Alkohol i jula!

Wappadoo

Blir kjent med forumet
Jeg er en av de som liker å ta meg en øl og en akevitt til julrmiddagen og gjerne et glass vin eller to utover kvelden, barnet mitt legger seg jo i 8 tiden. Hvor mye er det innafor å drikke før han legger seg egentlig?
 
Jeg er en av de som liker å ta meg en øl og en akevitt til julrmiddagen og gjerne et glass vin eller to utover kvelden, barnet mitt legger seg jo i 8 tiden. Hvor mye er det innafor å drikke før han legger seg egentlig?
Hvor gammel er han? Du kan vel fint ta en øl til maten og et glass vin på kvelden. Men grensene dine kjenner du best selv!

Noen kan drikke en flaske vin og bli brisen av det, andre kan drikke en flaske vin og bli drita fulle. Vanskelig å vite hvordan du reagerer på alkohol.

Men en øl går som regel greit.
 
Hvor gammel er han? Du kan vel fint ta en øl til maten og et glass vin på kvelden. Men grensene dine kjenner du best selv!

Noen kan drikke en flaske vin og bli brisen av det, andre kan drikke en flaske vin og bli drita fulle. Vanskelig å vite hvordan du reagerer på alkohol.

Men en øl går som regel greit.

Han er 2 år, jeg tåler en del, bare å stoppe når jeg blir brisen da eller??
 
Han er 2 år, jeg tåler en del, bare å stoppe når jeg blir brisen da eller??
Helst før :) Barn merker slikt utrolig godt.. De blir redde. Så om du vet at du ikke tåler mer enn én øl, er det best å holde seg til det.

Jeg drikker ikke selv fordi jeg ikke har funnet på jeg tåler, men har erfaring med å være barn og oppleve familie påvirket hver eneste jul og det er ikke gøy.

Så kjenn på grensa, og hold deg godt innenfor.
 
Jeg er en av de som liker å ta meg en øl og en akevitt til julrmiddagen og gjerne et glass vin eller to utover kvelden, barnet mitt legger seg jo i 8 tiden. Hvor mye er det innafor å drikke før han legger seg egentlig?

Jeg synes du kan bli både brisen og godfull foran barn, så lenge du ikke er en av de som blir helt dust når man drikker. Er selv oppvokst i en familie hvor en øl eller to var helt normalt hver dag, og alltid godt med skjenk på julaften.

Jeg har aldri følt meg utrygg pga dette. Snarere tvert imot. Ett barn vil alltid synes at noe ukjent er skummelt. For meg var det aldri det, fordi jeg hadde sett det før og visste hva det var. Jeg mener barn har godt av å se det bli drukket og hvordan man blir når man drikker (så lenge man oppfører seg bra).

Det har aldri vært ett problem. Vi har kost oss.
Med unntak av en jul hvor vi hadde Tante på besøk, som blir kranglete i fylla (ooog i tilegg blir ganske full). Er man en sånn en, kan man være avholds og la vær å ødelegge julefeiringen for andre.
 
Hva som er innafor er vel egentlig ingenting. Men det er hva jeg er komfortabel med.
 
Jeg mener alltid en foreldre skal være enderud til envær tid. Min mann kan ta en øl til maten, men resten må vente til barnet har lagt seg. Barn og alkohol hører ikke sammen.
 
Du bestemmer vel hva som er "innafor". Jeg hadde selv vært ukomfortabel med å drikke mer enn ett glass vin mens ungen er våken. Mannen min drikker mer enn meg og da synes jeg det er viktig at jeg er relativt, om ikke helt edru.
 
Jeg hadde holdt meg til en øl eller et glass vin mens barnet et våkent. Hvis ikke det var for at jeg er gravid da, nå blir det selvfølgelig ingenting annet enn julebrus og Farris.
 
Jeg synes du kan bli både brisen og godfull foran barn, så lenge du ikke er en av de som blir helt dust når man drikker. Er selv oppvokst i en familie hvor en øl eller to var helt normalt hver dag, og alltid godt med skjenk på julaften.

