" er en av grunnene til at man ser den enorme grøftefylla som er i Norge idag. Barna blir 18 og tror at enten må man drikke seg dritings eller så må man være edru istedenfor å ha en sunn holdning til det.

Jeg er mer bekymret for bl.a inntak av sukker enn jeg er for barnas påvirkning av meg og samboer sine alkoholvaner :)

Og jeg vil påstå at dette er vanlig allmennkunnskap, og noe alle kan lese seg til. Kjenner du fysisk forandring, har du promille, og du har promille før du kjenner den. Da er du beruset. Barn er mye mer vare på forandringer enn vi voksne er, for det er slik naturen har laget oss.

Det er også vitenskapelig bevist at det ikke er sånn at å se foreldrene ha et "sunt" forhold til alkohol gjør slik at barna får det også.
Jeg er mer bekymret for de som velger å overse vitenskapen og organisasjoner som vet hva de driver med (F.eks. "Av og til"), for å unnskylde sitt alkoholforbruk.
 
Har ikke noe problem med at andre tar seg en øl eller vin til maten, men jeg kommer aldri til å drikke alkohol i jula når jeg er sammen med ungen min.

Husker når jeg var liten, pappa pleide alltid å drikke litt vin eller noen øl og han blir merkbart påvirket etter bare ett glass. Og med det mener jeg at han endrer seg litt, snakker litt høyere og tuller litt mer. Aldri noe jeg har vært redd for, for han gjør ikke noe galt. Men allikevel så er jeg glad for at mamma alltid har droppa å drikke alkohol, slik at hun alltid var vanlig. Og det er noe jeg absolutt tar med meg nå når jeg har fått barn selv.

Men jeg har som sagt ikke noe i mot at andre drikker noe, så lenge jeg er der og er den trygge. Da har jeg også kontroll over situasjonen og kan eventuelt ta med meg ungen og dra hvis noe skulle bli ubehagelig, uten at jeg helt ser for meg at det skal skje i familieselskap hos oss.
 
Og jeg vil påstå at dette er vanlig allmennkunnskap, og noe alle kan lese seg til. Kjenner du fysisk forandring, har du promille, og du har promille før du kjenner den. Da er du beruset. Barn er mye mer vare på forandringer enn vi voksne er, for det er slik naturen har laget oss.

Det er også vitenskapelig bevist at det ikke er sånn at å se foreldrene ha et "sunt" forhold til alkohol gjør slik at barna får det også.
Jeg er mer bekymret for de som velger å overse vitenskapen og organisasjoner som vet hva de driver med (F.eks. "Av og til"), for å unnskylde sitt alkoholforbruk.
Tenker at her har vi så vidt forskjellige syn at noe diskusjon vil ikke lønne seg :)

Ser man drikkekultur i Norge per idag så er det noe som ikke stemmer, og jeg vil nok tro at svart/hvit holdningen er med på det. Man har ikke et vettugt forhold til alkohol, enten er man alkoholiker eller så drikker man ingenting, og det er ikke en mellomting. Dessverre.
 
Back
Topp