Alkohol i jula!

Jeg drikker så og si bare til fest, og da er det for å bli i farta! Dette skjer kanskje 4 ganger i året eller så. Jeg liker hverken vin eller øl og for meg er det unaturlig å drikke på julaften. Rett og slett fordi at for meg er ikke alkohol "kos" men "fest".

Derfor er jeg sjeleglad for at resten av familien drikker som "kos". Da lærer barna mine god alkoholkultur, i mine øyne. Kontra at det skal være noe mamma gjør når de er borte som er litt "tabu".

Man har og høyere toleransegrense og lettere for å forbi normal når man er en kosedrikker, kontra en festdrikker som meg. Det handler vel om å kjenne seg selv og sin væremåte og sette egen grense utifra det.

Har ingen problemer med at besteforeldrene, far og tanter/onkler er noe bedugget på julaften. Men fordi jeg selv ikke er en kosedrikker, ville jeg kanskje ikke drukket mer enn to cider.

Barn har godt av å se og bli forklart ting, istedet for at det er noe son skal gjemmes unna og ikke snakkes om. Jeg synes samfunnet har blitt så hårsårt på hva som er riktig og ikke ifht barn. Så lenge barn får svar og ordentlige forklaringer, og ikke føler seg utrygge i eget hjem, tenker jeg at det meste går greit.

Og du tror barna vil si ifra om de føler seg utrygge fordi menneskene de kjenner, plutselig er annerledes og «fremmede»?

Jeg drikker ikke alkohol. Samboer kan ta seg et glass vin til maten, men ikke så mye mer enn det.
Jeg er oppvokst med at jula nesten bare handler om å drikke seg drita, der ungene må gå i seng selv fordi foreldrene er opptatt med å drikke. Personlig syns jeg ikke alkohol har noe å gjøre der det er barn, syns man skal kose seg sammen og det klarer man fint uten å drikke til det sier stopp.

Og jo, barn MERKER at foreldrene drikker, selv om de ikke er drita. Hvis man er så naiv at man ikke tror barn merker hvordan foreldrene forandrer seg, så burde man ihvertfall holde seg unna alkohol.
Ett glass for smaken sin skyld går sikkert helt fint. Men å drikke seg både brisen og drita på julaften syns jeg er en uting

Jeg er en av de som har vokst opp med foreldre som har drukket for mye på juleaften, og kan skrive under på at barn merker atferden endres tidligere en du selv kanskje tror.

Jeg tenker at det er greit med litt alkohol på juleaften så lenge man drikker med måte og i små mengder, jeg synes man ikke skal drikke så mye at man kjenner seg brisen eller påvirket på noen måte for selv om du tenker at «du er jo bare i bedre humør, ikke full», så merker faktisk barna at du oppfører deg kanskje litt annerledes enn vanlig, og det synes jeg var veldig ekkelt når jeg var barn og helt sikkert noe de fleste andre barn også føler på uten at de nødvendigvis setter ord på det. Så synes jeg at man heller ikke skal bøtte innpå etter barna har lagt seg heller, hverken til vanlig eller til jul, ikke kult å gå inn på stua litt senere på julekvelden å se at «pappa har blitt så full denne jula at han har spydd rødvinspy utover hele stuebordet liksom» man føler seg ikke så trygg som barn da og det ødelegger faktisk gleden som man følte på tidligere på kvelden, og de minnene man sitter igjen med er det at pappa spydde rød spy og oppførte seg rart og det var skummelt.

Så man kan trygt si at for min egen del, så synes ikke jeg alkohol hører hjemme i julefeiringa i det hele tatt og jeg har aldri drukket i jula selv om det bare har vært voksne tilstede.