Jeg har aldri følt meg utrygg pga dette. Snarere tvert imot. Ett barn vil alltid synes at noe ukjent er skummelt. For meg var det aldri det, fordi jeg hadde sett det før og visste hva det var. Jeg mener barn har godt av å se det bli drukket og hvordan man blir når man drikker (så lenge man oppfører seg bra).

Det har aldri vært ett problem. Vi har kost oss.
Med unntak av en jul hvor vi hadde Tante på besøk, som blir kranglete i fylla (ooog i tilegg blir ganske full). Er man en sånn en, kan man være avholds og la vær å ødelegge julefeiringen for andre.

All forskning går i mot det du sier her. Alkohol og barn hører ingensteds hjemme, og skal man først gjøre det syns jeg i alle fall ikke man skal gjøre det på julaften. Barn liker ikke at foreldrene endrer seg, og i de fleste tilfeller fører det til at barna blir ukomfortable/redde/utrygge.


For å svare på spørsmålet, en øl til maten går bra, så ville jeg stoppet etter det. Husk også at barnet kan våkne på kveld og natt, og da skal den som møter barnet være edru.
 
All forskning går i mot det du sier her. Alkohol og barn hører ingensteds hjemme, og skal man først gjøre det syns jeg i alle fall ikke man skal gjøre det på julaften. Barn liker ikke at foreldrene endrer seg, og i de fleste tilfeller fører det til at barna blir ukomfortable/redde/utrygge.


For å svare på spørsmålet, en øl til maten går bra, så ville jeg stoppet etter det. Husk også at barnet kan våkne på kveld og natt, og da skal den som møter barnet være edru.

Jeg er så enig med deg! Personlig mener jeg at barn og alkohol ikke hører sammen, i noen tilstelninger. Hverken min mann eller jeg drikker, og vi serverer ikke alkohol hjemme. Barn merker mer enn du tror, og for meg så er det veldig viktig at barna mine føler at de alltid kan føle seg trygg på- og med meg. Hva om barnet skulle våkne, eller hva om det skulle skje noe. Om du drikker til du er brisen, har du ikke lenger den reaksjonsevnen du burde ha, så lenge det er barn i hus.

Om det er viktig for deg med alkohol på julaften, så drikk med måte. Det er ikke bare deg det påvirker.
 
All forskning går i mot det du sier her. Alkohol og barn hører ingensteds hjemme, og skal man først gjøre det syns jeg i alle fall ikke man skal gjøre det på julaften. Barn liker ikke at foreldrene endrer seg, og i de fleste tilfeller fører det til at barna blir ukomfortable/redde/utrygge.


For å svare på spørsmålet, en øl til maten går bra, så ville jeg stoppet etter det. Husk også at barnet kan våkne på kveld og natt, og da skal den som møter barnet være edru.
Jeg kan godt ta meg en rusbrus/cider e.l lignende på kvelden hjemme av og til, men så lenge ungene er i hus så blir det ikke mer :) (det samme gjelder da julaften). Men vi skal ut med bilen på julaften, så hvis samboer har lyst på en øl så holder jeg meg til brus :happy:
 
Jeg er så enig med deg! Personlig mener jeg at barn og alkohol ikke hører sammen, i noen tilstelninger. Hverken min mann eller jeg drikker, og vi serverer ikke alkohol hjemme. Barn merker mer enn du tror, og for meg så er det veldig viktig at barna mine føler at de alltid kan føle seg trygg på- og med meg. Hva om barnet skulle våkne, eller hva om det skulle skje noe. Om du drikker til du er brisen, har du ikke lenger den reaksjonsevnen du burde ha, så lenge det er barn i hus.

Om det er viktig for deg med alkohol på julaften, så drikk med måte. Det er ikke bare deg det påvirker.