Jeg syns ikke noe om å drikke seg bedugget eller full på julaften eller andre dager for den saks skyld, hvor det er barn til stede. De merker mye mer enn man tror, og kan fort føle seg utrygge hvis voksne som de vanligvis føler seg trygge på, plutselig endrer atferd og væremåte.
Hvis min samboer ønsker det, kan han ta en øl til middagen, men mer enn det blir det nok ikke på julaften. Jeg holder meg edru. Drikke mer enn det, kan vi heller gjøre når vi har barnevakt til barna våre :happy:

For meg er det innafor med ett glass eller to, ingen problem for noen om vitar det og jeg har heller ikke hatt problem med at mine foreldre gjorde det
Men mer enn det er ikke ok

Pga en av oss skal være ederud, og jeg er avholds så vill han ta en øl kan han det. Men flere øl og sterkere må han vente med til hun er lagt.

Ser nå at jeg kan ha misforstått innlegget ditt. Du skrev "resten må vente til etter barnet er lagt" men mannen kunne ta seg en øl til maten. Men "resten" var kanskje mer drikkevare, ikke folk. :P

Tenker det blir et glass hvitvin /rødvin har ikke bestemt julemiddagen ennå.

Noe mer har jeg ikke lyst på /tid til .for det er hos oss vi skal feire jul
Har nok med å rydde vekk tallerkner-finne frem kaker og dessert.Glasset blir nok stående på bordet noen timer

Alkohol og jul hører ikke sammen.

Vær obs på dersom barnet/barna blir syke utover natten..hvem skal da kjøre barnet til legevakten viss alle har drukke? Lite kult å møte opp på legevakten påvirket med et lite barn..

Vær obs på dersom barnet/barna blir syke utover natten..hvem skal da kjøre barnet til legevakten viss alle har drukke? Lite kult å møte opp på legevakten påvirket med et lite barn..
Taxi finnes , mange som ikke har lappen også
, de kommer seg til legevakten uansett om de trenger

Taxi finnes , mange som ikke har lappen også
, de kommer seg til legevakten uansett om de trenger
Ikke alle som bor i byen da...
Kommer seg til legevakten ja.. godt beruset.. lurer på hva legene melder videre jeg..

Man kommer seg til legevakt uansett altså, verken jeg eller mannen har lappen - og bor tre kvarters kjøring unna nærmeste legevakt.

Men jeg står fast på at man kan droppe alkoholen når det er barn tilstede. Jeg har en sekstenåring som aldri har sett meg drikke, og i følge enkeltes logikk, burde hun da dra på fest og drikke seg drita hver helg, fordi hun ikke har "lært å drikke med måte". Merkelig nok har hun aldri smakt alkohol.

Kommer seg til legevakten ja.. godt beruset.. lurer på hva legene melder videre jeg..
Man er ikke godt beruset sv ett glass altså, hvertfall ikke de fleste
Å folk bor altså på bygda uten førerkort, kommer seg til legevakten likevek

Man kommer seg til legevakt uansett altså, verken jeg eller mannen har lappen - og bor tre kvarters kjøring unna nærmeste legevakt.

Men jeg står fast på at man kan droppe alkoholen når det er barn tilstede. Jeg har en sekstenåring som aldri har sett meg drikke, og i følge enkeltes logikk, burde hun da dra på fest og drikke seg drita hver helg, fordi hun ikke har "lært å drikke med måte". Merkelig nok har hun aldri smakt alkohol.
Samme her. Aldri sett mine foreldre drikke, aldri smakt alkohol selv.

Man er ikke godt beruset sv ett glass altså, hvertfall ikke de fleste
Å folk bor altså på bygda uten førerkort, kommer seg til legevakten likevek
Klart de gjør, en taxi som skal deles på alle innbyggerene i kommunen, 1,5 timer til nærmeste legevakt. Det er realiteten flere steder.

Et glas, var det det det gjaldt? Et glas mens barnet er våken ja.. men noen som ønsker å bli godt beruset når ungene er i seng. Det er den jeg sikter til.

Man blir ikke beruset av et glass vin
Etter en enhet kan man kjøre etter 3 timer

Back
Topp