Jeg er enig. Blir ingen alkohol på oss i jula generelt. Det er ikke verdt det hvis barna mine (eller andres) da feirer jul med en bismak.
 
Vi kommer til å ha vin og øl på middagsbordet, i hvertf fall øl, men ingen av oss voksne kommer i nærheten av å bli brisne. Mannen tar seg sikkert en baileys senere på kvelden. Fyll eller å bli brisen er ikke innafor her.
 
Hverken jeg eller samboern drikker. Hadde vi gjort det hadde vi drukket når vi hadde barnefri dag/natt. Ville aldri drukket hvis vi har ansvar for mini. Hva om noe skjer og han må på legevakta, og vi har promille?
 
Ingen av oss drikker noe særlig generelt, heller ikke julaften.
Jeg er ikke så glad i alkohol, og samboer synes det er like godt med munkholm.

Jeg synes det kan være greit med et glass vin eller en øl, men heller ikke mer.
Man merker sjelden selv at man endrer seg når man drikker, men ungene merker det.
Det er vel nok av reklame før jul om barn som gruer seg til jul pga fyll hos voksne mennesker i jula, og det mener jeg vi skal ta innover oss. Jul skal være hyggelig for alle, og hvis ikke voksne mennesker kan feire jul uten å måtte bli brisne eller fulle så har de et problem... Og da tenker de mer på seg selv enn barna, og det er innmari egoistisk i mitt hode
 
Man lærer ikke barn å drikke alkohol "med måte", man lærer barn å drikke alkohol.

Jeg synes barn og alkohol er no go, uansett hvor lite. Om man ikke kan _kose seg_ uten alkohol, har man et problem tenker jeg.
 
All forskning går i mot det du sier her. Alkohol og barn hører ingensteds hjemme, og skal man først gjøre det syns jeg i alle fall ikke man skal gjøre det på julaften. Barn liker ikke at foreldrene endrer seg, og i de fleste tilfeller fører det til at barna blir ukomfortable/redde/utrygge.


For å svare på spørsmålet, en øl til maten går bra, så ville jeg stoppet etter det. Husk også at barnet kan våkne på kveld og natt, og da skal den som møter barnet være edru.

Jeg drikker så og si bare til fest, og da er det for å bli i farta! Dette skjer kanskje 4 ganger i året eller så. Jeg liker hverken vin eller øl og for meg er det unaturlig å drikke på julaften. Rett og slett fordi at for meg er ikke alkohol "kos" men "fest".

Derfor er jeg sjeleglad for at resten av familien drikker som "kos". Da lærer barna mine god alkoholkultur, i mine øyne. Kontra at det skal være noe mamma gjør når de er borte som er litt "tabu".

Man har og høyere toleransegrense og lettere for å forbi normal når man er en kosedrikker, kontra en festdrikker som meg. Det handler vel om å kjenne seg selv og sin væremåte og sette egen grense utifra det.

Har ingen problemer med at besteforeldrene, far og tanter/onkler er noe bedugget på julaften. Men fordi jeg selv ikke er en kosedrikker, ville jeg kanskje ikke drukket mer enn to cider.

Barn har godt av å se og bli forklart ting, istedet for at det er noe son skal gjemmes unna og ikke snakkes om. Jeg synes samfunnet har blitt så hårsårt på hva som er riktig og ikke ifht barn. Så lenge barn får svar og ordentlige forklaringer, og ikke føler seg utrygge i eget hjem, tenker jeg at det meste går greit.
 
Her drikker vi ikke før barna er i seng. Et fort gjort å drikke bittelitt mer enn hva man tåler (da mener jeg brisen) og jeg vil ikke at barna mine skal se det. Jeg selv så pappa drikke seg drita mange ganger i oppveksten og det vil jeg ikke utsette mine barn for. Men man kjenner sine grenser selv og vet hva man burde og ikke burde:) de tar nok ikke skade av at man tar seg et lite glass vin til maten eller noe.
 
Back
Topp